LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL lietuvos respublikos PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS
ĮSTATYMO NR. IX-1675 7, 11, 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-241
2017-05-03 Nr. 103-P-20
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-12-19 |
|
|
|
Įstatymo projektas atitinka Konstitucijos ir įstatymų reikalavimus. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto pavadinime žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujos eilutės centre. |
Pritarti. Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
|
2. |
Europos Teisės departamentas prie LR Teisingumo ministerijos, 2017-01-10 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 7, 11, 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-241, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2016-12-19 Nr. (15)-SD-843 |
3 |
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau - LSA), įvertinusi siūlomus Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pakeitimus, pagal kuriuos nuo 2017 m. sausio 1 d. norima panaikinti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą šildymui ir pakeisti gyventojams būsto šildymo kompensacijų skyrimo tvarką, prašo atidėti pertvarką iki kito šildymo sezono, kad būtų galima tinkamai jai pasiruošti savivaldybėse ir išsamiai supažindinti su pokyčiais gyventojus. Iš esmės pritardami siūlymui, kad tikslinga keisti visiems gyventojams šiuo metu taikomą pridėtinės vertės mokesčio lengvatą, norime akcentuoti, kad šiai pertvarkai turi būti tinkamai pasiruošta - ji negali būti vykdoma nesukūrus savivaldybėse būtinų praktinio įgyvendinimo schemų. Savivaldybės neturės galimybių nuo 2017 m. sausio 1 d. tinkamai įgyvendinti minėtų pakeitimų dėl šių priežasčių: 1. Nepalikus laiko pasirengti įstatymo naujovių įgyvendinimui bei nesupažindinus su jomis gyventojų, kitų metų pradžioje į savivaldybes kreipsis didžiulis gyventojų srautas, kuriam nėra pasirengta. Iš gyventojų prašomų pažymų skaičius nemažės, kadangi savivaldybės neturi reikiamų duomenų apie gyventojų pajamas. Be to, savivaldybės neturės laiko atlikti analizės ir nustatyti tikslaus padidėjusio lėšų poreikio. 2. Savivaldybės jau yra parengusios 2017 m. biudžetų projektus, kuriuose didžioji dalis piniginei paramai nepanaudotų lėšų 2017 m. turėtų būti skiriama socialinėms paslaugoms, t.y. globos namų pertvarkai, kuri kol kas realiai vykdoma tik savivaldybių lėšomis (valstybinis ES struktūrinių fondų finansuojamas projektas, skirtas globos įstaigų pertvarkai, savivaldybių dar nepasiekė), neįgaliųjų programoms, pagalbai socialinės rizikos šeimoms, smurtą patyrusioms moterims ir kitai socialinei paramai. Skubiai pakeitus įstatymą, nukentės gyventojai, kuriems būtinos socialinės paslaugos. 3. 2014 m. visoms savivaldybėms perėmus piniginės paramos mokėjimo funkciją kaip savarankiškąją ir į šį darbą įtraukus vietos bendruomenes, savivaldybėms pavyko sumažinti piktnaudžiavimą pinigine socialine parama, išgryninti tikruosius gavėjus ir taip žymiai sumažinti pašalpų gavėjų skaičių. Todėl 2016 m. savivaldybės sumažino specialistų, administruojančių minėtas išmokas ir kompensacijas, skaičių, o padidino socialinių darbuotojų, kurie teikia aktyviąją socialinę pagalbą šeimoms, neturinčioms būtinų socialinių įgūdžių, skaičių. Pasikeitus kompensavimo tvarkai, savivaldybėms reikėtų vėl priimti naujų darbuotojų. 4. Pažymime, kad gyventojai, kurie turi teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją pagal Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymą, turi teisę ir į kredito bei palūkanų apmokėjimą. Taigi, savivaldybėms padidės ir šios išlaidos. Vyriausybės programoje teigiama, kad „įstatymai negalėtų būti priimami nesudarius galimybės jų įvertinti visuomenei ir tinkamai išaiškinti jų esmę visoms suinteresuotoms ir besidominčioms šalims“. Todėl prašome esminius piniginės paramos pertvarkymus vykdyti ne anksčiau kaip nuo kito šildymo sezono pradžios, atlikus reikiamus paskaičiavimus ir prognozes, įvertinus lėšų poreikį, galimas rizikas ir joms tinkamai pasiruošus. |
Pritarti iš dalies: komitetas siūlo, kad įstatymas įsigaliotų 2017 m. birželio 1 d. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2017-04-26 |
|
|
|
|
Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pasiūlyti pagrindiniam komitetui pritarti patobulintam Įstatymo projektui, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. balandžio 19 d. nutarimą Nr.187 bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriems Komitetas pritarė (žr. Komiteto išvadas) (balsavimo rezultatai: už –7, prieš –1, susilaikė – 2). |
Pritarti. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
7.2. Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-05-03 |
|
|
|
|
Argumentai ir pasiūlymas: Pritardamas LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadai ir LR Vyriausybės išvadai, taip pat LR Seimo Biudžeto ir finansų komiteto sprendimui ir pasiūlymams, Komitetas siūlo taip patobulinti įstatymo projektą:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS
ĮSTATYMO NR. IX-1675 7 ĮSTATYMAS
Vilnius
1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) būsto šildymo išlaidos,
kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos
būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus
normatyvus, viršija
2 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) šildymo sezono metu –
būsto šildymo išlaidų, kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar
kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje
nustatytus normatyvus, dalis, viršijanti
1. Šis įstatymas 2. Būsto šildymo išlaidų kompensacijos skyrimas įsigaliojus šio įstatymo nuostatoms: 1) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi iki šio įstatymo įsigaliojimo, skiriant būsto šildymo išlaidų kompensaciją, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos; 2) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi įsigaliojus šiam įstatymui ir, vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 21 straipsnio 4, 5 ir (ar) 6 dalimis, būsto šildymo išlaidų kompensacija skiriama už mėnesius iki šio įstatymo įsigaliojimo, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos. 3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Gediminas Vasiliauskas.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Algirdas Sysas
Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė