PASIŪLYMAS
DĖL MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4033(2)
2020-04-20
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
|||||
|
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
|||
1. |
1 |
|
|
Argumentai: Projekte, kurio 1 straipsniu dėstomas nauja redakcija Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymas (toliau – Įstatymas), Įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje duodama klaidinga nuoroda į 8 priedą, kur yra pateiktas „Sąvartyne šalinamų atliekų sąrašas ir mokesčio tarifai“, o ne ES teisės aktai. ES teisės aktai yra 9 priede. Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Šio įstatymo
nuostatos suderintos su Europos Sąjungos teisės aktais, nurodytais šio
įstatymo |
|||
2. |
1 |
|
|
Argumentai: Projektu keičiamame Įstatyme vartojami terminai turi būti aprobuoti VLKK. Atsižvelgus į tai, siūlome Įstatyme vartoti pataisytus ir darbo tvarka suderintus su VLKK terminus, sąvokas bei jų apibrėžimus. Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos 1. Akumuliatorius
– 2. 3. Gaminių ir (ar)
pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduotis – Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatytas 4. Gamintojas – Lietuvos
Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įregistravęs savo veiklą asmuo,
kuris gamina apmokestinamuosius gaminius ir (ar) pakuoja gaminius (išskyrus
ūkininkavimo veiklai naudojamą šienainį) į apmokestinamą 5. Kombinuota pakuotė – daugiasluoksnė pakuotė, sudaryta iš kelių medžiagų. 6. Laikinai 7. Mobilusis
taršos šaltinis – kelių, geležinkelių, oro, vanden 8. Ne keliais
judantis mechanizmas – 19 kW ar didesnės etaloninės galios vidaus degimo
variklį turinti 9. Neperdirbam 10. Taršos 11. Nuslėpta tarša: 1) neturint leidimo, kai leidimas privalomas, išmestas teršalo kiekis ir (ar) 2) nedeklaruotas ar deklaruotas
pradėjus mokestinį patikrinimą: į aplinką išmesto teršalo faktinis kiekis,
leidime nustatyto teršalo metinio normatyvo ir (ar) didžiausios 3) klaidingai nurodyti: teršalų, degalų, gaminių, pakuočių, atliekų rūšys ir tarifą mažinantys koeficientai, dėl kurių buvo apskaičiuotas ir nedeklaruotas arba deklaruotas mažesnis mokestis už aplinkos teršimą. 12. 13.
Perdirbam 1) pagaminta taip, kad ją sudarančias medžiagas būtų galima perdirbti į produktus, atitinkančius tiems produktams Europos Sąjungoje ir (ar) tik Lietuvos Respublikoje taikomus standartus, arba ją sudarančias medžiagas būtų galima biologiškai suskaidyti taip, kad didžioji pagaminto komposto dalis galėtų skaidytis į anglies dioksidą, biomasę ir vandenį, ir (ar) 2) tapusi atlieka, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme nurodytame Gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus turinčių teisę išrašyti atliekų tvarkytojų sąraše nurodytų atliekų naudotojų (perdirbėjų) perdirbama ar tokiame sąraše nurodytų atliekų eksportuotojų išvežama (eksportuojama) į Europos Sąjungos valstybes nares perdirbti į produktus, atitinkančius tiems produktams Europos Sąjungoje ir (ar) tik Lietuvos Respublikoje taikomus standartus. 14. Sąvartyne šalinamos atliekos – nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamos atliekos, išskyrus nepavojingųjų atliekų sąvartyno atskirose sekcijose šalinamas asbesto atliekas; inertinių atliekų sąvartyne šalinamos atliekos ir nepavojingųjų atliekų sąvartyno atskirose sekcijose šalinamos asbesto atliekos; pavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamos pavojingosios atliekos. 15. Sąvartyno
operatorius – fizinis asmuo 16. Stacionarusis taršos šaltinis – taršos objektas, kuris negali būti perkeliamas iš vienos vietos į kitą, nepakeitus jo paskirties ir iš esmės nesumažinus jo vertės. 17. Teršalai –
į aplinką išmetamos 18. Tiekimas Lietuvos Respublikos vidaus rinkai: 1) Lietuvos Respublikos teritorijoje pagamintų gaminių ir (ar) pripildytų pakuočių perleidimas atlygintinai arba neatlygintinai, taip pat naudojant ir nuotolinio ryšio prekybos priemones, bet kuriam kitam asmeniui Lietuvos Respublikos teritorijoje ar sunaudojimas gamintojo reikmėms arba 2) importuotų ir (ar)
įvežtų į Lietuvos Respublikos teritoriją, įskaitant muitinės sandėlius,
laikinojo saugojimo sandėlius ir laisvąsias zonas, gaminių ir (ar) pripildytų
pakuočių perleidimas atlygintinai arba neatlygintinai, taip pat naudojant ir 3) likviduojamų arba reorganizuojamų mokesčio mokėtojų gaminių ir (ar) pripildytų pakuočių, neperleistų kitam asmeniui, pagaminimas, importas ir (ar) įvežimas į Lietuvos Respublikos teritoriją, įskaitant muitinės sandėlius, laikinojo saugojimo sandėlius ir laisvąsias zonas. 19. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme ir 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas (OL 2013 L 269, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. balandžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2019/632 (OL 2019 L 111, p. 54).“
|
|||
3. |
1 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgus į VLKK patikslintas ir aprobuotas sąvokas turi būti atitinkamai pataisyti atitinkami projektu keičiamo Įstatymo straipsniai, dalys ir punktai, kur vartojamos šios sąvokos. Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 str. 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) iš stacionariųjų
taršos šaltinių, kuriems teršalų išmetimui į aplinką privalomas leidimas,
kuriame nustatyti |
|||
4. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 str. 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „5) oro transporto
priemonių, naudojamų keleiviams ir kroviniams vežti, |
|||
5. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 str. 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Mokestį už
aplinkos teršimą iš stacionariųjų taršos šaltinių moka fiziniai asmenys,
juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai, kurie įstatymų
nustatytais atvejais privalo turėti leidimą, kuriame nustatyti |
|||
6. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 str. 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Mokesčio
mokėtojai, įgyvendinantys aplinkos apsaugos priemones, mažinančias teršalų
išmetimą į aplinką iš stacionariųjų taršos šaltinių ne mažiau kaip 5
procentais skaičiuojant nuo nustatyto didžiausio |
|||
7. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 str. 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Nuo mokesčio už aplinkos teršimą vienkartinių pakuočių atliekomis atleidžiami mokesčių mokėtojai, per mokestinį laikotarpį Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekiantys ne daugiau kaip 0,5 tonos visų pripildytų vienkartinių pakuočių, kurioms netaikoma užstato už vienkartines pakuotes sistema, ir tvarkantys pakuočių ir pakuočių atliekų apskaitą aplinkos ministro nustatyta tvarka.“
|
|||
8. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 str. 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Po mišrių
komunalinių atliekų apdorojimo likusios netinkamos pakartotinai panaudoti ir
perdirbti, |
|||
9. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 str. 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Iš stacionariųjų taršos šaltinių išmetamiems į
aplinką teršalams ir teršalų junginiams, kuriems nustatytas laikinai leidžiamos
|
|||
10. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 str. 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Mokesčio už
aplinkos teršimą iš mobiliųjų taršos šaltinių tarifai už degalus, sunaudotus
Lietuvos Respublikoje, o oro transporto priemonėms, skirtoms keleiviams ir
kroviniams vežti, – už |
|||
11. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 str. 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Mokesčio už
aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis tarifai ir šalinamų atliekų
rūšių sąrašas nurodyti šio įstatymo 8 |
|||
12. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 9 str. 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Mokesčio
mokėtojai aplinkos ministro nustatyta tvarka vykdo iš stacionariųjų taršos
šaltinių išmestų į aplinką teršalų, mobiliuosiuose taršos šaltiniuose
Lietuvos Respublikoje sunaudotų degalų, oro transporto atliktų
|
|||
13. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 9 str. 3 dalies 2, 4 punktus ir juos išdėstyti taip: „2) iš stacionariųjų taršos šaltinių išmestą į aplinką leidime nustatytą taršos normatyvą viršijantį teršalo kiekį dauginant iš mokesčio tarifo, nurodyto šio įstatymo 2 priede, ir indeksavimo koeficiento;“ „4) oro transporto
priemonių, skirtų keleiviams ir kroviniams vežti, atliktų |
|||
14. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 9 str. 8 dalies 2, 3 ir 5 punktus ir juos išdėstyti taip: „2) mokesčio mokėtojui, kuris nuslėpė
faktinį iš stacionariųjų taršos šaltinių į aplinką išmestą teršalo kiekį, –
nuslėptą teršalo kiekį, bet ne didesnį už leidime nustatytą teršalo metinį
taršos normatyvą, ir (ar) didžiausią 3) mokesčio mokėtojui, kuris nuslėpė
leidime nustatytą metinį normatyvą ir (ar) didžiausią „5) mokesčio
mokėtojui, kuris nuslėpė oro transporto priemonių |
|||
15. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 str. 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Vyriausybės
įgaliota institucija šios institucijos nustatyta tvarka vykdo iš
stacionariųjų taršos šaltinių išmestų į aplinką teršalų, mobiliųjų taršos
šaltinių, išskyrus žemės ūkio veiklai naudojamus ne keliais judančius
mechanizmus, sunaudotų Lietuvos Respublikoje degalų, atliktų |
|||
16. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 1 priedo lentelės pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „MOKESČIO UŽ APLINKOS
TERŠIMĄ IŠ STACIONARIŲJŲ TARŠOS ŠALTINIŲ |
|||
17. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 3 priedo lentelės 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
|
|||
18. |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 priedo lentelės stulpelių (2 ir 4 stulpelių, 3 ir 5 stulpelių) pavadinimus ir juos išdėstyti taip: 2 ir 4 stulpelis „perdirbamosios ir daugkartinės pakuotės tarifas, Eur/t“ 3 ir 5 stulpelis „neperdirbamosios pakuotės tarifas, Eur/t tarifas, Eur/t“ |
|||
|
|
|
|
|
|||
19. |
2 |
3 |
|
Projekto 2 straipsnyje nurodytos dvi 3 dalys, viena jų, dėl mokesčio už sąvartyne šalinamas atliekas tarifų indeksavimo, turi būti išbraukta, nes visų mokesčių už aplinkos teršimą indeksavimo tvarka, įskaitant ir mokesčio tarifų už sąvartyne šalinamas atliekas, nustatyta kitame straipsnyje, t.y. Projekto 1 straipsniu, keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 8 dalyje. Pasiūlymas: Išbraukti vieną perteklinę Projekto 2 straipsnio 3 dalį. „ |
|||
20. |
2 |
4 |
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnio 4 dalimi dėstomo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančios Įstatymo 6 straipsnio naujos redakcijos 2 dalies 3 punktas brauktinas, nes buvo skirtas kasmetiniam mokesčiui už aplinkos taršą iš žemės ūkio veiklai naudojamų mechanizmų, tačiau pritarus Seimo BFK siūlymui, žemės ūkio veikloje naudojami mechanizmai už tarša mokėtų tik juos registruojant ar keičiantis savininkui, o ne per sunaudotus degalus, todėl ši nuostata turi būti išbraukta, suvienodinant su 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 straipsnio nuostatomis.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 4 dalį, kuria dėstoma 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosianti Įstatymo 6 straipsnio redakcija ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. Mokesčio lengvatos 1. Mokesčio
mokėtojai, įgyvendinantys aplinkos apsaugos priemones, mažinančias teršalų
išmetimą į aplinką iš stacionariųjų taršos šaltinių ne mažiau kaip 5
procentais skaičiuojant nuo nustatyto didžiausio 2. Nuo mokesčio už aplinkos teršimą iš mobiliųjų taršos šaltinių atleidžiami: 1) mokesčio mokėtojai, teršiantys: iš M1 ir N1 kategorijos kelių transporto priemonių, varomų benzinu ir (ar) dujomis, kurios pirmą kartą registruotos ne anksčiau kaip prieš 4 metus, ir iš M2, M3, N2 ir N3 kategorijų transporto priemonių, kurios pirmą kartą registruotos ne anksčiau kaip prieš 3 metus. Transporto priemonės naudojimo laikotarpis skaičiuojamas nuo transporto priemonės pirmosios registracijos dienos iki mokestinio laikotarpio paskutinės dienos; 2) mokesčio mokėtojai, teršiantys iš transporto priemonių, naudojančių Lietuvos techninės specifikacijos standartus atitinkančius biodegalus: biodyzeliną, atitinkantį standartą LST EN 14214, ir sintetinį dyzeliną, atitinkantį standartą LST EN 15940, bioetanolį E85, atitinkantį standartą LST EN 15293, – už sunaudotą biodegalų kiekį, kurio sunaudojimas patvirtintas biodegalų įsigijimo dokumentais;
3. Mokesčio mokėtojai, kurie patys išveža iš Lietuvos Respublikos teritorijos gaminius ir (ar) pripildytas pakuotes arba kurių gaminius ir (ar) pripildytas pakuotes iš Lietuvos Respublikos teritorijos išveža tretieji asmenys, yra atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą gaminių ir (ar) pakuočių atliekomis už tokį gaminių ir (ar) pripildytų pakuočių kiekį, koks buvo išvežtas iš Lietuvos Respublikos teritorijos per mokestinį laikotarpį, Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka pateikus dokumentus, patvirtinančius išvežtą iš Lietuvos Respublikos teritorijos gaminių ir (ar) pripildytų pakuočių kiekį. 4. Mokesčio mokėtojai atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą gaminių ir (ar) pakuočių atliekomis už tą gaminių ir (ar) pripildytų pakuočių kiekį, kuris proporcingas įvykdytos gaminių ir (ar) pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduoties daliai. Norėdami pasinaudoti šia mokesčio lengvata, mokesčio mokėtojai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka turi turėti dokumentus, patvirtinančius gaminių ir (ar) pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduoties įvykdymą. 5. Mokesčio mokėtojai, turintys dokumentus, įrodančius, kad buvo deginamos biodujos, atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą iš stacionariųjų taršos šaltinių už išmetamą į aplinkos orą leidime nustatytą teršalo kiekį, susidarantį naudojant biodujas. 6. Mokesčio mokėtojai atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą daugkartinio naudojimo pakuočių atliekomis, kai įvykdo visą aplinkos ministro nustatytą surinkimo ir daugkartinio naudojimo užduotį. Norėdami pasinaudoti šia mokesčio lengvata, mokesčių mokėtojai turi turėti dokumentus, patvirtinančius daugkartinių pakuočių surinkimą (susigrąžinimą) ir susigrąžintų daugkartinių pakuočių daugkartinį naudojimą. 7. Nuo mokesčio už aplinkos teršimą vienkartinių pakuočių atliekomis atleidžiami mokesčių mokėtojai, per mokestinį laikotarpį Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekiantys ne daugiau kaip 0,5 tonos visų pripildytų vienkartinių pakuočių, kurioms netaikoma užstato už vienkartines pakuotes sistema, ir tvarkantys pakuočių ir pakuočių atliekų apskaitą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka. 8. Nuo mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis atleidžiami sąvartynų operatoriai už: 1) šalintas fosfogipso atliekas; 2) šalintas pavojingųjų atliekų sąvartyne po pavojingųjų atliekų deginimo susidariusias pavojingąsias atliekas (dugno ir lakiuosius pelenus); 3) šalintas pavojingųjų atliekų sąvartyne cheminėmis medžiagomis užterštų teritorijų atliekas, kurių sąrašą tvirtina aplinkos ministras; 4) iki 2017 gruodžio 31 d. sąvartyne saugotas ir teisės aktų nustatyta tvarka pripažintas pašalintomis po mišrių komunalinių atliekų apdorojimo likusias netinkamas pakartotinai panaudoti ir perdirbti, tačiau energetinę vertę turinčias komunalines atliekas.“
|
Teikia
Seimo narys Kęstutis Mažeika