LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 23, 24, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4097
2016 m. rugsėjo 14 d. Nr. 108-P-26
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Remigijus Žemaitaitis, Komiteto nariai: Kęstutis Daukšys, Sergej Dmitrijev, Šarūnas Gustainis, Zbignev Jedinskij, Dainius Kreivys, Arvydas Mockus, Jurgis Razma, Birutė Vėsaitė.
Komiteto biuro vedėja Regina Zabarauskienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Rima Petkūnienė, Darius Šaltmeris, padėjėjos: Zita Jodkonienė ir Giedrė Mickienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-03-16 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreipiame dėmesį, kad 2015 m. gruodžio 8 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XII-2145, kurio pagrindu tam tikri Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalies, 24 straipsnio, 25 straipsnio ir 26 straipsnio 1 dalies pakeitimai įsigalioja nuo 2017 m. kovo 1 d. ir nuo 2018 m. kovo 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu projektu siūloma pakeisti taip pat keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalį, 24 straipsnį, 25 straipsnį ir 26 straipsnio 1 dalį, o projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalimis siūlomos pakeitimų įsigaliojimo datos sutampa su aukščiau paminėtomis šių straipsnių pakeitimų įsigaliojimo datomis, turėtų būti keičiamas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XII-2145. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-03-16 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos konvergencijos programa, Valstybės pažangos strategija <...> , manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
|
Pritarti |
|
3. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2016-03-22 |
|
|
|
Europos teisės departamentas išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4097 (toliau – įstatymo projektas), kuriuo siūloma padidinti galiojančius akcizų tarifus alui, vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams, tarpiniams produktams, etilo alkoholiui. Pažymime, kad 1992 m. spalio 19 d. Tarybos direktyvoje 92/84/EEB dėl alkoholiui ir alkoholiniams gėrimams taikomų akcizo tarifų suderinimo nustatyti minimalūs tarifai kiekvienai produktų kategorijai. Laikydamosi minimalių tarifų, valstybės narės gali laisvai nustatyti nacionalinius tarifus. Dėl to Europos Sąjungoje taikomi skirtingi mokesčių dydžiai, kurie atspindi skirtingus nacionalinės politikos interesus. Todėl pastabų ar pasiūlymų dėl pateikto įstatymo projekto nuostatų neturime.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos mažųjų alaus daryklų asociacija, 2016-06-21 |
|
|
|
(...) Seimas dar 2015 m. gruodžio 8 d. priėmė Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 26, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XII-2145. Šiais Akcizų įstatymo pakeitimais kaip tik jau yra įtvirtintos ir įsigaliojo akcizui alui didinimo datos ir konkretūs akcizo alui dydžiai 2016 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu.
Pateiktu Įstatymo projektu iš naujo siūloma drastiškai keisti akcizo alui dydžius 2017 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu, kuriuos kaip minėta Lietuvos Respublikos Seimas patvirtino tik prieš pusę metų 2015 m. gruodžio 8 d. (...).
Siūlymai (...) vėl keisti drastiškai didinant akcizo alui dydį 2017 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu pažeidžia teisėkūros principus, visuomenės teisinio apibrėžtumo teisėtųs lūkesčius, ūkio subjektų poreikį prognozuoti valstybės politiką mokesčių srityje.
(...) manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
|
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2016-07-11 |
|
|
|
(...) 4. Nepritarti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4097 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4097), nes jame siūloma teisinio reguliavimo priemonė – didinti akcizų tarifus visiems alkoholiniams gėrimams – laikytina nepagrįsta ir neproporcinga. 2016 m. kovo 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas, kuriame numatyta proporcingai didinti akcizų tarifus visiems alkoholiniams gėrimams kasmet iki 2018 metų. Taip nuosekliai akcizų tarifus didinant 3 metus siekiama ilgalaikio tikslo – mažinti skirtingų alkoholinių gėrimų grupių apmokestinimo skirtumus, neiškraipyti alkoholinių gėrimų vartojimo struktūros ir nesukelti kainų šuolio, kuris sudarytų sąlygas didėti nelegalių alkoholinių gėrimų ir sveikatai pavojingų alkoholio pakaitalų vartojimui. Įstatymo projekto Nr. XIIP-4097 siūlymas vėl didinti akcizus, kurių didinimą nustatantis teisės aktas įsigaliojo 2016 m. kovo 1 d., neatitinka šios srities politikos ir gali sukelti minėtas pasekmes. (...) |
Pritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto sprendimą. |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: 6. Komiteto / Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui Įstatymo projektą grąžinti iniciatoriams patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos pastabas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. liepos 11 d. nutarime Nr. 722 išdėstytais argumentais, taip pat Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatomis.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: už – 5; prieš – 3; susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Remigijus Žemaitaitis.
Komiteto pirmininkas Remigijus Žemaitaitis
Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė