![]() |
Pagal adresatų sąrašą
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
2015 m. spalio 28 d. Nr. 4-01-7604
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis savo iniciatyva, atlikome Lietuvos Respublikos darbo kodekso[1] (toliau – Darbo kodeksas) 97 str. 2 dalies, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 26 d. nutarimo Nr. 86 „Dėl darbuotojų, kuriems netaikomas draudimas dirbti vienoje valstybės ir savivaldybės institucijoje bei valstybės ar savivaldybės įmonėje, kai juos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai ir kai jų darbas susijęs su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą, kategorijų sąrašo patvirtinimo“[2] (toliau – Nutarimas), Nutarimo pakeitimo projekto Nr. 15-8462[3] (toliau – Projektas), antikorupcinį vertinimą.
Atlikę antikorupcinį vertinimą nustatėme nuostatų, kurios sudaro sąlygas korupcijos rizikai, todėl siekdami teisinį reguliavimą padaryti skaidresnį ir objektyvesnį teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Dėl Darbo kodekso 97 str. 2 d.
1.1. Darbo kodekso 97 str. 2 d. nustatyta, kad draudžiama eiti tarnautojų pareigas vienoje valstybės ir savivaldybės institucijoje bei valstybės ar savivaldybės įmonėje asmenims, kuriuos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai (tėvai, įtėviai, broliai, seserys ir jų vaikai, seneliai, sutuoktiniai, vaikai, įvaikiai, jų sutuoktiniai ir jų vaikai, taip pat sutuoktinių tėvai, broliai, seserys ir jų vaikai), jeigu jų tarnyba kartu yra susijusi su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą. Išimtis iš šios taisyklės gali nustatyti Vyriausybė.
Iš straipsnio nuostatos nėra aišku kada ir kokiais kriterijais remdamasi Vyriausybė nustato darbuotojų, kuriems netaikomas draudimas dirbti vienoje valstybės ir savivaldybės institucijoje bei valstybės ar savivaldybės įmonėje, kai juos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai ir kai jų darbas susijęs su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą, kategorijų sąrašą. Nesant tikslaus reglamentavimo nėra aišku, kokie atvejai laikomi išimtiniais (karo padėtis, epidemija, aukštas nedarbo lygis) ir kokiam terminui tokios išimtys nustatomos, todėl tai yra ydinga antikorupciniu požiūriu.
1.2. Darbo kodekso 97 str. 2 d. nustatyta, kad Vyriausybė „gali“, tačiau neprivalo nustatyti išimčių. Vertinant šios įstatymo nuostatos taikymo praktiką, akivaizdžiai pastebima, kad išimtis tapo taisykle, kuria pradedama piktnaudžiauti (pvz., 2005 m. darbuotojų kategorijų sąrašą papildė valstybės įmonių miškų urėdijų vadovaujantys darbuotojai ir specialistai, 2007 m. – seniūnijose dirbantys socialiniai darbuotojai ir jų padėjėjai, o šiuo metu Projektu siekiama papildyti kategorijų sąrašą Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Hidrometeorologijos tarnyba) darbuotojais). Siūlome tobulinti Darbo kodekso nuostatas ir nustatyti aiškius kriterijus kada Vyriausybė turi teisę nustatyti Darbo kodekso 97 str. 2 d. išimtis.
2. Dėl Nutarimo nuostatų.
2.1. Nutarimo 1 straipsniu Vyriausybė patvirtino darbuotojų, kuriems netaikomas draudimas dirbti vienoje valstybės ir savivaldybės institucijoje bei valstybės ar savivaldybės įmonėje <...> kategorijų sąrašą[4]. Detalesnį pareigybių sąrašą Vyriausybė delegavo tvirtinti Lietuvos Respublikos kultūros, sveikatos apsaugos, aplinkos, švietimo ir mokslo ministerijoms. Tokiu būdu, ministerijoms buvo palikta per plati diskrecija spręsti, kokioms pareigybėms taikyti Darbo kodekso išimtis, o kokioms netaikyti. Atkreipiame dėmesį, kad ministerijų įsakymai[5] įsigaliojo dar 2005 metais ir nuo to laiko nebuvo keičiami. Svarstytina ar ministerijų patvirtinti pareigybių sąrašai yra aktualūs ir ar toms pareigybėms eiti turėtų būti taikomos išimtys.
Viešojoje erdvėje dažnai pateikiami neigiamus atgarsius turintys faktai[6] apie tai, kaip mokyklos ar kitokios švietimo įstaigos personalo sudėtį sudaro vien giminystės ir svainystės ryšiais susaistyti asmenys, todėl svarstytina, ar Švietimo ir mokslo ministro įsakymu[7] patvirtintas švietimo įstaigose dirbančių pedagoginių darbuotojų ir bibliotekininkų <...> pareigybių sąrašas neturėtų būti mažinamas, išbraukiant tam tikras pareigybes (pavyzdžiui, katedros vedėjas, katedros vedėjo pavaduotojas, mokomosios laboratorijos vedėjas, mokomosios laboratorijos vedėjo pavaduotojas, mokytojas, socialinis pedagogas).
Siekdami išvengti antikorupciniu požiūriu ydingų atvejų, kai įstatymo nuostatų įgyvendinimo konkretinimas paliekamas tik žemesniojo lygmens teisės aktų rengėjų nuomonei, siūlome tobulinti Nutarimo nuostatas ir nustatyti, kad išimtiniais atvejais, darbuotojų pareigybių sąrašus, ministerijų teikimu tvirtina Vyriausybė.
3. Dėl Projekto nuostatų.
3.1. Neigiamai vertiname Projekto nuostatas, kuriomis siūloma įtraukti Hidrometeorologijos tarnybos darbuotojus į darbuotojų, kuriems netaikomas draudimas dirbti vienoje valstybės įmonėje, kai juos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai ir kai jų darbas susijęs su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą, kategorijų sąrašą. Manytina, kad Projektu siekiama įteisinti šiuo metu Hidrometeorologijos tarnyboje tam tikrose pareigybėse dirbančius asmenis, kurie negalėjo būti įdarbinti į atitinkamas pareigas ir tapti vienas kitam pavaldus, įsigaliojus Nutarimui, kuris tokią galimybę uždraudė.
Prašome per tris mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus, atsakymą paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktoriaus pavaduotojas Romas Zienka
Valerij Keldanovič, tel. (8 706) 62 750, el. p. valerij.keldanovic@stt.lt
[1] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.169334?jfwid=-9dzqnu2yt
[2] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.249335/VffLKfJfFj
[3] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/e2f5346036b111e598499e1e1ba6e454?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=c67a2971-ef95-42b2-bf6d-5dc2e8962368
[4] 1. Kultūros įstaigų (bibliotekų, muziejų, teatrų, koncertinių įstaigų, kultūros centrų ir kitų kultūros įstaigų) kultūros ir meno darbuotojai bei kūrybiniai darbuotojai. 2. Valstybės ir savivaldybių sveikatos priežiūros biudžetinių įstaigų bei valstybės ir savivaldybės įmonių, užsiimančių farmacijos veikla, specialistai. 3. Švietimo įstaigų pedagoginiai darbuotojai ir bibliotekininkai. 4. Valstybės įmonių miškų urėdijų vadovaujantys darbuotojai ir specialistai. 5. Seniūnijose dirbantys socialiniai darbuotojai ir jų padėjėjai.
[5] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.250580?jfwid=-9dzqnu9ze,
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.250892?jfwid=-9dzqnu9ze,
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.252579?jfwid=-9dzqnu9ze,
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.253310?jfwid=-9dzqnu9ze.
[6] Prieiga per internetą: http://www.delfi.lt/news/daily/education/meno-mokykla-direktores-giminiu-priebega.d?id=51968631, http://www.jurbarkosviesa.lt/Naujienos/Numerio-tema/Tvarka-Raudones-mokykloje-kaip-nuosavoje-bendroveje.
[7] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.250892?jfwid=-9dzqnu9ze.