LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 141 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2236
2022-11-23 Nr. 107-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);
Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: viceministrė Daiva Veličkaitė-Matusevičė, Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresn. patarėja teritorijų planavimo klausimais Algė Staniūnaitė- Tonkich; AB „Amber Grid“: Technikos direktorius Andrius Dagys, Teritorijų planavimo ir techninės priežiūros skyriaus vadovė Andrė Nutautienė; Telia Lietuva, AB vyriausiasis juriskonsultas Paulius Pakutinskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-11-15 |
1,2 |
|
|
Projekto 1 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 141 straipsnio 3 dalies siūlomos naujos nuostatos nėra aiškios šiais aspektais: Pirma, šiose projekto nuostatose nėra pakankamai aiškus formuluotės „Šioje dalyje nurodytais atvejais“ turinys, t. y. neaišku, kokie atvejai turimi omenyje. Taip pat šiose nuostatose nėra aiškus ir formuluotės „nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys“ turinys, nes neaišku, kokios keičiamo įstatymo nuostatos, reglamentuojančios duomenis, kuriuos reikia pateikti teritorijų įregistravimui, turimos omenyje.
Antra, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies trečiajame sakinyje nurodyti du alternatyvūs būdai, nustatantys šioje dalyje nurodytų teritorijų įrašymą (įregistravimą) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, ar projektu siūlomu reguliavimu siūloma nustatyti dar vieną minėtų teritorijų įrašymo (įregistravimo) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą būdą, ar, vis dėlto, projektu tikslinamas antrasis būdas, siekiant nustatyti, kad šioje dalyje nurodytos teritorijos nustatomos pateikus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą iki 2022 m. gruodžio 31 d., o šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai gali būti pateikiami vėliau, t. y. iki 2024 m. gruodžio 31 d.
Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 143 straipsnyje išdėstyto 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Ūkinė ir (ar) kitokia veikla, dėl kurios turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, gali būti vykdoma, jeigu šios teritorijos nustatytos ir įregistruotos Nekilnojamojo turto registre.“ Pagal keičiamo įstatymo 140 straipsnio 3 dalį šios įstatymo nuostatos įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas reguliavimas, kai prašymus įstatyme nurodytas teritorijas įrašyti (įregistruoti) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą galima būtų pateikti iki 2024 m. gruodžio 31 d., yra racionalus ir tikslingas, nes įstatyme nurodytų teritorijų įrašymo (įregistravimo) procedūros užtrunka tam tikrą laikotarpį ir, pateikus prašymą, pavyzdžiui, paskutinę termino galiojimo dieną, akivaizdu, kad šiame įstatyme nurodytos teritorijos nebus nustatytos ir įregistruotos Nekilnojamojo turto registre. Taigi, projekto aiškinamajame rašte nurodyti siūlomo teisinio reguliavimo tikslai „Įvertinus šiame aiškinamajame rašte išdėstytas priežastis ir tai, kad pagal SŽNSĮ 143 straipsnyje išdėstyto 10 straipsnio 2 dalį ūkinė ir (ar) kitokia veikla nenustačius ir neįregistravus Nekilnojamojo turto registre SŽNSĮ nurodytų teritorijų negalės būti vykdoma nuo 2025 m. sausio 1 d., Įstatymo projektu siūloma 141 straipsnio 3 dalį papildyti nuostata, kad šioje dalyje nustatytais atvejais prašymai įregistruoti SŽNSĮ nurodytas teritorijas (arba šioje dalyje nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys) gali būti pateikiami iki 2024 m. gruodžio 31 d.“ (pabraukta – mūsų), abejotina, ar bus pasiekti.
Ketvirta, projektu siūlomose naujose nuostatose prieš žodį „įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“. |
Pritarti |
Pasiūlymas Keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įstatymo projektu pasiūlytą papildymą išdėstyti taip: „<...>
Argumentai Įstatymo projekte siūlomas naujas keičiamame įstatyme nurodytų teritorijų įregistravimo būdas, kai šios teritorijos nustatomos po 2022-12-31: atsižvelgus į tai, kad nuo 2023-01-01 įsigalios keičiamo įstatymo 142 straipsnio nuostatos ir šios teritorijos nebebus kadastro duomuo (nebus įrašomos į Nekilnojamojo turto kadastrą, o bus tik registruojamos Nekilnojamojo turto registre), nebus pateikiami ir keičiamo įstatymo 8 str. 1 d. nurodyti pranešimai dėl žymų padarymo. Redakcinio pobūdžio pasiūlymas pateiktas atsakyme į pirmą pastabos dalį.
Atsižvelgus į tai, kad 142 str. 1 d. nurodytas prašymas įregistruoti keičiamame įstatyme nurodytas teritorijas pateikiamas (arba jas įregistruoti reikalingi duomenys perduodami) per 5 d. d. nuo atitinkamo dokumento patvirtinimo (išdavimo, priėmimo) dienos, siūlytina netaikyti keičiamo įstatymo 143 str. išdėstyto 10 str. 2 d. nuostatų, kai šie prašymai pateikiami (arba atitinkami duomenys perduodami) iki 2024-12-31. Pasiūlymas Pritarti pastabai ir atitinkamai papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip: „2. Pateikus Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymus arba perdavus šiame įstatyme nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingus duomenis iki 2024 m. gruodžio 31 d., ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios buvo nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 143 straipsnyje išdėstyto 10 straipsnio 2 dalies nuostatos netaikomos.“
Pasiūlymas pateiktas atsakyme į pirmą pastabos dalį. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-11-15 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. |
Nepritarti |
Seimo statute nurodyta, kad jeigu įstatymui įgyvendinti reikės lėšų, susijusių su valstybės biudžeto koregavimu, toliau svarstant įstatymo projektą turi būti pateiktos Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių. Taip pat Vyriausybės išvados turi būti pateikiamos ir dėl mokesčių įstatymų, kuriuose nustatomi nauji mokesčiai, nauji mokesčio tarifai, mokesčio lengvatos, sankcijos už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės keičiama apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarka ar apmokestinimo teisinio reguliavimo bei taikymo principai. Šis įstatymo projektas nesusijęs su mokestinių klausimų reguliavimu. Be to, projekto rengimas derintas su Aplinkos ministerija komiteto posėdyje, kurio metu buvo pritarta siūlomiems pakeitimams. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-11-15 |
|
|
|
Projekto 2 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir įgyvendinimas“, nes šiame projekto straipsnyje nėra nustatomos jokios įstatymą įgyvendinančios nuostatos. |
Pritarti |
Jeigu būtų pritarta 2 str. papildymui 2 dalimi, reikėtų įrašyti „taikymas“. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
AB „Amber Grid“ |
|
|
|
Bendrovė, susipažinusi su siūlomu Projektu, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 141 str. 3 d., prašo Projektą papildyti 140 straipsnio 2 dalies pakeitimu, kuriuo būtų numatyta, kad Įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis įsigaliotų nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d. Atsižvelgdami į tai, siūlome Įstatymo 140 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: […] straipsnis. 140 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 140 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo
2. Papildyti 140 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip: „3. Šio įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis įsigalioja 2023 m. rugpjūčio 1 d.“. 140 straipsnio 3, 4 ir 5 dalis laikyti 4, 5 ir 6 dalimis.
Teikiame paaiškinimą dėl siūlymo Projekto papildymo 140 straipsnio 2 dalies pakeitimu. Pagal Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo (toliau – GDĮ)1ir Magistralinio dujotiekio įrengimo ir plėtros taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2014 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1-12 (bei visas ankstesnes šių taisyklių versijas), nuostatas magistralinių dujotiekių vietovės klasės šiuo metu yra laikomos užstatymo normatyvu, neturinčiu specialiųjų žemės naudojimo sąlygų statuso. Atitinkamai, šiuo metu galiojantys teisės aktai nenumato magistralinių dujotiekių vietovės klasių teritorijų įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Vadovaujantis Įstatymo III skyriaus septintuoju skirsniu ir 140 straipsnio 2 dalimi, magistralinių dujotiekių vietovės klasių teritorijos (toliau – Vietovės klasių teritorijos) nuo 2023 m. sausio 1 d. turėtų įgyti teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos (toliau – Specialiosios sąlygos), statusą. Atsižvelgiant į teisinio statuso pasikeitimą, Specialiosiomis sąlygomis tapsiančios Vietovės klasių teritorijos Įstatymo 140 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo momentui (2023 m. sausio 1 d.) turės būti įregistruotos Įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis. Vietovės klasių teritorijos nustatytinos Įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytu pagrindu – Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintu planu, žemėlapiu ir (ar) schema (toliau – Planas). Įsigaliojus Įstatymo III skyriaus septintajam skirsniui, (kaip numatyta 140 straipsnio 2 dalyje) galimai per 1 dieną Vietovės klasių teritorijos turės būti įregistruotos Įstatyme nustatyta tvarka, kad suėjus 2023 m. sausio 1 d. terminui, Specialiosios sąlygos būtų pradėtos taikyti. Pagal nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Įstatymo 142 straipsnyje pateiktą 10 straipsnio versiją specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos nuo nustatytų šiame Įstatyme nurodytų teritorijų (įskaitant Vietovės klasių teritorijas) įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos. Atsižvelgiant į sudėtingą situaciją, susidariusią dėl Įstatymo įgyvendinimo, manytina, kad tokiam procesui nėra tinkamai pasirengta, nes teritorijų registravimo procesas, numatytas pagal Įstatymo 142 straipsnį, dar nepradėtas, ir Bendrovė neturi galimybių įvertinti, kaip tai realiai veiks nuo 2023 m. sausio 1 d., ir kaip turėtų būti pasiruošta pereinamuoju Įstatymo įgyvendinimo etapu metų sandūroje, kad Vietovės klasių teritorijų, kurios Specialiųjų sąlygų statusą įgis tik nuo 2023 m. sausio 1 d., registravimas per 1 d. įvyktų sklandžiai. Paminėtina ir tai, kad Įstatymo 140 straipsnio 2 dalies numatyto III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo termino atidėjimui yra aktualios ne tik Rašte išdėstytos priežastys ir rizikos, identiškos kaip ir dėl kitų Įstatyme įtvirtintų teritorijų (apsaugos zonų) nustatymo, bet yra ir papildomų rizikų, aktualių tik Vietovės klasių teritorijų atžvilgiu, tarp jų: i) rizika dėl užstatymo normatyvų pažeidimo, keliančio pavojų žmonių saugumui, jų gyvybei ir turtui bei ii)su tuo susijusių galimų nuostolių atsiradimo. Paaiškiname, kad būtų didelė tikimybė pasitvirtinti šiai rizikai visais tais atvejais, kai Vietovės klasių teritorijų kaip Specialiųjų sąlygų statusas įsigaliotų, tačiau įregistruoti šių teritorijų Nekilnojamojo turto registre dar nebūtų spėta. Atsižvelgiant į tai, Bendrovės nuomone, nepriimtina ir netoleruotina rizika dėl Vietovės klasių teritorijų neįregistravimo. Pabrėžtina, kad Bendrovė deda visas pastangas siekdama, kad Planai, kurių pagrindu bus įregistruotos Vietovės klasių teritorijos, būtų parengti bei būtų atlikti visi kiti reikalingi iki 140 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo momento (2023 m. sausio 1 d.). Nepaisant to, dėl objektyvių aplinkybių, kurios buvo išdėstytos Rašte, šiame rašte bei 2022 m. lapkričio 11 d. vykusiame LRS Aplinkos apsaugos komiteto posėdyje, jau dabar yra aišku, jog visų reikiamų darbų ir procedūrų atlikti ir (ar) užbaigti iki šio termino nepavyks. Papildomai paaiškiname, kad Bendrovė yra įsigijusi 40 vnt. Planų (skaičiuojama savivaldybėmis) parengimo paslaugas, ir planuoja, kad dėl 20 (iš 40) Planų Įstatymo nustatyta tvarka bus atliktos viešinimo procedūros dar iki šių metų pabaigos. Vis tik Bendrovė nemato galimybių pabaigti visų Planų patvirtinimo bei Vietovės klasių teritorijų įregistravimo procesų iki 2023 m. sausio 1 d., net proaktyviai veikiant ir siekiant, kad visi 40 Planų dėl Vietovės klasių teritorijų nustatymo būtų parengti ir būtų atliktos kitos procedūros kaip įmanoma greičiau. Atsakingai ir objektyviai vertindami susidariusią situaciją, manome, kad visų Vietovės klasių teritorijų įregistravimui galėtų būti pasirengta anksčiausiai 2023 m. rugpjūčio 1 d. Bendrovė įvertino ir tai, kad atidėjus Įstatymo III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo terminą ir toliau sėkmingai bendradarbiaujant su nekilnojamojo turto registro ir nekilnojamojo turto kadastro tvarkytoju (VĮ Registrų centras) atsirastų galimybė tinkamai ir pilna apimtimi pasirengti Vietovės klasių teritorijų įregistravimo procesui per 1 dieną. Taigi, nepratęsus Įstatymo III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo termino ir nuo 2023 m. sausio 1 d. pasikeitus Vietovės klasių teritorijų statusui (joms tapus Specialiosiomis sąlygomis), bet nespėjus jų įregistruoti, ne tik nebūtų pasiekti Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai (kad visos specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų įregistruotos tokiu būdu jas išviešinant), bet ir susiklostytų itin pavojinga ir netoleruotina situacija dėl galimybės pasinaudoti laikotarpiu nuo Specialiųjų sąlygų statuso įgijimo iki atitinkamos Vietovių klasių teritorijos įregistravimo nekilnojamojo turto registre. Atsižvelgdami į šiame rašte išdėstytus argumentus, siūlome pratęsti Įstatymo III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo terminą, jo įsigaliojimą atidedant iki 2023 m. rugpjūčio 1 d. |
Pritarti |
Argumentai Magistralinių dujotiekių vietovės klasių teritorijų planai yra rengiami, viešinami ir atliekamos visos kitos reikiamos procedūros Įstatymo nustatyta tvarka. Tačiau yra rizika nepabaigti ir nepatvirtinti visų planų bei neatlikti vietovės klasių teritorijų įregistravimo proceso iki 2023 m. sausio 1 d. Todėl kyla didelė rizika, kad vietovės klasių teritorijų kaip specialiųjų sąlygų statuso įsigaliojimas įvyks anksčiau nei bus įregistruotos visos vietovės klasių teritorijos, kas yra nepriimtina. Suinteresuotų įmonių teigimu, visų vietovės klasių teritorijų įregistravimui galėtų būti pasirengta anksčiausiai 2023 m. rugpjūčio 1 d. Todėl siūloma pratęsti Įstatymo III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo terminą, jo įsigaliojimą atidedant iki 2023 m. rugpjūčio 1 d. Pasiūlymas Pakeisti keičiamo įstatymo 140 straipsnio 2 dalį ir papildyti 140 straipsnį nauja 21 dalimi:
1. straipsnis. 140 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 140 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo
2. Papildyti 140 straipsnį nauja 21 dalimi ir ją išdėstyti taip: „21. Šio įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis įsigalioja 2023 m. rugpjūčio 1 d.“. Pasiūlymas Papildyti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 140 ir 141 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“ |
2. |
„Telia Lietuva, AB“ AB „Energijos skirstymo
operatorius LITGRID AB, AB „Amber Grid“, AB „LTG Infra“, UAB „Vilniaus
vandenys“, UAB „Grinda“, Akcinė bendrovė "ORLEN Lietuva", VšĮ
„Plačiajuostis internetas”, VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija, AB
Vilniaus šilumos tinklai |
1 |
|
|
Dėl 141 str. 3 d. pakeitimo patikslinimo Projekte patektas siūlomas keitimas mūsų nuomone nėra tikslus ir apima tik vieną apsaugos zonų suregistravimo proceso dalį – pratęsia terminą nustatytoms teritorijoms (apsaugos zonoms) įregistruoti, bet nepratęsia termino joms nustatyti. Pagal SŽSNĮ numatytą tvarką teritorija pirma turi būti nustatyta ir tik paskui informaciją apie ją registruota viešame registre. 2020-01-01 SŽNSĮ įsigaliojęs reguliavimas nustatė 3 metų laikotarpį visiems infrastruktūros valdytojams „susitvarkyti“ apsaugos zonas (kurių teritorijoje veikia draudimai ir ribojimai susiję su tinklo apsaugojimu nuo išorės veiksmų) prie jiems priklausančių tinklų ir tam suteikė laikiną palengvintą tvarką viską atlikti be žemės savininkų (kurie turės laikytis zonose nustatytų draudimų) atskiro sutikimo. Įstatymas numatė, kad valdytojai turi teisę/pareigą ministerijų patvirtintais planais nustatyti apsaugos zonas (1 būtinas veiksmas), o tada jas įregistruoti viešame registre (pateikti RC reikalingus dokumentus) apie nustatytas zonas (2 būtinas veiksmas) iki 2023 metų. Skaitant Seimo narių siūlomą 141 str. 3 d. pakeitimo tekstą darytina išvada, kad siūlomas keitimas netikslus, jis apima tik vieną proceso dalį – pratęsia terminą nustatytoms teritorijoms įregistruoti, bet nepratęsia termino joms nustatyti. O didžioji dalis valdytojų nėra dar nustatę apsaugos zonų dėl komitetui jau pristatytų priežasčių, todėl toks siūlymas nepasieks norimo tikslo pilna apimtimi. Siūloma pakoreguoti 141 straipsnio 3 dalies pakeitimą ir jį išdėstyti taip: „3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ūkinei ir
(ar) kitokiai veiklai, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme
nurodytos teritorijos, statybą leidžiantys dokumentai išduoti, projektai,
kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti
ir ši veikla vykdoma, bet šiame įstatyme nurodytos teritorijos nenustatytos
ir neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą,
jas nustato Vyriausybė ar Vyriausybės įgaliota institucija Vyriausybės ar Vyriausybės
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinamuose planuose, žemėlapiuose
ir (ar) schemose. Šioms teritorijoms nustatyti žemės savininko, valstybinės
ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas. Šioje dalyje
nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje ir 9
straipsnio 2 dalyje nurodyti pranešimai ir prašymai pateikiami iki 2022 m.
gruodžio 31 d. šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 6 punkte ir šio straipsnio
13 dalyje nustatyta tvarka arba, pateikus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje
nurodytą pranešimą iki 2022 gruodžio 31 d., gali būti pateikiami šio įstatymo
142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai. Šioje
dalyje nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo |
Pritarti |
Žr. pasiūlymą prie 1 TD pastabos |
3. |
„Telia Lietuva, AB“ AB „Energijos skirstymo
operatorius LITGRID AB, AB „Amber Grid“, AB „LTG Infra“, UAB „Vilniaus
vandenys“, UAB „Grinda“, Akcinė bendrovė "ORLEN Lietuva", VšĮ
„Plačiajuostis internetas”, VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija, AB
Vilniaus šilumos tinklai |
|
|
|
Dėl 142 str. išdėstyto 9 str. 2 d. pakeitimo Atkreipiame dėmesį, kad pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą (Įstatymo 9 str. 3 d.) tais atvejais, kai formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai), šiame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, šių žemės sklypo kadastro duomenų – šiame įstatyme nurodytų teritorijų – įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka organizuoja Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) teritorinio padalinio vadovas. Pažymėtina, kad nuo 2023-01-01 įsigaliosiančioje Įstatymo 9 str. redakcijoje šios nuostatos nebelieka, kas suponuoja, kad visais atvejais pareiga įregistruoti teritorijas tenka asmeniui, suinteresuotam ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu. Sistemiškai vertinant siūlomą įstatymo pakeitimą, bei siekiant tinkamai įgyvendinti tiek pačiame Įstatyme numatytus tikslus tiek pakeitimo įstatymo uždavinius, darytina išvada, kad pratęsiant teritorijų nustatymo Planais terminą tikslinga pratęsti ir Įstatyme numatytais atvejais Nacionalinės žemės tarnybos organizuojamą teritorijų įregistravimo terminą. Siūloma papildyti 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Prašymą (išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus) pateikia asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, o kai tokio nėra, – teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto organizatorius (kai tokio nėra, – žemės sklypo savininkas ar valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis). Jeigu formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai), šiame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, prašymą Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui (arba įregistruoti reikalingus duomenis apie šias teritorijas automatiniu būdu elektroninėmis priemonėmis) Nekilnojamojo turto registro nuostatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) teritorinio padalinio vadovas.“ |
Nepritarti |
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo nuostatomis, nuo 2023-01-01 Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme (SŽNSĮ) nurodytos teritorijos nebėra kadastro duomenys (pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą jos tampa šio registro objektais). Įvertinus tai, nustačius SŽNSĮ nurodytas teritorijas, nekilnojamojo turto kadastro bylos duomenys (t. y. tai, kas žemės sklypo formavimo metu turėjo būti įrašyta) nebus keičiami. Atsižvelgus į Nacionalinės žemės tarnybos (toliau – NŽT) veiklos tikslus, duomenų apie įregistruoti reikalingas SŽNSĮ nurodytas teritorijas teikimas nėra NŽT funkcija. Atkreiptinas dėmesys, kad jau nuo 2020 m., įsigaliojus SŽNSĮ, buvo reglamentuojama, kad specialiosios žemės naudojimo sąlygos Nekilnojamojo turto registre įregistruotam žemės sklypui (jo daliai) taikomos nuo žymos apie nustatytas šiame įstatyme nurodytas teritorijas žemės sklypo registro įraše padarymo dienos. Todėl kadastro duomens – specialiosios žemės naudojimo sąlygos – nustatymas yra tik papildomas veiksmas, neįtakojantis žemės sklypui specialiosios sąlygos taikymo pradžios momento. Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad teritorija yra nustatoma objektui, dėl kurio turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ir į tai, kad į šią teritoriją visais atvejais patenka tik maža dalis žemės sklypų, kuriems formavimo metu nebuvo įrašyti reikalingi duomenys, erdvinius duomenis teritorijai pažymėti rengia ūkine veikla suinteresuotas asmuo (netikslinga rengti erdvinių duomenų tiek ūkine veikla suinteresuotam asmeniui, tiek NŽT, nes jie būtų identiški). NŽT, neatsižvelgdama į tai, kad specialiosios žemės naudojimo sąlygos Nekilnojamojo turto registre įregistruotam žemės sklypui (jo daliai) taikomos nuo žymos apie nustatytas šiame įstatyme nurodytas teritorijas žemės sklypo registro įraše padarymo dienos, dar papildomai iki 2022-12-31 inicijuoja kadastro duomens – specialiosios žemės naudojimo sąlygos, kuri nuo 2023-01-01 taps archyviniu duomeniu, nustatymo procesą. Šis procesas užima daug laiko ir reikalauja daug žmogiškųjų išteklių bei valstybės lėšų. Pateiktas siūlymas reiškia, kad NŽT siekiama priskirti savo turiniu naują funkciją, kuri didina administracinę naštą ir reikalauja papildomų biudžeto lėšų. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas |
|
|
|
|
Pasiūlymas: Pritarti iniciatorių pateiktam Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 141 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2236; pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus patobulintam Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 140, 141 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2236(2) ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: negauta.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro vedėja Birutė Pūtienė