LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 6, 16, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1341 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2725

 

2018 m. lapkričio 16 d. Nr. 103-P-54

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava,  V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: R. Guobaitė-Kirslienė – Prezidentės patarėja, G. Šimkus – Lietuvos banko Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnybos direktorius, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, I. Buškutė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Pensijų skyriaus vedėja, V. Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas, S. Gaidamavičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Pensijų skyriaus patarėja, A. Čingienė – Finansų ministerijos Pajamų analizės ir planavimo skyriaus vedėjo pavaduotoja, R. Cicėnienė – Sveikatos apsaugos ministerijos Teisėkūros ir teisinio vertinimo skyriaus vedėja, J. Sinkevič – Sveikatos apsaugos ministerijos Strateginio valdymo ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyr. specialistė, J. Miskis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos l. e. p. direktorius, V. Latvienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotoja, M. Jautakis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Teisės skyriaus vedėjas, L. Stragauskienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Statistikos analizės ir prognozės skyriaus vedėja, V. Griškova – Valstybinės ligonių kasos Teisės skyriaus vedėja, A. Mielkutė – Lietuvos advokatūros teisės skyriaus vadovė, D. Čibirienė – Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė, K. Platelis – Lietuvos meno kūrėjų asociacijos prezidentas, M. Gudaitė-Gulbinienė – AGATA direktoriaus pavaduotoja.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-10-17

 

 

 

Įstatymo projektas atitinka Konstituciją, įstatymus, teisėkūros principus ir teisės technikos taisyklių reikalavimus.

Redaguojant įstatymo projektą, įstatymo projekto pavadinime žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas atskiroje eilutėje centre bei keičiamo 3 straipsnio pavadinimas rašytinas paryškintomis raidėmis.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija,

2018-10-30

 

 

 

 

Dėl Sveikatos draudimo ir valstybinio socialinio draudimo įstatymų projektų

Pagal LR teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatas teikiame savo nuomonę - nepritarimą dėl 2018m. spalio 17d.

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pateiktiems teisės aktų projektams:

1. Sveikatos draudimo įstatymo projektui XIIIP-2725;

2. Valstybinio socialinio draudimo įstatymo projektui XIIIP-2720;

nes priėmus šiuos teisės aktus gyventojų pajamų apmokestinimas didėja nuo 2019m. pažeidžiant LR teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatas (20 str. 3d.) dėl jų įsigaliojimo 6 mėnesių termino.

Norime atkreipti, kad minimų teisės aktų projektai:

1. buvo netinkamai pristatomi visuomenei, be aiškaus ir suprantamo atskleidimo apie skirtingą mokesčių didėjimo įtaką keičiantis gyventojo pajamoms, atsižvelgiant į taikomas grindis ir lubas, kurios naudojamos gyventojų mokesčių skaičiavimui.

2. Užregistruoti pažeidžiant LR teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatas, nes numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas atliktas netinkamai.

Teisės akto aiškinamajame rašte:

- neišvardinti visi asmenys ir visi atvejai kam ir kiek didėja ar mažėja mokesčiai (autoriniai atlyginimai ne iš darbdavio, išmokos menininkams, išmokos apmokestinamos VSD, PSD mokesčiais mažosios bendrijos nariams, individuali veikla ir visos kitos gyventojų pajamos buvo vertintos be 3 proc. pensijinio kaupimo, iš kurio gyventojai negalės pasitraukti po 2019m. birželio 30 d.) ,

- neatlikta analizė, kokią naudą duos ekonomikai mokesčių didinimas vienoms gyventojų grupėms ir mažinimas kitoms. Mokesčių keitimas, tik dėl to, kad suvienodinti įstatymo formuluotes dėl visų veiklų, nėra ekonomiškai pagrįstas. Visos vykdomos veiklos yra skirtingos ir eilę metų dėl savo skirtingumo buvo apmokestinamos skirtingai. Nėra pateiktas ekonomiškai pagrįstas argumentuotas paaiškinimas kodėl tam tikroms pajamų rūšims mokesčiai sumažinti (tantjemos, autoriniai iš darbdavio, verslo liudijimai), o

kitoms būtina juos padidinti (autoriniai ne iš darbdavio, MB, individuali veikla pagal pažymą).

Siūlome patikslinti projektus taip, kad gyventojų mokesčiai nedidėtų priklausomai nuo to ar jie dalyvauja papildomame pensijiniame kaupime ar ne, taip kaip tai buvo padaryta dėl 2018m. birželio 30d. patvirtinto 2019 m. gyventojų darbo užmokesčio pajamų apmokestinimo 2019m.

Siūlome tikslinti LR teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatas (20 str.) dėl mokestinių teisės aktų keitimo, nustatant papildomą sąlyga, kad 20 str. 3 d. išvardinti mokestinių teisės aktų keitimai, dėl kurių didėja mokesčiai, gali būti keičiami tik vieną kartą per 5 metus.

Siūlome į Valstybinio Socialinio draudimo įstatymą perkelti VSD tarifus iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2019 metų rodiklių patvirtinimo įstatymo ir jiems taikyti 5 metų nekeitimo tvarką.

Mokesčių keitimas, net jei tai būtų jų mažinimas visada parodo mokestinės sistemos nestabilumą. Mūsų siūlymas yra stabilizuoti mokestinę sistemą ir sukurti saugią ir tvarią bei prognozuojamą mokestinę aplinką.

Siūlome numatyti pagrindinių teisės aktų vertimą į anglų kalbą.

Dabartiniu metu nei vienas aktualaus mokestinis teisės aktas neturi vertimo į jokią kitą kalbą, išskyrus lietuvių kalbą. Užsienio šalių ekonomistai yra priversti išbraukti Lietuvą iš savo mokslinių darbų, Lietuva praranda investuotojus, nors tam tikrais atvejais Lietuvoje mokesčiai yra mažesni nei aplinkinėse šalyse.

Įvertinta

Siekiant, kad savarankiškai dirbančių asmenų mokamų valstybinio socialinio draudimo įmokų ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų suma nedidėtų, įvertinus nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančius pakeitimus (išskyrus galimą poveikį dėl maksimalios įmokų bazės nedidelei savarankiškai dirbančių asmenų grupei, gaunančiai itin dideles pajamas),

Komitete pritarta komiteto patobulintam Seimo narių R. Šalaševičiūtės ir A. Palionio pasiūlymui (2018-10-19) dėl apmokestinamosios bazės dydžio

(žr. komiteto išvadą ir įstatymo projektą XIIIP-2720(2). 

 

2.

Lietuvos advokatūra,

2018-11-13

 

 

 

 

DĖL TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ NR. XIIIP-2720, XIIIP-2721 ir XIIIP-2725

 

Lietuvos advokatūra, susipažinusi su Lietuvos Respublikos Valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. 1-1336 10, 15, 16, 24, 32 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. 1-1336 2, 3, 8, 10, 11,12, 13, 19, 25, 35 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-823 5 straipsnio pakeitimo įstatymo bei Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. i-1343 6, 16, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XTTT-1341 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektais (toliau - Projektai), įvertinusi jų tikslus, uždavinius, atitiktį teisėkūros principams bei galimas naujo teisinio reguliavimo pasekmes, nepritaria Projektams ir teikia šias pastabas.

 

DĖL MOKĖTINŲ MOKESČIŲ DYDŽIO PAKEITIMO NUO 2019 M.

ASMENIMS VYKDANTIES INDIVIDUALIĄ VEIKLĄ

Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme nustatyta, kad savarankiškai dirbantys asmenys, įskaitant advokatus ir advokatų padėjėjus, socialinio draudimo įmokas moka nuo 50 proc. apmokestinamųjų pajamų, nemokant įmokų nuo didesnės nei 28 vidutinio darbo užmokesčio (toliau - VDU) (22 643,60 Eur) sumos per metus. Šiuo metu savarankiškai dirbantys asmenys moka 9 proc. dydžio privalomojo sveikatos draudimo (toliau - PSD) ir 28,9 proc. dydžio valstybinio socialinio draudimo (toliau - VSD) įmokas. Projektais siūloma nustatyti, kad individualią veiklą vykdantys asmenys mokėtų socialinio draudimo įmokas nuo 100 proc. apmokestinamųjų pajamų, nemokant įmokų nuo didesnės nei praėjusių metų 43 VDU (48856,6 Eur) sumos.

Patvirtinus naujus įmokų tarifus, asmenys vykdantys individualią veiklą mokėtų 12,52 proc. dydžio VSD ir 6,98 proc. dydžio PSD įmokas. Tai reiškia, kad Projektais siekiama nustatyti prievolę mokėti nurodytų tarifų dydžio įmokas, padidinus taikomą apmokestinamąją bazę.

Lietuvos advokatūra abejoja aiškinamajame rašte nurodyto Projektų tikslo -

„nustatyti savarankiškai dirbantiems asmenis tokią apmokestinamąją bazę, kad dėl mokesčių ir pensijų reformų įgyvendinimo jų apmokestinimas išliktų panašiame lygyje"- pagrįstumu. Pagal Projektų rengėjų skaičiavimus, šiuo metu asmens, vykdančio individualią veiklą, pajamoms siekiant 1000 Eur įmokų, mokėtinų Valstybinio socialinio draudimo fondui, t.y. VSD ir PSD, suma sudaro 189,5 eurus. Įsigaliojus siūlomiems pakeitimams, ši suma padidėtų iki 195 eurų. Teigiama, kad šie pokyčiai tik neženkliai padidintų mokestinę naštą asmenims vykdantiems individualią veiklą, todėl neigiamos pasekmės nėra numatomos. Vis dėlto atkreiptinas dėmesys, kad nekeičiant VSD bei PSD įmokų bazės ir tarifų, individualios veiklos apmokestinimas išliktų tokiame pačiame lygyje, nepaisant mokesčių ir pensijų reformos įgyvendinimo. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija yra viešai nurodžiusi, kad: „kartu su „Sodros" biudžetu yra tvirtinami socialinio draudimo tarifai, kurie galios 2019 metais. Tarifai keičiasi dėl mokesčių reformos, nes nuo kitų metų sujungiamos darbdavio ir darbuotojo mokamos įmokos".

Pažymėtina, kad darbdavio ar darbuotojo įmokų, kurias ketinama sujungti įgyvendinus mokesčių reformą, individualios veiklos vykdymo sistemoje nėra, todėl keisti apmokestinamąją pajamų bazę, VSD ir PSD tarifus bei didinti įmokų „lubas" nėra tikslinga.

Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad nors yra deklaruojamas nežymus

mokestinės naštos didinimas, visgi pastebėtina, jog vienu metu keičiantis iš karto bent trims rodikliams (mokestinei bazei, valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo tarifams bei didinant įmokų „lubas"), taip pat papildomai įvertinus, jog atitinkamai 2019 m. keisis VDU, (didėjant VDU, didėja ir apmokestinamų pajamų imtis) išlieka tikimybė, jog individualią veiklą vykdantiems asmenims, mokestinė našta galimai išaugs ir individualią veiklą vykdantys mokesčių mokėtojai susidurs su dar didesne mokestine našta. Todėl Lietuvos advokatūros vertinimu, Projekto iniciatorių skaičiavimai objektyviai neatspindi tikrojo Projektų poveikio individualią veiklą vykdančių mokesčių mokėtojų grupei.

 

DĖL PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO RODIKLIŲ POKYČIŲ

 

Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos 2019 metų privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-2732 numatyta patvirtinti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą - 2 059 792 tūkstančių eurų pajamų ir 2 059 792 tūkstančių eurų išlaidų. Pagal 2019-2021 metų prognozuojamas privalomojo sveikatos draudimo fondo išlaidas matyti, jog 2020 m. ir 2021 m. privalomojo sveikatos draudimo fondo išlaidos didės.

Atsižvelgiant į tai, manytina, kad sveikatos draudimo fondo išlaidų dydžio dalis yra grindžiama papildomomis pajamomis, gaunamomis iš individualią veiklą vykdančių asmenų privalomojo sveikatos draudimo įmokų, o būtent iš asmenų, kurie veikia pagal individualios veiklos pažymą, sąskaita. Didėjančios prognostinės privalomojo sveikatos draudimo fondo išlaidos 2020-2121 metais, neužtikrina subalansuoto ir ilgalaikio individualią veiklą vykdančių asmenų, mokamų įmokų stabilumo, o Projektais nenumatytos siūlomų pokyčių pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis, jog neigiamų besikeičiančių rodiklių poveikio būtų išvengta.

DĖL POREIKIO DERINTI PROJEKTUS SU VISUOMENE IR

SUINTERESUOTAIS ASMENIMIS

Rengiant siūlomus Projektus, nevertintos neigiamos teisinio reguliavimo pasekmės savarankiškai dirbančių asmenų atžvilgiu, taip pat tiesioginė ir netiesioginė siūlomo reguliavimo nauda bei kaip tai galimai atsilieps individualią veiklą vykdančių asmenų veiklos sąlygoms bei plėtrai.

Individualią veiklą vykdantys asmenys savo rizika kuria naujas darbo vietas ir pridėtinę vertę šalies ekonomikai, todėl dažni šios srities apmokestinimo pokyčiai (pvz., 2017 m. įvestas mokesčio kreditas) sukuria daug neigiamų pasekmių. Nestabilus individualios veiklos mokesčių modelis neskatina asmenų pradėti dirbti savarankiškai.

Mokesčiai, būdami bendros ekonominės politikos dalimi, neturėtų tiesiogiai veikti atskirų asmenų grupių pajamų, sukuriant didesnę mokesčių naštą. Didėjant individualią veiklą vykdančių asmenų išlaidų dydžiui, atitinkamai gali kilti paslaugų kaina ar turėti įtakos sprendimui pasitraukti iš rinkos, o tai gali iškraipyti arba kitaip neigiamai paveikti įsivyravusią konkurenciją. Todėl įstatymų projektai turi būti siūlomi atsakingai ir išsamiai išanalizavus, kokią įtaką turės šešėlinei ekonomikai, verslo tvarkai, finansų sistemai ir kitoms svarbioms sritims.

Atsižvelgiant į tai, kad Projektų nuostatomis siūloma iš esmės pakeisti individualią veiklą vykdančių asmenų mokesčių dydį, manytina, kad tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtinam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Teisėkūros veiksmai turi būti atliekami per protingus terminus iki teisės aktų priėmimo, suteikiant visuomenei ir interesų grupėms galimybes teikti pasiūlymus ir pastabas visose teisinio reguliavimo teisėkūros stadijose.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, jog rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų. Vis dėlto pastebėtina, kad aptariamų Projektų atveju, ne tik nėra įvardintų teisinio poveikio rezultatų, ar pateikiami kitokie mokesčių teisės srityje įgyvendintinų reformų sprendimų būdai, tačiau siūlytinais Projektais taip pat nėra atskleisti teisinio reguliavimo tikrieji tikslai, neįvertintas siūlytino teisinio reguliavimo poveikis, neatsižvelgta į visuomenės ir suinteresuotos asmenų grupės interesus. Pabrėžtina, kad iš esmės keičiant individualią veiklą vykdančių asmenų mokėtinų įmokų bazę į valstybės biudžetą, nėra parengta numatomo teisinio reguliavimo koncepcija, o visuomenė tinkamai nesupažindama su spręstinamomis numatomo teisinio reguliavimo problemomis.

Dėl nurodytų priežasčių, siūlome pakartotinai įvertinti Projektus, atsižvelgiant į pateiktas pastabas bei siekiant išvengti neigiamų pasekmių, svarstyti apie papildomų nuostatų įtvirtinimą, priešingu atveju, Projektų įgyvendinimo turėtų būti atsisakyta, o esamas teisinis reguliavimas nekeičiamas.

Įvertinta

Siekiant, kad savarankiškai dirbančių asmenų mokamų valstybinio socialinio draudimo įmokų ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų suma nedidėtų, įvertinus nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančius pakeitimus (išskyrus galimą poveikį dėl maksimalios įmokų bazės nedidelei savarankiškai dirbančių asmenų grupei, gaunančiai itin dideles pajamas),

Komitete pritarta komiteto patobulintam Seimo narių R. Šalaševičiūtės ir A. Palionio pasiūlymui (2018-10-19) dėl apmokestinamosios bazės dydžio

(žr. komiteto išvadą ir įstatymo projektą XIIIP-2720(2). 

 

3.

Algirdas Bartkevičius,

2018-11-15

 

 

 

 

Kyla abejonių, ar pagrįstai ir socialiai teisėtai yra pagal darbo sutartis nedirbantiems senatvės pensininkams skaičiuojamos socialinio ir sveikatos draudimo  įmokos nuo autorinio atlyginimo.  Šių  įmokų tarifai yra patvirtinti Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto atitinkamų  metų rodiklių patvirtinimo įstatymais.  Tačiau juk  senatvės pensininkai yra valstybės draudžiami socialiniu ir sveikatos draudimu. Nors mokant įmokas pensijų socialiniam draudimui yra galimybė perskaičiuoti ir šiek tiek (bent keliais eurais) pasididinti senatvės pensiją, tačiau vieneri draudiminio stažo metai įskaitomi, kai uždarbis, nuo kurio įmokėtos privalomos valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokos, sudarė ne mažiau kaip 12 minimalių mėnesinių atlyginimų. Esant pensininko  autoriniam atlyginimui vidutiniškai į mėnesį bent  apie 100 Eur, vienerius socialinio draudimo stažo metus ir šiokį tokį senatvės pensijos padidinimą (jeigu jo sulauksi)  yra galimybė užsidirbti tik per ketverius ar daugiau metų, tai yra kai bus uždirbta  ne mažiau kaip 4800 Eur (esant MMA 400 eurų),  o nuo kitų metų ši suma dar padidėja. Vienas iš mažiausių pensijų gaunantiems asmenims nors šiek tiek didesnės pajamos reikalingos dabar, o ne už kelių metų, kurių pensininkas gali ir nesulaukti.

     Kitų papildomų socialinių ir sveikatos draudimo  garantijų šiems  pensininkams teisės  aktai nenumato, nors įmokos sumokamos, o tai  žymiai sumažina mokamų autorinių atlyginimų ir taip menkus  dydžius.

    Todėl siūloma pakeisti Valstybinio socialinio draudimo įstatymą Nr. I-1336  ir Sveikatos draudimo įstatymą Nr. I-1343 (o jeigu reikia, ir kitus teisės aktus),  numatant, jog  valstybinio socialinio ir sveikatos  draudimo įmokas nemoka  autorinio darbo užsakovas  ir autorius nuo pajamų, kurias pagal autorines sutartis gauna  neturintys    darbo santykių  senatvės pensininkai.  Tokiu būdu autorinių darbų užsakovai turėtų finansinių  galimybių bent 20 – 30  proc.  padidinti autorinius atlyginimus (tai numatant autorinėje sutartyje), taip palengvinant  nors dalies pensininkų nelengvą dalią  (esant vienai iš mažiausių ES pensijų - Lietuvoje  vidutinė senatvės pensija per mėnesį, turint būtinąjį stažą - 2018 m. 07 mėn. duomenimis - 323,7 Eur). Tikėtina, kad padidėjus autoriniams atlyginimams, ko gero, atsirastų daugiau pensininkų norinčių ir galinčių panaudoti ilgametę savo  darbo patirtį, specifines žinias, atliekant autorinius darbus. Beje, tai atitiktų ir šios   Vyriausybės programos, patvirtintos Seimo    2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu  Nr. XIII-82, dalyje „Kompleksinės paslaugos ir užimtumo galimybės pagyvenusiems žmonėms“ nurodytus tikslus ir uždavinius.

Įvertinta

 

Įstatymo projekte Nr. XIIIP-2720 iš esmės nėra siūloma jokių panašių pakeitimų dėl senatvės pensijų gavėjų  atleidimo nuo valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų mokėjimo gaunantiems pajamas pagal autorines sutartis.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Sveikatos reikalų komitetas,

2018-11-07

 

 

 

 

Komiteto sprendimas: siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6, 16, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1341 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (XIIIP-2725) grąžinti iniciatoriams tobulinti.

Argumentai: 2018 m. birželio 28 d. priimti įstatymai, kuriais nuo 2019 m. sausio 1 d. bus įgyvendinama mokesčių reforma. Dalį darbdavio socialinio draudimo įmokos tarifo perkėlus apdraustajam, nuo 2019 metų išaugs bruto darbo užmokestis, todėl 2018 m. birželio 28 d. priimtu Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6, 16, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIII-1341 apdraustiesiems buvo nustatyti nauji (perskaičiuoti) privalomojo sveikatos draudimo (toliau – PSD) įmokų tarifai, kurie atitiktų dabartinį apmokestinimą, t.y. taip, kad PSD įmokų mokėtojams įmokų našta nesikeistų.

Svarstomu Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6, 16, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1341 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (XIIIP-2725) siūloma pakeisti tam tikrų PSD mokėtojų grupių (savarankiškai dirbančių asmenų) įmokų tarifus, t.y. juos mažinant nuo 9 procentų iki 6,98 procento, kurie mokami nuo pajamų. Tačiau kartu teikiamu Valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 10, 15, 16, 24, 32 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (XIIIP-2720) siūloma padidinti socialinio draudimo įmokų bazę, taikomą skaičiuojant ir privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Priėmus įstatymus PSD įmokų dydžiai minėtoms asmenų grupėms išaugs. Manytina, kad tokie sprendimai gali būti priimami tik pasikonsultavus, išdiskutavus juos su visuomene ir įvertinus teigiamas bei neigiamas pasekmes dėl mokestinės naštos didėjimo savarankiškai dirbantiems asmenims.

Nepritarti

Siekiant, kad savarankiškai dirbančių asmenų mokamų valstybinio socialinio draudimo įmokų ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų suma nedidėtų, įvertinus nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančius pakeitimus (išskyrus galimą poveikį dėl maksimalios įmokų bazės nedidelei savarankiškai dirbančių asmenų grupei, gaunančiai itin dideles pajamas),

Komitete pritarta komiteto patobulintam Seimo narių R. Šalaševičiūtės ir A. Palionio pasiūlymui (2018-10-19) dėl apmokestinamosios bazės dydžio

(žr. komiteto išvadą ir įstatymo projektą XIIIP-2720(2). 

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9; prieš – 0; susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rima Baškienė.  

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė