LIETUVOS RESPUBLIKOS

KONSTITUCIJOS 44 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

 

Visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas – būtina demokratijos sąlyga, leidžianti įgyvendinti visuomenės teisę gauti nešališką ir objektyvią informaciją. Konstitucinis Teismas konstitucinės justicijos byloje 2006 m. gruodžio 21 d. yra pažymėjęs, kad „Konstitucinė visuomeninio transliuotojo misija suponuoja ir tai, kad turi būti sudarytos materialiosios, organizacinės, finansinės sąlygos visuomeniniam transliuotojui veiksmingai ją vykdyti, taip pat kad įstatymu nustatytu teisiniu reguliavimu turi būti užtikrintas visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas nuo valdžios institucijų, pareigūnų, taip pat kitų asmenų kišimosi į jo veiklą. Kad visuomeninis transliuotojas vykdytų savo misiją, tai yra conditio sine qua non. Šiame kontekste pažymėtina, jog vien tai, kad valstybė yra visuomeninio transliuotojo steigėja, savaime nereiškia, kad yra nukrypstama nuo visuomeninio transliuotojo nepriklausomumo imperatyvo. Pabrėžtina, kad įstatymu turi būti nustatytas toks visuomeninio transliuotojo valdymo modelis, kuris užtikrintų, kad nebus nukrypta nuo šio transliuotojo konstitucinės misijos, taip pat kad nebus paneigtas visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas.“ Kitaip tariant, Konstitucinis Teismas savo 2006 m. gruodžio 21 d. nutarime atskleidžia įstatymo, kaip visuomeninio transliuotojo nepriklausomumo garanto, reikšmę ir šį įstatymą pripažįsta Konstitucijos saugoma vertybe. Nėra abejonės, kad visuomeninio transliuotojo nepriklausomumui yra svarbus ir jo organų, o ypač tų, kurie atsakingi už transliuotojo valdyseną, nepriklausomumas nuo politinių partijų ir (ar) organizacijų. Dėl to, siekiant užtikrinti visuomeninio transliuotojo nepriklausomumo apsaugą, yra svarbu jo nepriklausomumo principą įtvirtinti aukščiausios galios teisės akte – Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, pažymint, kad visuomeninio transliuotojo nepriklausomumą saugo įstatymas bei apsaugoti visuomeninį transliuotoją nuo tiesioginės partinės įtakos tuo atveju, kai partijų ar politinių organizacijų nariai tampa jo organų nariais.

2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos nariai bei kiti Seimo nariai, pasirašę šį projektą.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

 

Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatyme yra apibrėžta Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos misija (paskirtis), įtvirtinti jos veiklos principai ir reikalavimai jai, nustatytos LRT teisės ir pareigos, veiklos garantijos, valdymo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarka. Įstatymas numato, kad LRT valdymo organo - Tarybos nariais - negali būti Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, tarp jų LRT, taip pat radijo ir televizijos stočių savininkai ir bendraturčiai. Apribojimai partinei LRT organų priklausomybei nėra numatyti, nes vadovaujantis Konstitucinio Teismo nutarimu, šie apribojimai gali būti nurodyti tik Konstitucijos tekste. Konstitucinis Teismas 2006 m. balandžio 14 d. nutarime konstatavo, kad konstitucinė piliečių teisė vienytis į politines partijas yra viena pagrindinių demokratinės valstybės piliečių teisių, kad šią teisę piliečiai įgyvendina laisva valia, kad pagal Konstituciją piliečiams laiduojama teisė savo valia nuspręsti, priklausyti ar nepriklausyti kuriai nors politinei partijai. Toje pačioje konstitucinės justicijos byloje Teismas nurodė, kad piliečių „konstitucinė teisė laisvai vienytis į politines partijas gali būti ribojama įstatymu, tačiau ne daugiau, negu leidžia pati Konstitucija“. Tai reiškia, kad tik Konstitucijoje gali būti numatytos nuostatos, ribojančios asmenų, kurie yra politinių partijų ar organizacijų nariai, teisę eiti tam tikras pareigas ir pareigybių sąrašas Konstitucijoje yra baigtinis. Pvz.,  Konstitucijoje įtvirtina, kad politinių partijų ir kitų politinių organizacijų veikloje negali dalyvauti teisėjai (Konstitucijos 113 str.); savo narystę politinėje partijoje privalo sustabdyti asmuo, išrinktas Respublikos Prezidentu (Konstitucijos 83 str.).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 

Siūloma Konstitucijos 44 straipsnyje įvirtinti visuomeninio transliuotojo nepriklausomumo principą, nustatant, kad šį nepriklausomumą saugo įstatymas, o taip pat numatyti partinės veiklos apribojimus LRT organų nariams bei Konstitucijos 44 straipsnio papildymą suformuluoti taip: Visuomeninio transliuotojo nepriklausomumą saugo įstatymas. Visuomeninio transliuotojo organų nariai negali dalyvauti politinių partijų ir kitų politinių organizacijų veikloje.“

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikės imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

 

Tikimasi, kad priėmus Konstitucijos pataisas, bus užtikrintas LRT nepriklausomumas ir dar labiau padidės visuomenės pasitikėjimas visuomeniniu transliuotoju.

 

6. Kokią įtaka priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Priimtos Konstitucijos pataisos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 

Kitų įstatymų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka lietuvių kalbos normas.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentus

 

Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

 

Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

 

Įstatymų projektams įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 

Visuomeninis transliuotojas, nepriklausomumo principas, politinė partija, politinė organizacija.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Nėra.

 

 

Teikia:

Seimo nariai

1.      Ramūnas Karbauskis

2.      Saulius Skvernelis

3.      Jonas Jarutis

4.      Aušrinė Norkienė

5.      Agnė Širinskienė

6.      Stasys Jakeliūnas

7.      Asta Kubilienė

8.      Vida Ačienė

9.      Laimutė Matkevičienė

10.  Levutė Staniuvienė

11.  Viktoras Pranckietis

12.  Kęstutis Mažeika

13.  Arvydas Nekrošius

14.  Egidijus Vareikis

15.  Robertas Šarknickas

16.  Arūnas Gumuliauskas

17.  Juozas Rimkus

18.  Kęstutis Smirnovas

19.  Juozas Varžgalys

20.  Albertas Stasys Nausėda

21.  Dainius Kepenis

22.  Algimantas Kirkutis

23.  Lauras Stacevičius

24.  Bronius Markauskas

25.  Gediminas Vasiliauskas

26.  Darius Kaminskas

27.  Raimundas Martinėlis

28.  Dainius Gaižauskas

29.  Virgilijus Poderys

30.  Zenonas Streikus

31.  Aurimas Gaidžiūnas

32.  Kęstutis Bacvinka

33.  Petras Nevulis

34.  Andriejus Stančikas

35.  Gintautas Kindurys

36.  Vytautas Rastenis

37.  Gediminas Kirkutis

38.  Rimantas Sinkevičius

39.  Irena Šiaulienė

40.  Rima Baškienė

41.  Petras Gražulis

42.  Stasys Tumėnas

43.  Vanda Kravčionok

44.  Michal Mackevič

45.  Česlav Olševski

46.  Zbignev Jedinskij

47.  Remigijus Žemaitaitis

48.  Vytautas Kamblevičius

49.  Algimantas Dumbrava

50.  Kęstutis Bartkevičius

51.  Juozas Imbrasas