LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRODUKTŲ SAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-1206 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-4142
2024-10-23 Nr. 108-P-60
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Vyskupaitytė – Mogenienė, Rasa Petrauskienė, Lukas Savickas, Kazys Starkevičius.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos viceministrė Jurga Greičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas |
1 (2) |
(2) |
(2) |
Įvertinę atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Teikiamo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Produktų saugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma numatyti, kad „Šis įstatymas taikomas: <...> vartotojams teikiamoms paslaugoms“. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad „Šiame įstatyme vartojamos sąvokos „paslauga“ ir „paslaugų teikėjas“ suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme.“ Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje numatyta, kad paslauga – atlygintina veikla arba (ir) jos rezultatas, kuriais siūloma tenkinti ar yra tenkinamas konkretus vartotojo poreikis. Taigi, projekto 2 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostata, taikant įstatymą, galėtų būti aiškinama taip, kad keičiamas įstatymas taikomas bet kurioms vartotojams teikiamoms paslaugoms, t. y. ne tik susijusioms su produktų teikimu ar tiekimu rinkai. Šiame kontekste pažymėtina tai, kad 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2023/988 dėl bendros gaminių saugos, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1025/2012 bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2020/1828 ir panaikinamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/95/EB bei Tarybos direktyva 87/357/EEB preambulės 17 punkte nurodyta, kad šis reglamentas neturėtų būti taikomas paslaugoms. Tačiau siekiant apsaugoti vartotojų sveikatą ir saugą, gaminiai, kurie vartotojams tiekiami ar siūlomi teikiamų paslaugų srityje, įskaitant gaminius, su kuriais vartotojai susiduria tiesiogiai, kai jiems teikiamos paslaugos, turėtų būti įtraukti į šio reglamento taikymo sritį. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau nurodyta, svarstytina, ar siūloma įtvirtinti nacionaliniu reguliavimu, kai keičiamo įstatymo nuostatos būtų taikomos bet kurioms vartotojams teikiamoms paslaugoms, nėra išplečiama Reglamento (ES) 2023/988 taikymo sritis. Siūlytina keičiamo įstatymo nuostatą tikslinti. |
Nepritarti |
Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2023/988 2023 m. gegužės 10 d. dėl bendros gaminių saugos, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1025/2012 bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2020/1828 ir panaikinamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/95/EB bei Tarybos direktyva 87/357/EEB (toliau – Reglamentas (ES) 2023/988) nėra taikomas vartotojams teikiamoms paslaugoms. Todėl vartotojams teikiamų paslaugų saugos reguliavimas išlieka valstybių narių kompetencija. Pažymėtina, kad Reglamentas (ES) 2023/988 nedraudžia ir neriboja valstybių narių diskrecijos reglamentuoti paslaugų saugą. Vartotojams teikiamų paslaugų išbraukimas iš keičiamo įstatymo taikymo srities (t. y. paslaugų saugos reguliavimo atsisakymas) reikštų reikšmingą vartotojų apsaugos lygio sumažinimą. Atsižvelgiant į tai, kad galiojantis Produktų saugos įstatymas jau reguliuoja paslaugų saugą, bei siekiant nesumažinti dabartinio vartotojų apsaugos lygio, ir įvertinus kai kurių kitų ES valstybių narių nacionalinę teisę (t. y. jose reglamentuojama ir paslaugų sauga) bei Europos Komisijos paaiškinimus, kad pradėjus taikyti Reglamentą (ES) 2023/988 paslaugų saugos reguliavimas ir toliau išlieka valstybių narių kompetencija, manytina, kad nėra tikslinga keičiamame įstatyme atsisakyti paslaugų saugos reguliavimo. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad ir šiuo metu galiojanti Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/95/EB 2001 m. gruodžio 3 d. dėl bendros gaminių saugos (vietoj kurios Reglamentas (ES) 20230988 bus taikomas) taip pat nėra taikoma paslaugoms, tačiau, kaip minėta, galiojantis Produktų saugos įstatymas reglamentuoja ir paslaugų saugą. Pavyzdžiui, pagal šiuo metu galiojantį įstatymą yra vertinama pramogų, laisvalaikio parkų teikiamų paslaugų sauga. |
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (11) (12)
(14), (18) (19) |
(1), (1, 5, 6), (2),
(1, 2),
|
|
Atsižvelgiant į teisės aktų hierarchiją, siūlytina keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatoje nuorodą į Reglamentą (ES) 2023/988 dėstyti prieš formuluotę „šio įstatymo“. Ta pati pastaba taikytina ir keičiamo projekto 12 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktams, 14 straipsnio 2 daliai, 18 straipsniui ir 19 straipsnio pavadinimui. 2.1. Dėl analogiškos priežasties, kaip nurodyta aukščiau, siūlytina keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies nuostatoje nuorodą į Reglamentą (ES) 2023/988 dėstyti prieš formuluotę „kitų šiame įstatyme“, o keičiamo įstatymo 19 straipsnio 2 dalies nuostatoje minėtą nuorodą į šį reglamentą dėstyti prieš formuluotę „šį įstatymą“. |
Pritarti |
I. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1.
II. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktus išdėstyti taip: „1) tikrinti, ar laikomasi „5) gauti iš valstybės ir savivaldybių
institucijų, kitų fizinių ir juridinių asmenų „6) gauti iš ekonominės veiklos vykdytojų,
paslaugų teikėjų ir (ar) elektroninių prekyviečių paslaugų teikėjų
III. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Rinkos priežiūros institucija imasi būtinų priemonių, kad jos
pareigūnai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo
sutartis, būtų įpareigoti neatskleisti
IV. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 18 straipsnį išdėstyti taip: „Ekonominės veiklos vykdytojai, paslaugų
teikėjai ir elektroninių prekyviečių
paslaugų teikėjai, pažeidę
V. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip: „19 straipsnis. Baudos ir įspėjimas už
VI. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 ir 2 dalis išdėstyti taip: „1. Jeigu ekonominės veiklos vykdytojas, pateikia arba tiekia rinkai
pavojingą gaminį, paslaugų teikėjas teikia
pavojingas paslaugas ar elektroninės prekyvietės
paslaugos teikėjas pateikia informaciją, kurioje teikiamas 2. Jeigu ekonominės veiklos vykdytojas, paslaugų teikėjas ar elektroninės
prekyvietės paslaugos teikėjas nevykdo rinkos priežiūros institucijos
sprendimo dėl rinkos ribojimo priemonės taikymo, šio įstatymo 13 straipsnyje
nurodyto privalomo nurodymo ar kito pagal |
3. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (3) |
(7) |
|
Atsižvelgiant į Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, 21 punktą keičiamo įstatymo 3 straipsnio 7 dalyje 2019 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2019/1020 dėl rinkos priežiūros ir gaminių atitikties, kuriuo iš dalies keičiama Direktyva 2004/42/EB ir reglamentai (EB) Nr. 765/2008 ir (ES) Nr. 305/2011 nurodytinas „su visais pakeitimais“. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip: „7. Šiame įstatyme vartojamos sąvokos
„paslauga“ ir „paslaugų teikėjas“ suprantamos taip, kaip jos apibrėž |
4. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (11) |
(1) |
(1) |
Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlytina vietoj abstrakčios nuostatos, kad viena iš priežiūros institucijų yra „valstybės įstaiga, įgyvendinanti valstybės politiką vartotojų teisių apsaugos srityje ir užtikrinanti vartotojų teisių apsaugą“ įrašyti „Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba“. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio „1) |
5. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (12) |
(2) |
(1) |
Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodoma – „Rinkos priežiūros institucijos, atlikdamos rinkos priežiūrą, privalo: 1) užtikrinti, kad visos priemonės, kurių jos imasi, ypač nurodytos šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje, atitiktų pavojaus rimtumą ir būtų tinkamai įvertintos šių priemonių naudojimo pasekmės; <...>“. Pažymėtina, kad veiksmai, kurių imasi atitinkamos kompetentingos valstybės institucijos, visuomet turi būti tinkamai įvertinti, todėl tokia siūloma keičiamo įstatymo nuostatos formuluotė, kurioje prioretizuojami tam tikri veiksmai (priemonės), t. y. „ypač nurodytos šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje“ laikytina ydinga ir netinkama. Keičiamo įstatymo nuostata tikslintina. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punktą pakeisti ir išdėstyti taip: „1) užtikrinti, kad visos priemonės, kurių
jos imasi, |
6. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (16) |
(5) |
|
Redakciniu aspektu tikslintinas keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5 dalies paskutiniame sakinyje nurodytas rinkos priežiūros institucijos pavadinimas. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Rinkos priežiūros institucija,
priėmusi šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą sprendimą ir (arba) šio
straipsnio 3 dalies 1 ir (arba) 2 punktuose nurodytus sprendimus, įpareigoja
ekonominės veiklos vykdytoją pavojingą gaminį saugiai sunaikinti, laikantis
atliekų tvarkymą reguliuojančių teisės aktų reikalavimų. Pavojingą gaminį
ekonominės veiklos vykdytojas sunaikina savo lėšomis ir ne vėliau kaip per 5
darbo dienas |
7. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (19) |
(5) |
|
Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalyje vietoje nurodyto „atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes“ siūlytina keisti į „atsakomybę lengvinančias ir (ar) sunkinančias aplinkybes“, kadangi ir pačioje aptariamoje keičiamo įstatymo nuostatoje nurodoma, kad galimos situacijos, kai yra tiek atsakomybę lengvinančių, tiek atsakomybę sunkinančių aplinkybių“. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal mažiausios ir didžiausios baudos vidurkį. Skiriant konkrečią baudą, atsižvelgiama į šio įstatymo 20 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytas atsakomybę lengvinančias ir (ar) sunkinančias aplinkybes, pažeidimo pobūdį, pažeidimo trukmę ir mastą. <...>.“ |
8. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (22) |
(4) |
|
Tikslintina keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalis, vietoje nuostatos „pažeidimas gali būti geriau išnagrinėtas“ nurodant, kad komisija, atsižvelgdama į bylos aplinkybes, gali nuspręsti pažeidimą nagrinėti žodinės procedūros tvarka. |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. <...> Pažeidimai komisijoje
nagrinėjami rašytinės procedūros tvarka, išskyrus atvejus, kai komisija,
gavusi atsakomybėn traukiamo ekonominės veiklos vykdytojo, paslaugų teikėjo
ar elektroninės prekyvietės paslaugos teikėjo
motyvuotą prašymą pažeidimą nagrinėti žodžiu, ar savo iniciatyva, atsižvelgdama į bylos aplinkybes nusprendžia pažeidimą
nagrinėti žodinės procedūros tvarka |
9. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (22) |
(4) |
|
Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalies nuostata “Išnagrinėjusi
pažeidimą, tarnyba priima vieną iš šių sprendimų:” tikslintina, nes pagal
keičiamo įstatymo |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies pirmą sakinį išdėstyti taip: „4. Pažeidimams nagrinėti Tarnybos direktoriaus įsakymu sudaroma
komisija |
10. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (22) |
(9) |
|
Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 9 dalį pakeisti taip: „9. Tarnybos sprendimai įforminami nutarimais. Tarnybos nutarime
nurodoma: Tarnybos pavadinimas, pažeidimo nagrinėjimo data ir vieta, duomenys
apie ekonominės veiklos vykdytoją, paslaugų teikėją ar elektroninės prekyvietės paslaugos teikėją |
11. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (22) |
(9) |
|
Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad Tarnybos sprendimai įforminami nutarimais. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Tarnybos vardu nutarimą priima Tarnybos vadovas, ar Tarnybos vadovo sudaryta komisija, išnagrinėjusi pažeidimą. Projekto nuostatas reikėtų papildyti, pašalinant šį neaiškumą. |
Nepritarti |
Teisingumo ministerijos pozicija: Vadovaujantis ilgamete praktika bei Tarnybos nuostatais svarbu pažymėti, kad įstatymų nustatytais atvejais Tarnybos funkcijoms įgyvendinti yra sudaromi kolegialūs organai – komisijos, kurios, spręsdamos savo kompetencijai priskirtus klausimus, priima nutarimus. Taigi projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalimi įtvirtinama, kad išnagrinėjusi pažeidimą, Tarnyba priima sprendimą. Taip pat 22 straipsnio 9 dalyje nurodoma, kad toks sprendimas yra Tarnybos sprendimas. Svarbu, kad projekto nuostatos nenumato galimybės tam, kad Tarnybos sprendimai, įforminami nutarimais, galėtų būti priimami vienasmeniškai Tarnybos vadovo. |
12. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (24) |
(2) |
|
Keičiamo įstatymo 24 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Tarnybos nutarimas yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas, siekiant aiškumo bei atsižvelgiant į siūlomas projekto 24 straipsnio 1 dalies nuostatas, neturėtų būti patikslintas, nustatant, kad Tarnybos nutarimas perduodamas vykdyti Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka įstatymo pažeidėjui per 24 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą nesumokėjus baudos. |
Nepritarti |
Vadovaujantis CPK 584 straipsnio 2 dalies 2 punktu, projekte aiškiai nurodoma, kad Tarnybos nutarimas yra vykdomasis dokumentas. Tarnybos nutarimų dėl paskirtos baudos pateikimo vykdyti sąlygas ir tvarką reglamentuoja CPK, todėl projekto nuostatų detaliau pildyti nėra tikslinga. |
13. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
2 |
3, 4 |
|
Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 2 straipsnio 3 dalyje vietoj nuostatos „ankstesnio teisinio reguliavimo nuostatas“ nereikėtų įrašyti nuostatą „iki įstatymo įsigaliojimo galiojusios teisinio reguliavimo nuostatos“, o projekto 2 straipsnio 4 dalyje nuostatą „ankstesnio teisinio reguliavimo nuostatomis“ keisti nuostata „iki įstatymo įsigaliojimo galiojusios teisinio reguliavimo nuostatomis“. Kitu atveju, liktų neaišku, kuriuo konkrečiai laikotarpiu galiojęs teisinis reguliavimas (ankstesnis teisinis reguliavimas) turimas omenyje. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsnio 3 ir 4 dalis išdėstyti taip: „3. Produktų, pateiktų rinkai iki 2024 m. gruodžio 12 d., saugai
taikomos 4. Iki 2024 m. gruodžio
12 d. pradėtos atsakomybės už Lietuvos Respublikos produktų
saugos įstatymo pažeidimus taikymo procedūros, įskaitant pažeidimų
nagrinėjimo ir nuobaudų skyrimo procedūras, baigiamos vadovaujantis |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra paskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu (dalyvauja 10 Komiteto narių).
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Ieva Pakarklytė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė