LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 47 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-03-27 Nr. XIVP-2545

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 47 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo“. Šios projekto nuostatos nėra pakankamai aiškios šiais aspektais.

            Pirma, iš projekto aiškinamojo rašto turinio darytina išvada, kad teikiamu įstatymo projektu turimas tikslas pašalinti 2022 m. balandžio 26 d. priimto Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 23 ir 47 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1048 (toliau – Įstatymas Nr. XIV-1048), kuriuo keičiamo Žemės įstatymo 47 straipsnio 1 dalis buvo papildyta nuostata, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo datos, taikymo neaiškumus, nes Įstatymu Nr. XIV-1048 keičiamame Žemės įstatyme įtvirtinus nuostatą, kad turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo datos, tapo neaišku, koks yra iki minėto įstatymo įsigaliojimo parengtų turto vertinimo ataskaitų galiojimo terminas. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, kyla abejonių, ar teikiamo įstatymo projekto nuostatomis būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai, atsispindi teisės principas, jog paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Taigi, įstatymai taikomi tiems faktams ir pasekmėms, kurios atsiranda po šių įstatymų įsigaliojimo (inter alia 1994 m. gruodžio 1 d., 2001 m. sausio 11 d., 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, teikiamu įstatymo projektu siūlomas nustatyti naujas atitinkamų turto vertinimo ataskaitų galiojimo terminas būtų taikomas tik po įstatymo įsigaliojimo parengtoms turto vertinimo ataskaitoms. Pažymėtina, kad teikiamu įstatymo projektu nėra reglamentuojamas turto vertinimo ataskaitų, parengtų iki Įstatymo Nr. XIV-1048 įsigaliojimo, galiojimas ar jų taikymas, įsigaliojus įstatymui. Svarstytina, ar siekiant, kad būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, neturėtų būti teikiamas Įstatymo Nr. XIV-1048 3 straipsnio papildymo įstatymo projektas, pastarajame straipsnyje reglamentuojant iki minėto įstatymo įsigaliojimo parengtų turto vertinimo ataskaitų galiojimo, jų taikymo žemės paėmimo visuomenės poreikiams procese klausimus. Kita vertus, atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, kokiais konkrečiai argumentais remiantis keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad turto vertinimo ataskaita galioja būtent iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo, o ne iki sprendimo paimti žemę visuomenės poreikiams priėmimo ar kito momento. Svarstytina, ar pritarus aukščiau nurodytai pastabai ir nusprendus teikti Įstatymo Nr. XIV-1048 3 straipsnio papildymo įstatymo projektą, projektu siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų atsisakyti kaip perteklinio.

Antra, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar siūloma nustatyti, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos, ar, vis dėlto, siūloma nustatyti, kad minėta ataskaita galiotų iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo. Siekiant aiškumo ir atsižvelgiant į projektu siekiamą tikslą, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nustatant turto vertinimo ataskaitos galiojimo pabaigos atskaitos momentą.

            Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 46 straipsnio 7 dalį bei 48 straipsnį galimi atvejai, kai vietoj žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto yra rengiamas paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo planas. Tokiu atveju, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo, ar pagal projektu siūlomų nuostatų analogiją, pavyzdžiui, iki paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo plano patvirtinimo. Svarstytina, ar, įvertinus šį aspektą, projekto nuostatos neturėtų būti atitinkamai papildytos.

2.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnyje nėra nustatyta jokių nuostatų, reglamentuojančių įstatymo įgyvendinimą, projekto 2 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti žodžius „ir įgyvendinimas“. Be to, reikėtų atsisakyti šio straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

Kita vertus, jei įvertinus projektu siūlomą teisinį reguliavimą, paaiškėtų, kad atitinkamai turėtų būti keičiami ir įstatymą įgyvendinantys teisės aktai, tokiu atveju, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą, t. y. šio straipsnio 2 dalyje reikėtų nurodyti, kurios valstybės institucijos ir iki kada priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o 1 dalyje – nustatyti išimtį dėl šio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo.

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras reglamentuoja ne tik keičiamas įstatymas, bet ir Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinat ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymas. Šio įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje, kaip ir keičiamame įstatyme, yra nustatyta, kad „Visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos“. Atsižvelgiant į tai ir siekiant suderinti teisinį reguliavimą, reglamentuojantį žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, svarstytina, ar kartu su teikiamu projektu neturėtų būti teikiamas ir Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinat ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo pakeitimo projektas, kuriame būtų atitinkamai tikslinamos 13 straipsnio 4 dalies nuostatos.

4.    Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]