LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1317
2022-05-04 Nr. 109-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-15 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio 1, 2 bei 6 dalis ir jose nustatyti didesnį neapmokestinamąjį pajamų dydį. Svarstytina, ar apmokestinimo tvarkos pakeitimo įsigaliojimas ne mokestinių metų pradžioje (2022 m. kovo 1 d.) nesudarys šio mokesčio administravimo bei apmokestinimo tvarkos pakeitimo taikymo problemų. Atsižvelgus į tai, kad gyventojų pajamų mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai, manytina, jog siekiant teisinio aiškumo, siūlomo teisinio reguliavimo įsigaliojimas turėtų būti siejamas su kalendorinių metų pradžia, t. y. mokestinio laikotarpio pradžia. |
Nepritarti |
Įvertinus administravimo klausimus bei projekto tikslus, projekte nustatoma, kad didesnis NPD būtų taikomas už visus 2022 metus (t.y. taikant metinį NPD, didesnio NPD taikymo pradžia sutampa su mokestinio laikotarpio pradžia), o ne tik už laikotarpį nuo įstatymo įsigaliojimo. Tačiau siekiant, kad darbuotojas turėtų galimybę didesnes pajamas „į rankas“ gauti jau dabar, o ne tik deklaruojant 2022 metų metines pajamas 2023 metais, GPMĮ 20 str. numatyta, kad darbdavys NPD taiko metų bėgyje darbuotojui pateikus prašymą (taikant tuo metu galiojantį dydį), o, kartu siūlomos baigiamosios nuostatos dėl galimybės darbdaviui pritaikyti didesnį NPD ir už laikotarpį nuo 2022 m. pradžios (bet tik jei darbdavys sutinka) Įvertinus tai, administravimo ir taikymo sunkumų neturėtų kilti. Pastebėtina, kad analogiškas reguliavimas jau buvo nustatytas 2020 m. birželio 23 d. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymu Nr. XIII-3084. Be kita ko, pagal galiojančią praktiką netinkamai (per daug ar per mažai) pritaikytą NPD darbdavys perskaičiuoja. |
2. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-15 |
|
|
|
2. Projektu siūlomos nuostatos įsigaliotų 2022 m. kovo 1 d. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra patvirtintos, dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė. |
Pritarti |
|
3. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-15 |
|
|
|
3. Kadangi projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. kovo 1 d., atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, jog „mokesčių įstatymai <...> bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas“. Atsižvelgus į tai, kad kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, jog „dėl NPD padidinimo per metus būtų negauta apie 62 mln. eurų pajamų“, svarstytina, ar kartu su teikiamu projektu neturėtų būti teikiamas atitinkamas Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti |
|
4. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-15 |
|
|
|
4. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2022 m. kovo 1 d., o projekto 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad centrinis mokesčių administratorius iki 2022 m. vasario 28 d. priima šio įstatymo įgyvendinimui reikalingus lydimuosius teisės aktus. Atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras bei terminus, manytina, jog projekto 2 straipsnio 1 ir 3 dalyse turėtų būti nustatytos vėlesnės datos. |
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-02-25 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1317 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija 2022-02-10 |
|
|
|
Nepritariame įstatymo projektui dėl šios priežasties: Naujos NPD formulės buvo pakeistos ir pradėtos taikyti nuo 2022-01-01. Verslas jau patyrė naštą dėl sudėtingesnio NPD taikymo mechanizmo integravimo į darbo užmokesčio skaičiavimo sistemas. Siūlomas NPD formulės metų eigoje sukuria papildomą naštą ne tik verslui bet ir viešam sektoriui dėl sukuriamo naujo poreikio atlikti papildomus programavimo darbus. Gyventojai dėl tokios kaitos nebesupras, kaip yra skaičiuojamos jų algos. Siekiamas 10 eur efektas situacijos nekeičia taip kardinaliai, kad dėl to reikėtų kas du mėnesius keisti NPD formulę atgaline data. Valstybės priimdama teisės aktų pokyčius turėtų elgtis atsakingai ir numatyti galimus pokyčius, o ne keisti mokestinius teisės aktus kas du mėnesius. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Telšių regiono plėtros taryba |
|
|
|
Telšių regiono savivaldybės susipažino su parengtu Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu ir pritaria iniciatyvai mažinti darbo jėgos apmokestinimą, mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims, taikant didesnį maksimalų NPD tiek už 2022 metus, tiek už vėlesnius mokestinius metus. Finansų ministerijos preliminariu skaičiavimu, valstybės ir savivaldybių biudžetai per metus neteks apie 103 milijonų eurų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio, iš jų: 64,9 mln. Eurų - 2022 metais. Savivaldybėms tai ženkli suma. Savivaldybių biudžetai jau patvirtinti, išlaidos suplanuotos ir labai aktualu, kad suplanuotos 2022 m. pajamos būtų įvykdytos. Prašome užtikrinti, kad savivaldybių negautos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, priėmus Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymą, būtų kompensuotos savivaldybėms. |
Nepritarti |
1) LRV tikslindama 2022 priimtą biudžetą pateikė naują metinį biudžetą. Visos pajamų prognozės iš GPM yra perskaičiuojamos visiems metams, perskaičiuojamos ir tvirtinamos naujos atitinkamos procentinės dalys tiek VB, tiek SB-tų, t. y. visos procedūros išlieka tos pačios kaip rengiant metų biudžeto projektą (biudžetas tikslinamas taip pat kaip tvirtinamas).
2) Pažymėtina, kad tiek BSĮ 34 str., tiek Metodikos įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad „Seimui priėmus įstatymus arba Vyriausybei priėmus nutarimus vykdant įstatymus, dėl kurių keičiasi valstybės ir savivaldybių biudžetų einamųjų biudžetinių metų įsipareigojimai, <...> patikslina valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tarpusavio atsiskaitymus.“ Atkreiptinas dėmesys, kad didinant NPD mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims, mažės tik prognozuojamos gauti pajamos iš GPM, bet dėl to neatsiranda jokių papildomų įsipareigojimų. Įsipareigojimai - tai, kai einamaisiais metais būtų priimti sprendimai pvz. dėl algų, MMA didinimo, VRP, tada tokie tarpusavio atsiskaitymai ir būtų atliekami. Atvirkščiai, tam tikri įsipareigojimai savivaldai kaip tik gali mažėti, nes, didėjant asmenų pajamoms, siaurėtų įvairias socialines išmokas gaunančių asmenų ratas.
3) Tinkamas savivaldybių biudžetų pajamų kompensavimas dėl NPD poveikio yra užtikrintas kaip to reikalauja Metodikos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkto formulė, kuri ir yra numatyta naudoti ateinančių metų pajamų, taip pat ir GPM netekčių kompensavimui.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nėra
7. Komiteto sprendimas. Pritarti Iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIVP-1317 ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 137 straipsniu, Projektą Nr. XIVP-1317 sujungti su Projektu Nr. XIVP-1501 ir Seimui svarstyti pateikti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-1501(2).
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė