LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

 

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881

16, 22 ir 482 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 733 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4169(2)

 

2024-11-07 Nr. 108-P-63

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Deividas Labanavičius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Kazys Starkevičius, Laima Vyskupaitytė - Mogenienė.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-11-06

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūlomą keisti Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 16 straipsnio 9 dalies nuostatą iki dvitaškio leidimai gaminti elektros energiją ir leidimai generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis būtų išduodami asmenims, atitinkantiems, be kita ko, ir visus šio straipsnio 15 dalyje nustatytus reikalavimus ir (ar) planuojamos vykdyti veiklos sąlygas, t. y. leidimų plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimų plėtoti energijos kaupimo pajėgumus išdavimo sąlygas. Pažymėtina, kad Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio konstrukcija yra tokia, kad jame yra įvardintos leidimų, išduodamų elektros energetikos sektoriuje, rūšys, nurodomos bendrosios leidimų išdavimo sąlygos ir po to nurodomos sąlygos kiekvienai leidimo rūšiai gauti. Pažymėtina, kad projektu nustačius, kad asmuo, siekiantis gauti vienos rūšies leidimą turi atitikti taip pat ir sąlygas, nustatytas kitos rūšies leidimui gauti, sukelia teisinį neaiškumą, t. y. tampa nebeaišku, kokiu tikslu įstatyme išskiriamos skirtingos leidimų rūšys. Manytume, kad siekiant pašalinti šį neaiškumą reikėtų sistemiškai peržiūrėti Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio nuostatas ir jose aiškiai nustatyti kiekvienai leidimo rūšiai taikytinas leidimo išdavimo sąlygas.

Atsižvelgti

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 8 komiteto nariai).

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-11-06

4

 

 

 

     2.    Atsižvelgus į tai, kad projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 733 straipsnyje nėra nustatyti elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimai, tikslintinas šio straipsnio pavadinimas. Be to, įvertinus tai, kad pagal 733 straipsnio 2 dalį bus nustatytos šio straipsnio 1 dalyje nurodyto elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimo įgyvendinimą užtikrinančios sąlygos, tikslintos šio straipsnio 3 ir 4 dalys atitinkamai suformuluojant nuostatas dėl atitikimo ne tik minėtam saugumo reikalavimui, bet ir šio reikalavimo įgyvendinimą užtikrinančioms sąlygoms.

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 733 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

733 straipsnis. Elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumas

 

2. Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 733 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Tinklų naudotojas, valdantis šio straipsnio 1 dalyje nurodytus elektros energijos įrenginius, ar jo įgaliotas atstovas prieš tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka atliekamą šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimą tinklų operatoriui turi pateikti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą deklaraciją, kuria patvirtina, kad yra įgyvendintas šio straipsnio 1 dalyje nurodytas elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimas ir jo įgyvendinimą užtikrinančios sąlygos, nurodytos šio straipsnio 2 dalyje. Tinklų naudotojas atsako už šio straipsnio 2 dalyje nurodytoje deklaracijoje pateiktos informacijos teisingumą. Tinklų operatorius tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka atlikdamas šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimą nustatęs, kad elektros energijos gamybos ir (ar) energijos kaupimo įrenginių valdymo sistemų saugumas neatitinka šio straipsnio 1 dalyje nurodyto saugumo reikalavimo ir jo įgyvendinimą užtikrinančių sąlygų, nurodytų šio straipsnio 2 dalyje, apie tai informuoja Tarybą ir tinklų naudotoją. Taryba, įvertinusi tinklų operatoriaus pateiktą informaciją, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 21 straipsnio 5 dalies 1 punktu, priima sprendimą dėl išduoto leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo sustabdymo.

 

3. Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Po leidimo gaminti elektros energiją ir (ar) leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių išdavimo Tarybos įgaliotam Tarybos administracijos valstybės tarnautojui nustačius, kad elektros energijos įrenginiai neatitinka šio straipsnio 1 dalyje nurodyto elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimo ir jo įgyvendinimą užtikrinančių sąlygų, nurodytų šio straipsnio 2 dalyje, Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas Energetikos įstatymo 242 straipsnyje nustatytais atvejais ir tvarka duoda privalomąjį nurodymą šiuos įrenginius eksploatuojančiam tinklų naudotojui. Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas prieš priimdamas šioje dalyje nurodytą sprendimą dėl privalomojo nurodymo davimo turi teisę kreiptis į tinklų operatorių, kad jis pateiktų techninį vertinimą dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodyto elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimo ir jo įgyvendinimą užtikrinančių sąlygų, nurodytų šio straipsnio 2 dalyje įgyvendinimo.

 

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 8 komiteto nariai).

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-11-06

1

 

 2

 

 3

2

 

 1

 

 1

 

 

     3. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 73straipsnyje, į kurį nurodoma projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 15 dalies 1 punkte, 2 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje bei 3 straipsniu keičiamo įstatymo 48straipsnio 2 dalyje, konkretūs reikalavimai nėra nustatyti, o tik nurodoma, kad tinklų operatoriai parengia šio straipsnio 1 dalyje nurodyto elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimo įgyvendinimo sąlygas, aptariamose projekto nuostatose vietoj formuluotės „šio įstatymo 73straipsnyje nustatytus reikalavimus“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 73straipsnyje nurodytus reikalavimus“.

Pritarti

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 8 komiteto nariai).

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-11-06

4

4

 

 

     4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 73straipsnio 4 dalyje vietoj formuluotės „Energetikos įstatymo 242 straipsnyje nustatyta tvarka“ įrašytina formuluotė „Energetikos įstatymo 242 straipsnyje nustatytais atvejais ir tvarka“. Be to, svarstytina, ar atsižvelgiant į 2024 m. spalio 16 d. Ekonomikos komiteto išvadoje dėl Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 16, 22 ir 48straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 733 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-4169 pateiktą argumentą, kad tinklų operatoriaus, į kurį turėtų teisę kreiptis Tarybos įgaliotas administracijos valstybės tarnautojas, pateikiamas vertinimas būtų susijęs su techninėmis kompetencijoms, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 73straipsnio 4 dalies paskutiniame sakinyje prieš žodį „vertinimą“ nereikėtų įrašyti žodį „techninį“.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto siūlomą 4 straipsniu keičiamo įstatymo 73straipsnio 4 dalies formuluotę prie TD pastabos Nr. 2.

 

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 8 komiteto nariai).

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-11-06

5

3,

4

 

 

     5. Projekto 5 straipsnio 3 ir 4 dalyse, atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 118punkte nustatytą taisyklę vietoj formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo“ įrašytina formuluotė „iki 2025 m. balandžio 30 d.“.

Pritarti

2024-11-01 įsigaliojo Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2024 m. spalio 31 d.  įsakymu Nr. 1R-285 „Dėl  teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo“ nuostatos.

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 8 komiteto nariai).

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mindaugas Skritulskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė