LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Švietimo ir mokslo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 28 STRAIPSNIO 6 DALIES PAPILDYMO IR 29 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO nr. XIIIP-3537(2)
2020-04-15 Nr. 106-P-16
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, pirmininko pavaduotojas Vytautas Juozapaitis, komiteto nariai Viktorija Čmilytė Nielsen, Liudas Jonaitis, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Aušra Papirtienė, Edmundas Pupinis, Levutė Staniuvienė, Gintaras Steponavičius, komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Aistė Kairienė, Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė, mentoriai Kęstutis Kaminskas, Rūta Norkienė, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas Paulius Baltokas, Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Valdemaras Razumas, Lietuvos švietimo tarybos pirmininkė Saulė Mačiukaitė-Žvinienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas švietimo ir kultūros klausimais Jonas Mickus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti Švietimo įstatymo 29 straipsnį 21 dalimi, joje nustatant, kad vadovaujantis nešališkumo principu, priėmimas į valstybines ir savivaldybės įstaigas ir (ar) mokyklas, vykdančias ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, organizuojamas naudojant centralizuotą prašymų pateikimo ir gyventojų informavimo informacinę sistemą. Šios nuostatos svarstytinos keliais aspektais. Pirma, siūlytina tiksliau apibrėžti, ką reiškia šioje dalyje vartojama sąvoka „vadovaujantis nešališkumo principu“, kadangi ši sąvoka nei keičiamame Švietimo įstatyme, nei projekte nėra apibrėžta, taip pat atsižvelgiant į tai, kad keičiamo Švietimo įstatymo 29 straipsnio 3 ir 4 dalyse yra nustatomi priėmimo į mokyklas ypatumai. |
Pritarti iš dalies |
Nustačius centralizuotą elektroninį mokinių priėmimą į mokyklas būtų užtikrintas didesnis skaidrumas, priėmimo į mokyklas procesų automatiškas valdymas sumažintų žmogiškojo faktoriaus įtaką, t. y. vaikų priėmimas į mokyklas būtų vykdomas nešališkai. Atsižvelgiant į tai, atsisakoma nuostatos, kad priėmimas į valstybines ir savivaldybių mokyklas vykdomas vadovaujantis nešališkumo principu, kaip perteklinės. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
Antra, kadangi šioje dalyje nustatomas bendrasis priėmimo į įstaigas ir (ar) mokyklas principas visose savivaldybėse, projekto 2 straipsniu pildomoje Švietimo įstatymo 29 straipsnio 21 dalyje vietoj žodžio „savivaldybės“ įrašytinas žodis „savivaldybių“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
Trečia, ši nuostata derintina su Švietimo įstatymo 7 straipsnio 4 dalimi, nustatančia, kad ikimokyklinio ugdymo programą, parengtą pagal švietimo ir mokslo ministro patvirtintus ikimokyklinio ugdymo programų kriterijus, vykdo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklos, laisvasis mokytojas ar kitas švietimo teikėjas, bei su Švietimo įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad priešmokyklinį ugdymą vykdo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklos, laisvasis mokytojas ar kitas švietimo teikėjas, vadovaudamiesi švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka. Derinant šias Švietimo įstatymo nuostatas tarpusavyje, siūlytina projekto 2 straipsniu pildomoje Švietimo įstatymo 29 straipsnio 21 dalyje išbraukti žodžius „įstaigas ir (ar)“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
Ketvirta, nors pildomoje Švietimo įstatymo 29 straipsnio 21 dalyje ir minima centralizuota prašymų pateikimo ir gyventojų informavimo informacinė sistema bei nustatoma viešojo administravimo subjektų (subjekto) pareiga naudoti šią sistemą, tačiau pati informacinė sistema niekaip nėra individualizuojama, t.y. nenurodomas nei šios valstybės informacinės sistemos valdytojas, nei informacinės sistemos steigimo tikslas, paskirtis ar kaupiamų duomenų pobūdis. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, pagrindinius šios informacinės sistemos reglamentavimo klausimus reikėtų apibrėžti pačiame įstatyme. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
2. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje turėtų būti nurodyta konkreti data, iki kurios turi būti priimti šio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
3. Keičiamo Švietimo įstatymo 56 straipsnio 1 punkte nustatyta, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerija yra įgaliota dalyvauti formuojant, vykdyti ir užtikrinti valstybinę švietimo politiką, todėl dėl projekto turi būti gauta Vyriausybės nuomonė. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-06-12 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles: 4.1. projekto pavadinime turi būti nurodomi tik keičiamų straipsnių (ne jų dalių) numeriai, o visais atvejais keičiant ar pildant jau įstatyme esančius straipsnius, įstatymo pavadinime rašomas žodis „pakeitimo“; 4.2. projekto 1 straipsnio pavadinime vietoj žodžio „papildymas“ įrašytinas žodis „pakeitimas“; 4.3. projekto 1 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina, o pakeitimo esmė dėstytina taip: „Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:“. Be to, keičiamos straipsnio dalies tekstas dėstytinas kabutėse; 4.4. projekto 2 straipsnio visame tekste vietoj skaičiaus „2'“ įrašytinas skaičius „21“; 4.5. projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina, o pakeitimo esmė dėstytina taip: „Papildyti 29 straipsnį 21 dalimi:“. Be to, pildomos straipsnio dalies tekstas dėstytinas kabutėse; 4.6. projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytini skaičius ir žodžiai „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
|
8. |
Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, 2019-06-27 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 28 straipsnio 6 dalies papildymo ir 29 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3537(2), pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
9. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-10-02 |
|
|
|
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio nuostatomis savo iniciatyva atlikome Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 28 straipsnio 6 dalies papildymo ir 29 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3537(2) (toliau – Projektas Nr. XIIIP-3537(2) antikorupcinį vertinimą. Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad Projektu Nr. XIIIP-3537(2) be kitų tikslų siekiama priėmimą į valstybines ir savivaldybės įstaigas ir (ar) mokyklas, vykdančias ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, organizuoti naudojant centralizuotą prašymų pateikimo ir gyventojų informavimo informacinę sistemą. Šio projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad numatomo teisinio reguliavimo nuostatos padėtų sumažinti korupcijos tikimybę, didintų aiškumą, skaidrumą ir pasitikėjimą priėmimo į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigas tvarka, užtikrintų didesnį švietimo paslaugų prieinamumą visose savivaldybėse. Centralizuota registracijos į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo įstaigas sistema užtikrintų duomenų patikimumą, išsamumą, palyginamumą ir padėtų savivaldybėms efektyviau planuoti ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo įstaigų tinklą. Pritariame Seimo narės inicijuotame ir parengtame Projekte Nr. XIIIP-3537(2) siūlomoms įtvirtinti nuostatoms, tačiau manome, kad prie skaidresnio priėmimo į valstybines ir savivaldybės įstaigas ir (ar) mokyklas proceso prisidėtų kaip galima daugiau veiksmų, susijusių su vaikų paskirstymu į ugdymo įstaigas, automatizavimas ir žmogiškojo veiksnio įtakos sumažinimas. Todėl organizuojant priėmimą į valstybines ir savivaldybės įstaigas ir (ar) mokyklas siūlome centralizuotą prašymų pateikimo ir gyventojų informavimo informacinę sistemą naudoti ne tik prašymų dėl vaikų priėmimo į švietimo įstaigas pateikimui ir registravimui, laukiančių eilėse vaikų sąrašų sudarymui, pageidaujančių lankyti ugdymo įstaigas vaikų duomenų tvarkymui, gyventojų informavimui, bet ir automatiniam vaikų skirstymui į ugdymo įstaigas ir jų klases ir grupes, kartu užtikrinant, kad informacinė sistema suteiktų pakankamas priimamų sprendimų objektyvumo kontrolės ir atsekamumo galimybes. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome tikslinti Projekte Nr. XIIIP-3537(2) 2 straipsniu papildomą 29 straipsnio 21 dalį ir išdėstyti ją taip: ,,... priėmimas į valstybines ir savivaldybės įstaigas ir (ar) mokyklas, vykdančias ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, organizuojamas naudojant centralizuotą prašymų pateikimo, paskirstymo į ugdymo įstaigas ir gyventojų informavimo informacinę sistemą“. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymą Nr. 4. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-3537(3) pagal Teisės departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė, ir siūlyti Seimui jį svarstyti.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: E. Pupinis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša
ŠMK biuro vedėja Lina Vingrytė