LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 4, 6, 7, 8, 9, 91, 92, 11, 121, 14, 18, 20, 23, 26, 261, 262, 27, 28, 30, 31 STRAIPSNIŲ, V IR VI SKYRIŲ PAKEITIMO BEI 32, 33, 34, 35 IR 36 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-10-31 Nr. XIVP-3249

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Tikslintinas projekto 2 straipsniu keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 4 dalies 9 punktas, atžvelgiant į tai, kad pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtą aprūpintojo sąvoką, aprūpintojas slaugo ir prižiūri pilnamečius asmenis su negalia, bet ne asmenis, kuriems nustatytas neįgalumo lygis (pagal minėto įstatymo 18 straipsnį, neįgalumo lygis nustatomas asmenims iki pilnametystės). Be to, šiuo įstatymu sąvokos „specialusis nuolatinės slaugos poreikis“ prilyginta sąvokai „individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos pirmo ar antro lygio poreikis“, sąvoka „specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis“ – sąvokai „individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos trečio ar ketvirto lygio poreikis“. Todėl siekiant įstatymuose vartojamų sąvokų suderinamumo, siūlytume šį punktą išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „9) vienas iš asmens su negalia, kuriam nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos pirmo ar antro lygio poreikis (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – specialusis nuolatinės slaugos poreikis) ar individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos trečio ar ketvirto lygio poreikis (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis), tėvų (įtėvių) arba asmuo, paskirtas šio asmens su negalia globėju, rūpintoju ar aprūpintoju, slaugantys ar nuolat prižiūrintys namuose asmenį su negalia“.

2.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 2 straipsnio 5 dalį, asmuo su negalia – asmuo, kuriam šio įstatymo nustatyta tvarka nustatytas neįgalumo lygis arba 55 procentų ar mažesnis dalyvumo lygis (šiuo įstatymu asmeniui yra nustatomas neįgalumo ar dalyvumo lygis, bet jis nėra pripažįstamas asmeniu su negalia), tikslintinas projekto 2 straipsnio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 10 punktas, jame vietoj žodžių „asmenys, teisės aktų nustatyta tvarka pripažinti asmenimis su negalia“ įrašant žodžius „asmenys, kuriems nustatytas 0–55 procentų dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – darbingumo) lygis;“. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad asmenims iki 18 metų nustatomas neįgalumo lygis ir jie kaip atskira valstybės biudžeto lėšomis draudžiamų asmenų grupė jau yra nurodyta keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 6 punkte.

3.    Svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje tikslinga nurodyti Kibernetinio saugumo ir Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymus, nes šiuose įstatymuose yra įtvirtintos tik bendro pobūdžio teisės normos, taikomos visiems be išimties ryšių ir informacinių sistemų (o ne tik registrų) valdytojams bei valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, disponuojančioms tam tikrais viešais duomenimis. Pažymėtina, kad specialias normas, reglamentuojančias registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų teikimą ir perdavimą, o taip pat atlyginimą už tai nustato būtent Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymas.

4.    Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 92 straipsnio 5 dalies formuluotę, siekiant teisinio aiškumo, reikėtų tikslinti atsižvelgiant į tai, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose paaiškinimus ar pan. Be to, iš siūlomos formuluotės darytina išvada, kad skliaustuose yra pateikiamas ne paaiškinimas, bet alternatyva prieš tai einančiai nuostatai, t. y. jeigu asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikimo reikalavimų aprašo projektas kažkada jau buvo teiktas, tai turi būti teikiamas šio aprašo pakeitimo projektas. Atsižvelgiant į tai, šios dalies nuostatų formuluotė taisytina, atsisakant skliaustų ir taisyklę formuluojant, pvz., taip: „Šio straipsnio 2 dalies  1 ir 2 punktuose nurodytais atvejais kartu su paraiška turi būti teikiamas ir asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikimo reikalavimų aprašo projektas arba jau galiojančių paslaugos teikimo reikalavimų aprašo pakeitimo projektas“.

5.    Projekto 8 straipsnio, kuriuo keičiamas keičiamo įstatymo 11 straipsnis, pakeitimų esmėje vietos skaičiaus ir žodžio „2 dalies“ įrašytinas skaičius ir žodis „3 dalies“.

6.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 18 straipsnį, asmenims iki pilnametystės nustatomas neįgalumo lygis (įstatyme nėra nustatytos tokios tvarkos, kuria remiantis jie būtų pripažįstami asmenimis su negalia), siūlytume patikslinti projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir vietoj žodžių ,,už asmenų iki 18 metų, kurie teisės aktų nustatyta tvarka pripažinti asmenimis su negalia, gydymą.“ įrašyti žodžius „už asmenų, kuriems nustatytas neįgalumo lygis, gydymą“.

7.    Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos statistikos departamento pavadinimas pakeistas ir dabar šios institucijos pavadinimas yra Valstybinė duomenų agentūra, reikėtų tikslinti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalį.

8.    Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnyje vietoj žodžių „Sveikatos apsaugos ministerija“ reikėtų įrašyti žodžius „sveikatos apsaugos ministras“ (nes ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus priima ministras, o ne ministerija).

9.    Atsižvelgiant į tai, kad Civilinio kodekso 6.71 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad netesybos – tai įstatymų, sutarties ar teismo nustatyta pinigų suma, kurią skolininkas privalo sumokėti kreditoriui, jeigu prievolė neįvykdyta arba netinkamai įvykdyta (bauda, delspinigiai), siekiant teisinio aiškumo, siūlytina arba projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nurodyti delspinigių dydį ir jų apskaičiavimo tvarką, arba aiškiai nurodyti, kad Valstybinė ligonių kasa moka sutartyse su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytais ūkio subjektais nustatyto dydžio delspinigius.

10.     Atsižvelgiant į tai, kad projekto 17 straipsniu keičiama daugiau nei pusė keičiamo įstatymo 27 straipsnio struktūrinių dalių, keičiamas straipsnis turėtų būti dėstomas nauja redakcija (atkreiptinas dėmesys, kad šio straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Sveikatos apsaugos ministerija, įvertinusi“ reikėtų įrašyti žodžius „sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs“).

11.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 8 punkte reikėtų nurodyti galimus Valstybinės ligonių kasos teikiamų ieškinių dalykus (ieškovo reikalavimus).

12.     Atsižvelgiant į projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 10 punkto turinį bei jo santykį (lingvistiniu požiūriu) su šio straipsnio nuostata iki dvitaškio, minėtas punktas turėtų būti dėstomas atskira dalimi.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

E. Mušinskis, tel. +370 5 209 6356, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]