LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881
16, 22 ir 482 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 733 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-4169
2024-10-16 Nr. 108-P-59
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Rasa Petrauskienė, Lukas Savickas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03
|
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma pakeisti Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 16 straipsnio 9 dalies nuostatą iki dvitaškio ir joje nustatyti, kad leidimai gaminti elektros energiją ir leidimai generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis būtų išduodami asmenims, atitinkantiems ne tik šioje dalyje nustatytas sąlygas ir šio straipsnio 8 dalyje nustatytą reikalavimą (leidimai išduodami fiziniams asmenims, turintiems teisę gyventi Lietuvos Respublikoje, arba Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims, kitų valstybių narių juridinių asmenų ar kitų organizacijų padaliniams, įsteigtiems Lietuvos Respublikoje), bet ir visus šio straipsnio 15 dalyje nustatytus reikalavimus ir (ar) planuojamos vykdyti veiklos sąlygas. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 15 dalyje yra nustatyti leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus išdavimo sąlygos. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais. Pirma, pagal keičiamo įstatymo 16 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą asmenims veiklai elektros energetikos sektoriuje gali būti išduodami įvairūs leidimai – leidimai gaminti elektros energiją, leidimai generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir pan. Šiems leidimams gauti keičiamame įstatyme yra nustatytos sąlygos, kurias atitinkančiam asmeniui yra išduodamas atitinkamos rūšies leidimas. Projektu nustačius, kad asmuo, siekiantis gauti leidimą gaminti elektros energiją ar leidimą generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, turi atitikti ir visas sąlygas, nustatytas leidimui plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimui plėtoti energijos kaupimo pajėgumus gauti, tampa nebeaišku, ar asmeniui, atitinkančiam visas šias sąlygas, būtų išduodamas tiek leidimas gaminti elektros energiją ar leidimas generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, tiek ir leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimas plėtoti energijos kaupimo pajėgumus, ar vis tik – tik leidimas gaminti elektros energiją ar leidimas generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių. Tuo atveju, jeigu būtų išduodami abiejų rūšių leidimai, nėra aišku, kokiu tikslu įstatyme būtų išskiriamos skirtingos jų rūšys. Tuo atveju, jeigu būtų išduodamas tik leidimas gaminti elektros energiją ar leidimas generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, kelia abejonių tokio teisinio reguliavimo tikslingumas ir proporcingumas. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta, kokių tikslų siekiama tokiu teisiniu reguliavimu ir kaip šis siūlomas teisinis reguliavimas yra susijęs su pagrindiniu teikiamo projekto tikslu – riboti subjektų iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, prieigą prie elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių, informacijos ir gamybos valdymo sistemų, kuri leistų nuotoliniu būdu valdyti elektros energijos gamybos ar energijos kaupimo įrenginių galios keitimo parametrus ir įjungti ar išjungti šiuos įrenginius. Antra, pagal teikiamą projektą reikalavimas atitikti visas sąlygas, nustatytas leidimui plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimui plėtoti energijos kaupimo pajėgumus gauti, turėtų tik asmenys, siekiantys gauti leidimą gaminti elektros energiją ar leidimą generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių. Asmenims, jau turintiems leidimą gaminti elektros energiją ar leidimą generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, toks reikalavimas nebūtų taikomas. Kelia abejonių, ar nustačius tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį tą pačią ūkinę veiklą vykdantiems subjektams būtų nustatyti skirtingi reikalavimai, nebūtų pažeistas asmenų lygiateisiškumo principas. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos 29 straipsnio nuostatas, yra ne kartą konstatavęs, kad Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta formali visų asmenų lygybė, šio straipsnio 2 dalyje įtvirtintas asmenų nediskriminavimo ir privilegijų neteikimo principas; konstitucinis asmenų lygybės įstatymui principas reikalauja, kad teisėje pagrindinės teisės ir pareigos būtų įtvirtintos visiems vienodai; konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas (Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 6 d., 2012 m. vasario 27 d. nutarimai). Vertinant, ar pagrįstai yra nustatytas skirtingas reguliavimas, būtina atsižvelgti į konkrečias teisines aplinkybes; pirmiausia turi būti įvertinti asmenų ir objektų, kuriems taikomas skirtingas teisinis reguliavimas, teisinės padėties skirtumai (Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas, 2010 m. birželio 29 d., 2012 m. vasario 6 d. nutarimai). |
Nepritarti |
Pažymėtina, kad abi pastaboje minimos leidimų rūšys (pirma – leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimas plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir antra – leidimas gaminti elektros energiją ar leidimas generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių) yra tikslingai numatytos keičiamo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnyje. Pastarieji leidimai asmenims išduodami skirtinguose energijos gamybos ar energijos kaupimo įrenginių vystymo etapuose: leidimas plėtoti išduodamas proceso vystymo proceso pradžioje, kai asmuo turi rezervavęs tinklo pajėgumus, o leidimas gaminti išduodamas vystymo proceso pabaigoje kai asmuo jau turi įrengęs ir prie tinklų prijungęs elektros įrenginius. Negali būti atvejų, kaip kad minima pastaboje, kai būtų išduodamas tik leidimas gaminti elektros energiją ar leidimas generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių – visais energijos gamybos ar energijos kaupimo įrenginių projektų vystymo atvejais vadovaujantis įstatymo 16 straipsniu konkrečiam gamybos ar kaupimo įrenginių objektui yra išduodami abiejų rūšių leidimai. Atsižvelgiant į projekto vystymo etapus pažymėtina, kad asmuo siekiantis gauti leidimą gaminti elektros energiją ar leidimą generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių, konkrečiam gamybos ar kaupimo įrenginių objektui ankstesniame vystymo etape jau bus gavęs leidimą plėtoti ir privalės atitikti ir visas 16 straipsnio 15 dalyje planuojamos vykdyti veiklos sąlygas ir reikalavimus. Nustačius siūlomą teisinį reguliavimą, tą pačią ūkinę veiklą vykdantiems subjektams nebūtų nustatyti skirtingi reikalavimai ir nebūtų pažeistas asmenų lygiateisiškumo principas, nes kaip minėta visi be išimties asmenys siekiantys gauti leidimą gaminti elektros energiją ar leidimą generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių konkretaus projekto vystymo pradžioje bus gavę leidimą plėtoti pajėgumus. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
1 |
2 |
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 15 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad viena iš sąlygų išduodant atitinkamus leidimus yra ta, kad „elektros energijos įrenginiai ir su jais susijusi įranga yra saugūs ir patikimi, taip pat neturės neigiamos įtakos elektros tinklams, prie kurių šie įrenginiai prijungti, ar nesudarys prielaidų tokiai neigiamai įtakai atsirasti ir šie įrenginiai atitiks šio įstatymo 733 straipsnyje nustatytus reikalavimus“. Atkreiptinas dėmesys, jog pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnį, reikalavimai būtų nustatomi ne įrenginiams, o elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumui. Be to, pažymėtina ir tai, kad keičiamo įstatymo 733 straipsnyje nėra nustatoma saugumo reikalavimų, keičiamo įstatymo 733 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „tinklų operatoriai metodikoje dėl bendrųjų techninių reikalavimų ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimus ir šių reikalavimų įgyvendinimo deklaracijos tvarką“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas. Be to, ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 daliai bei projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 482 straipsnio 2 daliai. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 15 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) elektros energijos įrenginiai ir su jais susijusi įranga yra saugūs ir patikimi, taip pat neturės neigiamos įtakos elektros tinklams, prie kurių šie įrenginiai prijungti, ar nesudarys prielaidų tokiai neigiamai įtakai atsirasti ir elektros energijos įrenginių valdymo sistemos atitiks šio įstatymo 733 straipsnyje nustatytus reikalavimus;“. Taip pat žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą prie TD pastabos Nr. 3. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
4 |
2 |
|
3. Projekto 4 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą 733 straipsniu ir jame reglamentuoti elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimus. Pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 733 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti ne konkrečius elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimus ar kriterijus, pagal kuriuos minėtieji reikalavimai būtų nustatyti, o tik bendrojo pobūdžio reikalavimą, kad „<...> valdymo sistemos saugumas turi būti užtikrinamas taip, kad prie šių sistemų nebūtų galima valstybių, kurios pagal Lietuvos Respublikos Seimo tvirtinamą nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, subjektų prieiga, leidžianti nuotoliniu būdu valdyti elektros energijos gamybos ir (ar) energijos kaupimo įrenginių galios keitimo parametrus ir įjungti ar išjungti šiuos įrenginius“. Tuo tarpu pagal šio straipsnio 2 dalį „tinklų operatoriai metodikoje dėl bendrųjų techninių reikalavimų ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimus ir šių reikalavimų įgyvendinimo deklaracijos tvarką“. Teikiamas siūlymas svarstytinas. Pirma, iš projektu pateikto teisinio reguliavimo sektų, jog tinklų operatoriai galėtų nustatyti iš esmės bet kokius reikalavimus, kurie leistų užtikrinti, kad būtų negalima Lietuvos nacionaliniam saugumui keliančių grėsmę subjektų prieiga prie elektros energijos įrenginių valdymo sistemos. Šiame kontekste pažymėtina, kad tik projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog „<...> nesiekiama riboti valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, gamintojų ir (ar) tiekėjų elektros energijos įrenginių naudojimo eksploatuojant ar vystant didesnės kaip 100 kW įrengtosios galios elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo pajėgumus“. Tačiau ne aiškinamasis raštas, o teisės akto tekstas nustato teisinio reguliavimo turinį ir būtent iš teisės akto teksto turi būti aiškus nustatomas teisinis reguliavimas. Šiame kontekste pažymėtina ir tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas yra tiesiogiai susijęs su asmenų teisių ir pareigų apimtimi, todėl reikalavimų apimtis ir turinys turi būti aiškus iš įstatymo teksto, o ne nustatomas įstatymą įgyvendinančiame teisės akte. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas, aiškiai reglamentuojant, kokie konkretūs reikalavimai aptariamu atveju gali būti nustatyti. Antra, atsižvelgus į tai, kad iš projekto nėra aiškus būsimų reikalavimų turinys, t. y. jis gali apimti ir tokius reikalavimus, dėl kurių turės būti įsigyjami nauji įrenginiai, jų dalys, programinė įranga ir pan., pažymėtina, jog svarstytinas ir projekto nuostatų suderinamumo su Viešųjų pirkimų įstatymo 37 ir 47 straipsnių bei Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 50 straipsniu klausimas, kadangi ne visos perkančiosios organizacijos ar perkantieji subjektai gali nustatyti tokio pobūdžio nacionalinio saugumo reikalavimus. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Tinklų operatoriai parengia šio straipsnio 1 dalyje nurodyto elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimo įgyvendinimo sąlygas ir jų įgyvendinimo deklaracijos formą, kurios nustatomos metodikoje dėl bendrųjų techninių reikalavimų ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše.“
Keičiamo įstatymo 733 straipsnio 1 dalyje yra siūloma nustatyti esminį ir elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimą: kad prie valdymo sistemų (informacijos valdymo sistemos ir gamybos valdymo sistemos) nebūtų galima Lietuvos nacionaliniam saugumui keliančių grėsmę subjektų prieiga. 733 straipsnio 1 dalyje siūlomas nustatyti reikalavimas neapima Lietuvos nacionaliniam saugumui keliančių grėsmę subjektų gamintojų ir (ar) tiekėjų elektros energijos gamybos ar kaupimo įrenginių įrengimo ir naudojimo apribojimo. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
4 |
2 |
|
4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „tinklų operatoriai metodikoje dėl bendrųjų techninių reikalavimų ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato“ tikslintina atsižvelgus į tai, kad tinklų operatoriai minėtus dokumentus tik parengia, tačiau juos tvirtina (taigi ir nustato) Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 36 punktas ir 31 straipsnio 1 dalies 22 punktas). Šiame kontekste svarstytina, apie kokius elektros tinklų operatorių priimamus teisės aktus kalbama projekto 5 straipsnio 2 dalyje. |
Pritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą prie TD pastabos Nr. 3. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
4 |
3 |
|
5. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 3 dalyje minimas „atliekamas šio straipsnio 1 dalyje nurodytų įrenginių atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimas“, tačiau iš kitų projekto nuostatų nėra aišku, apie kokius reikalavimus (ir kas juos nustato) šiuo atveju kalbama. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Tinklų naudotojas, valdantis šio straipsnio 1 dalyje nurodytus elektros energijos įrenginius, ar jo įgaliotas atstovas prieš tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka atliekamą šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimą tinklų operatoriui turi pateikti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą deklaraciją, kuria patvirtina, kad yra įgyvendinti šio straipsnio 1 dalyje nurodyti elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimai. Tinklų naudotojas atsako už šio straipsnio 2 dalyje nurodytoje deklaracijoje pateiktos informacijos teisingumą. Tinklų operatorius tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka atlikdamas šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimą, nustatęs, kad elektros energijos gamybos ir (ar) energijos kaupimo įrenginių valdymo sistemų saugumas neatitinka šio straipsnio 1 dalyje nurodytų reikalavimų, apie tai informuoja Tarybą ir tinklų naudotoją. Taryba, įvertinusi tinklų operatoriaus pateiktą informaciją, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 21 straipsnio 5 dalies 1 punktu, priima sprendimą dėl išduoto leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo sustabdymo.“
Keičiamo įstatymo 733 straipsnio 1 straipsnyje nurodytų įrenginių, t.y. elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių, atitikties nustatytiems techniniams reikalavimams patikrinimas yra procedūra nustatyta tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše. Todėl keičiamo įstatymo 733 straipsnio 3 dalyje yra nurodoma: „[...] tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka [...]“. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
4 |
4 |
|
6. Iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalies nuostatų nėra aišku, kokio pobūdžio privalomąjį nurodymą galėtų duoti Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas.
|
Nepritarti |
Privalomojo nurodymo davimo atvejai ir jų pobūdis nustatyti Energetikos įstatymo 242 straipsnyje (redakcija, įsigaliosianti nuo 2024 m. lapkričio 1 d.) Projektu siūloma neapriboti Tarybos tarnautojo diskrecijos vertinti kiekvieną konkretų atvejį, kai būtų nustatomas keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalyje įvardintas pažeidimas ir jo pasekmių mastas, ir atitinkamai neapriboti pasirinkimo dėl Energetikos įstatymo 242 straipsnio 2 dalyje numatyto privalomojo nurodymo atvejo parinkimo. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
4 |
4 |
|
7. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje reikėtų tikslinti formuluotę „prieš priimdamas šioje dalyje nurodytą sprendimą“, nes šioje dalyje, t. y. jos pirmajame sakinyje yra minimas ne sprendimas, o privalomasis nurodymas. Be to, iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalies antrojo sakinio nuostatos nėra aišku, kokią reikšmę privalomojo nurodymo davimui ar nedavimui turėtų tinklų operatoriaus, į kurį turėtų teisę kreiptis Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas, pateiktas vertinimas „dėl elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimų įgyvendinimo“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 733 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Po leidimo gaminti elektros energiją ir (ar) leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių išdavimo Tarybos įgaliotam Tarybos administracijos valstybės tarnautojui nustačius, kad elektros energijos įrenginiai neatitinka šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimų, Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas Energetikos įstatymo 242 straipsnyje nustatyta tvarka duoda privalomąjį nurodymą šiuos įrenginius eksploatuojančiam tinklų naudotojui. Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas prieš priimdamas šioje dalyje nurodytą sprendimą dėl privalomojo nurodymo davimo turi teisę kreiptis į tinklų operatorių, kad jis pateiktų vertinimą dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodytų elektros energijos įrenginių valdymo sistemų saugumo reikalavimų įgyvendinimo.“
Tinklų operatoriaus, į kurį turėtų teisę kreiptis Tarybos įgaliotas Tarybos administracijos valstybės tarnautojas, pateiktas vertinimas sprendimui dėl privalomojo nurodymo davimo ar nedavimo turėtų konsultacinę reikšmę, nes šių reikalavimų vertinimas susijęs su techninėmis kompetencijomis. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03 |
5 |
4 |
|
8. Projekto 5 straipsnio 4 dalies paskutiniame sakinyje vartojama formuluotė „šio straipsnio 3 dalyje nurodyti asmenys, kurie pateikia prašymus dėl Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 ir 10 punktuose nurodytų leidimų išdavimo po 2026 m. gegužės 1 d. <…>“. Pažymėtina, jog projekto 5 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateiktos asmenų paraiškos dėl išankstinių prijungimo sąlygų, paraiškos dėl prijungimo sąlygų išdavimo, prašymai pasirašyti ketinimų protokolus ir (ar) prašymai išduoti Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1, 2, 8–10 punktuose nurodytus leidimus baigiami nagrinėti ir sprendimai priimami vadovaujantis paraiškos ar prašymo pateikimo dieną galiojusiomis Elektros energetikos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis“, t. y. projekto 5 straipsnio 3 dalyje minimi asmenys, iki 2025 m. balandžio 30 d. pateikę atitinkamas paraiškas bei prašymus, todėl neaišku, kas turima mintyje projekto 5 straipsnio 4 dalies paskutiniame sakinyje nurodant, kad šie asmenys pateikia prašymus po 2026 m. gegužės 1 d. Projektas koreguotinas pašalinant šį neaiškumą. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Asmenys, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos turi išduotus Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 ir 10 punktuose nurodytus leidimus, asmenys, kuriems šie leidimai nereikalingi ir kurių įrengtų elektrinių ir (ar) energijos kaupimo įrenginių įrengtoji galia yra didesnė kaip 100 kW, ir šio straipsnio 3 dalyje nurodyti asmenys atitiktį šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 733 straipsnyje nustatytiems reikalavimams privalo užtikrinti iki 2026 m. gegužės 1 d. Šioje dalyje nurodyti asmenys iki 2026 m. gegužės 31 d. tinklų operatoriui pateikia šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 733 straipsnio 2 dalyje nurodytą deklaraciją. Asmenys, kurie pateikia prašymus dėl Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 ir 10 punktuose nurodytų leidimų išdavimo po 2026 m. gegužės 1 d., atitiktį šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 733 straipsnyje nustatytiems reikalavimams privalo užtikrinti ir šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 733 straipsnio 2 dalyje nurodytą deklaraciją pateikti iki prašymų išduoti Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 ir 10 punktuose nurodytų leidimų pateikimo.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-4169(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: -
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjai: Mindaugas Skritulskas, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: - .
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas
Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė