LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 5, 15 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-1709

 

 

2023-03-29  Nr. 107-P-10

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Monika Juodvalkė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

1; 3

 

 

Projekto 1 straipsnio ir 3 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauju“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

1

 

 

Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 4 dalį 7 punktu ir nustatyti, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentai yra ir kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentai. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais:

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalis nustato, kad „specialusis teritorijų planavimas – teritorijų planavimas tam tikroms veikloms reikalingų teritorijų ir saugomų teritorijų naudojimo, tvarkymo ir (ar) apsaugos priemonėms nustatyti“. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projektu siūlomą teisinį reguliavimą, nereikėtų atitinkamai tikslinti ir sąvokos „specialusis teritorijų planavimas“ apibrėžties turinio, nes, abejotina, jog šis turinys apima ir kurortų bei kurortinių teritorijų specialųjį teritorijų planavimą.

Antra, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punkto bei projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatoms.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

3

2

 

Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 159 punktu, „pildyti teisės akto nauju straipsniu, punktu ar jų struktūrinėmis dalimis su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios straipsnio ar punkto numeris, negalima“. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatos.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

3

2

 

Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatose brauktini žodžiai „bei reglamentus“, nes šie žodžiai, manytina, yra pertekliniai, be to įneša neaiškumo dėl santykio su projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 7 punkte nurodyto specialiojo teritorijų planavimo dokumento pavadinimu.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

4

 

 

Projekto 4 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir įgyvendinimas“, nes šiame straipsnyje jokių įstatymą įgyvendinančių nuostatų nėra nustatoma.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-26

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. Vyriausybės išvadą reikalinga būtų gauti ir dėl to, kad teikiamas projektas ir su juo susiję Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektas Nr. XIVP-1708 bei Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1710, manytina, yra susiję su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485, dėl kurio 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija
2022-08-16

 

 

 

Esamas teritorijų planavimo teisinis reguliavimas savivaldybes įpareigoja (ar suteikia galimybę) nustatyti gyvenamųjų vietovių kraštovaizdžio savitumui svarbias teritorijas, vertingą kraštovaizdį reprezentuojančias apžvalgos vietas, kitus urbanistinių struktūrų, urbanistinių erdvių formavimo reikalavimus, todėl nėra poreikio papildyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą, nustatant, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose kartu su miškų, saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio apsaugos reikalavimais turi būti nustatomi ir „kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimai“. Manome, kad šis siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimas būtų perteklinis.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

1

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – TPĮ projektas) 1 straipsniu siūloma TPĮ 5 straipsnio 4 dalį papildyti 7 punktu ir nustatyti, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentai yra ir kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentai. Vadovaujantis TPĮ 2 straipsnio 16 dalies nuostatomis, specialusis teritorijų planavimas – teritorijų planavimas tam tikroms veikloms reikalingų teritorijų ir saugomų teritorijų naudojimo, tvarkymo ir (ar) apsaugos priemonėms nustatyti, t. y. šis planavimas sietinas su konkrečia veikla planuojamoje teritorijoje. Galiojantis teritorijų planavimo teisinis reguliavimas nenumato galimybės specialiojo teritorijų planavimo dokumentams priskirti apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentų (taisyklių ir normų rinkinių, reglamentuojančių konkretų sektorių): įvertinus planuojamą teritoriją, specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose pagal konkrečius teritorijų planavimo dokumento uždavinius nustatomos tam tikroms veikloms planuojamų teritorijų naudojimo, tvarkymo ir (ar) apsaugos priemonės, todėl TPĮ projekto 1 straipsnyje pateiktas siūlymas neatitinka TPĮ 3 straipsnyje nustatytų teritorijų planavimo tikslų.

Pasiūlymas:

Nepritarti TPĮ projektui Nr. XIVP-1709.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

2

 

 

Argumentai:

TPĮ projekto 2 straipsniu siūloma papildyti TPĮ 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir nustatyti, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose kartu su miškų, saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio apsaugos reikalavimais turi būti nustatomi ir „kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimai“. Saugomų teritorijų įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje įtvirtinta, kad kraštovaizdis – žemės paviršiaus gamtinių (paviršinių uolienų, pažemio oro, paviršinių ir gruntinių vandenų, dirvožemio, gyvųjų organizmų) ir (ar) antropogeninių komponentų (archeologinių liekanų, statinių, inžinerinių įrenginių, žemės naudmenų bei informacinio lauko), susijusių medžiaginiais, energetiniais ir informaciniais ryšiais, teritorinis junginys. Vadovaujantis Saugomų teritorijų įstatymo nuostatomis, kultūrinis kraštovaizdis (žmogaus veiklos sukurtas ir jo sambūvį su aplinka atspindintis kraštovaizdis) ir gamtinis kraštovaizdis yra kraštovaizdžio sudėtinės dalys. Darytina išvada, kad TPĮ 15 straipsnio 1 dalyje nurodyti teritorijos naudojimo privalomieji kraštovaizdžio apsaugos reikalavimai turi būti nustatomi visai savivaldybės teritorijai ir gali būti detalizuojami vietovės lygmens kompleksiniuose teritorijų planavimo dokumentuose, todėl TPĮ projekto 2 straipsnyje pateiktas siūlymas savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose papildomai nurodyti šių reikalavimų nustatymą kurortuose ir kurortinėse teritorijose ir TPĮ projekto 3 straipsnio 2 dalyje pateiktas siūlymas papildyti TPĮ 21 straipsnį 2 dalį nauju 5 punktu ir nustatyti, kad vienas specialiojo teritorijų planavimo uždavinių – nustatyti miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimus bei reglamentus kurortuose ir kurortinėse teritorijose (t. y. specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose nustatyti reikalavimus, kurie nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose) dubliuoja galiojantį TPĮ 15 straipsnio 1 dalies 3 punkte, 17 straipsnio 6 dalies 5 punkte įtvirtintą teisinį reguliavimą ir yra pertekliniai. Vadovaujantis TPĮ 14 straipsnio nuostatomis, savivaldybės lygmens bendrieji planai privalo būti parengti kiekvienos savivaldybės teritorijai, vietovės lygmens bendrieji planai rengiami savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose nurodytoms prioritetinės plėtros teritorijoms – miestams, jų dalims, miesteliams, jų dalims, kaimų ir viensėdžių teritorijoms arba savivaldybės tarybai priėmus sprendimą atitinkamoje savivaldybės dalyje rengti savivaldybės dalies bendrąjį planą.

Pasiūlymas:

Nepritarti TPĮ projektui Nr. XIVP-1709.

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

3

1

 

Argumentai:

TPĮ projekto 3 straipsnio 1 dalimi siūloma papildyti TPĮ 21 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir nustatyti, kad kurortai ir kurortinės teritorijos yra specialiojo teritorijų planavimo objektai. TPĮ 30 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentai rengiami, kai kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai nereglamentuoja planuojamos veiklos ar už konkrečios veiklos reglamentavimą atsakingos institucijos sprendimu būtina konkretizuoti ar detalizuoti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų sprendinius. Nuo 2014 sausio 1 d. galiojantis teritorijų planavimo teisinis reguliavimas siekia mažinti administracinę naštą ir privalomų rengti specialiojo teritorijų planavimo dokumentų kiekį: kurortuose ir kurortinėse teritorijose vykdomos įvairios veiklos (ne tik teikiamos sveikatinimo paslaugos), todėl šios teritorijos planuojamos kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais. TPĮ 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta: „Savivaldybės tarybos patvirtinti savivaldybės lygmens ar vietovės lygmens specialiojo teritorijų planavimo dokumentų (išskyrus specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentus) sprendiniai konkretizuoja savivaldybės bendrojo plano sprendinius ir savivaldybės tarybos sprendimu specialiojo teritorijų planavimo dokumentai pripažįstami savivaldybės bendrojo plano sudedamąja dalimi“. Atsižvelgiant į tai, pagal iki 2014 m. sausio 1 d. galiojusį teisinį reguliavimą parengtų ir savivaldybės tarybos patvirtintų specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, kurių rengimo nenumato galiojantis teisinis reguliavimas (pvz., turizmo ir rekreacijos schemų ir planų), sprendiniai (šiuos specialiojo teritorijų planavimo dokumentus pripažinus savivaldybės bendrojo plano sudedamąja dalimi) tampa savivaldybės lygmens bendrojo plano sprendiniais, todėl šie sprendiniai gali būti keičiami keičiant ar koreguojant savivaldybės lygmens bendrąjį planą.

Nors aiškinamajame rašte nurodyta, kad „teritorijų planavimo organizavime nėra numatyta savarankiškumo galimybių savivaldai“ ir „Įstatymų projektais siekiama pašalinti iškylančias problemas kurortams ir kurortinėms teritorijoms, siekiant tvarkyti esamą ar įrengti naują viešąją infrastruktūrą“, atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis VSĮ 6 straipsnio 19 punkto nuostatomis, teritorijų planavimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija. Vadovaudamasis galiojančiu teritorijų planavimo teisiniu reguliavimu (TPĮ 14 straipsnio 7 dalis, Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų 20144 m. sausio 1 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-8 „Dėl Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“ 83, 169, 260 punktai), planavimo organizatorius savivaldybės lygmens ir (ar) vietovės lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumento planavimo darbų programoje gali nurodyti papildomus teisės aktais pagrįstus teritorijų planavimo dokumento uždavinius (pvz., nustatyti gyvenamųjų vietovių kraštovaizdžio savitumui svarbias teritorijas, antropogeninius ir gamtinius elementus, vertingą kraštovaizdį reprezentuojančias apžvalgos vietas ir iš jų atsiveriančias panoramas, numatyti jų vizualinę apsaugą, tobulinti ir vystyti istoriškai susiklosčiusią urbanistinę struktūrą, architektūrinę erdvinę kompoziciją, numatyti miško įveisimo ir naudojimo reikalavimus, miškų pritaikymą visuomenės poreikiams, urbanistinių struktūrų formavimo ir (ar) pertvarkymo principus, išsaugoti kraštovaizdžio savitumą, numatyti pėsčiųjų, dviračių takų ryšių sistemą, biologinės įvairovės ir ekosistemų teikiamoms paslaugoms palaikyti, aplinkos kokybei gerinti skirtų sprendimų reikalavimus ir jų įgyvendinimo priemones, nurodyti urbanistinių struktūrų, urbanistinių erdvių formavimo reikalavimus, kitus papildomus uždavinius).

Įvertinus galiojantį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, darytina išvada, kad TPĮ projekto 3 straipsnio 1 dalyje pateiktas siūlymas nustatyti, kad specialiojo teritorijų planavimo objektai yra kurortai ir kurortinės teritorijos neatitinka Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtinto teisėkūros tikslingumo principo, nes TPĮ projekto tikslai pagal galiojantį teisinį reguliavimą pasiekiami rengiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentus.

Pasiūlymas:

Nepritarti TPĮ projektui Nr. XIVP-1709.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Išanalizavus įstatymo projektą ir atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas siūloma Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1709 grąžinti iniciatoriams tobulinti.

6.2. Pasiūlymai: negauta.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė