LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2003 M. LAPKRIČIO 18 D. NUTARIMO NR. IX-1827 „DĖL MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS PAVADINIMO PAKEITIMO IR LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO
nR. XIVP-3121
2024-03-20 Nr. 112-P-8
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, Komiteto nariai: Dainius Kepenis, Tomas Bičiūnas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, Komiteto biuro patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.
Kviestieji asmenys: Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė, Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius ir patarėjas Aurimas Miškinis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. |
|
|
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
1 |
1. Seimo nutarimo projektu nauja redakcija dėstomų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų (toliau – nuostatai) 1 punkte siūloma įtvirtinti nuostatą, kad Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra savarankiška, nepriklausoma Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu įsteigta valstybės institucija. Atkreipiame dėmesį, kad tiek pagal nuostatų 5 punktą, tiek pagal Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo 15 straipsnio 1 dalį Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra valstybės biudžetinė įstaiga, o ne institucija. Atsižvelgiant į tai ir siekiant suderinti nuostatus su įstatymo reguliavimu nuostatų 1 punktą reikėtų atitinkamai tikslinti.
|
Pritarti |
Siūloma nuostatų 1 p. dėstyti taip: ,,1. Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyba (toliau – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba) yra
savarankiška, nepriklausoma Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu įsteigta
valstybės
|
1.2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
14 |
2. Nuostatų 14 punkto nuostatos, nustatančios Lygių galimybių kontrolieriaus skyrimo tvarką vertintinos kaip ne šių nuostatų reguliavimo dalykas, todėl jų turėtų būti atsisakoma.
|
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo nauja Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 redakcija, siūlome Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus suderinti su šio įstatymo 7 straipsniu, kuriame yra nustatyta, kad nuostatuose turi būti nurodyta įstaigos funkcijos ir veiklos tikslai, įstaigos vadovo kompetencija, vadovo priėmimo į pareigas ir atleidimo iš jų tvarka, įstaigos nuostatų keitimo tvarka ir kt. Todėl siūlome atitinkamai patikslinti Nuostatų II skyrių, papildyti Nuostatus nauju IV skyriumi ir numatyti įstaigos nuostatų keitimo tvarką. Atitinkamai reikia pakeisti ir skyrių ir punktų numeraciją. Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 2 |
1.3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
15 (18) |
3. Nuostatų 15 punkte siūloma nustatyti, kad lygių galimybių kontrolierius tvirtina metinius veiksmų planus. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Strateginio valdymo įstatymo 25 straipsnio nuostatomis yra tvirtinami veiksmų planai ir metiniai veiklos planai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlytume suvienodinti nuostatuose ir minėtame įstatyme vartojamas sąvokas apibrėžiančius atitinkamus planus.
|
Pritarti |
Atsižvelgiant į redakcinius Nuostatų punktų pakeitimus nuo 10 p. keičiasi punktų numeracija. Siūloma Nuostatų 15 punktą (pakeitus numeraciją – 18 p.) dėstyti taip: ,,
|
1.4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
11.6
|
4. Nuostatų 11.6 punkte siūloma nustatyti kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovai, padėdami lygių galimybių kontrolieriui atlikti jo kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę nekliudomai įeiti į įstaigų, įmonių ir organizacijų patalpas, o į patalpas, kuriose ištisą parą laikomi asmenys, – bet kuriuo paros metu, ir nekliudomai matytis bei kalbėtis su jose esančiais asmenimis, taip pat susipažinti su įstaigų, įmonių ir organizacijų veikla. Pažymėtina, kad Lygių galimybių įstatyme nėra numatyta, kad tokią teisę turėtų pats lygių galimybių kontrolierius arba tokia teisė būtų suteikta pačiai tarnybai. Todėl atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti nuostatų 11.6 punkto kaip ne šių nuostatų reguliavimo dalyko. Šiame kontekste pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas ne kartą yra nurodęs, kad su asmens teisėmis susijęs teisinis reguliavimas turi būti nustatytas įstatyme.
|
Pritarti |
Siūloma atsisakyti Nuostatų 11.6 punkto ir atitinkamai pakeisti Nuostatų punktų numeraciją. |
1.5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
16 (19)
17.6 (20.6)
17.7 (20.7)
17.8 (20.8) |
5. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2003 m. gegužės 25 d. priėmė Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 16, 18, 20, 21 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1992, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Šiame įstatyme, be kita ko, buvo atitinkamai pakeistos ar papildytos Lygių galimybių kontrolieriaus funkcijos. Atsižvelgiant į tai ir siekiant nuostatų suderinamumo su įstatymo nuostatomis, nuostatų 17.6-17.8 papunkčiuose išdėstytos lygių galimybių kontrolieriaus funkcijos turėtų būti suderintos su įstatyme numatytomis funkcijomis (atitinkamai kartu turi būti patikslintas ir nuostatų 16 punktas, jame išbraukiant žodžius „ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų“), numatant Seimo nutarimo įsigaliojimo datą – 2024 m. sausio 1 d. |
Pritarti |
Žr. Komiteto siūlymą Nr. 4 |
1.6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05 |
|
|
20 (22)
21 (24) |
6. Atsižvelgiant į Lygių galimybių įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatas, siūlytume tikslinti nuostatų V skyrių ir jame nustatyti tik nuostatas, reglamentuojančias Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus administravimo kontrolę, o kitų nuostatų atsisakyti kaip perteklinių, nes valstybės institucijų ir įstaigų vidaus ir finansinės veiklos kontrolę reglamentuoja specialieji įstatymai – Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymas ir Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymas. Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalioja Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 9 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2048, kuriame nustatytos tam tikros sąlygos, kuomet, viešasis juridinis asmuo, kurio savininko teises ir pareigas įgyvendina Seimas, gali įsigyti vidaus audito paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka (tokios nuostatų 21 punkte nurodytos sąlygos, kaip siekis užtikrinti įstaigos nepriklausomumą, nėra numatyta). Be to, nuostatų 20 punktas nedera su Strateginio valdymo įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalimis, kuriose nurodyti skirtingi subjektai, kuriems pavesta atlikti strateginių veiklos planų įgyvendinimą ir stebėseną bei atlikti strateginių planų rezultatų vertinimą. Atsižvelgiant į tai, nuostatų V skyrius tobulintinas. |
Pritarti |
Žr. Komiteto siūlymą Nr. 5 |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė 2023-10-17 |
|
|
19 |
|
Valstybės kontrolė susipažino su teisės aktų informacinėje sistemoje rengiamu Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. lapkričio 18 d. nutarimo Nr. IX-1827 „Dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ projektu. Susipažinę ir įvertinę minėto nutarimo projektu nauja redakcija dėstomų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus, vadovaudamiesi teisėkūros sistemiškumo ir aiškumo principais, siūlome tikslinti jų V skyrių: atsisakyti nuostatų apie valstybinio audito atlikimą kaip perteklinių, ir apsvarstyti nuostatų apie vidaus auditą tikslingumą, nes šiuos klausimus reglamentuoja specialieji įstatymai – Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymas ir Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymas. Nuostatų 19 punkte numatoma, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. Pagal Valstybės kontrolės įstatymą Valstybės kontrolė, kaip aukščiausioji audito institucija, atlieka finansinį, atitikties ir veiklos auditą (12 straipsnio 1 dalis). Taigi, pirma, projektuojama nuostatų norma apie valstybinį auditą yra netiksli, antra, kaip minėjome, valstybinio audito reguliavimas nėra šio teisės akto reguliavimo dalykas, todėl siūlome 19 punkto nuostatuose visiškai atsisakyti.
|
Pritarti |
Siūlome atsisakyti Nuostatų 19 p. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. lapkričio 18 d. nutarimo Nr. IX-1827 „Dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ projektui Nr. XIVP-3121(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Žmogaus teisių komitetas 2024-03-20 |
|
|
1 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo 15 straipsnio 1 dalį Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra valstybės biudžetinė įstaiga, o ne valstybės institucija, siūloma suderinti Nuostatus su įstatymo reguliavimu ir atitinkamai patikslinti nuostatų 1 punktą.
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 1 p. ir jį išdėstyti taip: ,,1. Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyba (toliau – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba) yra
savarankiška, nepriklausoma Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu įsteigta
valstybės
|
Pritarti |
|
2. |
Žmogaus teisių komitetas 2024-03-20 |
II
IV |
|
8
13(N), 14(N), 15(N), 16(N), 17(N)
26(N)
|
Y
Y (N) |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo nauja Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 redakcija, siūlome Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus suderinti su šio įstatymo 7 straipsniu, kuriame yra nustatyta, kad nuostatuose be kita ko turi būti nurodyta įstaigos funkcijos ir veiklos tikslai, įstaigos vadovo kompetencija, vadovo priėmimo į pareigas ir atleidimo iš jų tvarka, įstaigos nuostatų keitimo tvarka. Todėl siūlome atitinkamai patikslinti Nuostatų II skyrių, papildyti Nuostatus nauju III skyriumi ir numatyti įstaigos nuostatų keitimo tvarką. Atitinkamai patikslinti skyrių bei punktų numeraciją. Pasiūlymas: Pakeisti II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip: ,,II SKYRIUS LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS
Pasiūlymas: Pakeisti nuostatų 8 p. ir jį išdėstyti taip: ,,8. Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnybos
Pasiūlymas: Papildyti Nuostatus nauju IV skyriumi ir jį išdėstyti taip: ,, IV SKYRIUS LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS KOMPETENCIJA 13. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai vadovauja lygių galimybių kontrolierius, kuris skiriamas į pareigas ir atleidžiamas iš pareigų Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka. 14. Lygių galimybių kontrolierius, vadovaudamasis teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo principais, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria skundus, atlieka tyrimus savo iniciatyva ir teikia konsultacijas dėl paklausimų. 15. Lygių galimybių kontrolierius atlieka nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais, ir nepriklausomas diskriminacijos padėties apžvalgas, skelbia nepriklausomas ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su diskriminacija susijusiais klausimais dėl Lygių galimybių įstatymo įgyvendinimo, taip pat pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų, vykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą. 16. Lygių galimybių kontrolierius keičiasi turima informacija su kitomis Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijomis ir įstaigomis, tarptautinėmis organizacijomis. 17. Lygių galimybių kontrolierius vykdo Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo kontrolę.
Pasiūlymas: Papildyti nuostatus nauju 26 p. ir jį išdėstyti taip: ,,26. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai keičiami Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu.“
|
Pritarti |
|
3. |
Žmogaus teisių komitetas 2024-03-20 |
|
|
15 (18) |
|
Argumentai:
Nuostatų 15 punkte siūloma nustatyti, kad lygių galimybių kontrolierius tvirtina metinius veiksmų planus. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Strateginio valdymo įstatymo 25 straipsnio nuostatomis yra tvirtinami veiksmų planai ir metiniai veiklos planai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlome suvienodinti nuostatuose ir minėtame įstatyme vartojamas sąvokas apibrėžiančius atitinkamus planus.
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 15 p. (pakeitus numeraciją – 18 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
|
Pritarti |
|
4. |
Žmogaus teisių komitetas 2024-03-20 |
|
|
16 (19)
17.6 (20.6)
17.7 (20.7)
17.8 (20.8.) |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2023 m. gegužės 25 d. priėmė Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 16, 18, 20, 21 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1992, kuris įsigaliojo 2024 m. sausio 1 d., kuriame be kita ko, buvo atitinkamai pakeistos ar papildytos Lygių galimybių kontrolieriaus funkcijos, todėl siekiant Nuostatų suderinamumo su įstatymo nuostatomis, Nuostatų 17.6-17.8 papunkčiuose išdėstytos lygių galimybių kontrolieriaus funkcijos turėtų būti suderintos su įstatyme numatytomis funkcijomis (atitinkamai kartu turi būti patikslintas ir nuostatų 16 punktas, jame išbraukiant žodžius „ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų“). Atitinkamai turi būti patikslinama ir Nuostatų punktų numeracija.
Pasiūlymas:
Pakeisti Nuostatų 16 p. (pakeitus numeraciją – 19 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
Pasiūlymas:
Pakeisti Nuostatų 17.6 p. (pakeitus numeraciją –20.6 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 17.7 p. (pakeitus numeraciją – 20.7 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 17.8. p. (pakeitus numeraciją – 20.8.p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
|
Pritarti |
|
5. |
Žmogaus teisių komitetas 2024-03-20 |
|
|
19
20 (22)
23(N)
21 (24) |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Lygių galimybių įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatas, siūlome tikslinti nuostatų V skyrių ir jame nustatyti tik nuostatas, reglamentuojančias Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus administravimo kontrolę, o kitų nuostatų atsisakyti kaip perteklinių, nes valstybės institucijų ir įstaigų vidaus ir finansinės veiklos kontrolę reglamentuoja specialieji įstatymai – Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymas ir Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymas. Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad Nuostatų 20 punktas nedera su Strateginio valdymo įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalimis, kuriose nurodyti skirtingi subjektai, kuriems pavesta atlikti strateginių veiklos planų įgyvendinimą ir stebėseną bei atlikti strateginių planų rezultatų vertinimą, siūlome tikslinti Nuostatų 20-22 punktus.
Pasiūlymas: Išbraukti Nuostatų 19 p.: ,,
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 20 p. (pakeitus numeraciją – 22 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
Pasiūlymas: Papildyti Nuostatus nauju 23 p. ir jį išdėstyti taip: ,,23. Strateginių veiklos planų rezultatų vertinimą atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija kartu su Lietuvos Respublikos finansų ministerija.“
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų 21 p. (pakeitus numeraciją – 24 p.) ir jį išdėstyti taip: ,,
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu ,,už“.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo nutarimo projektas Nr. XIVP-3121(2).
Komiteto pirmininkas (Parašas) Tomas Vytautas Raskevičius
Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Rūta Ragaliauskienė