LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽALOS, ATSIRADUSIOS DĖL VALDŽIOS INSTITUCIJŲ NETEISĖTŲ VEIKSMŲ, ATLYGINIMO IR ATSTOVAVIMO VALSTYBEI IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBEI ĮSTATYMO NR. IX-895 2 IR 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-2090(4)

 

2023-05-24 Nr. 113-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Rasa Petrauskienė, pavaduojanti Kęstutį Navicką, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Jurgita Šiugždinienė, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Kedūnė.

Seimo nariai: Kasparas Adomaitis, Andrius Kupčinskas Jurgis Razma.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: ministro patarėjas Darius Sadeckas, Biudžeto departamento Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja Vida Žagūnienė, Biudžeto departamento Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė, Personalo valdymo skyriaus vedėjas Livijus Čižikas, Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė Gintarė Boguševičienė; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinė sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė, Teisės ir administravimo departamento direktorė Vaida Petravičienė ir Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir Audito kokybės gerinimo ir gerosios praktikos sklaidos komiteto pirmininkė Inga Šimkūnaitė; Seimo kontrolierių įstaigos vadovė Erika Leonaitė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Martynas Šiurkus, Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, patarėjos Vilija Mėlinienė ir Indrė Vaicekauskaitė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė Jolanta Sakalauskienė, Paramos būstui grupės vadovė Soneta Brinienė ir vyresnioji patarėja Asta Misiukienė, Pensijų grupės patarėja Inga Barauskaitė, Piniginės paramos grupės patarėja Kristina Tumienė ir vyresnioji patarėja Rima Kurlianskienė, Socialinio draudimo grupės vadovas Vaidotas Kalinauskas, Socialinių paslaugų grupės vyresnioji patarėja Eglė Kanopaitė-Gruodienė, Strateginių sprendimų paramos grupės vadovė Ugnė  Užgalė, Tikslinės pagalbos grupės vadovė Daiva Zabarauskienė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė ir Teisės skyriaus viršininkas Mantas Žemaitis; Teisingumo ministerijos atstovai: Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič ir vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Valstybės ir savivaldybių vidaus auditorių asociacijos tarybos narė Dainora Budnikienė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: ministrė Agnė Bilotaitė, viceministrai Arnoldas Abramavičius ir Sigita Ščajevienė, Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, patarėja Eglė Šarkauskaitė ir vyresnysis patarėjas Andrius Valickas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas, Jūra Ivonaitytė, patarėja Giedrė Sušinskaitė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė; Vilniaus apygardos teismo pirmininkė Loreta Braždienė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Šiaulių ir Telšių apskrityse Rimvydas Pilibaitis, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas, Vyriausybės atstovas Vilniaus ir Alytaus apskrityse Julius Arlauskas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-15

 

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Jurgis Razma,

2023-05-22

2

 

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsniu, kuriuo keičiama galiojančio Įstatymo 51 straipsnio 3 dalis yra išbraukiama  Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovo Europos Žmogaus Teisių Teisme  pareigybė nurodant, kad šiame teisme  ir kituose teismuose atstovaus Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota valstybės institucija (įstaiga). Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybės atstovo nepriklausomas atstovavimas Europos Žmogaus Teisių Teisme yra  įprasta valstybių praktika, kurio veikla apima įvairias valstybės valdymo  sritis ir jo paskirtis yra apginti valstybės poziciją, siekiant nepabloginti atstovavimo EŽTT, siūlome palikti šią pareigybę ir nenustatyti  atstovavimo EŽTT  konkrečiai vienai valstybės įgaliotai institucijai. Įvertinant tai, kad Vyriausybės atstovo Europos Žmogaus Teisių Teisme turi patirtį atstovaujant  Jungtinių Tautų Žmogaus teisių komitete, palikti atstovavimą komitetuose Vyriausybės pavedimu.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsniu dėstomą įstatymo 51 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

2 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

 „3. Europos Sąjungos Teisingumo Teisme, Europos laisvosios prekybos asociacijos teisme, Europos Žmogaus Teisių Teisme ir kitose tarptautinėse teisminėse ar ginčų sprendimo institucijose, kurių jurisdikciją yra pripažinusi Lietuvos Respublika, Lietuvos valstybei atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota valstybės institucija (įstaiga) pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas taisykles. Europos Žmogaus Teisių Teisme, Jungtinių Tautų Žmogaus teisių komitete, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu – ir kituose Jungtinių Tautų komitetuose nagrinėjant bylas prieš Lietuvos Respubliką valstybei atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas Europos Žmogaus Teisių Teisme.“

Nepritarti

Argumentai:

Pasiūlymu siūloma grįžti prie šiuo metu galiojančio modelio, tačiau tai nėra efektyvu ir neužtikrina vienodo ir sisteminio požiūrio į valstybės interesų atstovavimą tarptautiniuose teismuose:

1. Atstovas Europos Žmogaus teisių teisme atlieka administracinį vaidmenį, tuo tarpu Teisingumo ministerija atstovauja valstybei visuose nacionaliniuose ir tarptautiniuose teismuose (pavyzdžiui, Europos Sąjungos Teisingumo Teisme, Tarptautiniame Teisingumo Teisme), todėl EŽTT formalus atskyrimas yra nepagrįstas. Be to, praktikoje būtent Teisingumo ministerijos personalas, turintis reikalingas kompetencijas, užtikrina Lietuvos interesų tinkamą ir savalaikį atstovavimą EŽTT: rengia valstybės pozicijos projektus, procesinius dokumentus, atlieka teisės ir faktų tyrimus, užtikrina komunikaciją su teismu, vykdo teismo sprendimus.

2. Praktikoje taip pat dažni atvejai, kai sudėtinga užtikrinti tinkamą valstybės pozicijos byloje suderinimą su Vyriausybe ar valstybės institucijomis. Projektu siekiama, kad tie patys aukščiausios kompetencijos specialistai galėtų vesti bylas nuosekliai, matyti valstybės interesų atstovavimo perspektyvas plačiai visuose lygmenyse ir instancijose. Teisingumo misterijoje yra įvairių sričių specialistai, kurie tiksliai ir detaliai žino klausimo esmę.

3. Valstybės atstovas teismuose privalo siekti išsiaiškinti visas valstybės pozicijai būtinas aplinkybes, institucinę praktiką, užtikrinti kuo mažesnius praradimus ar nuostolius. Tam nėra reikalingas institucinis atskyrimas, atvirkščiai, toks žmogus turi būti kuo arčiau Vyriausybės ir ministerijų. Tokia savarankiška pareigybė yra vienintelė likusi valstybės tarnyboje. Jos administravimas ir veiklos koordinavimas yra sudėtingi. Įgyvendinus atstovo EŽTT pareigybės pertvarkymą, ši pareigybė bus įsteigta ir įgyvendinta Teisingumo ministerijos struktūros sudėtyje, kaip tai yra padaryta atstovų kituose teismuose atveju.

 

Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – 4, susilaikė – 8. Pasiūlymui nepritarta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VVSK biuro patarėja Rasa Mačiulytė