LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Švietimo IR mokslo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO VIII (PAVASARIO) SESIJOS DARBŲ PROGRAMOS“
PROJEKTO NR. XIIIP-4589
2020-03-25 Nr. 106-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, pirmininko pavaduotojas Vytautas Juozapaitis, komiteto nariai Viktorija Čmilytė Nielsen, Liudas Jonaitis, Dainius Kepenis, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Aušra Papirtienė, Edmundas Pupinis, Levutė Staniuvienė, Gintaras Steponavičius, komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Aistė Kairienė, Rūta Norkienė, Justina Paukštė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė, mentorius Kęstutis Kaminskas, Lietuvos respublikos Prezidento patarėjas Paulius Baltokas, Lietuvos švietimo tarybos pirmininkė Saulė Mačiukaitė-Žvinienė.
2. 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-06 |
|
|
|
|
Įvertinę projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei teisės technikos taisyklėmis, pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos laisvosios rinkos institutas 2020-03-23 |
|
|
|
Lietuva meta visas pajėgas kovai su pasauline koronaviruso pandemija. Per poveikį ekonomikai bei šalies finansams virusas paveiks kiekvieną Lietuvos žmogų. Tuo pat metu Seimo darbotvarkėje numatyta svarstyti įstatymų projektus, kurie ne tik neatitinka esamos situacijos, bet ir turi priešingą dvasią, numato toliau didinti išlaidavimą, naujų reguliavimų ir naštų įvedimą. Siekiant, kad Lietuva atlaikytų epidemiologinę ir ekonominę krizę, kad finansinių ir žmogiškųjų išteklių užtektų viešojo bei privataus sektorių išgyvenimui, būtina: – užtikrinti, kad teisėkūros procesas atitiktų laikmečio iššūkius, kad ištekliai nebūtų eikvojami naujų, su pandemija bei karantinu nesusijusių, teisės aktų priėmimui ir jų įgyvendinimui; – užtikrinti, kad dėl ekonominės situacijos nebūtų priimami pertekliniai teisės aktai, iš esmės pabloginantys žmonių bei įmonių gebėjimą prisiderinti prie naujų poreikių bei iššūkių, ir apsunkinantys ekonominę padėtį po krizės. Neeilinė situacija reikalauja lanksčių ir greitų sprendimų. To neatitinka, pavyzdžiui, viešumoje svarstoma kainų reguliavimo idėja – tai mažintų tiekėjų motyvaciją tiekti prekes ir gali sukelti deficitą, kai gyventojai apskritai neturės galimybės įsigyti reikalingų prekių; – sustabdyti anksčiau priimtų teisės aktų įgyvendinimą, pareikalausiantį žmonių ir įmonių prisitaikymo, kuriam šiuo metu nėra nei laiko, nei išteklių; – peržiūrėti biudžetą ir išteklių skirstymą pagal pesimistinę įvykių prognozę ir tuo pačiu užtikrinti pakankamus išteklius būtiniausioms valdžios institucijų funkcijoms atlikti; – užtikrinti, kad solidarumo dvasioje būtinas biudžetų sumažinimas taptų unikalia proga optimizuoti valdžios institucijų veiklą: pavesti valdžios institucijoms maksimaliai supaprastinti atliekamas funkcijas, atsisakyti nereikalingų, dereguliuoti ir debiurokratizuoti. Valstybės mastu uždavus kryptingo ir prasmingo taupymo gaires, tai leistų padidinti mūsų gyvenimo skaidrumą, patogumą bei ekonomikos efektyvumą. Lietuvos Respublikos Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programai buvo pateikti 583 teisės aktų projektai (be lydimųjų). Priede pateikiame Jūsų dėmesiui dalį numatomų svarstyti teisės aktų, kurie dabartiniu metu gyventojams bei įmonėms dar labiau apsunkintų situaciją, ir kurių įgyvendinimas pareikalautų papildomų išteklių bei dėmesio. Kitų aktualių teisės aktų identifikavimą siūlytume pavesti atsakingoms ar juos inicijavusioms institucijoms. Šiuo metu gyvybiškai svarbu pakreipti viso viešojo sektoriaus darbą link taupymo, optimizavimo ir pasiruošimo ekonomikos bei viešųjų finansų susitraukimui. Kaip kiekvienam žmogui, namų ūkiui bei įmonei, taip ir viešajam sektoriui svarbu savalaikiai imtis išgyvenimo strategijos. Esame pasirengę prisidėti prie reikalingų priemonių konkretizavimo bei įgyvendinimo. III. Mokesčių mokėtojų naštą didinantys sprendimai, kurie įtraukti į Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programos projektą ir kuriuos siūlome išbraukti iš programos arba įvertinti naujai: Siūlomas nemokamos aukštojo mokslo trumposios pakopos studijos. Numatoma, kad valstybės finansavimą bakalauro studijoms šiais metais gaus beveik 5 tūkstančiais daugiau stojančiųjų nei pernai. Tam 2020 m. būtų skirta daugiau kaip 13 mln. eurų t. y. 42 proc. didesnė suma nei 2019-aisiais. |
Nepritarti |
Komiteto nuomone, dėl Lietuvos Respublikos Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programos trumpinimo ar projektų iš jos išbraukimo turi būti apsispręsta Seimo, o ne komiteto posėdyje. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: visi komitetai pagrindiniai.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1 Sprendimas: Iš esmės pritarti Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programos“ projektui XIIIP-4589.
7.2 Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||
1. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2020-03-25 |
|
|
|
|
Pasiūlymas: Papildyti Nutarimo projekto 9 skirsnį „Švietimas, mokslas, kultūra ir sportas“ nauju 22 punktu:
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 6; prieš – 0; susilaikė - 4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Eugenijus Jovaiša.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.
Komiteto pirmininkas akad. Eugenijus Jovaiša
Komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė