LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215
10, 17, 18 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR.
XIVP-3326(2)

 

2023-12-20  Nr. 103-P-53

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Justas Džiugelis – komiteto pirmininkas, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Paulė Kuzmickienė (pavaduojanti Viliją Aleknaitę-Abramikienę), Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Martynas Šiurkus – viceministras, Ramūnas Šveikauskas – Paramos būstui grupės vadovas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-12-18)

 

1

(10)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 1 straipsniu keičiamo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siekiama nustatyti, kad teisės į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją neturėtų asmenys ir šeimos, kurie kaip gyvenamąjį būstą išsinuomojo švietimo įstaigų bei mokslo ir studijų institucijų bendrabučius. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta nuostata turėtų būti tikslinama, nes pagal projektu siūlomą (skliaustuose dėstomą formuluotę) savivaldybei priklausantis būstas taip pat apimtų tik savivaldybės bendrabučius. Pažymėtina ir tai, kad švietimo įstaigos bei mokslo ir studijų institucijos gali būti tiek privatūs, tiek ir viešieji asmenys, todėl jų turimų bendrabučių valdymo formos neturėtų apsiriboti nuosavybės, patikėjimo ir panaudos teise. Atsižvelgus į tai, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punktą siūlytina dėstyti taip: „3) šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka išsinuomojo fiziniams asmenims (išskyrus asmens ar šeimos narių artimuosius giminaičius) ar juridiniams asmenims priklausantį būstą (išskyrus savivaldybei priklausantį būstą bei švietimo įstaigų ir mokslo ir studijų institucijų nuomojamus joms nuosavybės, patikėjimo, panaudos ar kita teise valdomus bendrabučius), jeigu....“.

            Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio nuostatoms.

            Pastabos dalis dėl bendrabučių valdymo formos taikytina ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 7 punktui.

 

Pritarti.

Projekto 1 straipsniu keičiamo 10 straipsnio 3 punktą siūloma išdėstyti taip:

 „3) šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka išsinuomojo fiziniams asmenims (išskyrus asmens ar šeimos narių artimuosius giminaičius) ar juridiniams asmenims priklausantį būstą  (išskyrus savivaldybeis priklausantį būstą, švietimo įstaigųas, mokslo ir studijų institucijųas, nuomojamus nuomojant  nuosavybės, patikėjimo, ir (ar) panaudos ar kita teise  valdomus bendrabučius) priklausantį būstą, jeigu apskaičiuotas metinis nuomojamo būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio dydis neviršija 60 procentų faktinių šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta tvarka deklaruotų asmens ar šeimos pajamų.“

Atitinkamai tikslintini įstatymo projekto 2 bei 4 straipsniai.

 

1.2.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-12-18)

 

3

(18)

 

(2)

 

 

2. Siekiant teisinio aiškumo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies formuluotė „apskaičiuojamas iš būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodyto būsto nuomos ar išperkamosios nuomos mokesčio dydžio atimant 40 procentų asmens ar šeimos pajamų, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalyje“ keistina formuluote „apskaičiuojamas iš būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodyto būsto nuomos ar išperkamosios nuomos mokesčio dydžio atimant 40 procentų pagal šio straipsnio 1 dalį apskaičiuotų asmens ar šeimos pajamų“.

 

Pritarti.

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies nuostatos taip pat patikslintos atsižvelgiant ir į 2023-12-15 Seimo narių pasiūlymą, kuriam  komitetas pritarė.

1.3.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-12-18)

 

3

(18)

 

(2)

 

 

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies formuluotė „jeigu šioje dalyje nurodyta asmens ar šeimos pajamų dalies suma“ tikslintina, kadangi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nėra nurodyta „asmens ar šeimos pajamų dalies suma“.

 

Pritarti.

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies formuluotę siūloma patikslinti taip: ,,Jeigu šioje dalyje apskaičiuota nurodyta asmens ar šeimos 40 procentų  pajamų dalies suma<...>“.

 

1.4.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-12-18)

 

5

3

 

 

4. Projekto 5 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos asmenų ir šeimų pateikti prašymai suteikti paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti, įskaitant atvejus, kai kreiptasi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo pratęsimo, nuomojant tą patį būstą, baigiami nagrinėti, vadovaujantis sprendimo dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo priėmimo metu galiojančiomis Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nuostatomis. Teikiamas siūlymas svarstytinas ir tobulintinas tuo aspektu, kad iki 2024 m. sausio 1 d. pateikti prašymai suteikti paramą būtų baigiami nagrinėti ne tik pagal tokių prašymų pateikimo metu galiojusį teisinį reguliavimą, bet ir po prašymų pateikimo įsigaliosiantį teisinį reguliavimą  2024 m. sausio 2 d.

            Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą yra pažymėjęs, jog Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai, atsispindi teisės principas, jog paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Taigi, įstatymai taikomi tiems faktams ir pasekmėms, kurios atsiranda po šių įstatymų įsigaliojimo (inter alia 1994 m. gruodžio 1 d., 2001 m. sausio 11 d., 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimai).

            Konstitucinis Teismas aiškindamas teisėtų lūkesčių apsaugos principą ne kartą pažymėjo, kad darant esminius galiojančio teisinio reguliavimo pakeitimus, lemiančius asmenų teisinei padėčiai nepalankius padarinius, gali būti reikalinga numatyti ir tam tikrą pereinamąjį teisinį reguliavimą. Asmenų, kuriems taikytinas naujas teisinis reguliavimas, teisinė padėtis pereinamosiomis nuostatomis turėtų būti sureguliuota taip, kad jiems būtų suteikta pakankamai laiko užbaigti pradėtus veiksmus, kurių ėmėsi ankstesnio teisinio reguliavimo pagrindu, tikėdamiesi, kad jis bus stabilus, ir įgyvendinti pagal ankstesnį teisinį reguliavimą įgytas teises (2013 m. vasario 15 d., 2016 m. sausio 25 d. nutarimai).

            Atsižvelgus į tai, projekto 5 straipsnio 3 dalis tikslintina nustatant, kad aptariami prašymai baigiami nagrinėti pagal jų pateikimo metu galiojusį teisinį reguliavimą.

Pritarti.  

 

Projekto 5 straipsnio 3 dalį siūloma išdėstyti taip:

,,3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos asmenų ir šeimų pateikti prašymai suteikti paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti, įskaitant atvejus, kai kreiptasi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo pratęsimo, nuomojant tą patį būstą, baigiami nagrinėti vadovaujantis sprendimo dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo priėmimo metu galiojančiomis Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nuostatomis. pagal prašymų pateikimo metu   galiojusias Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nuostatas, o sprendimai dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo priimami ne ilgesniam kaip iki 2024 m. balandžio 30 d. laikotarpiui.“

 

1.5.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-12-18)

 

5

4

 

 

5. Projekto 5 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad asmenims ir šeimoms, dėl kurių savivaldybės administracija iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priėmė sprendimą dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis per 3 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos perskaičiuojamas šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstytame Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka. Teikiamas siūlymas svarstytinas tuo aspektu, kad jame nenustatomi jokie saugikliai, užtikrinantys, kad perskaičiuojant kompensacijos dydį tais atvejais, kai sprendimas dėl kompensacijos mokėjimo yra priimtas iki įstatymo įsigaliojimo dienos, kompensacijos dydis po perskaičiavimo nebūtų mažesnis.

            Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog projekte nustatomos kitos kompensacijos skyrimo ir jos dydžio apskaičiavimo taisyklės, kurios ne visais atvejais gali būti pritaikomos pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą nustatytam kompensacijos dydžiui perskaičiuoti. Dėl šios priežasties iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar bus įmanoma pagal projekto nuostatas perskaičiuoti iki įstatymo įsigaliojimo nustatytus kompensacijų dydžius.

Pritarti.

 

Siūloma patikslinti Projekto 5 straipsnio 4 dalį bei šį straipsnį papildyti nauja 5 dalimi ir šias dalis išdėstyti taip:

,,4. Asmenims ir šeimoms, dėl kurių savivaldybės administracija iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priėmė sprendimą dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis per 3 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos perskaičiuojamas šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstytame Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka. , taip pat šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems asmenims ir šeimoms, dėl kurių savivaldybės administracija šiam įstatymui įsigaliojus priėmė sprendimą dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo, šio įstatymo nuostatos taikomos nuo būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją gaunančio asmens ar šeimos Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka turto (įskaitant gautas pajamas) deklaracijos pateikimo dienos, bet ne vėliau kaip nuo 2024 m. gegužės 1 d.

5. Asmenys ir šeimos, dėl kurių savivaldybės administracijos priimti sprendimai dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo baigs galioti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, prašymus dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos teikia iš naujo, o sprendimus dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo šiems asmenims ir šeimoms savivaldybės administracija priima vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis.“

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

L. Kukuraitis, T. Tomilinas, R. Baškienė

(2023-12-15)

 

3

(18)

 

(2)

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte nustatant viršutinę būsto nuomos kompensacijos sumą, ji nėra diferencijuojama pagal šeimos narių skaičių.

Tai neatitinka fakto, kad vienas asmuo ir šeima turi skirtingus būsto nuomos poreikius, t.y., priklausomai nuo šeimų narių skaičiaus, šeimai reikia didesnio būsto, kas reiškia ir didesnius nuomos kaštus.

Tai taip pat neatitinka visame Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatyme plačiai taikomo diferenciacijos pagal šeimos narių skaičių principo (žr. 11, 12, 13 straipsnis ir kt.).

Siekdami, kad šeimos, kurioms reikalinga parama būstui, galėtų tinkamai ja pasinaudoti, viršutinę būsto nuomos kompensacijos sumą turime diferencijuoti pagal šeimos narių skaičių. 

Todėl teikiame pasiūlymą tokiai diferenciacijai užtikrinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

3 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

18 straipsnis. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis

1. Asmenims ir šeimoms, turintiems teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją pagal šio įstatymo 10 straipsnį ar į išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją pagal šio įstatymo 8 straipsnį, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis nustatomas pagal būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodytą būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydį ir vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančias pajamas pagal Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka deklaruotas asmens ar šeimos pajamas, atskaičius šio įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje nurodytus atskaitymus.

2. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis apskaičiuojamas, iš būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodyto būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydžio atimant 40 procentų asmens ar šeimos pajamų, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, ir negali būti didesnis kaip 1 VRP dydžio vienam asmeniui ir 1 VRP x (1+ 0,2 x n) (kur n – šeimos narių skaičius) šeimoms. Jeigu šioje dalyje nurodyta asmens ar šeimos pajamų dalies suma yra didesnė už būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodytą būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydį arba jam lygi, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija nemokama.

Pritarti.

Kartu siūloma Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalį patikslinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir šią dalį išdėstyti taip:

,,2. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis  apskaičiuojamas, iš būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodyto būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydžio atimant 40 procentų asmens ar šeimos pajamų, pagal kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalįyje apskaičiuotų asmens ar šeimos pajamų, ir negali būti didesnis kaip 1 VRP dydžio vienam asmeniui ir 1 VRP x (1+ 0,2 x n) (kur n – šeimos narių skaičius) šeimoms. Jeigu šioje dalyje nurodyta apskaičiuota asmens ar šeimos 40 procentų pajamų dalies suma yra didesnė už būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodytą būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydį arba jam lygi, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija nemokama.

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Justas Džiugelis                     

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja E. Bulotaitė