LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MEDICINOS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-1555 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-05-29 Nr. XIIIP-4900
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projektu siekiama papildyti Medicinos praktikos įstatymo 2 straipsnio 14 dalį, joje nustatant, kad studentai medicinos studijų metu turi teisę dėstytojo priežiūroje dalyvauti sveikatos priežiūros paslaugų teikime, kai vyksta jų praktinis mokymas, o už studentų atliekamus pacientui tiriamuosius bei gydomuosius veiksmus yra atsakingas dėstytojas, turintis atitinkamos srities medicinos gydytojo licenciją. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančius teisės aktus, toks studentų rengimas nėra teisėtas, kadangi studentas, net ir prižiūrimas licencijuoto gydytojo (dėstytojo), neturi teisės pats tiesiogiai atlikti jokių gydomųjų veiksmų. Šiame įstatyme nėra reglamentuota galimybė medicinos studijų krypties studentams dalyvauti teikiant sveikatos priežiūros paslaugas licencijuoto specialisto priežiūroje, kai vyksta praktinis šių paslaugų teikimo mokymas studijų programos ribose“.
Vertindami projektu siūlomą reguliavimą bei projekto aiškinamajame rašte išdėstytus argumentus, norime pažymėti, kad Medicinos praktikos įstatymo paskirtis - reglamentuoti medicinos gydytojo, gydytojo rezidento, šeimos gydytojo ir gydytojo specialisto vertimosi medicinos praktika Lietuvos Respublikoje sąlygas, t.y. reglamentuoti licencijas turinčių ar tam tikrą kvalifikaciją jau įgijusių (gydytojų rezidentų) ir savarankiškai medicinos praktika besiverčiančių gydytojų veiklos sąlygas. Tuo tarpu medicinos studentų teisė bei pareiga studijų metu įgyti tam tikrą klinikinę patirtį įtvirtinta kituose teisės aktuose. Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme nustatyta, kad pagrindinį medicinos gydytojų rengimą turi sudaryti ne mažiau kaip 5 500 valandų teorinio ir praktinio medicinos gydytojų rengimo, kurį vykdo arba prižiūri universitetas, o asmuo, baigęs pagrindinį medicinos gydytojų rengimą, privalo turėti atitinkamą klinikinę patirtį ligoninėse, esant tinkamai priežiūrai. Medicinos studijų krypties aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. liepos 23 d. įsakymu Nr. V-797 „Dėl Medicinos studijų krypties aprašo patvirtinimo“, 25 punkte nustatyta, kad šeštaisiais medicinos studijų metais didžiąją studijų dalį turi sudaryti internatūra, kurios metu atliekama bendroji medicinos praktika pagal aukštosios mokyklos patvirtintą programą ir reglamentą klinikinės praktikos vietose, prižiūrint internatūros vadovui. Pažymėtina, kad medicinos studentai, studijų metu atlikdami praktiką asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir jos metu teikdami tam tikras sveikatos priežiūros paslaugas pacientui, dar neturi įgiję pakankamos profesinės kvalifikacijos, jie nedirba savarankiški, jiems vadovauja bei juos prižiūri dėstytojai, todėl būtent dėstytojas yra atsakingas už studentų veiksmus praktikos metu ir turėtų atsakyti, jei dėl studentų veiksmų būtų padaryta žala paciento sveikatai. Pažymime, kad Seime jau yra įregistruotas Medicinos praktikos įstatymo Nr. I- 1555 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-4783), kurio tikslas nustatyti profesinę atsakomybę už medicinos studentų veikas, padarytas atliekant klinikinę praktiką asmens sveikatos priežiūros įstaigose.
Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar esamas įstatyminis reguliavimas nėra pakankamas medicinos studentų klinikinei praktikai rezidentūros bazėse vykdyti, o siūlomas reguliavimas nėra perteklinis, atsižvelgiant į tai, kad jis nenustatytų jokių papildomų ir naujų reguliacinio pobūdžio normų.
2. Jei nebūtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, atsižvelgiant į projektu siūlomo įstatyminio reguliavimo turinį, turėtų būti keičiamas ne įstatymo 2 straipsnis, apibrėžiantis įstatyme vartojamas sąvokas, o 4 straipsnis, reglamentuojantis asmenų teisės verstis medicinos praktika įgyvendinimą.
3. Nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, kai, vadovaujantis projekto aiškinamojo rašto argumentais, siekiama naikinti įstatymo spragą.
4. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus:
- įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ rašytinas naujos eilutės centre;
- projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktinas žodis „Įstatymo“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]