LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 2 IR 592 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-08-07 Nr. XIVP-3006

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 3 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalumas“ keičiama sąvoka ,,negalia, sąvoka ,,darbingumo lygis“ keičiama sąvoka ,,dalyvumo lygis“. Atsižvelgiant į tai, tikslintina projekto 1 straipsniu keičiamo Farmacijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 242 dalis, kurioje vartojama sąvoka ,,neįgalumas“. Be to, vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), kartu turėtų būti keičiamos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos, kuriose vartojamos sąvokos ,,neįgalumas“, ,,darbingumo lygis“, ,,nedarbingumas“.

2.         Atsižvelgiant į tai, kad 2023 m. lapkričio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 2, 8, 11, 15, 17, 24, 28, 30, 33, 39, 551, 57, 59, 592 ir 61 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2082, kuriuo keičiamas įstatymas jau turės 2 straipsnio 412 dalį, todėl tikslintina projekto 1 straipsnio 2 dalis (atsižvelgiant į tai, kad sąvokos 2 straipsnyje dėstomos abėcėline tvarka, šis straipsnis turėtų būti pildomas nauja 412 dalimi, o buvusi 2 straipsnio 412 dalis atskira straipsnio dalimi pernumeruojama į 413 dalį).

3.         Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 242 ir 412 dalimis siūlomos naujos sąvokos ir ją įvardijantys terminai turi būti suderinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto aiškinamajame rašte klaidingai nurodoma, kad įstatymo projekte naujų sąvokų nenustatoma.

4.         Nėra aiškus projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 592 straipsnio 7 dalies nuostatoje iki dvitaškio įtvirtintos naujos nuostatos, numatančios, kad prašymą dėl konkretaus paciento, kuriam nustatyta labai reta būklė, gydymo išlaidų kompensavimo Komisijai pateikia ne tik pacientą gydanti atitinkamos srities tretinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti asmens sveikatos priežiūros įstaiga, tačiau ir pacientą gydantis atitinkamos srities sveikatos priežiūros specialistas, pagrįstumas ir tikslingumas. Svarstytina, ar tretinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje dirbantis sveikatos priežiūros specialistas galėtų savo nuožiūra, neatsižvelgdamas į įstaigos kompetencijai priklausančius sprendimus priimančio subjekto ar subjektų poziciją, pats kreiptis į Komisiją ir įtraukti sveikatos priežiūros įstaigą į paciento gydymo išlaidų kompensavimo procedūrą. Galbūt turima omenyje, kad pacientą gydantis atitinkamos srities sveikatos priežiūros specialistas galėtų kreiptis tuo atveju, kai pacientas gydomas ne tretinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioje asmens sveikatos priežiūros įstaiga (tačiau ir tokiu atveju, manytina, kad į Komisiją turėtų kreiptis pacientą gydanti įstaiga, o ne atskiras jos darbuotojas). Jeigu būtų siekiama palikti nuostatą dėl pacientą gydančio atitinkamos srities sveikatos priežiūros specialisto kreipimosi į Komisiją, siūlytina ją papildyti, nurodant, kad į Komisiją gali kreiptis įgaliotas pacientą gydantis atitinkamos srities sveikatos priežiūros specialistas.

5.         Pažymėtina, kad pagal Administracinių teismų reorganizavimo įstatymo Nr. XIV-1574 2 ir 4 straipsnių nuostatas, Lietuvos Respublikoje veikiantys apygardų administraciniai teismai yra sujungiami į vieną teismą, kurio pavadinimas nuo 2024 m. sausio 1 d. bus Regionų administracinis teismas. Atsižvelgiant į tai, tikslintina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 592 straipsnio 10 dalis, vietoj žodžių „apygardos administraciniam teismui“ įrašant žodžius „Regionų administraciniam teismui“.

6.         Atsižvelgiant į tai, kad paciento atstovas nėra savarankiška gydymo išlaidų kompensavimo procedūros šalis, o per atstovus teises įgyja, pareigas prisiima ir jas įgyvendina pats pacientas (t. y. paciento atstovai veikia ne savo, o paciento vardu), projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 592 straipsnio 10 dalyje įtvirtinta nuostata, numatanti, kad Apeliacinės komisijos sprendimai ir Komisijos sprendimai, priimti įvertinus Apeliacinės komisijos sprendimą pagal šio straipsnio 9 dalies 1 punktą, pareiškėjo, paciento arba paciento atstovo gali būti skundžiami, yra netiksli ir klaidinanti.

7.         Taisytina projekto 2 straipsnio struktūrinių dalių numeracija.

8.         Atsižvelgiant į tai, kad Sveikatos apsaugos ministerija formuoja valstybės politiką farmacinės veiklos srityje, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                  Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]