LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1317

 

2022-05-04  Nr. 109-P-23

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-02-15

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio 1, 2 bei 6 dalis ir jose nustatyti didesnį neapmokestinamąjį pajamų dydį. Svarstytina, ar apmokestinimo tvarkos pakeitimo įsigaliojimas ne mokestinių metų pradžioje (2022 m. kovo 1 d.) nesudarys šio mokesčio administravimo bei apmokestinimo tvarkos pakeitimo taikymo problemų. Atsižvelgus į tai, kad gyventojų pajamų mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai, manytina, jog siekiant teisinio aiškumo, siūlomo teisinio reguliavimo įsigaliojimas turėtų būti siejamas su kalendorinių metų pradžia, t. y. mokestinio laikotarpio pradžia.

Nepritarti

Įvertinus administravimo klausimus bei projekto tikslus, projekte nustatoma, kad didesnis NPD būtų taikomas už visus 2022 metus (t.y. taikant metinį NPD, didesnio NPD taikymo pradžia sutampa su mokestinio laikotarpio pradžia), o ne tik už laikotarpį nuo įstatymo įsigaliojimo. Tačiau siekiant, kad darbuotojas turėtų galimybę didesnes pajamas „į rankas“ gauti jau dabar, o ne tik deklaruojant 2022 metų metines pajamas 2023 metais,  GPMĮ 20 str. numatyta, kad darbdavys NPD taiko metų bėgyje darbuotojui pateikus prašymą (taikant tuo metu galiojantį dydį), o, kartu siūlomos baigiamosios nuostatos dėl galimybės darbdaviui pritaikyti didesnį NPD ir už  laikotarpį nuo 2022 m. pradžios (bet tik jei darbdavys sutinka) Įvertinus tai, administravimo ir taikymo sunkumų neturėtų kilti. Pastebėtina, kad analogiškas reguliavimas jau buvo nustatytas 2020 m. birželio 23 d. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymu Nr. XIII-3084. Be kita ko, pagal galiojančią praktiką netinkamai (per daug ar per mažai) pritaikytą NPD darbdavys perskaičiuoja.

2.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-02-15

 

 

 

2. Projektu siūlomos nuostatos įsigaliotų 2022 m. kovo 1 d. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra patvirtintos, dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.

Pritarti

 

3.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-02-15

 

 

 

3. Kadangi projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. kovo 1 d., atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, jog „mokesčių įstatymai <...> bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas“. Atsižvelgus į tai, kad kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, jog „dėl NPD padidinimo per metus būtų negauta apie 62 mln. eurų pajamų“, svarstytina, ar kartu su teikiamu projektu neturėtų būti teikiamas atitinkamas Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

Pritarti

 

4.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-02-15

 

 

 

4. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2022 m. kovo 1 d., o projekto 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad centrinis mokesčių administratorius iki 2022 m. vasario 28 d. priima šio įstatymo įgyvendinimui reikalingus lydimuosius teisės aktus. Atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras bei terminus, manytina, jog projekto 2 straipsnio 1 ir 3 dalyse turėtų būti nustatytos vėlesnės datos.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2022-02-25

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1317 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija

2022-02-10

 

 

 

Nepritariame įstatymo projektui dėl šios priežasties: Naujos NPD formulės buvo pakeistos ir pradėtos taikyti nuo 2022-01-01. Verslas jau patyrė naštą dėl sudėtingesnio NPD taikymo mechanizmo integravimo į darbo užmokesčio skaičiavimo sistemas. Siūlomas NPD formulės metų eigoje sukuria papildomą naštą ne tik verslui bet ir viešam sektoriui dėl sukuriamo naujo poreikio atlikti papildomus programavimo darbus. Gyventojai dėl tokios kaitos nebesupras, kaip yra skaičiuojamos jų algos. Siekiamas 10 eur efektas situacijos nekeičia taip kardinaliai, kad dėl to reikėtų kas du mėnesius keisti NPD formulę atgaline data. Valstybės priimdama teisės aktų pokyčius turėtų elgtis atsakingai ir numatyti galimus pokyčius, o ne keisti mokestinius teisės aktus kas du mėnesius.

Atsižvelgti

 

2.

Telšių regiono plėtros taryba

 

 

 

Telšių regiono savivaldybės susipažino su parengtu Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu ir pritaria iniciatyvai mažinti darbo jėgos apmokestinimą, mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims, taikant didesnį maksimalų NPD tiek už 2022 metus, tiek už vėlesnius mokestinius metus. Finansų ministerijos preliminariu skaičiavimu, valstybės ir savivaldybių biudžetai per metus neteks apie 103 milijonų eurų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio, iš jų: 64,9 mln. Eurų - 2022 metais. Savivaldybėms tai ženkli suma. Savivaldybių biudžetai jau patvirtinti, išlaidos suplanuotos ir labai aktualu, kad suplanuotos 2022 m. pajamos būtų įvykdytos. Prašome užtikrinti, kad savivaldybių negautos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, priėmus Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymą, būtų kompensuotos savivaldybėms.

Nepritarti

1) LRV tikslindama 2022 priimtą biudžetą pateikė naują metinį biudžetą. Visos pajamų prognozės iš GPM yra perskaičiuojamos visiems metams, perskaičiuojamos ir  tvirtinamos naujos atitinkamos procentinės dalys tiek VB, tiek SB-tų, t. y. visos procedūros išlieka tos pačios kaip rengiant metų biudžeto projektą (biudžetas tikslinamas taip pat kaip tvirtinamas).

 

2) Pažymėtina, kad tiek BSĮ 34 str., tiek Metodikos įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad   „Seimui priėmus įstatymus arba Vyriausybei priėmus nutarimus vykdant įstatymus, dėl kurių keičiasi valstybės ir savivaldybių biudžetų einamųjų biudžetinių metų įsipareigojimai, <...> patikslina valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tarpusavio atsiskaitymus.“

Atkreiptinas dėmesys, kad didinant NPD mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims, mažės tik prognozuojamos gauti pajamos iš GPM, bet dėl to neatsiranda jokių papildomų įsipareigojimų.     Įsipareigojimai - tai, kai einamaisiais metais būtų priimti sprendimai pvz. dėl algų, MMA didinimo, VRP, tada tokie  tarpusavio atsiskaitymai ir būtų atliekami. Atvirkščiai, tam tikri įsipareigojimai savivaldai kaip tik gali mažėti, nes, didėjant asmenų pajamoms, siaurėtų įvairias socialines išmokas gaunančių asmenų ratas.

 

3) Tinkamas savivaldybių biudžetų pajamų kompensavimas dėl NPD poveikio yra užtikrintas kaip to reikalauja Metodikos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkto formulė, kuri ir yra numatyta naudoti ateinančių metų pajamų, taip pat ir GPM netekčių kompensavimui.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-04-13

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 16 d. sprendimo Nr. SV-S-419 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1317 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui papildomomis priemonėmis švelninti infliacijos pasekmes mažiausiai uždirbantiems asmenims, didinant jų pajamas, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms, nes siūlomas neapmokestinamojo pajamų dydžio (toliau – NPD) skaičiavimo formulės keitimas sukurtų NPD lūžį ties 1 678 eurų mėnesio bruto atlyginimo riba ir nebūtų užtikrintas tolygus mokesčių naštos pasikeitimas – pirmasis euras virš 1 678 eurų atlyginimo ribos darbuotojui būtų apmokestinamas net 95,1 procento gyventojų pajamų mokesčio ir socialinio draudimo įmokų ribiniu tarifu (ribinis darbo pajamų apmokestinimo tarifas (toliau – ribinis tarifas) nuo šios sumos yra itin aukštas) ir dėl to iš papildomo vieno euro darbuotojui liktų tik 0,05 euro atskaičius mokesčius. Palyginti, pirmasis papildomas euras darbuotojui, kurio mėnesio bruto atlyginimas yra nuo 730 iki 1 677 eurų, apmokestinamas 45,7 procento ribiniu tarifu, o darbuotojui, kurio mėnesio bruto atlyginimas yra nuo 679 iki 2 863 eurų, – 43,1 procento ribiniu tarifu. Įstatymo projektu siūlomo NPD lūžis ties 1 678 eurų mėnesio bruto atlyginimu ir jo nulemtas ribinio tarifo netolygumas pateikiamas grafike.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://e-seimas.lrs.lt/rs/legalact/TAD/76ff7210bb2111ec9f0095b4d96fd400/content_files/image002.gif

 

 

Pastaba. Raudona spalva grafike pažymėti ribiniai tarifai (procentais), kurie apskaičiuoti mėnesio bruto atlyginimą didinant vienu euru.

 

Pritarti

Komitetas siūlo apjungti Lietuvos Respublikos Prezidento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektus Nr. XIVP-1317 ir XIVP-1501 ir teikti Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti vieną XIVP-1501(2) projektą.

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2022-04-13

 

 

 

2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad NPD keitimą, kaip priemonę neigiamoms infliacijos pasekmėms mažinti, siūloma derinti su pajamų nelygybės problemos sprendimo priemonėmis, įgyvendinančiomis Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, iniciatyvą – mažinti pajamų nelygybę ir skurdą. Vyriausybė šių metų II ketvirtį pateiks Seimui pasiūlymus dėl kompleksinių (tiek neigiamoms infliacijos pasekmėms, tiek pajamų nelygybei ir skurdui mažinti skirtų) priemonių.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nėra

7. Komiteto sprendimas.  Pritarti Iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIVP-1317 ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 137 straipsniu, Projektą Nr. XIVP-1317 sujungti su Projektu Nr. XIVP-1501 ir Seimui svarstyti pateikti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-1501(2).

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius.

           10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė