LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675

5, 7, 8 IR 15 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-284

 

2023-05-03  Nr. 109-P-14

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas,  Antanas Čepononis, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis,  Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė..

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 3 dalį siūloma pakeisti ir nustatyti, kad šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems asmenims šalpos pensijos skiriamos ir mokamos, jeigu mėnesio, ėjusio prieš tą mėnesį, už kurį mokama pensija, šio asmens draudžiamosios pajamos, kaip jos apibrėžtos Valstybinio socialinio draudimo įstatyme (toliau – draudžiamosios pajamos), yra mažesnės negu dvi minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA) arba jis kitoje valstybėje negauna su darbo santykiais susijusių pajamų, išskyrus asmenis, nurodytus Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnyje.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šios dalies taisyklės būtų taikomos dviem šalpos pensijų gavėjų grupėms - keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems (asmenys, pripažinti netekusiais 45 procentų ir daugiau darbingumo (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti I, II ar III grupės invalidais) ir keičiamo įstatymo 6 straipsnyje nurodytiems (senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, neįgiję teisės į socialinio draudimo pensiją). Pažymėtina, kad Šalpos pensijų įstatymo 1 straipsnyje apibrėžtas tikslas – nustatyti mėnesines pinigines išmokas, užtikrinančias minimalias pajamas asmenims, atitinkantiems šiame įstatyme nustatytas sąlygas neįgalumo, netekto darbingumo ir senatvės atvejais, taip pat mėnesines pinigines išmokas mirusiojo vaikams (įvaikiams), leidžia preziumuoti, kad kitų šalpos pensijų gavėjų pajamos taip pat yra minimalios, todėl svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas dera su konstituciniu asmenų lygiateisiškumo principu.

Spręsti pagrindiniame komitete.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

2, 4

 

 

2. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnį siūloma papildyti nauja 20 dalimi ir nustatyti šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems šalpos pensijos gavėjams, kurie turi draudžiamųjų pajamų, mokamos šalpos pensijos apskaičiavimo taisykles. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį, asmenims, nurodytiems šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje, turintiems teisę į pensiją (išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją) ar pensijų išmoką, kurių dydis (bendra jų suma) (kartu su pensijos priemoka) mažesnis už šalpos pensiją, mokamas šalpos pensijos ir pensijos ar pensijų išmokos (bendros jų sumos) (kartu su pensijos priemoka) skirtumas. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems asmenims šalpos pensijos skiriamos ir mokamos, jeigu mėnesio, ėjusio prieš tą mėnesį, už kurį mokama pensija, šio asmens draudžiamosios pajamos, kaip jos apibrėžtos Valstybinio socialinio draudimo įstatyme (toliau – draudžiamosios pajamos), yra mažesnės negu dvi minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA).  Tačiau įstatymo projekto 4 straipsniu pildomoje naujoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalyje siūloma nustatyti diferencijuotą šalpos pensijos mokėjimą (kai draudžiamosios pajamos per mėnesį yra ne didesnės negu MMA, mokama šalpos pensijų bazė, kai draudžiamosios pajamos per mėnesį yra didesnės negu MMA ir mažesnės negu 2 MMA, mokama šalpos pensijos dalis).

Iš įstatymo projekte teikiamo reguliavimo šių normų tarpusavio santykis nėra aiškus. Siekiant išvengti praktinio taikymo neaiškumų, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalių bei 15 straipsnio 20 dalies nuostatas reikėtų tikslinti ir derinti tarpusavyje.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

4

3

3

3. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalies 3 punkto nuostata, pagal kurią „<…> kol draudžiamosios pajamos nebus nustatytos, preziumuojama, kad tokio asmens draudžiamosios pajamos yra 2 MMA dydžio, ir šalpos pensija nemokama. Tokiu atveju gavus oficialius duomenis apie asmens draudžiamąsias pajamas, patvirtinančius, kad asmuo atitinkamą mėnesį neturėjo draudžiamųjų pajamų arba jos buvo mažesnės negu MMA, asmeniui per 30 dienų apskaičiuojama ir išmokama priedo nepriemokos suma“ svarstytina, nes gali susidaryti tokia teisinė padėtis, kai asmuo, ypač tas, kuris neturėjo draudžiamųjų pajamų, bus nepalankesnėje teisinėje padėtyje, nei nustatyta šiuo metu galiojančiu teisiniu reguliavimu.

Aptariamame punkte nevisiškai suprantama, kas apibrėžta formuluote „priedo nepriemokos suma“, todėl ją siūlytina tikslinti. 

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

4

3

3

4. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalies 3 punkto formuluotes reikėtų tikslinti ir nurodyti ne pavyzdinį sąrašą, o asmenų ar subjektų grupes, kuriems nurodytos taisyklės taikomos.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

4

1

 

5. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalies formuluotę „<...> jam paskirtos šalpos neįgalumo arba šalpos senatvės pensijos mokėjimas nustatomas šio straipsnio 20 dalyje <...>“ siūlytina tikslinti bendrinės kalbos požiūriu (pavyzdžiui „<...> jam paskirta šalpos neįgalumo arba šalpos senatvės pensija mokama šio straipsnio 20 dalyje nustatyta tvarka <...>.“

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

5

 

 

6. Įstatymo projekto 5 straipsnio pavadinimas tikslintinas, nes šiame straipsnyje nėra normų, reguliuojančių įstatymo taikymą. Įstatymo projekto 5 straipsnio turinyje reikėtų atsisakyti žodelio „nuo“, nes įstatymo įsigaliojimas yra vienkartinis, o ne tęstinis aktas.

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

 

7. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas pareikalaus papildomų valstybės biudžeto lėšų, dėl šio teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės, kaip valstybės biudžeto planuotojos, išvadą.

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

*

8. Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekte bei projekto lyginamajame variante turėtų būti nurodyti įstatymo projekto teikėjų vardai ir pavardės. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), todėl atitinkamai pildytinas aiškinamasis raštas.

Atsižvelgti.

 

9.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2021-03-19

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 5, 7, 8 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-284 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija,

2021-04-19

 

 

 

Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija atkreikia dėmesį į nurodyto Šalpos pensijų įstatymo Nr. 1-675 5,7,8 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XIVP-284) projektą, kuriam siūloma pritarti ir pateikti svarstyti reikalinguose komitetuose

Atsižvelgti.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021-06-21 nutarimas Nr. 496

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gegužės 5 d. sprendimo Nr. SV-S-98 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 5, 7, 8 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-284 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą, atsižvelgiant į toliau pateiktus pasiūlymus:

1. Įstatymo projekto 1 ir 3 straipsniais siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo (toliau – Įstatymas) 5 ir 8 straipsnius, siekiant sudaryti teisines prielaidas nuo 2022 m. sausio 1 d. šalpos pensijas skirti ir mokėti asmenims, netekusiems 45–55 procentų darbingumo. Įstatymo projekto 2 ir 4 straipsniais siūloma pakeisti Įstatymo 7 ir 15 straipsnius, nustatant šalpos pensijų gavėjams palankesnes sąlygas, kurioms esant būtų mokamos šalpos neįgalumo pensijos ir šalpos senatvės pensijos. Šių pakeitimų įsigaliojimo data nenustatoma, todėl, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 1 dalimi, jie įsigaliotų kitą dieną po priimto įstatymo paskelbimo Teisės aktų registre dienos.

Preliminariais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais, Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti kasmet papildomai reikėtų skirti apie 9,8 mln. eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, iš jų apie 5 mln. eurų – Įstatymo projekto 1 ir 3 straipsniuose siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms ir apie 4,8 mln. eurų – Įstatymo projekto 2 ir 4 straipsniuose siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti. 2021 metais Įstatymo projekto 2 ir 4 straipsniuose siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti papildomai reikėtų skirti apie 2,4 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad „<...> įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai“ (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“), kad „teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, <...> turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais“ (Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų“ 8 straipsnio penktosios dalies ir 19 straipsnio pirmosios dalies normų atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai“).

Atsižvelgiant į dėl COVID-19 pandemijos išaugusį neapibrėžtumą, pagal atnaujintą šalies ekonominės raidos scenarijų 2021 metais numatant didesnį valdžios sektoriaus deficitą ir skolą, taip pat į tai, kad, ir toliau prisiimant papildomus ilgalaikius įsipareigojimus ir augant valdžios sektoriaus skolai, valstybės skolos lygis vidutiniu laikotarpiu (2021–2024 m.) priartėtų prie 60 procentų bendrojo vidaus produkto ir tai keltų riziką viešųjų finansų tvarumui, Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme skirti papildomų lėšų Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti nenumatyta, darytina išvada, kad prisiimti papildomų finansinių įsipareigojimų, susijusių su Įstatymo projekto 2 ir 4 straipsniuose siūlomų teisinio reguliavimo priemonių įgyvendinimu, 2021 metais galimybių nebus.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Įstatymo projektą svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu ir įstatymo įsigaliojimo datą susieti su jam įgyvendinti reikalingų valstybės biudžeto lėšų skyrimu.

2. Siekiant teisinio aiškumo ir sklandaus Įstatymo taikymo priėmus įstatymą, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 7 punkte įtvirtintu teisėkūros sistemiškumo principu, pagal kurį teisės normos turi derėti tarpusavyje, Įstatymo 7 straipsnio
2 dalis, Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiama Įstatymo 7 straipsnio 3 dalis bei Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalimi pildoma Įstatymo 15 straipsnio 20 dalis, kuriose nustatoma šalpos pensijų mokėjimo asmenims, nurodytiems Įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje, tvarka, tikslintinos, jose dėstomas nuostatas suderinant tarpusavyje, nes, pagal Įstatymo 7 straipsnio 2 dalį, nurodytiems asmenims, turintiems teisę į pensiją (išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją) ar pensijų išmoką, kurių dydis (bendra jų suma) (kartu su pensijos priemoka) mažesnis už šalpos pensiją, mokamas šalpos pensijos ir pensijos ar pensijų išmokos (bendros jų sumos) (kartu su pensijos priemoka) skirtumas, pritarus Įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms, nurodytiems asmenims šalpos pensija būtų skiriama ir mokama, jeigu nurodytų asmenų draudžiamosios mėnesio, ėjusio prieš tą mėnesį, už kurį mokama pensija, pajamos būtų mažesnės negu dvi Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos, o pritarus Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalimi teikiamiems siūlymams, būtų nustatytas pagal nurodytų asmenų gaunamų draudžiamųjų pajamų dydį diferencijuotas šalpos pensijų mokėjimas.

3. Kadangi pagal Įstatymo 8 straipsnio 5 dalį asmenims gali būti mokamos 1 arba 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio šalpos senatvės pensijos, o pagal Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalimi pildomą Įstatymo 15 straipsnio 20 dalį Įstatymo 6 straipsnyje nurodytiems asmenims būtų mokama tik šalpos pensijos bazės dydžio šalpos senatvės pensija, siekiant nepažeisti asmenų teisėtų lūkesčių principo, siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalimi pildomą Įstatymo 15 straipsnio 20 dalį, joje nurodant, kad Įstatymo nustatytais atvejais Įstatymo 6 straipsnyje nurodytiems asmenims mokamos 1 arba 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio šalpos senatvės pensijos.

4. Atsižvelgiant į Įstatymo 16 straipsnio 1 dalies nuostatas, pagal kurias šalpos išmokos skiriamos ir mokamos nuo teisės gauti šalpos išmoką atsiradimo dienos, tačiau ne daugiau kaip už 6 mėnesius iki prašymo skirti šalpos išmoką gavimo šalpos išmokas mokančioje įstaigoje dienos, siekiant teisinio aiškumo, Įstatymo projektas tobulintinas, jį papildant pereinamosiomis nuostatomis dėl Įstatymo projekto 1 straipsniu siūlomų keitimų taikymo priėmus įstatymą, jose nustatant, kad asmenims, pripažintiems netekusiais 45–55 proc. darbingumo (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais), išskyrus asmenis, nurodytus Įstatymo 5 straipsnio
2 punkte, šalpos neįgalumo pensijos skiriamos ir mokamos nuo teisės jas gauti atsiradimo dienos, tačiau ne anksčiau kaip nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

5. Pritarus Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatoms, gali susidaryti situacija, kai, vertinant mėnesį, ėjusį prieš tą mėnesį, už kurį asmeniui mokama šalpos pensija, asmens gautas draudžiamąsias pajamas, šalpos pensija jam negalės būti paskirta, nes jo draudžiamosios nurodyto laikotarpio, kuris jau bus praėjęs, pajamos viršys dviejų Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų minimaliųjų mėnesinių algų dydį, nors kreipimosi dėl šalpos pensijos skyrimo dieną jis draudžiamųjų pajamų nebegaus. Toks teisinis reguliavimas neatitiks Įstatymo 1 straipsnyje nustatyto Įstatymo tikslo – nustatyti mėnesines pinigines išmokas, užtikrinančias minimalias pajamas asmenims, atitinkantiems Įstatyme nustatytas sąlygas neįgalumo, netekto darbingumo ir senatvės atvejais, taip pat mėnesines pinigines išmokas mirusiojo vaikams (įvaikiams).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Įstatymo projektą tobulinti, atsisakant Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 3 dalies pakeitimų ir vietoj jų nustatant, kad atitinkamo dydžio draudžiamųjų pajamų gavimas per atitinkamą laikotarpį yra pagrindas nutraukti paskirtos šalpos pensijos mokėjimą.

Pritarti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

Iš esmės pritarti įstatymo projekto nuostatoms, kuriomis siekiama šalpos pensijas skirti ir mokėti asmenims, netekusiems 45 - 55 procentų darbingumo, sudaryti paskatas šalpos pensijų gavėjams integruotis į darbo rinką, tačiau įvertinus tai, kad Vyriausybė, atsižvelgdama į Minimalių pajamų studiją, planuoja pateikti Seimui svarstyti atitinkamus teisės aktų projektus, tarp kurių ir projektai dėl šalpos išmokų sistemos tobulinimo, pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui įstatymo projektą Nr. XIVP-284 svarstyti kartu su Vyriausybės teikiamais projektais.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Juozas Varžgalys.

 

Komiteto pirmininkas                                                                          

            Mindaugas Lingė                                 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė