LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Papildomo komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 76, 82, 821 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR
PAPILDYMO 822 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5349
2021-06-02 Nr. 103-P-24
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-11-09 |
4 |
|
|
Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-5349: Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte numatyta, kad siekiant racionaliau naudoti valstybės biudžeto lėšas, siūloma nustatyti, kad studentui būtų mokama viena išmoka – stipendija neįgaliajam. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 821 straipsnį aukštųjų mokyklų trumposios, pirmosios, antrosios, trečiosios pakopų, vientisųjų ir profesinių studijų studentams iš valstybės biudžeto lėšų mokamos socialinės stipendijos, kurios dydis 6,5 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį. Ši stipendija yra skiriama studentui, kuris turi teisę gauti arba gauna socialinę pašalpą pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą. Pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 20 punktą, stipendijos, kurios yra teikiamos aukštųjų mokyklų pirmosios, antrosios pakopų, vientisųjų ir laipsnio nesuteikiančių studijų studentams, yra neįsiskaitomos į visų bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gaunamas pajamas piniginei socialinei paramai gauti. Atsižvelgiant į šias nuostatas, įstatymo projektu 4 straipsniu siūloma nustatyti stipendija neįgaliajam, kuri bus 13,33 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį, nebus įskaitoma į pajamas piniginei socialinei paramai gauti, todėl toks asmuo dar įgytų teisę gauti ir socialinę stipendiją. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal šiuo metu galiojančio keičiamo įstatymo 821 straipsnio 4 dalį, studentui, kuris turi teisę gauti ir socialinę paramą ir kuris yra neįgalus, skiriama tik viena socialinė stipendija. |
Pritarti. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
2. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-11-09 |
4 |
|
|
2. Projekto 4 straipsniu pildomo įstatymo 822 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj žodžių „tos pačios pakopos“ įrašytini žodžiai „tam tikros pakopos“, o vietoj žodžių „vėl pradeda studijuoti“ – žodžiai „po negalios nustatymo vėl pradeda studijuoti tos pačios pakopos, ar vientisosiose ar profesinėse studijose“. |
Pritarti. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
3. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-11-09 |
4 |
|
|
3. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto 4 straipsnio pakeitimo esmėje po žodžio ,,papildyti“ įrašytinas žodis ,,Įstatymą“ bei dėstomo 822 straipsnio pavadinimas rašytinas paryškintomis raidėmis. |
Pritarti. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos negalios organizacijų forumas (prezidentė Dovilė Juodkaitė), 2021-05-24 Nr. 1061 (2021-05-24 Nr. G-2021-5910) |
|
|
|
LR Seimo Neįgaliųjų teisų komisijai DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 76, 82, 821 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 822 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Įvertinę LR Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 76, 82, 821 str. pakeitimo ir papildymo 822 str. įstatymo projektą teikiame pastebėjimus dėl aukštojo mokslo prieinamumo, paramos bei pagalbos sistemos žmonėms turintiems negalią. LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, 2020 m. šalyje studijavo 653 studentai turintys negalią. Tai yra mažiau nei 1 proc. nuo visų studijuojančių ir šis skaičius nuolatos mažėja. Dabartinė paramos studentams su negalia sistema orientuota į finansinės paramos teikimą studentams, turintiems mažesnį nei 45 proc. darbingumą jų dėl negalios kylantiems poreikiams užtikrinti. Studentai turintys didesnį darbingumo lygį, finansinės paramos gauti negali, nors taip pat gali turėti dėl savo negalios kylančių poreikių. Šiuo metu finansinę paramą administruoja dvi institucijos – LR Neįgaliųjų reikalų departamentas prie SADM bei Valstybinis studijų fondas. Pritariame šių dviejų finansinių paramų apjungimui, tačiau norime pateikti nerimą keliančius pastebėjimus dėl aukštojo mokslo prieinamumo žmonėms turintiems negalią. · Skiriama finansinė parama šiuo metu ir toliau planuojama skirti tik mažesnį nei 45 proc. darbingumą turintiems studentams. Mažesnę negalią turintys studentai negali pretenduoti į išmoką ar pagalbą. Nors iš tiesų siekiant didinti studijų prieinamumą pagalba turi būti individualizuota, ar bent jau diferencijuota (pagal individualius poreikius). Nes net skiriant valstybės mastu dideles lėšas išmokoms, studentų su negalia skaičius mažėja. · Šiuo metu finansinė parama pririšta prie akademinių pasiekimų (keliamas reikalavimas dėl skolų (ne)turėjimo), tai reiškia, jog turintys skolų studentai praranda galimybę gauti finansinę paramą, nors jų negalios poreikiai niekur nedingsta. Valstybės skiriama tikslinė finansinė parama turėtų būti grįsta poreikiu ir jo įvertinimu. · Šiuo metu mokamos išmokos dalinai iš valstybės biudžeto ir dalinai iš ES fondų. Pasibaigus ES paramos lėšoms įstatymu įtvirtintos išmokos turės būti skiriamos iš valstybės biudžeto. ES fondų lėšų naudojimui yra keliami reikalavimai dėl sisteminių struktūrinių pokyčių ir tvarumo užtikrinimo, todėl lėšos skiriamos studijų prieinamumui didinti turi sukurti sistemą, kurioje galėtų studijuoti bet kuris negalią turintis studentas. · Dabartinis įstatymo pakeitimas siūlo daugiau simbolinį aukštojo mokslo prieinamumo žmonėms su negalia sistemos pokytį, tačiau esminio proveržio jis neatneš. Reikėtų platesnės diskusijos dėl aukštojo mokslo ir studijų (proceso, turinio ir aplinkos) prieinamumo įvairių negalių turintiems asmenims. Deja, patvirtinus šį projektą liktų galioti nuostata, jog studentams su negalia toliau „kompensuojame nepatogumus“ dėl studijų neprieinamumo, tačiau aukštojo mokslo sistema ir toliau lieka neprieinama. |
Įvertinta. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
2. |
Vilniaus universiteto studentų atstovybė (prezidentė Neda Žutautaitė), 2021-05-31 Nr. SR-I-21-11 (2021-06-02 Nr. G-2021-6368) |
4 |
|
|
Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komitetui DĖL MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 76, 82, 82(1) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 82(2) STRAIPSNIU PROJEKTO Vilniaus universiteto Studentų atstovybė (toliau - VU SA) teikia siūlymus dėl Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 76, 82, 82(1) straipsnių pakeitimo ir papildymo 82(2) straipsniu projekto (toliau - Projektas), reg. nr. XIIIP-5349. Šiuo įstatymo Projektu siekiama nustatyti finansinės paramos neįgaliesiems skyrimo pagrindą. Finansinės paramos teikimo centralizavimas ir sutelkimas palengvins administracines sąlygas gauti paramą negalią turintiems studentams, tačiau tai neturės reikšmingos įtakos paramos prieinamumui. Šiuo metu vienas iš Projekte numatytų kriterijų stipendijai gauti - nustatytas 45 proc. arba mažesnis darbingumo lygis. Atkreipiame dėmesį, kad studentai su negalia turi labai skirtingus poreikius, priklausomai nuo jų negalios rūšies. Dėl to skiriasi ir jiems reikalingos pagalbos bei paramos priemonės, kurių įgyvendinimo kaštai taip pat yra nevienodi. Todėl siūlome diferencijuoti finansinę paramą, skirtą studijų prieinamumui didinti, atsižvelgiant j individualius, dėl negalios kylančius studentų poreikius, Įstatymo 822 str. numatant minimalų 8 BSI ir maksimalų 18 BSI stipendijos dydžius: „1. Aukštųjų mokyklų trumposios, pirmosios, antrosios, trečiosios pakopų, vientisųjų ir profesinių studijų studentams, turintiems negalią, iš valstybės biudžeto lėšų yra mokamos stipendijos, skirtos studentams su negalia. Stipendijos neįgaliajam dydis - nuo 8 iki 18 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį. Stipendija neįgaliajam skiriama studijų semestrui.“ Svarbu pabrėžti, jog individualių poreikių ir didelių sunkumų studijų procese gali turėti ir studentai, turintys didesnį nei 45 proc. darbingumo lygį (pavyzdžiui, 55 proc. darbingumo lygis gali būti nustatytas turintiems judėjimo, klausos, regos negalią ar vidaus sutrikimų). Dėl to siūlome didinti finansinę paramą gaunančių studentų su negalia skaičių, įtraukiant bent jau studentus, turinčius didesnį nei 55 proc. darbingumo lygį: „2. Stipendijos neįgaliesiems skiriamos studentams, atitinkantiems abu kriterijus: 1) teisės aktų nustatyta tvarka turi 55 proc. ar mažesnį darbingumo lygį arba sunkų ar vidutinį neįgalumo lygį;“ Dar 2015 metais atlikto „Pear leaming 4 Sočiai dimension“ (toliau - PL4SD) tyrimo, kuriame viena iš analizuojamų šalių buvo Lietuva, rekomendacijose siūlyta atsisakyti akademinių kriterijų skirstant socialinę paramą. Remdamiesi tuo, jog socialinė parama turėtų būti grįsta žmogaus, turinčio negalią, poreikiais, jų įvertinimu ir socialiniais kriterijais, taip pat suprasdami, jog studijų metu negalią turintys studentai patiria papildomų iššūkių, kylančių dėl individualių poreikių, siūlome išbraukti 4 straipsnyje dėstomo įstatymo 822 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir atsisakyti akademinių skolų taikymo kriterijaus siekiant gauti stipendiją neįgaliesiems: „Stipendijų neįgaliesiems neturi teisės gauti studentai: 3) aukštosios mokyklos nustatyta tvarka turintys daugiau kaip 3 akademines skolas;“ Taip pat norime atkreipti dėmesį, jog studentai su negalia, gaunantys finansinę paramą, negali jos panaudoti tiesiogiai su studijų organizavimu susijusiems poreikiams, pavyzdžiui, aplinkos prieinamumo didinimui, dėstytojų kompetencijų kėlimui ar atsiskaitymų formos pritaikymui, finansuoti. Šiuos poreikius tinkamai įgyvendinti gali tik aukštosios mokyklos, todėl siūlome užtikrinti joms teikiamą finansavimą, kuris būtų skirtas tiesiogiai studentų su negalia studijų prieinamumui didinti ir studijų proceso individualizavimo procesui organizuoti. |
Įvertinta. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo narė Monika Ošmianskienė, 2021-05-20 |
3
|
|
|
Argumentai: Socialinės paramos siejimas su akademiniais pasiekimais (skolų (ne)turėjimu) anksčiau ilgą laiką buvo taikomas ir šioms išmokoms, ir socialinei stipendijai. Ne vienus metus šis klausimas keltas studentų organizacijų ir 2019 metais pagaliau buvo panaikinta nuostata-reikalavimas neturėti akademinių skolų siekiant gauti socialinę paramą, stipendiją studijoms. Šiuo Įstatymo projektu bandoma vėl grąžinti šią nuostatą, kuri yra iš principo ydinga. Jei valstybė skiria socialinę paramą, ji turėtų būti grįsta žmogaus, turinčio negalią, poreikiais, turėtų būti remiamasi poreikių įvertinimu arba bent jau socialiniais, o ne meritokratiniais kriterijais. Pasiūlymas: Išbraukti Įstatymo projekto 4 straipsnyje dėstomo įstatymo 822 straipsnio 3 dalies 3 punktą: ,, |
Spręsti pagrindiniam komitetui. |
Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti. Žr. Komiteto sprendimą. |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Siūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti, pasiūlant Vyriausybei pavesti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai (toliau – Ministerija):
1. Sistemiškai išanalizuoti aukštųjų mokyklų trumposios, pirmosios, antrosios, trečiosios pakopų, vientisųjų ir profesinių studijų studentų, kuriems nustatytas lengvas, vidutinis ar sunkus neįgalumo lygis arba 55 procentų ar mažesnis darbingumo lygis:
- studijų prieinamumo poreikius pagal negalios sunkumą ir pobūdį;
- teikiamas studijų prieinamumo paslaugas pagal negalios sunkumą ir pobūdį (iš jų teikiamas aukštųjų mokyklų);
- studijų lankstumą pagal negalios sunkumą ir pobūdį;
- neįgaliems studentams teikiamos finansinės paramos paskirtį ir poveikį didinant studijų prieinamumą;
2. Pagal šios analizės rezultatus iki 2022 m. birželio 1 d. pateikti Seimui patobulintą įstatymo projektą bei pasiūlymus, kokių priemonių Ministerija imsis tam, kad asmenims su negalia būtų sudarytos labiau motyvuojančios sąlygos studijuoti aukštosiose mokyklose ir įgyti aukštąjį išsilavinimą, bei tam, kad aukštosios mokyklos būtų labiau paskatintos teikti studijų prieinamumo didinimo paslaugas.
7. Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš – 0, susilaikė – 1.
8. Komiteto paskirta pranešėja: Monika Ošmianskienė.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė