LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Užsienio reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 4, 5, 211, 26, 28, 35, 36, 40, 44, 441, 495, 50, 53, 57, 571, 58, 59, 61, 62, 621, 63, 94, 95, 103, 128, 133, 137, 138, 139, 1401, 1405, 14025, 14026, 14027 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 611 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS įstATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-3635(2)
2024 m. birželio 19 d. Nr. 105-P-55
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis, Užsienio reikalų komiteto nariai Audronius Ažubalis, Arminas Lydeka, Marius Matijošaitis, Rūta Miliūtė, Matas Skamarakas, Giedrius Surplys, Antanas Vinkus, Emanuelis Zingeris.
Užsienio reikalų komiteto biuras: biuro vedėjas Evaldas Zelenka, patarėjos Inga Milašiūtė ir Laura Plyniuvienė, padėjėja Vilnė Kundrotaitė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Migracijos politikos grupės vyresnioji patarėja Rūta Jasulaitienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
1 5 9 10 11 28 30 41 |
|
N
N N
|
P |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnį 51 dalimi ir joje nustatyti: „Šio straipsnio 5 dalyje nenustatytais atvejais, jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos departamentas, priimdamas sprendimą dėl užsieniečio teisinės padėties ar vykdydamas užsieniečio buvimo ir gyvenimo Lietuvos Respublikoje kontrolę, gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju Migracijos departamentas sustabdo sprendimo dėl užsieniečio teisinės padėties priėmimo terminą, kol bus gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl grėsmės valstybės saugumui, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. <...>.“ Vertinant šią projekto nuostatą pirmiausia atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal galiojantį įstatymą „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Migracijos departamentas yra įgaliotas priimti įvairius sprendimus dėl užsieniečių teisinės padėties, pavyzdžiui sprendimus dėl nacionalinės vizos išdavimo, dėl pažymėjimo, patvirtinančio Europos Sąjungos piliečio teisę laikinai ar nuolat gyventi išdavimo, leidimo gyventi šalyje ar leidimo nuolat gyventi šalyje kortelės išdavimo Europos Sąjungos piliečio šeimos nariui ir pan., t. y. atvejais, kurie nenumatyti įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 4 straipsnio 5 dalyje. Taigi, aptariamoje nuostatoje nustačius, kad Migracijos departamentas gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo „šio įstatymo 5 dalyje nenustatytais atvejais“, tai reikštų, kad Migracijos departamentas į Valstybės saugumo departamentą galėtų kreiptis ne tik priimdamas sprendimus, nurodytus keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje, bet ir priimdamas visus kitus sprendimus dėl užsieniečio teisinės padėties, kuriuos jis yra įgaliotas priimti pagal galiojantį įstatymą „Dėl užsieniečių teisinės padėties“. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo imperatyvas suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai, jose negali būti dviprasmybių, sąvokos (formuluotės), susijusios su konstitucinių žmogaus teisių įgyvendinimu, jų ribojimu, turi būti itin aiškios, apibrėžtos ir suprantamos (Konstitucinio Teismo 2003 m. gegužės 30 d., 2004 m. sausio 26 d. ir 2008 m. gruodžio 24 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 51 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas ta apimtimi, kuria valstybės institucijai yra suteikiami įgaliojimai, galintys, be kita ko, turėti įtakos asmenų, kurių atžvilgiu jie yra įgyvendinami, teisėms, iš esmės nenustatant, kokiais atvejais ir priimant kokius sprendimus šie įgaliojimai gali būti įgyvendinami, vertintinas kaip neatitinkantis teisinio aiškumo ir tikrumo principų, kurie yra konstitucinio teisinės valstybės principo elementai. |
Pritarti |
Argumentai: Pagrindinis komitetas siūlo Projekte atsisakyti Įstatymo 4 straipsnio keitimo (papildant Įstatymo 4 straipsnį 51 dalimi), o nuostatas, nustatančias Migracijos departamento teisę kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl užsieniečio grėsmės valstybės saugumui įvertinimo, siūlo išdėstyti pakeičiant atskirus Įstatymo 33, 44, 441, 100, 1052 straipsnius, reglamentuojančius konkrečių Migracijos departamento priimamų sprendimų dėl užsieniečio teisinės padėties, priėmimą.
Pasiūlymas 1: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai, atsisakoma Projekto 1 straipsnyje dėstomo Įstatymo 4 straipsnio pakeitimo (papildant Įstatymo 4 straipsnį 51 dalimi).
Pasiūlymas 2: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai ir atsisakius Projekto 1 straipsniu dėstomo Įstatymo 4 straipsnio pakeitimo, turi būti pakeista paskesnių straipsnių numeracija, todėl buvusius Projekto 2–5 straipsnius laikyti atitinkamai 1–4 straipsniais.
Pasiūlymas 3: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai, nuostatos, nustatančios Migracijos departamento teisę kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl užsieniečio grėsmės valstybės saugumui įvertinimo, turi būti dėstomos pakeičiant atskirus Įstatymo 33, 44, 441, 100, 1052 straipsnius, reglamentuojančius konkrečių Migracijos departamento priimamų sprendimų dėl užsieniečio teisinės padėties, priėmimą. Žr. komiteto pasiūlymus prie keičiamų straipsnių: 1) Papildyti Projektą nauju 5 straipsniu, kuriuo keičiamas Įstatymo 33 straipsnis: „5 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 33 straipsnį 31 dalimi: „31. Jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos departamentas nagrinėdamas prašymą pakeisti leidimą laikinai ar nuolat gyventi arba naujai įforminti leidimą laikinai gyventi gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju prašymo pakeisti leidimą laikinai ar nuolat gyventi arba naujai įforminti leidimą laikinai gyventi nagrinėjimo terminas sustabdomas šio straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“ 2. Pakeisti 33 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Jeigu nėra gauti prašymą pateikusio užsieniečio šeimos narių ar kitų asmenų paaiškinimai arba Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos, užsienio valstybės institucijos atsakymas ir prašoma informacija (paaiškinimai), būtini sprendimui dėl leidimo gyventi ar naujai įforminti leidimą laikinai gyventi priimti, Migracijos departamentas sustabdo prašymo išduoti ar pakeisti leidimą gyventi nagrinėjimo terminą iki prašomos informacijos (paaiškinimų) gavimo dienos, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie prašymo išduoti ar pakeisti leidimą gyventi nagrinėjimo termino sustabdymą užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo termino sustabdymo dienos.“
2) Pakeisti Projekto 9 straipsniu, kuris įsigalios nuo priimto Įstatymo paskelbimo, keičiamo Įstatymo 44 straipsnio 6.dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Jeigu užsienietis, kuriam leidimas laikinai
gyventi išduotas pagal šio straipsnio 1 dalies 2 punktą, pageidauja
pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį, jis turi pateikti
Migracijos departamentui prašymą leisti pakeisti darbdavį ar prašymą leisti
pakeisti darbo funkciją. Patikrinęs, ar užsienietis atitinka šio straipsnio 1
dalies 2 punkte nustatytas sąlygas, o tais atvejais, kai turi būti priimtas
šio straipsnio 1 dalies 2 punkto c papunktyje nurodytas Užimtumo tarnybos
sprendimas, patikrinęs, ar šis sprendimas priimtas, Migracijos departamentas
priima sprendimą dėl leidimo pakeisti darbdavį ar darbo funkciją ne vėliau
kaip per vieną mėnesį nuo prašymo pateikimo dienos. Jeigu
kyla pagrįstų įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui,
Migracijos departamentas gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl
grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju Migracijos departamentas
sustabdo sprendimo dėl leidimo pakeisti darbdavį ar darbo funkciją priėmimo
terminą, kol bus gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl grėsmės
valstybės saugumui, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie sprendimo priėmimo
termino sustabdymą užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip per 2 darbo
dienas nuo sprendimo priėmimo termino sustabdymo dienos. Migracijos
departamento
3) Pakeisti Projekto 10 straipsnio 8 dalimi, kuri įsigalios nuo 2025 m. sausio 1 d, keičiamo Įstatymo 44 straipsnio 6.dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Jeigu užsienietis, kuriam leidimas
laikinai gyventi išduotas pagal šio straipsnio 1 dalies 2 punktą,
pageidauja pakeisti darbdavį arba darbo funkciją pas tą patį darbdavį, jis
turi pateikti Migracijos departamentui prašymą leisti pakeisti darbdavį ar
prašymą leisti pakeisti darbo funkciją. Patikrinęs, ar užsienietis atitinka
šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytas sąlygas, Migracijos departamentas
priima sprendimą dėl leidimo pakeisti darbdavį ar darbo funkciją ne vėliau
kaip per vieną mėnesį nuo prašymo pateikimo dienos. Jeigu kyla pagrįstų
įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos
departamentas gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės
saugumui įvertinimo. Tokiu atveju Migracijos departamentas sustabdo sprendimo
dėl leidimo pakeisti darbdavį ar darbo funkciją priėmimo terminą, kol bus
gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl grėsmės valstybės saugumui,
bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie sprendimo priėmimo termino sustabdymą
užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo
sprendimo priėmimo termino sustabdymo dienos. Migracijos departamento
4) Pakeisti Projekto 11 straipsniu keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Jeigu nuo pirmą kartą išduoto leidimo laikinai gyventi šiame
straipsnyje nurodytu pagrindu išdavimo nėra praėję 12 mėnesių ir užsienietis
pageidauja pakeisti darbdavį arba jeigu nuo pirmą kartą išduoto leidimo
laikinai gyventi šiame straipsnyje nurodytu pagrindu išdavimo nėra praėję 12
mėnesių ir užsienietis nutraukė darbo santykius ar neteko darbo bei nepraėjus
6 mėnesiams nuo nutrauktų darbo santykių ar darbo netekimo ketina dirbti
aukštos profesinės kvalifikacijos reikalaujantį darbą pas kitą darbdavį, jis
turi pateikti Migracijos departamentui prašymą leisti pakeisti darbdavį.
Patikrinęs, ar užsienietis atitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytas
sąlygas dirbti šį aukštos profesinės kvalifikacijos reikalaujantį darbą,
Migracijos departamentas priima sprendimą dėl leidimo pakeisti darbdavį ne
vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo pateikimo dienos. Jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės
valstybės saugumui, Migracijos departamentas gali kreiptis į Valstybės
saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju
Migracijos departamentas sustabdo sprendimo dėl leidimo pakeisti darbdavį
priėmimo terminą, kol bus gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl
grėsmės valstybės saugumui, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie sprendimo
priėmimo termino sustabdymą užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip
per 2 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo termino sustabdymo dienos.
Migracijos departamento
5) Papildyti Projektą nauju 28 straipsniu, kuriuo keičiamas Įstatymo 100 straipsnis. „28 straipsnis. 100 straipsnio pakeitimas Papildyti 100 straipsnį 2 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip: „100 straipsnis. Leidimo gyventi šalyje kortelės išdavimas ir keitimas 1. Prašymas išduoti ar pakeisti leidimo gyventi šalyje kortelę turi būti išnagrinėtas ir šis dokumentas turi būti išduotas, pakeistas arba atsisakyta jį išduoti ar pakeisti ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo prašymo pateikimo Migracijos departamentui dienos. 2. Jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl Europos Sąjungos valstybės narės piliečio šeimos nario, kuris nėra Europos Sąjungos valstybės narės pilietis, keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos departamentas, nagrinėdamas prašymą dėl leidimo gyventi šalyje kortelės išdavimo ar pakeitimo, gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju Migracijos departamentas sustabdo sprendimo dėl leidimo gyventi šalyje kortelės išdavimo ar pakeitimo priėmimo terminą, kol bus gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl grėsmės valstybės saugumui, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie sprendimo priėmimo termino sustabdymą užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo termino sustabdymo dienos.“
6) Papildyti Projektą nauju 30 straipsniu, kuriuo keičiamas Įstatymo 1052 straipsnis. „30 straipsnis. 1052 straipsnio pakeitimas Papildyti 1052 straipsnį 2 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip: „1052 straipsnis. Leidimo nuolat gyventi šalyje kortelės išdavimas ir keitimas 1. Prašymas išduoti ar pakeisti leidimo nuolat gyventi šalyje kortelę turi būti išnagrinėtas ir šis dokumentas turi būti išduotas, pakeistas arba atsisakyta jį išduoti ar pakeisti ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo prašymo pateikimo Migracijos departamentui dienos. 2. Jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl Europos Sąjungos valstybės narės piliečio šeimos nario, kuris nėra Europos Sąjungos valstybės narės pilietis, keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos departamentas, nagrinėdamas prašymą dėl leidimo nuolat gyventi šalyje kortelės išdavimo ar pakeitimo, gali kreiptis į Valstybės saugumo departamentą dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Tokiu atveju Migracijos departamentas sustabdo sprendimo dėl leidimo nuolat gyventi šalyje kortelės išdavimo ar pakeitimo priėmimo terminą, kol bus gauta Valstybės saugumo departamento išvada dėl grėsmės valstybės saugumui, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Apie sprendimo priėmimo termino sustabdymą užsienietis informuojamas raštu ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo termino sustabdymo dienos.“
Pasiūlymas 4: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai ir papildžius Projektą naujais 5, 28 ir 30 straipsniais, turi būti pakeista paskesnių Projekto straipsnių numeracija: buvusį 28 straipsnį laikyti 29 straipsniu, o buvusius 29–39 straipsnius laikyti atitinkamai 31-41 straipsniais.
Pasiūlymas 5: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai, atsisakius Projekto 1 straipsniu dėstomo Įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir Projektą papildžius naujais 5, 28 ir 30 straipsniais, pakeitus Projekto 2–5 straipsnių, 28 straipsnio ir 29–39 straipsnių numeraciją, turi būti pakeistos nuorodos į atitinkamus Projekto straipsnius Įstatymo įgyvendinamosiose nuostatose.
Pasiūlymas 6: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai, atsisakius Projekto 1 straipsniu dėstomo Įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir Projektą papildžius naujais 5, 28 ir 30 straipsniais, kuriais keičiami atitinkamai Įstatymo 33, 100 ir 1052 straipsnių nuostatos, turi būti pakeistas Projekto pavadinimas, kurį siūloma išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“
NR. IX-2206 ĮSTATYMAS“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
1 |
|
|
|
Kiek tai susiję su kitomis projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 51 dalies nuostatomis (jeigu būtų nuspręsta, atsižvelgiant į aukščiau pateiktą pastabą dėl jos prieštaravimo konstituciniam teisinės valstybės principui, Migracijos departamento teisę kreiptis Valstybės saugumo departamentą dėl užsieniečio grėsmės valstybės saugumui įvertinimo nustatyti atskirose įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nuostatose, reglamentuojančiose konkrečių Migracijos departamento priimamų sprendimų dėl užsieniečio teisinės padėties, priėmimą), atkreiptinas dėmesys į ilgą – iki 2 mėnesių terminą, per kurį pagal aptariamą projekto nuostatą turi būti pateikta Valstybės saugumo departamento išvada dėl asmens grėsmės valstybės saugumui ir atitinkamai tokiam pačiam laikotarpiui sustabdytas sprendimo dėl užsieniečio teisinės priėmimo terminas. Manome, kad tokios trukmės terminas būtų neproporcingas, lyginant jį, pavyzdžiui su maksimaliu 28 darbo dienų terminu, numatytu įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 4 straipsnio 5 dalyje, per kurį turi būti įvertinta užsieniečio grėsmė valstybės saugumui, išduodant jam leidimą gyventi.
|
Nepritarti |
Argumentai: Įstatymo 4 str. 5 d. nustatyta, kad Migracijos departamentas gavęs prašymą išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje turi gauti Valstybės saugumo departamento, Policijos ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos vertinimą, ar nėra grėsmių valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenei. Institucijos savo vertinimą turi pateikti per 14 dienų, bet jeigu dėl svarbių priežasčių nespėja, tuomet terminas pratęsiamas iki 28 dienų Įstatymo 33 str. 5 d. nustatyta, kad jeigu nėra gauta informacija iš valstybės institucijų (ne tik VSD, Policijos ar VSAT, bet ir kitų), kuri yra būtina sprendimui dėl leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje priimti, Migracijos departamentas sustabdo prašymo išduoti ar pakeisti leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje nagrinėjimo terminą iki prašomos informacijos gavimo dienos, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams. Tai reiškia, kad ir siūlomu atveju, jeigu kyla pagrįstų įtarimų dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui, Migracijos departamentas, nagrinėdamas prašymą dėl leidimo gyventi išdavimo ar pakeitimo, taip pat kai pateiktas prašymas išduoti ar pakeisti Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelę ar užsienietis prašo leisti pakeisti darbdavį ar darbo funkciją, galėtų kreiptis į VSD dėl grėsmės valstybės saugumui įvertinimo. Jeigu Migracijos departamentas iš VSD negautų išvados per 28 dienas, jis galėtų stabdyti prašymo nagrinėjimą iki gaus VSD išvadą, tačiau ne ilgiau nei 2 mėn. Pabrėžtina, kad Migracijos departamentas negali išduoti leidimo laikinai gyventi be įvertinimo, ar asmuo nekelia grėsmės valstybės saugumui, todėl siekiant, kad nebūtų praleisti prašymo nagrinėjimo terminai, Įstatyme nustatytas prašymo termino sustabdymas. Pažymėtina, kad VSD išvadas stengiasi pateikti kaip galima greičiau, bet kartais dėl didelių užsieniečių srautų, išvados vėluoja. Be to, terminas bus iškart atnaujintas tik gavus VSD išvadą, todėl nebūtinai visais atvejais terminas bus sustabdytas 2 mėn. Akcentuotina, kad teisės aktuose reglamentuota procedūra turi būti aiški, taip pat sudaranti galimybes institucijai nepraleisti prašymo nagrinėjimo terminų, kai sprendimai nepriimami ne dėl tos institucijos kaltės. Siekiant, kad dėl pernelyg ilgų nagrinėjimo terminų nebūtų pažeistos užsieniečių teisės, poįstatyminiuose teisės aktuose bus numatyta galimybė kreiptis dėl leidimo gyventi anksčiau laiko, kad užsieniečio teisinė padėtis būtų išspręsta dar jam turint galiojantį leidimą gyventi.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
2 |
|
|
|
2. Tikslintina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies redakcija, atsižvelgiant į 2024 m. gegužės 30 d. įstatymu Nr. XIV-2673 priimtus ir jau įsigaliojusius šios dalies pakeitimus. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti naujos numeracijos Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Užsieniečiai, išskyrus prašymą suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar netrukus po neteisėto Lietuvos Respublikos valstybės sienos kirtimo pateikusius prieglobsčio prašytojus, dėl kurių nepriimtas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, turi teisę pasilikti Lietuvos Respublikoje šio Įstatymo 138 straipsnyje nustatyto skundo padavimo termino laikotarpiu, o šiuo laikotarpiu pateikus prašymą dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių, – iki Regionų administracinio teismo nutarties dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių priėmimo arba kai apskųsto sprendimo vykdymas sustabdomas pagal šio Įstatymo 139 straipsnio 1 dalį. Prašymą suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar netrukus po neteisėto Lietuvos Respublikos valstybės sienos kirtimo pateikę prieglobsčio prašytojai, dėl kurių nepriimtas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, turi teisę pasilikti šio straipsnio 6 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose šio Įstatymo 138 straipsnyje nustatyto skundo padavimo termino laikotarpiu, o šiuo laikotarpiu pateikus prašymą dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių, – iki Regionų administracinio teismo nutarties dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių priėmimo arba kai apskųsto sprendimo vykdymas sustabdomas pagal šio Įstatymo 139 straipsnio 1 dalies 2 punktą. Šioje dalyje nurodytos teisės nesuteikiamos, jeigu užsienietis pateikia paskesnį prašymą suteikti prieglobstį, kuriame nėra naujų esminių motyvų, tik siekdamas atidėti ar sutrukdyti įvykdyti sprendimą išsiųsti užsienietį iš Lietuvos Respublikos, kuriuo remiantis jis būtų artimiausiu metu išsiųstas, arba jeigu užsienietis pateikia naują paskesnį prašymą, kai dėl ankstesnio paskesnio prašymo suteikti prieglobstį yra priimtas galutinis sprendimas, ir nėra šio Įstatymo 130 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų priežasčių, dėl kurių negalima jo išsiųsti iš Lietuvos Respublikos.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
6 |
|
|
|
3. Tikslintina projekto 6 straipsnio keičiamo įstatymo 35 straipsnio 1 dalies 21 punkte pateikta nuoroda, t. y, vietoj nuorodos į „šio Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 4 dalį“ įrašytina nuoroda į „šio Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 4 punktą“.
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
10 |
|
|
|
4. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 44 straipsnio 11 dalyje vietoj formuluotės „šio Įstatymo 44 straipsnio“ įrašytina formuluotė „šio straipsnio“. |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
14 |
3 |
|
|
5. Tikslintina projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 8 dalis: vietoj formuluotės „Asmenims, kuriems sukako 75 metai“ įrašytina formuluotė „Asmenims, kuriems sukako 65 metai“ (tokiu būdu nuostata derėtų su Pilietybės įstatymo 18 straipsnio nuostatomis ir kuriai pagrindinis komitetas pritarė, tačiau projektas nebuvo atitinkamai pakeistas. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, teikdama išvadą dėl Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2260 26, 35, 41, 42, 44, 53, 107 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3352, 2024 m. balandžio 10 d. nutarimo Nr. 245 1.2. papunkčiu taip pat pasiūlė vienodai reglamentuoti keičiamame įstatyme ir Pilietybės įstatyme nurodytas išimtis, kai netaikomas reikalavimas mokėti valstybinę kalbą); vietoj formuluotės „asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatyti individualieji pagalbos poreikiai“ įrašytina formuluotė „asmenims, kuriems Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo nustatyta tvarka yra nustatyti individualieji pagalbos poreikiai“; vietoj formuluotės „šio Įstatymo 53 straipsnio 6 dalyje“ įrašytina formuluotė „šio straipsnio 6 dalyje“.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: „8. Asmenims, kuriems sukako
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
26 |
|
|
|
6. Projekto 26 straipsniu keičiamo įstatymo 94 straipsnio 1 dalies 5 punktas tikslintinas, atsižvelgiant į priimtus šio punkto pakeitimus (vietoj nuorodos į „Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 4, 41 ar 10 punktą“ teikti nuorodą į „Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 4 ar 10 punktą“ bei vietoj žodžių „ir verstis individualia veikla“ įrašyti žodžius „ar vykdyti savarankišką veiklą“.) |
Pritarti |
Pasiūlymas: „26 straipsnis. 94 straipsnio pakeitimas Pakeisti 94 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „5) pateikę prašymą išduoti arba pakeisti leidimą laikinai gyventi
šio Įstatymo 40 straipsnio 1 dalies 4
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
30 |
|
|
|
7. Svarstytina, ar projekto 30 straipsniu keičiamo įstatymo 133 straipsnio 1 dalis, neturėtų būti patikslinta analogiškai, kaip projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 35 straipsnio 11 punktas, vietoj žodžių „ar neįvykdė mokesčius reglamentuojančiuose Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų mokestinių prievolių“ įrašant žodžius „arba nepateikė bent vienos iš privalomų teikti mokesčių deklaracijų“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto naujos numeracijos 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „32 Pakeisti 133 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Užsieniečiui, kuriam buvo atsisakyta išduoti kelionės leidimą ar
jis buvo panaikintas ar atšauktas dėl vienos ar kelių priežasčių, nustatytų
Reglamento (ES) 2018/1240 37 straipsnio 1 dalies a–e punktuose, arba kuriam buvo
atsisakyta išduoti vizą ar ji buvo panaikinta, ar atšaukta Šengeno viza, arba
kuriam buvo atsisakyta išduoti leidimą gyventi ar jis buvo panaikintas,
užsieniečiui, kuris buvo neįleistas į Lietuvos Respubliką, įpareigotas
išvykti iš Lietuvos Respublikos, grąžintas į užsienio valstybę, perduotas
užsienio valstybei pagal Lietuvos Respublikos sudarytą tarptautinę sutartį
dėl neteisėtai esančių asmenų grąžinimo (readmisijos) arba bandė neteisėtai
išvykti iš Lietuvos Respublikos ar išvyko iš jos, arba užsieniečiui, kuris
neturi teisės gyventi Lietuvos Respublikoje ir nevykdo įsipareigojimų
muitinei, nesumokėjo Lietuvos Respublikos įstatymų
nustatyta tvarka skirtos (skirtų) baudos (baudų)
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
32 (138) |
(3) |
|
|
8. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 33 straipsnio 1 dalimi pripažinus netekusiu galios įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 139 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame buvo numatytas automatinis apskųsto sprendimo panaikinti leidimą laikinai gyventi sustabdymas, projekto 32 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 138 straipsnio 3 dalyje nėra įvardijamas konkretus sprendimas, kurio vykdymas sustabdomas. Tai reiškia, kad ši nuostata turėtų būti taikoma dėl visų sprendimų. Be to, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad tarpusavyje nedera keičiamo įstatymo 139 straipsnio 1 dalies nuostatos, reglamentuojančios automatinį sprendimų vykdymo sustabdymą, su keičiamo įstatymo 138 straipsnio 3 dalies nuostata, numatančia automatinio sprendimo vykdymo sustabdymo išimtį, kai sprendimas yra priimtas dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 32 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 138 straipsnio 3 dalyje po žodžių „Kol nėra pasibaigęs sprendimo“ įrašyti žodžius „panaikinti leidimą laikinai gyventi“. Taip pat svarstytina, ar projekto 32 straipsniu pildomos keičiamo įstatymo 138 straipsnio 3 dalies nereikėtų patikslinti, po žodžių „nutarties dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių dėl apskųsto sprendimo“ įrašant žodžius „vykdymo sustabdymo“, atsižvelgiant į tai, kad teismas gali pritaikyti įvairias reikalavimo užtikrinimo priemones.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto naujos numeracijos 34 straipsniu keičiamo Įstatymo 138 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Kol nėra pasibaigęs sprendimo panaikinti leidimą laikinai gyventi apskundimo ir nutarties dėl reikalavimo užtikrinimo priemonių dėl apskųsto sprendimo vykdymo sustabdymo priėmimo terminas, o kai skundas paduotas, kol nėra išspręstas skundo priėmimo teisme klausimas, sprendimo vykdymas sustabdomas, išskyrus atvejus, kai sprendimas priimtas dėl užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui.“ Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-14 |
39 |
|
|
|
9. Projekto 39 straipsnio 1 dalyje, atsižvelgiant į numatomą teikiamo projekto priėmimo datą (2024 m. birželio 20 d.), siūlytume atsisakyti projekto nuostatų, kurios turėtų įsigalioti iš karto po įstatymo paskelbimo Teisės aktų registre, t. y., likus kelioms dienoms iki teikiamo įstatymo projekto įsigaliojimo datos – 2024 m. liepos 1 d. 10. Pagal projekto 39 straipsnio 2 dalį įstatymo 23 straipsnio 3 ir 4 dalys turėtų įsigalioti 2025 m. sausio 1 d. Svarstytina, ar projekto 23 straipsnio 3 dalis, kuria yra keičiama įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 62 straipsnio 5 dalis, neturėtų įsigalioti įstatymo projekto įsigaliojimo dieną, nes iš esmės identiška įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 62 straipsnio 5 dalis, galioja jau šiuo metu. Svarstytina ir tai, ar 2025 m. sausio 1 d. neturėtų įsigalioti ne tik įstatymo 23 straipsnio 4 dalis, bet ir šio straipsnio 5 dalis (tuomet atitinkamai reikėtų tikslini ir projekto 39 straipsnio 1 dalį). 11. Tikslintinas projekto 39 straipsnio 4 dalies 1 punktas, vietoj skaičiaus ir žodžių „1 dalyje nurodytus šio įstatymo straipsnius ar jų dalis“ įrašant skaičius ir žodžius „2 ir 3 dalyse nurodytų šio įstatymo straipsnių ar jų dalių“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1, 9, 10 ir 11 pastaboms, atsisakius Projekto 1 straipsniu dėstomo Įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir Projektą papildžius naujais 5, 28 ir 30 straipsniais, pakeitus Projekto 2–5 straipsnių, 28 straipsnio ir 29–39 straipsnių numeraciją, turi būti pakeistos nuorodos į atitinkamus Projekto straipsnius Įstatymo įgyvendinamosiose nuostatose, todėl siūloma pakeisti Projekto naujos numeracijos 41 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 2. Šio įstatymo 3. Šio įstatymo 10 straipsnio 7 dalis ir 18 straipsnis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d. 4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, socialinės apsaugos ir darbo ministras, vidaus reikalų ministras: 1) iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo, išskyrus šio
straipsnio 2) iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio straipsnio 2 dalyje nurodytų šio įstatymo straipsnių ar jų dalių įgyvendinamuosius teisės aktus; 3) iki 2025 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 10 straipsnio 7 dalies ir 18 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus. 5. Užsieniečių prašymai išduoti ar pakeisti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, pateikti iki šiame įstatyme numatytų pakeitimų įsigaliojimo, baigiami nagrinėti ir sprendimai išduoti, pakeisti ar panaikinti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje priimami vadovaujantis iki šiame įstatyme numatytų pakeitimų įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatomis. 6. Užsieniečiai, pradėję dirbti iki 2024 m. liepos 1 d. pagal įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 62 straipsnio 2 dalį, turi teisę dirbti iki pasibaigs jų teisėto buvimo laikotarpis arba jie įgis teisę dirbti kitais įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nustatytais pagrindais. 7. Į 2025 m. kvotą neįskaičiuojami atvejai, kai prašymas išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 40 straipsnio 1 dalies 4 punkto pagrindu pateiktas iki 2025 m. sausio 1 d., o leidimas laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje išduotas 2025 m. 8. Ukrainos piliečiams, jų šeimos nariams ir asmenims be pilietybės, gyvenusiems Ukrainoje, pasitraukusiems iš Ukrainos į Lietuvos Respubliką dėl Rusijos Federacijos karinių veiksmų Ukrainoje ir pasinaudojusiems galimybe pradėti dirbti be leidimo dirbti arba be Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos priimamo sprendimo dėl užsieniečio darbo atitikties Lietuvos Respublikos darbo rinkos poreikiams, leidimas laikinai gyventi įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 44 straipsnio pagrindu išduodamas ir keičiamas netaikant įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 44 straipsnio 1 dalies 2 punkto c papunktyje nustatytos sąlygos, jeigu darbo santykiai tęsiami su tuo pačiu darbdaviu.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -.
Komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis
Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja Laura Plyniuvienė