LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ

ĮSTATYMO NR. I-1232 25 STRAIPSNIO PAKEITIMO

Įstatymo PROJEKTO

 

2024-06-04 Nr. XIVP-3835

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Labdaros ir paramos fondų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad  tuo atveju, „kai sprendimą likviduoti labdaros ir paramos fondą priima registro tvarkytojas, likęs labdaros ir paramos fondo turtas ir lėšos, įstatymų nustatyta tvarka patenkinus visus kreditorių reikalavimus ir dalininkų reikalavimus dėl fondo dalies, neviršijančios dalininko įnašo į fondą, iki išregistravimo iš juridinių asmenų registro perduodami Nevyriausybinių organizacijų fondui“. Siūloma projekto nuostata diskutuotina.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad ne visi labdaros ir paramos fondo teisinę formą turintys juridiniai asmenys yra nevyriausybinės organizacijos. Vadovaujantis Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 3 dalimi, nevyriausybine organizacija gali būti laikomas tik šioje dalyje įtvirtintus kriterijus atitinkantis viešasis juridinis asmuo, o minėto įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 2 punkte yra numatyta, kad, pavyzdžiui, viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos privalo įregistruoti nevyriausybinės organizacijos žymą Juridinių asmenų registre. Atsižvelgiant į išdėstytą, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl registro tvarkytojo sprendimu likviduojant labdaros ir paramos fondą, kuris nėra nevyriausybinė organizacija, jo turtas turėtų atitekti vien tik Nevyriausybinių organizacijų fondui, kuris naudotų gautą turtą vien tik nevyriausybinėms organizacijoms remti, o ne kitam ar kitiems subjektams, kurie galėtų panaudoti gautą turtą visų labdaros ir paramos fondų, t. y. ne vien tik nevyriausybinių organizacijų, poreikiams tenkinti.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Nevyriausybinių organizacijų fondo veiklą reglamentuoja Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas. Šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Nevyriausybinių organizacijų fondas sudaromas siekiant paskirstyti lėšas nevyriausybinėms organizacijoms, taip pat nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės politikai formuoti ir įgyvendinti. Pažymėtina, kad turto administravimas, taip pat jo paskirstymas nevyriausybinėms organizacijoms Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme nėra priskirtas prie minėto fondo veiklos tikslų ir veiklos sričių. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisės aktų sistemos suderinamumo, atitinkamai turėtų būti keičiamas ir Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnis, jame numatant naują fondo funkciją dėl juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva likviduojamų labdaros ir paramos fondų Nevyriausybinių organizacijų fondui perduoto turto administravimo bei jo paskirstymo nevyriausybinėms organizacijoms, taip pat numatant esmines tokio turto administravimo taisykles ir paskirstymo principus.

Trečia, keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Nevyriausybinių organizacijų fondui perduodamas „likęs labdaros ir paramos fondo turtas ir lėšos, įstatymų nustatyta tvarka patenkinus visus kreditorių reikalavimus ir dalininkų reikalavimus <...>.  Pastebėtina, kad nėra aiškus šios nuostatos santykis su Civilinio kodekso (toliau – CK) 2.70 straipsnio 6 dalimi, kurioje nustatyta, kad „Juridinio asmens kreditoriai turi teisę pareikšti ieškinį teisme dėl skolininko prievolių įvykdymo ar bankroto bylos iškėlimo per vienerių metų ieškinio senaties terminą, skaičiuojamą nuo juridinio asmens, kuriam inicijuojamas likvidavimas, statuso įgijimo. Teismas, priėmęs šioje dalyje numatytą ieškinį, privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną apie tai pranešti juridinių asmenų registro tvarkytojui. Registro tvarkytojas, gavęs šį teismo pranešimą, juridinių asmenų registro nuostatuose nustatyta tvarka išregistruoja juridinio asmens, kuriam inicijuojamas likvidavimas, statusą. Taigi tuo atveju, kai kreditoriai kreipiasi į teismą dėl jų reikalavimų tenkinimo, likviduojamo juridinio asmens statusas yra išregistruojamas ir registro tvarkytojas nebegali priimti sprendimo dėl juridinio asmens likvidavimo. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos derintinos su CK 2.70 straipsnio 6 dalies nuostatomis.

Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis CK 2.70 straipsnio 8 dalimi, juridinį asmenį likviduojant juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva, likvidatorius neskiriamas. Atsižvelgiant į tai, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuris subjektas turėtų įgaliojimus administruoti juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva likviduojamo labdaros ir paramos fondo turtą ir lėšas po kreditorių ir labdaros ir paramos fondo dalininkų reikalavimų patenkinimo, likusį turtą identifikuoti ir perduoti Nevyriausybinių organizacijų fondui. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

 

2.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

2.1. Projekto 1 straipsniu yra keičiamas keičiamo įstatymo 25 straipsnis, o ne 17, todėl tikslintinas projekto 1 straipsnio pavadinimas.

2.2. Projekto 1 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

2.3. Projekto 1 straipsnio pakeitimo esmė dėstytina taip: „Pakeisti 25 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:“

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

M. Masteikienė, tel. (0 5)  209 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]