LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO NR. IX-574 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-729(2)
2021-11-17 Nr. 109-P-56
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Simonas Gentvilas, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-12 |
1 (3) |
(3) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, kad projekto 1 straipsniu išdėstyto Finansinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje pasikartojanti formuluotė „ne vėliau kaip“ išbrauktina kaip perteklinė,
|
Pritarti |
Komitetas siūlo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 str. 3 dalį išdėstyti taip: „3. Ūkinės operacijos turi būti užregistruojamos ūkinės operacijos dieną arba iškart po to, kai yra galimybė tai padaryti, bet ne vėliau kaip iki ataskaitų parengimo dienos, o grynaisiais pinigais atliekamos ūkinės operacijos (toliau – grynųjų pinigų operacijos) – ne vėliau kaip paskutinę einamojo mėnesio dieną.“ |
2. |
Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28
|
2 |
1 |
|
|
o projekto 2 straipsnio 1 dalis tikslintina nustatant įstatymo įsigaliojimo išimtį ne projekto 2 straipsnio 2 daliai, o šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos finansinė apskaitos įstatymo 17 straipsnio 1 daliai, t. y. projekto 2 straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalis“ įrašant formuluotę „išskyrus šio straipsnio 3, 4 dalis ir šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo 17 straipsnio 1 dalį“. |
Pritarti |
Komitetas siūlo Projekto 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3, 4 dalis ir šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo 17 straipsnio 1 dalį, įsigalioja 2022 m. gegužės 1 d.“
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-11-16 |
1 (111) |
|
|
|
Argumentai: Išlaikant pareigą apskaitos paslaugas teikiančiam subjektui draustis civilinės atsakomybės draudimu, manytina, yra poreikis tobulinti šiuo metu Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme (toliau – Įstatymas) nustatytą ne visiškai korektišką (vertinant tai, jog šio draudimo tikslas – žalos, padarytos vykdant profesinę veiklą, atlyginimas) teisinį reguliavimą. Siūlau aiškiai apibrėžti pareigą draustis profesinės civilinės atsakomybės draudimu, kurio paskirtis ir yra atlyginti žalą, padarytą vykdant profesinę veiklą (šiuo metu Įstatyme numatyta pareiga draustis bendrosios civilinės atsakomybės draudimu).
Pasiūlymas: Papildyti Projektą 111 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „111 straipsnis. Profesinės civilinės atsakomybės draudimo reikalavimai apskaitos paslaugas teikiančiai įmonei arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiam asmeniui 1. Apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo privalo apdrausti savo civilinę atsakomybę profesinės civilinės atsakomybės draudimu. Profesinės civilinės atsakomybės draudimo sutartis sudaroma Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka. Draudimo objektas yra apskaitos paslaugas teikiančios įmonės arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens turtiniai interesai, susiję su jų profesine civiline atsakomybe, kai padaroma žala vykdant profesinę veiklą, t. y. teikiant apskaitos paslaugas pagal tuo tikslu sudarytą sutartį. 2. Metinė profesinės civilinės atsakomybės draudimo suma turi būti ne mažesnė kaip 2 900 eurų. 3. Apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo privalo būti apsidraudę profesinės civilinės atsakomybės draudimu visą apskaitos paslaugų teikimo laikotarpį.“ |
Nepritarti |
Komiteto nuomone siūlomas reguliavimas būtų perteklinis: 1. Nustatant ar bendrosios, ar profesinės civilinės atsakomybės draudimo reikalavimą ir siekiant, kad jo būtų laikomasi, reikėtų nustatyti ir reikalavimo laikymosi priežiūrą, kuri įprasta reglamentuojamoms profesijoms. Kadangi apskaitą tvarkantys asmenys nėra reglamentuojama profesija, reikalavimo būti apsidraudus ir to priežiūros įstatymo projekte nenustatoma. 2. Be to, nėra ir administracinės atsakomybės už tokio reikalavimo nesilaikymą. 3. Atsisakyti privalomo draudimo buvo nuspręsta po diskusijų su apskaitos paslaugas teikiančiomis įmonėmis, apskaitos specialistų bendruomenės atstovais. Apskaitos paslaugas teikiančios įmonės draudžia savo profesinę atsakomybę savanoriškai. 4. Siūlomas profesinės civilinės atsakomybės draudimas, net jei nebūtų privalomas, yra prieinamas apskaitos paslaugas teikiantiems asmenims ir be įstatymo reikalavimo. 5. Nuostata draustis profesinę atsakomybę turėtų būti rekomendacinė kaip geroji praktika – apskaitos paslaugas teikiančiam subjektui apsidrausti profesinės civilinės atsakomybės draudimu būtų numatyta Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2022 m. kovo 31 d. parengtinose rekomendacijose subjektams dėl apskaitą tvarkančio asmens pasirinkimo ir būtų kaip apskaitos paslaugas teikiančio subjekto privalumas. 6. Po kelių metų atliekant Finansinės apskaitos įstatymo nuostatų, tame tarpe – ir minėtų rekomendacijų, efektyvumo stebėseną, būtų galima įvertinti rekomendacijų veiksmingumą, galiojančią praktiką, ir tada svarstyti profesinės civilinės atsakomybės draudimo apskaitos paslaugas teikiantiems asmenims reglamentavimo klausimą.
|
4. Balsavimo rezultatai: už – 9; prieš – 0; susilaikė – 2.
5. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Andrius Palionis.
6. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė