LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 95 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO V SKYRIAUS PAPILDYMO DVIDEŠIMT AŠTUNTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-05-27 Nr. XIVP-1708

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio turinį, projekte taip pat nereikėtų atitinkamai tikslinti ir keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) V skyriaus pavadinimo.

2.    Projekto 1 straipsnio pavadinime ir pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „Įstatymo“.

3.    Projekto 1 straipsnyje nurodytas įstatymo skirsnis ir jo pavadinimas, taip pat nurodytas įstatymo straipsnis ir jos pavadinimas turėtų būti rašomi paryškintomis raidėmis.

4.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą nuostatomis, reglamentuojančiomis specialiąsias žemės naudojimo sąlygas kurortuose ir kurortinėse teritorijose. Pažymėtina, kad pagal Turizmo įstatymo 2 straipsnio 15 ir 16 dalyse apibrėžtas sąvokas kurortai ir kurortinės teritorijos yra nevienodą statusą turinčios gyvenamosios vietovės. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio nuostatose siūloma nustatyti vienodas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas tiek kurortams, tiek ir kurortinėms teritorijoms. Svarstytina, ar toks vienodų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymas skirtingą statusą turinčioms gyvenamosioms vietovėms atitinka teisėkūros tikslingumo ir proporcingumo principus.

5.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 3 daliai.

Taip pat šiose projekto nuostatose nėra aiškus formuluotės „kurorto savivaldybės tarybos patvirtintuose kurortų ar kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentuose“ turinys tuo aspektu, kad neaišku, kaip būtų suprantamas terminas „kurorto savivaldybės taryba“, kai savivaldybės teritorijoje nebūtų kurortų, o tik kurortinės teritorijos ir projekto nuostatose nurodytus specialiojo teritorijų planavimo dokumentus tvirtintų savivaldybės, kurios teritorijoje yra kurortinė teritorija, taryba.

6.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatose nurodyto įstatymo pavadinime brauktini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalyje nurodytų įstatymų pavadinimų atžvilgiu.

7.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatos nėra suprantamos tuo aspektu, kad neaišku, kokiuose dokumentuose turėtų būti nustatyti kurorto ir kurortinės teritorijos naudojimo ir tvarkymo reikalavimai, t. y., neaišku, kokie dokumentai yra savivaldybės tarybos patvirtinti kurortų ir kurortinių teritorijų vystymo planai arba kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai, nes šių dokumentų nereglamentuoja jokie galiojantys įstatymai.

Be to, siekiant aiškumo, šiose projekto nuostatose formuluotė „vykdyti statinių rekonstrukcijos arba modernizavimo darbus“ tikslintina atsižvelgiant į Statybos įstatymo 2 straipsnio 38 ir 72 dalyse apibrėžtas sąvokas „pastato atnaujinimas (modernizavimas)“ ir „statinio rekonstravimas“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatoms.

8.    Siekiant aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies nuostatos iki dvitaškio tikslintinos: žodis „draudžiama“ turėtų būti perkeltas po žodžio „veiklai“, taip pat šiose nuostatose turėtų būti įvardinta savivaldybės institucija, kuri turėtų nustatyti tvarką.

9.    Siekiant įstatyme vartojamų formuluočių suvienodinimo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj formuluotės „žemės sklypų naudojimo paskirtį ir (ar) būdą (būdus)“ įrašytina formuluotė „pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, žemės sklypų naudojimo būdą (būdus)“.

10.     Siekiant aiškumo, reikėtų tarpusavyje suderinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamas formuluotes: „atsakingos savivaldybės institucijos“ ir „savivaldybės atsakinga institucija“.

            11. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 95 straipsnio 1 punkte siūloma įtvirtinti, kad miško žemėje draudžiama statyti statinius ir (ar) įrenginius, tiesti inžinerinius tinklus, išskyrus inžinerinius tinklus, dviračių ir pėsčiųjų takus bei kitos paskirties inžinerinius statinius siaurose – iki 10 metrų pločio (įskaitant inžinerinių tinklų apsaugos zonų plotį) – žemės juostose ir miško infrastruktūrai priskiriamus inžinerinius statinius ir (ar) įrenginius. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą inžinerinius tinklus, dviračių ir pėsčiųjų takus bei kitos paskirties inžinerinius statinius būtų leidžiama statyti bet kurioje ne platesnėje kaip 10 metrų miško žemės juostoje. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo tikslas, nurodytas keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, yra užtikrinti visuomenės sveikatos saugą, šiame įstatyme nurodytų objektų ar veiklos apsaugą nuo neigiamų veiksnių ar poveikio, valstybės saugumą, aplinkos ir viešojo intereso apsaugą šiame įstatyme nurodytose teritorijose. Kyla abejonių, ar leidimas tiesti inžinerinius tinklus ir statyti ar įrengti kitus projekte nurodytus statinius bet kurioje miško žemės juostoje, nors ir ne platesnėje kaip 10 metrų, apsaugotų mišką nuo neigiamų veiksnių ir poveikio, užtikrintų tinkamą aplinkos apsaugą. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus.

Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Statybos įstatymo 2 straipsnio 17 dalį inžineriniais tinklais laikomi statinio statybos sklype (išskyrus statinio vidų) ir už jo ribų nutiesti komunaliniai ar vietiniai vandentiekio, nuotekų šalinimo, šilumos, naftos, dujų ar kito kuro, technologiniai vamzdynai, elektros perdavimo, energijos ir elektroninių ryšių tinklai kartu su maitinimo šaltiniais ir įrenginiais. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas naujas teisinis reguliavimas nėra aiškus dėl santykio su tomis keičiamo įstatymo III skyriaus „Inžinerinė infrastruktūra“ nuostatomis, kurios reglamentuoja atskirų inžinerinių tinklų apsaugos zonas ir jose taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, kadangi kai kurių inžinerinių tinklų apsaugos zonose (net jei jos ir neviršija 10 metrų plotį) yra iš vis draudžiama sodinti, auginti želdinius arba ši veikla galima tik gavus infrastruktūros savininko ar valdytojo pritarimą (pavyzdžiui, pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalies 6 punkto nuostatas ši veikla yra draudžiama elektros tinklų apsaugos zonose; pagal keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatas - skirstomųjų dujotiekių apsaugos zonose; pagal keičiamo įstatymo 43 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatas - vandens tiekimo ir nuotekų, paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūros apsaugos zonose, pagal keičiamo įstatymo 46 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatas - viešųjų ryšių tinklų elektroninių ryšių infrastruktūros apsaugos zonose). Taigi, pagal minėtas keičiamo įstatymo nuostatas kai kurių inžinerinių tinklų tiesimui net ir siaurose miško žemės juostose reikėtų iškirsti tose juostose augančius želdinius (medžius, krūmus), todėl nėra aišku, ar projektu siūlomas inžinerinių tinklų tiesimas apsaugotų mišką nuo neigiamų veiksnių ir poveikio.

11.     Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. Vyriausybės išvadą reikalinga būtų gauti ir dėl to, kad teikiamas projektas ir su juo susiję Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1709 bei Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1710, manytina, yra susiję su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485, dėl kurio 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą.

12.     Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-888(2), kurio 1 straipsniu Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 95 straipsnio 1 punktą siūloma išdėstyti kitaip nei teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatos turėtų būti derinamos tarpusavyje.

 

 

Departamento direktorius                                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]