LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

DĖL lietuvos respublikos PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS

 ĮSTATYMO NR. IX-1675 7, 11, 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-241

 

2017-05-03  Nr. 103-P-20

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: A. Sysas – Komiteto pirmininkas, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, L. Matkevičienė, M. Navickienė, G.Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, R. Molienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidento patarėja, E. Jankevičius – Ministro Pirmininko patarėjas, A. Gratulevičienė – Vyriausybės kanceliarijos Socialinių ir sveikatos reikalų skyriaus vedėja, E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, E. Čaplikienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių skyriaus vedėja, S. Kulpina – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos skyriaus vedėja, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,  2016-12-19

 

 

 

   Įstatymo projektas atitinka Konstitucijos ir įstatymų reikalavimus.

   Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto pavadinime žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujos eilutės centre.

Pritarti.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

2.

Europos Teisės departamentas prie LR Teisingumo ministerijos,

2017-01-10

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 7, 11, 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-241, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2016-12-19 Nr. (15)-SD-843

3

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau - LSA), įvertinusi siūlomus Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pakeitimus, pagal kuriuos nuo 2017 m. sausio 1 d. norima panaikinti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą šildymui ir pakeisti gyventojams būsto šildymo kompensacijų skyrimo tvarką, prašo atidėti pertvarką iki kito šildymo sezono, kad būtų galima tinkamai jai pasiruošti savivaldybėse ir išsamiai supažindinti su pokyčiais gyventojus.

Iš esmės pritardami siūlymui, kad tikslinga keisti visiems gyventojams šiuo metu taikomą pridėtinės vertės mokesčio lengvatą, norime akcentuoti, kad šiai pertvarkai turi būti tinkamai pasiruošta - ji negali būti vykdoma nesukūrus savivaldybėse būtinų praktinio įgyvendinimo schemų.

Savivaldybės neturės galimybių nuo 2017 m. sausio 1 d. tinkamai įgyvendinti minėtų pakeitimų dėl šių priežasčių:

1. Nepalikus laiko pasirengti įstatymo naujovių įgyvendinimui bei nesupažindinus su jomis gyventojų, kitų metų pradžioje į savivaldybes kreipsis didžiulis gyventojų srautas, kuriam nėra pasirengta. Iš gyventojų prašomų pažymų skaičius nemažės, kadangi savivaldybės neturi reikiamų duomenų apie gyventojų pajamas. Be to, savivaldybės neturės laiko atlikti analizės ir nustatyti tikslaus padidėjusio lėšų poreikio.

2. Savivaldybės jau yra parengusios 2017 m. biudžetų projektus, kuriuose didžioji dalis piniginei paramai nepanaudotų lėšų 2017 m. turėtų būti skiriama socialinėms paslaugoms, t.y. globos namų pertvarkai, kuri kol kas realiai vykdoma tik savivaldybių lėšomis (valstybinis ES struktūrinių fondų finansuojamas projektas, skirtas globos įstaigų pertvarkai, savivaldybių dar nepasiekė), neįgaliųjų programoms, pagalbai socialinės rizikos šeimoms, smurtą patyrusioms moterims ir kitai socialinei paramai. Skubiai pakeitus įstatymą, nukentės gyventojai, kuriems būtinos socialinės paslaugos.

3. 2014 m. visoms savivaldybėms perėmus piniginės paramos mokėjimo funkciją kaip savarankiškąją ir į šį darbą įtraukus vietos bendruomenes, savivaldybėms pavyko sumažinti piktnaudžiavimą pinigine socialine parama, išgryninti tikruosius gavėjus ir taip žymiai sumažinti pašalpų gavėjų skaičių. Todėl 2016 m. savivaldybės sumažino specialistų, administruojančių minėtas išmokas ir kompensacijas, skaičių, o padidino socialinių darbuotojų, kurie teikia aktyviąją socialinę pagalbą šeimoms, neturinčioms būtinų socialinių įgūdžių, skaičių.

Pasikeitus kompensavimo tvarkai, savivaldybėms reikėtų vėl priimti naujų darbuotojų.

4. Pažymime, kad gyventojai, kurie turi teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją pagal Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymą, turi teisę ir į kredito bei palūkanų apmokėjimą. Taigi, savivaldybėms padidės ir šios išlaidos.

Vyriausybės programoje teigiama, kad „įstatymai negalėtų būti priimami nesudarius galimybės jų įvertinti visuomenei ir tinkamai išaiškinti jų esmę visoms suinteresuotoms ir besidominčioms šalims“. Todėl prašome esminius piniginės paramos pertvarkymus vykdyti ne anksčiau kaip nuo kito šildymo sezono pradžios, atlikus reikiamus paskaičiavimus ir prognozes, įvertinus lėšų poreikį, galimas rizikas ir joms tinkamai pasiruošus.

Pritarti iš dalies:

komitetas siūlo, kad įstatymas įsigaliotų 2017 m. birželio 1 d.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybė,  

2017-04-19 nutarimas

Nr. 287

1

 

2

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. sausio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-69 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 7, 11, 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-241 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Pritarus Įstatymo projekte siūlomam teisiniam reguliavimui, teisę gauti būsto šildymo išlaidų kompensaciją įgytų ir vidutinį darbo užmokestį gaunantys Lietuvos Respublikos gyventojai – tai neatitiktų Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – PSPĮ) 3 straipsnio 3 punkte įtvirtinto socialinio teisingumo ir veiksmingumo principo, pagal kurį „piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia <...> bei racionaliai naudojant turimus išteklius.“

Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punktas, pagal kurį lengvatinis 9 procentų pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) tarifas šilumos energijai, tiekiamai gyvenamosioms patalpoms šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo sistemą), į gyvenamąsias patalpas tiekiamam karštam vandeniui arba šaltam vandeniui karštam vandeniui paruošti ir šilumos energijai, sunaudotai šiam vandeniui pašildyti, taikomas iki 2017 m. gegužės 31 d., todėl, padidėjus šilumos energijos, naudojamos būstui šildyti, kainai dėl lengvatinio PVM tarifo šilumos energijai panaikinimo, didžiausią neigiamą nurodyto veiksnio įtaką patirs mažas pajamas gaunantys gyventojai.

Atsižvelgiant į tai ir siekiant sumažinti būsto šildymo išlaidų finansinę naštą mažas pajamas gaunantiems asmenims ir taip užtikrinti piniginės socialinės paramos teikimą tiems, kuriems labiausia jos reikia, siūlytina Įstatymo projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamuose PSPĮ 7 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir 11 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyti, kad, įvertinus nuosavybės teise turimą turtą ir pajamas, bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui šildymo sezono metu už normatyvinį būsto plotą kompensuojama būsto šildymo išlaidų dalis, viršijanti ne 10, o 15 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio.

 

 

 

 

Pritarti.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

2.

LR Vyriausybė, 

2017-04-19 nutarimas

Nr. 287

3

 

 

 

2. Pritarus šio nutarimo 1 punkte pateiktam siūlymui, siekiant piniginės socialinės paramos tikslingumo ir veiksmingumo mažinant socialinę atskirtį, atsisakytina Įstatymo projekto 3 straipsnyje pateikto siūlymo, paliekant galioti PSPĮ 23 straipsnio 3 dalies 3 punkte savivaldybės administracijai suteiktą teisę savivaldybės tarybos nustatyta tvarka kompensuoti didesnę būsto šildymo išlaidų dalį, bet ne didesnę kaip 10 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio.

Pritarti.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

3.

LR Vyriausybė, 

2017-04-19 nutarimas

Nr. 287

3

 

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punktas, pagal kurį lengvatinis PVM tarifas šilumos energijai taikomas iki 2017 m. gegužės 31 d., siūlytina nustatyti Įstatymo projekto įsigaliojimą 2017 m. birželio 1 d. ir, siekiant užtikrinti sklandų Įstatymo projekto nuostatų taikymą praktikoje, jį papildyti pereinamosiomis nuostatomis – Įstatymo projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2017 m. birželio 1 d.

2. Būsto šildymo išlaidų kompensacijos skyrimas įsigaliojus šio įstatymo nuostatoms:

1) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi iki šio įstatymo įsigaliojimo, skiriant būsto šildymo išlaidų kompensaciją, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos;

2) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi įsigaliojus šiam įstatymui ir, vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 21 straipsnio 4, 5 ir (ar) 6 dalimis, būsto šildymo išlaidų kompensacija skiriama už mėnesius iki šio įstatymo įsigaliojimo, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos.

3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

4.

LR Vyriausybė, 

2017-04-19 nutarimas

Nr. 287

 

 

 

 

4. Atkreipti dėmesį į tai, kad pritarus šio nutarimo 1 punkte pateiktam siūlymui kompensuoti būsto šildymo išlaidų dalį, viršijančią 15 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio, preliminariais skaičiavimais, papildomai iš savivaldybių biudžetų reikėtų apie 14,3 mln. eurų per metus, būsto šildymo išlaidų kompensaciją iš viso gautų apie 200 tūkst. asmenų.

Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybėms savarankiškajai funkcijai atlikti nuo 2015 metų piniginei socialinei paramai finansuoti skiriama lėšų suma yra lygi 2011–2013 metų laikotarpiu piniginei socialinei paramai skaičiuoti ir mokėti faktiškai panaudotai vidutinei metinei lėšų sumai, išskyrus PSPĮ 4 straipsnio 3 dalyje nurodytas savivaldybes, ir į tai, kad paskutiniais metais išlaidos piniginei socialinei paramai nuolat mažėja (pavyzdžiui, 2015 metais, palyginti su 2014 metais, išlaidos piniginei socialinei paramai teikti sumažėjo apie 27 procentus, 2016 metais, palyginti su 2015 metais, – apie 16,5 procento), papildomų lėšų nei Įstatymo projekte siūlomam teisiniam reguliavimui, nei nutarimo 1 punkte pateiktam siūlymui įgyvendinti iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (ar) savivaldybių biudžetų nereikės.

Pritarti.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2017-04-26

 

 

 

 

Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pasiūlyti pagrindiniam komitetui pritarti patobulintam Įstatymo projektui, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. balandžio 19 d. nutarimą Nr.187 bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriems Komitetas pritarė (žr. Komiteto išvadas) (balsavimo rezultatai: už –7, prieš –1, susilaikė – 2).

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Komiteto sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

 

7.2. Komiteto pasiūlymai:

 

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-05-03

 

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritardamas LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadai ir LR Vyriausybės išvadai, taip pat LR Seimo Biudžeto ir finansų komiteto sprendimui ir pasiūlymams, Komitetas siūlo taip patobulinti įstatymo projektą:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675 7, IR 11, 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2016 2017 m.          d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) būsto šildymo išlaidos, kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus normatyvus, viršija 10 15 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio arba (ir)“.

 

2 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) šildymo sezono metu – būsto šildymo išlaidų, kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus normatyvus, dalis, viršijanti 10 15 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio;“.

 

3 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) skirti būsto šildymo išlaidų kompensaciją už didesnį, negu nustatyta šio įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte, naudingojo būsto ploto normatyvą ir (ar) kompensuoti didesnę būsto šildymo išlaidų dalį, negu nustatyta šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir 11 straipsnio 1 dalies 1 punkte, bet ne didesnę kaip 10 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamų ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui dydžio;“.

 

4 3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2017 m. sausio birželio 1 d.

2. Būsto šildymo išlaidų kompensacijos skyrimas įsigaliojus šio įstatymo nuostatoms:

1) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi iki šio įstatymo įsigaliojimo, skiriant būsto šildymo išlaidų kompensaciją, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos;

2) jeigu dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos buvo kreiptasi įsigaliojus šiam įstatymui ir, vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 21 straipsnio 4, 5 ir (ar) 6 dalimis, būsto šildymo išlaidų kompensacija skiriama už mėnesius iki šio įstatymo įsigaliojimo, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos.

3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Gediminas Vasiliauskas.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                 Algirdas Sysas           

 

 

 

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė