AIŠKINAMASIS
RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-500 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO,
LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 584 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO PROCESO KODEKSO 53 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ
Lietuvos Respublikos Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VII-500 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 584 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 53 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau kartu – Įstatymų projektai) parengti siekiant numatyti galimybę nevyriausybinėms organizacijoms, veikiančioms gyvūnų gerovės srityje, atstovo teisėmis dalyvauti administracinio nusižengimo ir (ar) baudžiamojoje byloje dėl Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatų pažeidimų, jeigu byla pradėta pagal šios nevyriausybinės organizacijos pateiktą informaciją.
Projektų rengimą paskatino kreipimasis iš gyvūnų gerovės srityje veikiančios nevyriausybinės organizacijos, kuriame nurodoma, kad viena iš šios organizacijos veiklos sričių yra teikti pareiškimus dėl žiauraus elgesio su gyvūnais pagal Baudžiamojo kodekso 310 straipsnį bei Administracinių nusižengimų kodekso 346 straipsnį atsakingoms institucijoms, tačiau organizacijai tik retais atvejais suteikiama teisė gauti informaciją apie bylos, kuri pradėta jų pateikto pareiškimo pagrindu, eigą ir rezultatus. Tai riboja nevyriausybinės organizacijos galimybes apskųsti priimtą sprendimą teisės aktų numatyta tvarka ir apsunkina jos galimybę įgyvendinti savo funkciją – gyvūnų gerovės interesų atstovavimą.
Pagrindinis Įstatymų projektų tikslas – užtikrinti efektyvesnę gyvūnų gerovės apsaugą administracinio nusižengimo ir baudžiamajame procesuose sudarant sąlygas juose dalyvauti gyvūnų gerovės srityje veikiančiai nevyriausybinei organizacijai, informavusiai atsakingą instituciją apie galimą įstatymo pažeidimą.
Įstatymų projektų iniciatorė ir rengėja – Seimo narė Ieva Pakarklytė. Rengiant Įstatymų projektus buvo konsultuotasi su Lietuvos policijos atstovais, Lietuvos aukščiausiojo teismo atstovais, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovais, Teisingumo ministerijos atstovais bei nevyriausybinėmis organizacijomis, veikiančiomis gyvūnų gerovės srityje.
Šiuo metu susipažinti su bylos medžiaga gyvūnų gerovės srityje veikiančios nevyriausybinės organizacijos gali tik tuo atveju, kai administracinį nusižengimą tiriantis pareigūnas pripažįsta šią organizaciją nukentėjusiuoju dėl patirtos neturtinės žalos. Gyvūnų gerovės srityje veikiančių nevyriausybinių organizacijų teigimu, nukentėjusiojo statusas joms yra suteikiamas tik retais atvejais, tad dažniausiai šios organizacijos negali susipažinti su jų pranešimo pagrindu pradėtų bylų medžiaga ir rezultatu, o tai apsunkina jų galimybes skųsti byloje priimtą sprendimą.
Įstatymų projektais siūloma, kad gyvūnų gerovės srityje veikianti nevyriausybinė organizacija, pateikusi pranešimą, kurio pagrindu pradėta administracinio nusižengimo ir (ar) baudžiamoji byla dėl galimo Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatų pažeidimo, būtų laikoma atstovu pagal įstatymą ir turėtų teisę susipažinti su bylos medžiaga bei apskųsti priimtą sprendimą. Šios teisinio reguliavimo nuostatos užtikrintų efektyvesnę gyvūnų teisinę apsaugą ir didesnę atsakingų institucijų sprendimų kontrolę, kadangi sudarytų sąlygas suinteresuotoms šalims susipažinti su institucijų priimtais sprendimais gyvūnų gerovės bylose ir motyvuotai juos apskųsti.
Priėmus įstatymus, neigiamų pasekmių nenumatoma.
Priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai yra nenumatoma.
Įstatymų įgyvendinimas neturės pasekmių verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
Įstatymus inkorporuojant į teisinę sistemą, kitų įstatymų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
Priėmus Įstatymo projektą įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.
Įstatymams įgyvendinti nereikės papildomų valstybės biudžeto lėšų.
Rengiant Įstatymų projektus buvo konsultuotasi su Lietuvos policijos atstovais, Lietuvos aukščiausiojo teismo atstovais, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovais, Teisingumo ministerijos atstovais bei nevyriausybinėmis organizacijomis, veikiančiomis gyvūnų gerovės srityje.
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „gyvūnų apsauga“, „gyvūnų gerovė“.