TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO PAŽYMA

 

Teisės akto projekto pavadinimas: Lietuvos Respublikos teisėjų valstybinių pensijų įstatymo Nr. IX-1011 3, 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo ir 10 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas.

Teisės akto projekto tiesioginis rengėjas: Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Teisės sistemos departamento Teisės sistemos vystymo skyriaus patarėja Jolita Meškelytė.

Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos: [nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant identifikuotai korupcijos rizikai eliminuoti ar valdyti nėra numatyta priemonių teisės akto projekte][1].

Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos, identifikuotos antikorupcinio vertinimo po tarpinstitucinio derinimo metu: [nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant identifikuotai korupcijos rizikai eliminuoti ar valdyti nėra numatyta priemonių teisės akto projekte][2].

 

Nr.

Kriterijus

Pagrindimas

(nurodomos konkrečios teisės akto projekto ar kitų teisės aktų nuostatos, pagrindžiančios teigiamą atsakymą arba pateikiamos antikorupcinį teisės akto projekto vertinimą atliekančio specialisto pastabos ir pasiūlymai dėl korupcijos rizikos mažinimo)

Teisės akto projekto pakeitimas, mažinantis korupcijos riziką, arba teisės akto projekto tiesioginio rengėjo argumentai, kodėl neatsižvelgta į pastabą

Išvada

dėl teisės akto projekto pakeitimų arba argumentų, kodėl neatsižvelgta į pastabą

 

 

 

Pildo teisės akto projekto vertintojas

Pildo teisės akto projekto tiesioginis rengėjas

Pildo teisės akto projekto vertintojas

 

1.

Teisės akto projektas nesukuria išskirtinių ar nevienodų sąlygų subjektams, su kuriais susijęs teisės akto projekto įgyvendinimas.

Projektu siekiama eliminuoti praktikoje susidarančias teisiškai ydingas situacijas, kuomet asmenų, turinčių labai panašų darbo teisėju stažą, priklausomai nuo datos, kada asmuo nustojo eiti teisėjo pareigas, gaunamos teisėjų valstybinės pensijos labai skiriasi. Be kita ko, atsižvelgiant į Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintą laisvo asmenų judėjimo principą, Projektu siūloma atsisakyti galiojančių teisėjų valstybinės pensijos skyrimo ir mokėjimo ribojimų, susijusių su teisėjų nuolatine gyvenamąja vieta teisėjų valstybinės pensijos skyrimo ir mokėjimo metu (Įstatymo projekto 5 straipsnis).

 

□ tenkina

□ netenkina

 

2.

Teisės akto projekte nėra spragų ar nuostatų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktą.

Tokių spragų ar nuostatų nenustatyta.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

3.

Teisės akto projekte įtvirtinta, kad sprendimą dėl teisių suteikimo, apribojimų nustatymo, sankcijų taikymo ir pan. priimantis subjektas yra atskirtas nuo šių sprendimų teisėtumą ir jų įgyvendinimą kontroliuojančio (prižiūrinčio) subjekto.

Projektu keičiamų nuostatų tikslas nėra nustatyti sprendimus priimantį ir šių sprendimų teisėtumą ir įgyvendinimą kontroliuojantį (prižiūrintį) subjektus.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

4.

Teisės akto projekte įtvirtinti subjekto įgaliojimai (teisės) atitinka subjekto vykdomas funkcijas (pareigas).

Projekte nėra siūlomi pakeitimai, kurie būtų susiję su konkrečių subjektų įgaliojimų ir funkcijų nustatymu. Lietuvos Respublikos teisėjų valstybinių pensijų įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 str. nuostatas, kuriose įtvirtinta, jog teisėjų valstybines pensijas skiria ir moka (vadovaudamasi Įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymu bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais Teisėjų valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatais) Nacionalinė teismų administracija, nėra siūlomos keisti.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

5.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sprendimo priėmimo kriterijų (atvejų) sąrašas.

Taip. Pagal Projekte siūlomą patvirtinti teisėjų valstybinių pensijų apskaičiavimo formulę, teisė į apskaičiuotą pensiją būtų įgyjama  tik Įstatyme numatytais atvejais ir ją gautų tik asmenys atitinkantys Įstatymo 3 straipsnyje nustatytas sąlygas. Šių sąlygų sąrašas yra baigtinis.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

6.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai priimant sprendimus taikomos išimtys.

Projekte nenumatoma pakeitimų, susijusių su priimant sprendimus taikomomis išimtimis. Asmenų, kurie turi teisę gauti teisėjų valstybinę pensiją, sąrašas yra baigtinis.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

7.

Teisės akto projekte nustatyta sprendimų priėmimo, įforminimo tvarka ir priimtų sprendimų viešinimas.

Įstatymo projekte nėra nustatyta sprendimų priėmimo, įforminimo tvarka ar priimtų sprendimų viešinimas.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

8.

Teisės akto projekte nustatyta sprendimų dėl mažareikšmiškumo priėmimo tvarka.

Įstatymo projekto nuostatose, sprendimų dėl  mažareikšmiškumo priėmimas nenumatomas.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

9.

Jei pagal numatomą reguliavimą sprendimus priima kolegialus subjektas, teisės akto projekte nustatyta kolegialaus sprendimus priimančio subjekto:

9.1. konkretus narių skaičius, užtikrinantis kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos  objektyvumą;

9.2. jei narius skiria keli subjektai, proporcinga kiekvieno subjekto skiriamų narių dalis, užtikrinanti tinkamą valstybės interesų atstovavimą ir kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos  objektyvumą bei skaidrumą;

9.3. narių skyrimo mechanizmas;

9.4. narių rotacija ir kadencijų skaičius bei jų trukmė;

9.5.veiklos pobūdis laiko atžvilgiu;

9.6.individuali narių atsakomybė.

Projekte nėra siūloma pakeitimų, kurie būtų susiję su kokių nors sprendimų priėmimu tiek kolegialiai, tiek vienasmeniai.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

10.

Teisės akto projektui įgyvendinti numatytos administracinės procedūros yra būtinos ir jų taikymo tvarka išsamiai reglamentuota.

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti reikalingas administracines procedūras nustatys Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

Iki Projekto įsigaliojimo Teisingumo ministerija, bendradarbiaudama su teisėjų valstybines pensijas skiriančia ir mokančia Nacionaline teismų administracija, turės peržiūrėti ir inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 21 d. nutarimu Nr. 68 patvirtintų Teisėjų valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatų pakeitimus, taip pat inicijuoti Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalyje numatytos tvarkos parengimą. Pagrindinės nuostatos dėl Įstatymo projekto taikymo yra nustatytos Įstatymo projekto 6 straipsnyje

 

□ tenkina

□ netenkina

 

11.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai administracinė procedūra netaikoma.

Projekto nuostatoms įgyvendinti reikalingos administracinės procedūros yra keičiamo  įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų reguliavimo dalykas. Projekte administracinė procedūra, kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnį, nėra nustatoma. Teisėjų valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo tvarka yra nustatyta Teisėjų valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 21 d. nutarimu Nr. 68.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

12.

Teisės akto projektas nustato teisės akto projektui įgyvendinti numatytų administracinių procedūrų ir sprendimo priėmimo konkrečius terminus.

Konkretūs terminai numatyti Įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalyje.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

 

13.

Teisės akto projektas nustato motyvuotas terminų sustabdymo ir pratęsimo galimybes.

Tokie terminai Projekte nenumatyti.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

14.

Teisės akto projektas nustato administracinių procedūrų viešinimo tvarką.

Projekto nuostatos nenustato administracinių procedūrų viešinimo tvarkos.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

15.

Teisės akto projektas nustato kontrolės (priežiūros) procedūrą ir aiškius jos vykdymo kriterijus (atvejus, periodiškumą, fiksavimą, kontrolės rezultatų viešinimą ir pan.).

Projekte nėra numatyta kontrolės (priežiūros) procedūra.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

16.

Teisės akto projekte numatytos kontrolės (priežiūros) skaidrumo ir objektyvumo užtikrinimo priemonės[3].

Projektu siūlomam reglamentavimui pakanka bendrų skaidrumo ir objektyvumo užtikrinimo priemonių, nustatomų viešąjį administravimą reglamentuojančiuose teisės aktuose. Manytina, kad Projekte siūloma Įstatyme įtvirtinti skiriamos teisėjų valstybinės pensijos dydžio apskaičiavimo formulė sudarys objektyvias prielaidas (būtų įtvirtinti aiškūs pensijos dydžio apskaičiavimo kriterijai) skaidriai apskaičiuoti mokėtinos pensijos dydį. Taip pat Projekte siūlomas teisinis reguliavimas ir pensijos dydžio skaičiavimo mechanizmas leis įgyvendinti Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje suformuluotas doktrinines nuostatas (žr. Projekto aiškinamąjį raštą).

 

□ tenkina

□ netenkina

 

17.

Teisės akto projekte numatyta subjektų, su kuriais susijęs teisės akto projekto įgyvendinimas, atsakomybės rūšis (tarnybinė, administracinė, baudžiamoji ir pan.).

Projektu keičiamų nuostatų tikslas nėra nustatyti subjektams atsakomybės rūšių.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

18.

Už teisės akto projekte įtvirtintų nurodymų nevykdymą numatytas baigtinis kriterijų skirti nuobaudą (sankciją) sąrašas ir aiški jų skyrimo procedūra.

Projektu keičiamų nuostatų tikslas nėra nustatyti nuobaudų (sankcijų) skyrimo.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

19.

Kiti svarbūs kriterijai.

Nėra.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

 

Teisės akto projekto tiesioginis  rengėjas:

 

 

 

 

Teisės akto projekto vertintojas:

 

 

pareigos                         v. pavardė                                  

 

pareigos                          v. pavardė                                   

 

 

 

 

 

              parašas                                                     data

 

parašas                                                        data

 



[1]Jei tas pats kriterijus taikomas kelioms teisės akto projekto nuostatoms, nurodyti ir konkrečias teisės akto projekto nuostatas, dėl kurių galima korupcijos rizika nėra eliminuota ar kuriai valdyti nėra numatytos priemonės teisės akto projekte.

[2]T. p.

[3]Pavyzdžiui, aiškiai ir išsamiai apibrėžtos kontroliuojančio subjekto teisės ir pareigos, standartizuota kontrolės atlikimo procedūra, reikalavimas fiksuoti atskirus kontrolės procedūros etapus ir jų rezultatus, atsakingų specialistų rotacija, kontroliuojančio ir kontroliuojamo subjekto tiesioginio kontakto be liudininkų eliminavimas ir pan.