LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 PAPILDYMO 311 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
2019-11-29 Nr. XIIIP-3329(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 311 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad vaikas jo paties ir jo tėvų (globėjų, rūpintojų) pageidavimu gali būti ugdomas (ugdytis) šeimoje. Vertinant šią nuostatą, nėra aišku, kaip būtų sprendžiamas klausimas dėl ugdymosi šeimoje, jei dėl tokio pasirinkimo kiltų vaiko ir jo atstovų pagal įstatymą interesų konfliktas arba vaiko atstovų pagal įstatymą tarpusavio interesų konfliktas, taip pat neatskleista, ar vaiko iki 14 metų, ir vaiko nuo 14 iki 18 metų apsisprendimas turėtų kitokią teisinę reikšmę pasirenkant ugdymosi šeimoje mokymosi formą.
2. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 311 straipsnio 1 dalyje siūlytina prieš žodžius „tėvai (globėjai, rūpintojai)“ įrašyti žodžius „vaiko iki 14 metų“.
3. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 311 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad prieš sutarties dėl vaiko ugdymosi šeimoje sudarymą mokykla, pasitelkdama reikalingus specialistus, įvertina ugdymosi šeimoje sąlygas, vaiko brandos ir žinių lygį. Vertinant šią nuostatą, manome, kad, siekiant užtikrinti ugdymosi namie kokybę, ši nuostata turėtų būti sukonkretinta, nustatant, būtent kokio pobūdžio kriterijus turi atitikti šeimos gyvenimo sąlygos, kad vaikas galėtų būti ugdomas šioje šeimoje, taip pat nustatant reikalingų specialistų pasitelkimo pagrindus ir tvarką, nes iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, nei kokios rūšies (profesijos), nei kaip susiję su ugdymą organizuosiančia mokykla (ar dirbantys mokykloje, ar dirbantys mokyklai priskirtoje teritorijoje, ar sudarę bendradarbiavimo (paslaugų teikimo) sutartis su mokykla), nei kokiu teisiniu pagrindu (pagal sutartis ar pagal pavedimą) specialistai būtų pasitelkiami. Kaip ne kartą yra konstatavęs Konstitucinis Teismas, su asmenų teisių turiniu ir laisvių įgyvendinimu susijęs reglamentavimas turi būti įtvirtintas būtent įstatymuose, o ne poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, specialistų pasitelkimo pagrindai, įpareigojantys juos atlikti tam tikras įstatymu pavestas funkcijas, turėtų būti reglamentuojami pačiame įstatyme. Šie pagrindai savo ruožtu galėtų būti detalizuoti pildomo 311 straipsnio 4 dalyje numatytoje Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamoje ugdymosi šeimoje įgyvendinamoje tvarkoje.
4. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. rugsėjo 1 d., lieka neaišku, kodėl projekto 2 straipsnio 2 dalyje yra siūlomas žymiai trumpesnis terminas (iki 2020 m. kovo 1 d.) Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]