LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKĖJIMŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1370 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1092 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKĖJIMO ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-549 PAKEITIMO ĮSTATYMO Nr. XIII-1093 1 ir 2 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ PINIGŲ IR ELEKTRONINIŲ PINIGŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-1868 PAKEITIMO ĮSTATYMO Nr. XIII-1094 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS BANKO ĮSTATYMO NR. I-678 47 STRAIPSNIO IR 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1095 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR 2 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 56, 72 IR 77 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1098 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS CENTRINIŲ KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1682 40, 54 ir 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMo Nr. XIII-1099 1 ir 2 straipsnių pakeitimo ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. I-796 49, 60 IR 66 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1100 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-1737 PAKEITIMO ĮSTATYMO Nr. XIII-1107 6, 9, 40, 74, 76, 77, 80, 82, 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ir 78 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTŲ
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2018 m. balandžio 12 d. išvadose dėl įstatymų projektų Nr. XIIIP-1896, XIIIP-1897, XIIIP-1898, XIIIP-1906, XIIIP-1907, XIIIP-1908, XIIIP-1909 ir Nr. XIIIP-1912 pateiktas pastabas, parengti šie projektai:
1. Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo Nr. VIII-1370 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1092 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo,
2. Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1093 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo,
3. Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1094 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo,
4. Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 47 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1095 1 straipsnio pakeitimo ir 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo,
5. Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 56, 72 ir 77 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1098 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo,
6. Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo Nr. VIII-1682 40, 54 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1099 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo,
7. Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 49, 60 ir 66 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1100 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo ir
8. Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1107 6, 9, 40, 74, 76, 77, 80, 82, 85 straipsnių pakeitimo ir 78 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektai (toliau visi kartu – įstatymų projektai).
Įstatymų projektais siekiama suderinti 2018 m. balandžio 17 d. priimto Mokėjimų įstatymo paketo[1] ir 2018 m. balandžio 19 d. priimto Draudimo įstatymo[2] (kurie dar neįsigalioję) nuostatas su atitinkamomis Lietuvos Respublikos Seime užregistruoto Lietuvos banko įstatymo paketo[3] nuostatomis.
2. Projekto iniciatoriai ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos Seimo narys Valius Ąžuolas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
Žiūrėti aiškinamojo rašto 1 punktą.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
2018 m. balandžio 17 d. priimtu Mokėjimų
įstatymo paketu į nacionalinę teisę perkelta 2015 m. lapkričio 25 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/2366 dėl mokėjimo paslaugų vidaus
rinkoje, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2002/65/EB, 2009/110/EB ir
2013/36/ES bei Reglamentas (ES) Nr. 1093/2010 ir panaikinama Direktyva
2007/64/EB direktyva, ir įstatymai įsigalios š. m. rugpjūčio 1 d. 2018 m.
balandžio 19 d. priimtu Draudimo įstatymu perkelta 2016 m. sausio 20 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2016/97 dėl
draudimo produktų platinimo ir įstatymas įsigalios š. m. spalio 1 d. Lietuvos
banko įstatymo paketu siekiama konsoliduoti ir harmonizuoti priežiūros proceso
tvarką visiems Lietuvos banko prižiūrimiems subjektams, pvz., suvienodinamos
Lietuvos banko ir jo tarnautojų teisės ir pareigos visų rinkos dalyvių
atžvilgiu, patikrinimų atlikimo principai, prašymų išduoti leidimus arba
licencijas nagrinėjimo tvarka, privalomų nurodymų davimo ir poveikio priemonių
taikymo tvarka ir kt. Planuojama, kad Lietuvos banko įstatymo paketo įstatymai
įsigalios š. m. birželio
15 d. Siekiant išvengti, kad vėliau įsigaliosiančiais direktyvas
perkeliančiais įstatymais nebūtų panaikinti nauji Lietuvos banko įstatymo
pakete įtraukti pakeitimai, būtina atitinkamai techniškai pakoreguoti balandžio
17 d. ir 19 d. priimtus įstatymus. Esminės suderinamumui reikalingos
korekcijos:
· Atsižvelgiant į Lietuvos banko įstatymo pakete padarytus pakeitimus, nustatomi mokėjimo įstaigų ir elektroninių pinigų įstaigų privalomi organai, bendri reikalavimai vadovų kvalifikacijai ir patirčiai, suvienodinami mokėjimo paslaugų teikėjams galimi duoti privalomi nurodymai ir taikomos poveikio priemonės už teisės aktų pažeidimus.
· Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatyme siūloma numatyti priežiūros institucijai pareigą nustatyti detalius vidaus audito funkcijų vykdymo reikalavimus, kadangi analogiška nuostata yra Mokėjimo įstaigų įstatyme.
· 2018 m. balandžio 17 d. priimtame Lietuvos banko įstatyme reikalinga atsisakyti 1 priedo pakeitimo, kadangi įstatymo projektu Nr. XIIIP-1896 keičiamo įstatymo 1 priedo redakcijoje yra įtraukti tie patys ir kiti papildomi pakeitimai, kurie įsigalios 2018 m. birželio 15 d.
· 2018 m. balandžio 19 d. priimtame Draudimo įstatyme būtina pakeisti tam tikrų straipsnių dalių ir priedo punktų numeraciją bei kai kurias nuorodas į šias dalis ir punktus, priderinant jas prie birželio 15 d. įsigaliosiančios Draudimo įstatymo pakeitimų numeracijos. Taip pat atsisakoma nuostatų, reglamentuojančių baudas, kadangi nauja baudų apskaičiavimo ir skyrimo tvarka nustatoma Lietuvos banko įstatymo pakete.
Be to, įstatymų projektai teikiami su redakcinio pobūdžio patikslinimais, suvienodinant tekstą su redaktorių siūlomomis Lietuvos banko įstatymo paketo formuluotėmis.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimti įstatymai įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų projektų įgyvendinimas tiesiogiai nesusijęs su verslo sąlygomis ir jo plėtra.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymų projektus, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.
9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektuose esančios sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų į įstatymų projektus įtraukti nesiūloma.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turės priimti
Įstatymų projektams įgyvendinti nereikės priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.
12. Kiek valstybės, savivaldybės biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti
Priėmus įstatymų projektus, neigiamo ar teigiamo poveikio valstybės biudžetui nenumatoma.
13. Rengiant įstatymų projektus gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant įstatymų projektus nebuvo gauta specialistų vertinimų ir išvadų.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra šie: „priežiūros institucijos pareigos ir teisės“, „poveikio priemonės“, „privalomi nurodymai“, „patikrinimai“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Atsižvelgiant į tai, kad teikiami projektai yra tiesiogiai susiję su Seime užregistruotais ir pateiktais įstatymų projektais Nr. XIIIP-1896–XIIIP-1921 ir reikalingą techninį suderinimą reikia atlikti iki direktyvas perkeliančių įstatymų įsigaliojimo (rugpjūčio 1 d.), prašoma teikiamus projektus Seime svarstyti skubos tvarka.
Teikia Seimo nariai:
Valius Ąžuolas
Andrius Palionis
[1] Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo Nr. VIII-1370 pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1092, Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1093, Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1094, Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 47 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1095, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 56, 72 ir 77 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1098, Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo Nr. VIII-1682 40, 54 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1099, Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 49, 60 ir 66 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1100.
[2] Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1107
[3] Projektai Nr. XIIIP-1896, XIIIP-1897, XIIIP-1898, XIIIP-1906, XIIIP-1907, XIIIP-1908, XIIIP-1909 ir XIIIP-1912.