LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 161, 171 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 162 STRAIPSNIO PANAIKINIMO 

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3903

 

2020 m. gegužės 27 d. 108-P-20

Vilnius

 

1. Komiteto (nuotoliniame) posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys, Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma, Remigijus Žemaitaitis.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo narys Vytautas Kernagis, Ekonomikos ir inovacijų viceministras Marius Skuodis, Lietuvos pramonininkų konfederacijos vykd. direktorius Ričardas Sartatavičius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

 

       Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu yra siūloma pakeisti Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatas ir nustatyti, kad su tabako gaminiais susijusiais gaminiais susijusi veikla būtų licencijuojama. Vadovaujantis keičiamo įstatymo 10 straipsniu, šio straipsnio 1 dalyje nurodytų rūšių veiklos licencijavimo taisykles, vadovaudamasi šiuo Įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu ir kitais teisės aktais, tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Be to, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 6 dalis nustato, kad licencijų išdavimo savivaldybėse veiksmus koordinuoja ir stebėseną atlieka Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Atsižvelgiant į nurodytas keičiamo įstatymo nuostatas, dėl projekto turi būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti

Vyriausybės nuomonė gauta– 2020 m. sausio 29 d. Nr. 64.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

2.    Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, keičiant teisinį reguliavimą, reguliavimui prieštaraujantys straipsniai pripažįstami netekusiais galios. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas koreguotinas, vietoj žodžio „PANAIKINIMO“ įrašant žodžius „PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS“. Atitinkamai koreguotini ir teikiamo projekto 7 straipsnio pavadinimas ir esmės turinys.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

3.    Derinant projekto nuostatas tarpusavyje ir su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis, projektu papildomai turi būti atitinkamai pakeistos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos: 1 straipsnio 1 dalis, apibrėžianti šio įstatymo paskirtį, ketvirtojo skirsnio pavadinimas, 21, 22, 24 straipsnių nuostatos bei 25 straipsnio pavadinimas ir 1 dalis.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

4.    Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, kai keičiamame straipsnyje keičiama daugiau kaip pusė jo dalių, visas straipsnis dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, projekto 2, 3 ir 9 straipsniai, kuriais keičiami atitinkamai įstatymo 11, 12 ir 26 straipsniai, koreguotini.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

5.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 6 punkte prieš žodį „Įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

6.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti įstatymo 11 straipsnio 2 dalį 11 punktu, nustatančiu atskirą reikalavimą – turėti sandėlį (-ius), kuriame (-iuose) bus vykdoma su tabako gaminiais susijusių gaminių didmeninė prekyba ir (ar) šie gaminiai bus laikomi. Ši nuostata svarstytina keliais aspektais. Pirma, nėra aišku, kodėl šio punkto nuostatos dėstomos atskiru punktu, o nėra įkeliamos į to paties įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 8 punkto nuostatas, kaip tai siūloma visais kitais atvejais. Antra, projektu pildomame įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 11 punkte turi būti numatyta išlyga – „taikoma tais atvejais, kai Lietuvos Respublikoje įsteigtas juridinis asmuo ar užsienio juridinio asmens filialas prašo išduoti licenciją verstis didmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais“. Trečia, jeigu įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 11 punkto nuostatos būtų perkeltos į įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 8 punktą, turėtų būti atitinkamai patikslintos nuorodos, esančios projekto 2 straipsnio 6 dalimi keičiamame įstatymo 11 straipsnio 8 dalies 3 punkte; taip pat papildomai turėtų būti keičiamos keičiamo įstatymo 11 straipsnio 13 dalies 2 punkto ir 14 dalies 2 punkto nuostatos.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

7.    Projekto 2 straipsnio 9 dalimi keičiamame 11 straipsnio 11 dalies 2 punkte taip pat turėtų būti pateikta nuoroda į 99 straipsnį. Be to, nuorodos į kitus straipsnius turi būti nurodomos didėjančia eilės tvarka.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

8.    Derinant tarpusavyje projekto ir keičiamo įstatymo nuostatas, projektu papildomai turi būti atitinkamai keičiama ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 15 dalies preambulė.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

9.    Projekto 3 straipsnio 3, 4 ir 5 dalimis siūloma pakeisti įstatymo 12 straipsnio 3, 4 ir 5 dalis, papildant jas antromis pastraipomis. Toks įstatymo teksto dėstymas prieštarauja teisės technikos taisyklių reikalavimams, vadovaujantis kuriomis, įstatymo straipsnio dalis gali sudaryti tik punktai. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, naująsias nuostatas dėstant atskiromis straipsnio dalimis arba apjungiant jas su kitomis keičiamo straipsnio dalių nuostatomis.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

10.          Projekto 4 straipsnio esmė dėstytina taip: „Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:“. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 6 straipsniui. Pažymėtina, kad projekto 4 straipsnio ir projekto 6 straipsniu keičiamo 161 straipsnio vienintelės straipsnio dalys nenumeruotinos.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

11.          Projekto 10 straipsnis papildytinas 2 dalimi, nustatančia įpareigojimą atsakingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo parengti ir patvirtinti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Be to, atitinkamai tikslintinas ir projekto 10 straipsnio pavadinimas bei šio straipsnio 1 dalyje numatytina išlyga dėl šio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo.

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

12.          Projekto pabaigoje turi būti dėstomos tik įstatymo pasirašančio asmens pareigos, šio asmens vardas ir pavardė nenurodytini.

 

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-10-10

 

 

 

13.          Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 6 straipsnio lyginamasis variantas neatitinka teisės technikos reikalavimų.

 

 

Pritarti

 

14.

Europos teisės departamentas prie LR teisingumo ministerijos,

2019-10-24

 

 

 

 Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos  tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 161, 171 ir 26 straipsnių pakeitimo ir 162 straipsnio panaikinimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3903 (toliau – Įstatymo projektas) atitikties Europos Sąjungos teisei aspektu, teikiame šias pastabas.

1.    Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad vienas šio Įstatymo projekto tikslų yra mažinti elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą. Tačiau Įstatymo projekto nuostatomis siūlomas reglamentavimas apims ne tik elektronines cigaretes ir jų pildykles, bet ir rūkomuosius žolinius gaminius, kurie patenka į su tabako gaminiais susijusių gaminių apibrėžimą, įtvirtintą Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 2 straipsnio 35 dalyje. Vertinant Įstatymo projektą ir jo aiškinamąjį raštą lieka neaišku, ar suformuluotam tikslui pasiekti yra būtina siūlomą reglamentavimą taikyti ir šiems gaminiams.

Atkreipiame dėmesį, kad jau galiojančios redakcijos įstatyme esama pavyzdžių, kai tam tikri reikalavimai yra taikomi ne visiems su tabako gaminiais susijusiems gaminiams, bet tik elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms. Ši skirtis itin svarbi Lietuvos Respublikos  tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 15 ir 162 straipsnių kontekste dėl nuotolinės prekybos apribojimų. Pažymėtina, kad Direktyvos 2014/40/ES[1], kuri reglamentuoja ir nuotolinės prekybos ribojimų klausimą, 20 straipsnio 6 dalis (kartu su 18 straipsniu) numato tokius ribojimus tik elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, bet ne rūkomiesiems žoliniams gaminiams. Todėl Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsnio nuostatos, kiek jomis įvedamas naujas draudimas nuotoliniu būdu prekiauti rūkomaisiais žoliniais gaminiais, viršija Direktyvoje 2014/40/ES numatytus ribojimus, riboja laisvą prekių judėjimą ir galėtų sukurti papildomą administracinę naštą ūkio subjektams, nenumatytą Europos Sąjungos teisės aktu[2]. Pažymėtina, kad Direktyvos 2014/40/ES preambulės 55 punkte nurodyta, kad valstybės narės gali priimti papildomas ribojančias priemones, susijusias su rūkomaisiais žoliniais gaminiais, atitinkančias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo nuostatas (t. y. jos turėtų būti pagrįstos ir proporcingos), bet jas reikia notifikuoti Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms pagal Direktyvoje (ES) 2015/1535[3] įtvirtintas taisykles.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome įvertinti, ar tikslinga Įstatymo projekte įtvirtintus ribojimus taikyti ir rūkomiesiems žoliniams gaminiams. Tuo atveju, jei būtų siekiama riboti ir su rūkomųjų žolinių gaminių gamyba ir prekyba susijusius klausimus, siūlytume papildyti aiškinamąjį raštą argumentais, pagrindžiančiais tokį šių gaminių gamybos ir prekybos ribojimą ir juo sukuriamą papildomą administracinę naštą, bei projektą notifikuoti pagal Direktyvos (ES) 2015/1535 nustatytus reikalavimus.

Pažymėtina, kad Įstatymo projektą taip pat reikėtų notifikuoti pagal Direktyvoje (ES) 2015/1535 nustatytas taisykles ir dėl to, kad Įstatymo projektu siūloma įtvirtinti naują taisyklę dėl licencijavimo, kuria taip pat ribojamas laisvas prekių judėjimas. Todėl siūlytina šio Įstatymo projekto priėmimą atidėti trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę.

Pritarti

 

15.

Europos teisės departamentas prie LR teisingumo ministerijos,

2019-10-24

 

 

 

2.    Vertinant Įstatymo projektą ir jo aiškinamąjį raštą nėra aišku, kodėl siekiant įvesti licencijavimo mechanizmą su tabako gaminiais susijusių gaminių gamybai, licencijavimui ir pačiam gamybos procesui taikomi reikalavimai skiriasi nuo tabako gaminių atveju taikytinų reikalavimų. Pavyzdžiui, Įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalyje, kurioje keičiamas įstatymo 11 straipsnio 11 dalies 2 punktas, kaip priežastis sustabdyti licencijos galiojimą su tabako gaminiais susijusių gaminių atveju nurodyti tik reikalavimai dėl ženklinimo, o tabako gaminių atveju – ir dėl nuostatų dėl dervų, nikotino ar anglies monoksido kiekių bei dėl atitikties reikalavimams patvirtinimo pažeidimo. Pažymėtina, kad panaši nuostata dėl nikotino kiekio elektroninių cigarečių atveju yra nustatyta Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 9straipsnio 2 dalies 2 punkte. Tačiau ši nuostata, sprendžiant iš jos formuluotės, būtų taikoma tik tiekiamiems į rinką gaminiams, bet ne tokių produktų gamybai. Yra ir daugiau galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo nuostatų, reglamentuojančių reikalavimus elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, kurios nurodytos kaip taikytinos tiekiant produktą rinkai, bet nėra aišku, ar tokios nuostatos būtų taikomos tokių produktų gamybai. Todėl siūlytina įvertinti, ar nereikėtų tikslinti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo papildant jį nuostatomis, nurodančiomis, kad numatyti reikalavimai taikomi ir tokių produktų gamybai, bei susiejant šių reikalavimų laikymąsi su licencijavimo mechanizmu, kaip tai padaryta tabako gaminių atveju.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Advokatų kontora Drakšas, Mekionis ir partneriai,

2019-10-23

 

 

 

<...> siekiant maksimaliai visuomenės poreikius atitinkančios teisinės tvarkos, būtina atlikti jos poveikio vertinimą ir išsiaiškinti, koks reguliavimas palankiausias tiems asmenims, kurių teises apriboja ar pažeidžia. <...>

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

2.

Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija,

2019-11-11

 

 

 

Atsakydami į jūsų 2019-10-23 Raštą Nr. 111-S-33 informuojame, kad Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija palaiko Įstatymo projektą XIIIP-3903, kuriuo siekiama licencijuoti visų su tabako gaminiais susijusių gaminių gamybą, didmeninę ir mažmeninę prekybą. <..>

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2019-11-19

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143, 10, 11, 12, 14, 15, 161, 171, 18 ir 26 straipsnių pakeitimo ir 162 straipsnio panaikinimo įstatymo projektą ir su juo susijusią medžiagą ir pritariame įstatymo projektui.

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

4.

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija,

2019-11-21

 

 

 

<...> Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Įstatymo projektais Nr. 1, Nr. 2 ir Nr. 3 yra siekiama tapačių tikslų bei juos pasiūlyti paskatino panašios priežastys. Taigi, siekiant kompleksiškai įvertinti, kuris(-ie) Įstatymo projektai geriausiai padėtų pasiekti iškeltus tikslus bei turėtų mažiausiai neigiamų pasekmių, vertėtų visus Įstatymo projektus vertinti lygiagrečiai ir teikti dėl jų vieną Lietuvos Respublikos Seimo komiteto išvadą. <...>

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

5.

Lietuvos pramonininkų konfederacija,

2020-05-05

 

 

 

<...>Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Projektais Nr. 1, Nr. 2 ir Nr. 3 siekiama tapačių tikslų bei juos pasiūlyti paskatino panašios priežastys. Taigi, siekiant kompleksiškai įvertinti, kuris(-ie) įstatymo projektai geriausiai padėtų pasiekti iškeltus tikslus bei turėtų mažiausiai neigiamų pasekmių, vertėtų visus įstatymo projektus vertinti lygiagrečiai ir svarstyti juos kompleksiškai.

Atsižvelgiant į tai, siūlome atidėti Projekto Nr. 1 ir Projekto Nr. 2 svarstymą ir neaktualių sprendimų priėmimą bei vertinti juos kompleksiškai kartu su Projektu Nr. 3. <...>

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

6.

Lietuvos verslo konfederacija,

2020-05-06

 

 

 

<...> LVK vertinimu, šiais įstatymo projektais siekiama tapačių tikslų. Todėl jie turėtų būti įvertinti juos tarpusavyje lyginant bei atsakant į klausimą, kuris įstatymo projektas gali efektyviau pasiekti jame keliamus tikslus.

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

7.

Lietuvos verslo konfederacija,

2020-05-06

 

 

 

<...>Todėl prašome Komiteto susilaikyti nuo skubotų, verslo reguliavimą keičiančių pataisų ir kol kas atidėti Įstatymų projektų Nr. XIIIP-3903 ir XIIIP-3923 svarstymą.

Atsižvelgti

Komiteto 2020 m. gegužės 6 d. nuotolinio posėdžio metu buvo padaryta pertrauka pasiūlyme minimų įstatymų projektų svarstyme.

8.

„Investors‘ Forum“, Lietuvos pramonininkų konfederacija ir Lietuvos verslo konfederacija,

2020-05-11

 

 

 

<...> atsižvelgiant į Vyriausybės 2020 m. sausio 29 d. išvadą ir tai, kad dalies Tabako kontrolės įstatymų projektų tikslai yra iš esmės analogiški, siūlome Komitetui pasibaigus moratoriumui surengti klausymus, įtraukiant visas suinteresuotas puses. Manome, kad Komitetas, siekdamas efektyvinti teisėkūrą, galėtų pateikti pagrindiniam komitetui siūlymą, kaip apjungti šiuos projektus. Siekiant didesnio teisėkūros proceso efektyvumo, rezultatyvumo ir pagrįstumo, manytume, kad svarstomi Tabako kontrolės įstatymo projektai turėtų būti peržiūrėti juos lyginant tarpusavyje ir pasitelkiant nepriklausomus ekspertus. Todėl taip pat siūlytume Komiteto nariams inicijuoti nepriklausomo ekspertinio vertinimo užsakymą.

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas,

2019-11-18

 

 

 

<...>Departamentas palaiko šį Įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siekiama įteisinti kompleksinį sprendimą su tabako gaminiais susijusių gaminių veiklos reglamentavime, nustatant šių gaminių licencijavimą visose grandyse – gamyboje, didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje. Departamento nuomone, toks sprendimas padės užtikrinti tinkamą subjektų, kurie verčiasi šia veikla, priežiūrą, nes šiuo metu el. cigarečių rinkoje yra nereguliuojama situacija, kai nėra tiksliai žinomos prekybos ir gamybos vietos bei sunku identifikuoti ūkio subjektus, kurie verčiasi šia veikla.<...>

Atsižvelgti  

Žr. Komiteto sprendimą.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2020-01-29

Nr. 64

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 92 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3849 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-3849), Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 161, 171 ir 26 straipsnių pakeitimo ir 16straipsnio panaikinimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3903 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-3903) ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 191 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3923 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-3923) ir teikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:

1.         Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 ir 7 punktuose įtvirtintais efektyvumo ir sistemiškumo principais ir atsižvelgus į tai, kad Įstatymo projektai yra susiję pagal tikslą ir turinį, nes visuose Įstatymų projektuose siekiama reglamentuoti tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais susijusių gaminių teisinius santykius, siūlytina Įstatymo projektą Nr. XIIIP-3849, Įstatymo projektą Nr. XIIIP-3903 ir Įstatymo projektą Nr. XIIIP-3923 sujungti ir teikti Lietuvos Respublikos Seimui vienu paketu. <...>

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2020-01-29

Nr. 64

 

 

 

<...> 5.         Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 9 straipsniu keičiamo Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 26 straipsnį siūloma papildyti – nustatyti, kad už prekybos tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais draudimų pažeidimą ūkio subjektai baudžiami nuo vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų iki aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo, ūkio subjektai baudžiami nuo aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų iki septyniolikos tūkstančių trijų šimtų septyniasdešimt dviejų eurų bauda ir panaikinamas visų turimų licencijų verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais ir (ar) licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais galiojimas. Tokiu atveju asmuo, kuriam jau pritaikyta atsakomybė ir kuris yra nubaustas minėta Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 9 straipsnio 7 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 26 straipsnio 8 dalyje nustatyta sankcija, panaikinant visas minėtas licencijas, dar kartą būtų baudžiamas ir kito – Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 2 straipsnio 6 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalies 5 punkto pagrindu, nes, jei asmuo norėtų gauti kitą licenciją verstis tabako ar susijusių gaminių gamyba ar didmenine prekyba, jam ši licencija nebūtų išduodama dėl minėtos 9 straipsnio 7 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 26 straipsnio 8 dalyje nustatytos sankcijos pritaikymo. 

Proporcingumo principas, įtvirtintas tiek Teisėkūros pagrindų įstatyme, tiek Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktikoje. Konstitucinis Teismas ne kartą yra pasisakęs, kad konstituciniai teisingumo, teisinės valstybės principai suponuoja tai, kad už teisės pažeidimus valstybės nustatomos poveikio priemonės turi būti proporcingos (adekvačios) teisės pažeidimui (Konstitucinio Teismo 2008 m. rugsėjo 17 d. nutarimas Nr. 71/06-12/07). Konstitucinis Teismas ne kartą savo praktikoje taip pat yra konstatavęs, kad įstatymas ta apimtimi, kuria nėra numatyta galimybė teismui, atsižvelgus į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą, atsakomybę lengvinančias ir kitas reikšmingas aplinkybes ir vadovaujantis teisingumo, protingumo kriterijais, nuspręsti, kad licencijos galiojimo panaikinimas asmenims neturi būti taikomas, nes dėl tam tikrų itin svarbių aplinkybių yra akivaizdžiai neproporcingas (neadekvatus) padarytam teisės pažeidimui ir dėl to neteisingas, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 109 straipsnio 1 daliai, konstituciniams teisingumo, teisinės valstybės principams (Konstitucinio Teismo 2003 m. lapkričio 20 d. nutarimas Nr. 117-5317). Įstatymo projekte Nr. XIIIP-3903, be neproporcingų padarytam pažeidimui siūlomų nustatyti piniginių baudų, taip pat siūloma įvesti sankciją – visų turimų licencijų verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais ir (ar) licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais galiojimo panaikinimą. Tokio pobūdžio sankcijos prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintam proporcingumo principui ir Konstitucinio Teismo praktikai (Konstitucinio Teismo 2008 m. rugsėjo 17 d. nutarimas Nr. 71/06-12/07). Atsižvelgiant į tai, siūlytina mažinti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 9 straipsniu keičiamame Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 26 straipsnyje siūlomas nustatyti baudas ir atsisakyti sankcijos – visų turimų licencijų verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais ir (ar) licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais galiojimo panaikinimo.

6. Siekiant sukurti papildomą tam tikro verslo sektoriaus licencijavimo mechanizmą, t. y. sugriežtinti ūkio subjektų veiklos sąlygas, būtina atsižvelgti į reguliavimo politikos tikslus ir įgyvendinimo nuoseklumą – svarbu įvertinti, ar numatomos reguliavimo priemonės iš tiesų yra reikalingos, tinkamos ir veiksmingos. Licencijavimo pagrindų aprašo, patvirtinto Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo” (toliau – Aprašas), 4 punkte nurodyta, kad, svarstant galimybę licencijuoti tam tikrą veiklą, turi būti įvertinta veiklos keliama rizika pažeisti svarbius visuomenės interesus ir pasirinktos veiklos reguliavimo priemonės – veiklos licencijavimo – atitiktis Teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytiems principams (tikslingumo, proporcingumo, efektyvumo ir kt.) bei Aprašo 5–7 punktų nuostatoms.

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 lydimuosiuose dokumentuose nėra pateikta jokių duomenų apie tai, ar buvo įvertinta siūlomų priemonių atitiktis Teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytiems principams, taip pat ar nėra mažiau ribojančių priemonių nustatytai problemai spręsti ir ar minėti licencijavimo mechanizmai nebus naudojami tik kaip pareiga ūkio subjektui pateikti informaciją apie veiklos vykdymą, nenustačius veiklos sąlygų, siūlytina papildyti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3903 aiškinamąjį raštą nurodyta informacija.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Seimo Sveikatos reikalų komitetui įstatymo projektą Nr. XIIIP-3903 patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos teisės departamento pastabas bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. sausio 29 d. Vyriausybės nutarime Nr. 64 išdėstytus argumentus, kuriems Ekonomikos komitetas pritarė.

            6.2. Pasiūlymai: nėra.

            7. Balsavimo rezultatai: už – 9; prieš – 1.

      8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Zbignev Jedinskij.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė