LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-815(4)

 

 

2020-09-30  Nr. 111-P-28

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, komiteto nariai A. Armonaitė, K. Bartkevičius, I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas, I. Rozova, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjas A. Astrauskas, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė, padėjėja M. Neverkevičienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnysis patarėjas S. Švedas, Sveikatos apsaugos  viceministras A. Šešelgis,   Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

1

1

3

 

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 19 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikoje rūkyti (vartoti tabaką, tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius) draudžiama bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančiose gyvenamosiose patalpose, kituose bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais argumentais remiantis draudimas rūkyti nustatomas tik gyvenamosiose patalpose, priklausančiose asmenims bendrosios dalinės nuosavybės teise. Pažymėtina, kad, pavyzdžiui, butai daugiabučiuose namuose taip pat yra priskirti gyvenamųjų patalpų kategorijai, bet jie asmenims gali priklausyti tiek bendrosios dalinės nuosavybės teise, tiek asmeninės nuosavybės teise. Civilinio kodekso 4.82 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad butų ir kitų patalpų savininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso namo bendro naudojimo patalpos. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad rūkyti draudžiama daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančiose bendrojo naudojimo patalpose, tai projekto nuostatą reikėtų patikslinti.

                 Apibendrinant tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo nevienodo įstatymo nuostatų aiškinimo taikant įstatymą, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje neturėtų būti įtvirtintas draudimas rūkyti pastato bendrojo naudojimo patalpose ir kitose pastato dalyse, kaip jos apibrėžtos Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 15 dalies 3 punkte. Tokiu atveju draudimas rūkyti būtų taikomas pastato laiptinėse, holuose, koridoriuose, galerijose, palėpėse, sandėliuose, rūsiuose, pusrūsiuose, taip pat bendrojo naudojimo balkonuose, lodžijose, terasose, jeigu jie nuosavybės teise nepriklauso atskiriems savininkams.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančiose gyvenamosiose patalpose, kituose bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose patalpose ir kitose pastato dalyse;”.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

1

1

9

 

2.   Jeigu būtų pritarta šios išvados 1 punkte nurodytai pastabai ir draudimas rūkyti būtų nustatytas bendrojo naudojimo balkonuose, lodžijose ir terasose, tai projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1  dalies 9 punktą reikėtų patikslinti nurodant, kad draudimas rūkyti daugiabučių namų balkonuose, terasose, lodžijose, nuosavybės teise priklausančiuose atskiriems savininkams, taikomas, kai bent vienas namo gyventojas prieštarauja rūkymui.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

9) daugiabučių namų balkonuose, terasose, lodžijose, nuosavybės teise priklausančiuose atskiriems savininkams, kai bent vienas namo gyventojas prieštarauja rūkymui. Prieštaravimo dėl tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimo daugiabučių namų balkonuose, terasose ir lodžijose, nuosavybės teise priklausančiuose atskiriems savininkams, pareiškimo savivaldybei, šio prieštaravimo atšaukimo ir informacijos apie daugiabučius namus, kuriuose draudžiama rūkyti, paskelbimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Už informacinių ženklų apie draudimą rūkyti daugiabučio namo balkonuose, terasose ir lodžijose, nuosavybės teise priklausančiuose atskiriems savininkams,  įrengimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka atsakingas to pastato bendrojo naudojimo objektų administratorius, to (tų) daugiabučio (daugiabučių) gyvenamojo (gyvenamųjų) namo (namų) ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrija arba savivaldybės vykdomoji institucija.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

1

3

 

 

3.    Svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 7 dalyje vietoj žodžių ,,į to paties buto patalpas“ nereikėtų įrašytini žodžius ,,į to paties buto kitus kambarius ir pagalbines patalpas“ arba ,,į to paties buto kitas patalpas“.

Nepritarti

Butą gali sudaryti ir viena patalpa, todėl Įstatymo projekto formuluotė yra platesnė už siūlomą formuluotę ir sudaranti galimybes apsaugoti rūkančiojo asmens šeimos narius ir kaimynus nuo pasyvaus rūkymo.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

 

 

 

 

4.    Projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,buto ar patalpos savininkas arba kitų daiktinių teisių turėtojas, nenurodęs asmens, kuris rūkė buto ar patalpos balkone, terasoje, lodžijoje, duomenų, atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka“. Atsižvelgus į tai, kad tai nauja nuostata, kurios prieš tai teikiamuose šio projekto redakcijose nebuvo, svarstytina, ar kartu su teikiamu įstatymo projektu neturėtų būti teikiamas Administracinių nusižengimų kodekso papildymo įstatymo projektas, kuriame būtų nustatyta atsakomybė už aukščiau minėtą duomenų nenurodymą.

Pritarti

Seime yra įregistruotas ir nustatyta tvarka svarstomas Administracinių nusižengimų kodekso 492 ir 590 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4037, kuriame yra nustatyta atsakomybė už aukščiau minėtą duomenų nenurodymą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

2

 

 

 

5.      Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. Svarstytina, ar atsižvelgiant į įstatymo projekto priėmimo, pasirašymo, paskelbimo procedūrų trukmę nereikėtų nustatyti vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos. Be to, projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Jeigu būtų pritarta aukščiau nurodytai pastabai ir nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data, projekto 2 straipsnio 2 dalyje atitinkamai reikėtų nustatyti vėlesnę įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datą.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.   Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 2021 m. liepos sausio 1 d.

2.   Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2020 m. birželio 30 gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-23

 

 

 

 

6.              Po įstatymo projekto pavadinimu dėstomoje įstatymo projekto datoje, vietoje 2019 metų reikia nurodyti 2020 metus.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė A. Kubilienė, 2020-09-24

2

 

 

 

Argumentai: Tikslinga nustatyti realią šio įstatymo įsigaliojimo datą, atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai reikės parengti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.   Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 2021 m. liepos sausio1 d.

2.   Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2020 m. birželio 30 gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Asta Kubilienė

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas