LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,
mob. tel. +370 600 38904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2024-04- Nr. |
Į 2024-03-25 Nr. S-2024-1278-XIVP-3568 |
Lietuvos Respublikos Seimui
Dėl Lietuvos respublikos Žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-3568 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-3568 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, atkreipiame dėmesį į tai, kad Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi Žemės įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti teisinį reguliavimą, pagal kurį kiekvienos savivaldybės taryba galėtų nustatyti skirtingus kriterijus, kuriais vadovaujantis laisvos valstybinės žemės plotai galėtų būti perduodami asmenims laikinai naudotis. Taip pat nėra nustatytos sąlygos dėl galimos ūkinės veiklos vykdymo šiuose žemės plotuose. Kadangi laisvos valstybinės žemės plotai asmenims galėtų būti perduodami naudotis neatlygintinai, praktikoje galimos situacijos, kai asmenys tokioje valstybinėje žemėje vykdys žemės ūkio veiklą ir iš tokios veiklos gaus pajamų. Todėl numatant teisinį reguliavimą, kuris tam tikriems asmenims suteiktų pranašumą (palankesnes sąlygas), ypatingai svarbu laikytis Sutartyje dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) įtvirtintų bendrųjų Sąjungos teisės principų, inter alia, vienodo požiūrio, sąžiningos konkurencijos laisvės principų. Tikėtina, kad Įstatymo projektu siūlomu reguliavimu galėtų būti sukurtos išskirtinės konkurencinės sąlygos tik tam tikriems ūkio subjektams, dėl ko galimai būtų iškraipomos konkurencinės sąlygos bendrojoje rinkoje. Todėl toks reguliavimas gali būti vertinamas kaip valstybės pagalba, kaip tai yra suprantama pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalį, kurioje įtvirtinta, kad valstybės bet kokia forma suteikta pagalba, kuri, palaikydama tam tikras įmones, iškraipo konkurenciją arba gali ją iškraipyti, yra nesuderinama su vidaus rinka, kai ji daro įtaką valstybių narių tarpusavio prekybai.
Primintina, kad apie valstybės pagalbos priemonę turėtų būti pranešama Europos Komisijai laikantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnyje nustatytų procedūrų ir ji galėtų būti įgyvendinama tik gavus Europos Komisijos pritarimą. Atsižvelgiant į tai, papildomai siūlytina gauti Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos išvadą dėl Įstatymo projekto suderinamumo su konkurencijos taisyklėmis.
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska
Petras Butrimas, mob. tel. +370 671 855 15, el. p. [email protected]