LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIŲ PIROTECHNIKOS PRIEMONIŲ APYVARTOS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-931 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-2107

 

2023-10-04  Nr. 102-P-46

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydas Anušauskas, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis,
Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėja Jurgita Žilinskaitė, Viešosios policijos valdybos Licencijavimo skyriaus viršininkas Audrius Čiupala, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Geresnio reglamentavimo ir verslo priežiūros politikos grupės vyresnioji patarėja Justė Bulytė, Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Sveikatos saugos skyriaus patarėja Dalia Žukienė, Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Sveikatos saugos skyriaus Kornelija Bajelytė, Higienos instituto Psichikos sveikatos centro Savižudybių prevencijos skyriaus vadovė Gustė Ovčinnikova, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos Teisės grupės vyriausioji patarėja Viktorija Vasiliauskienė, Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė, Aplinkos ministerijos Aplinkos apsaugos agentūros Aplinkos oro kokybės vertinimo skyriaus vedėja Vilma Bimbaitė, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie VRM atstovas Aurimas Gudžiauskas, Vilniaus miesto savivaldybės Administracinės veiklos skyriaus vedėjas Gintaras Leperskas, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo ir aplinkos apsaugos skyriaus Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyrio vedėjas Vytautas Račkauskas, kontora Vento Nuovo atstovas Arnas Marcinkus, Pirotechnikos įmonių asociacijos pirmininkas Darius Šilinis, Lietuvos pirotechnikų asociacijos atstovas Ovidijus Barkauskas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-14 

1N

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje (galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos 21 straipsnio 4 dalis) siūloma nustatyti, kad F4 kategorijos fejerverkus Lietuvos Respublikos teritorijoje naudoti draudžiama. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo  2 straipsnio 13 dalyje, be kita ko, nurodoma, kad „Civilinių pirotechnikos priemonių naudotojas – fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ar jų padalinys, turintys licenciją naudoti F4 kategorijos fejerverkus <…>”, to paties straipsnio 26 dalyje nustatyta, kad „Pirotechnikas – asmuo, turintis šio įstatymo nustatyta tvarka išduotą leidimą tvarkyti (prižiūrėti) ir (ar) naudoti F4 kategorijos fejerverkus <…>”; 4 straipsnio 4 punkte numatyta, kad „F4 kategorijos fejerverkai – fejerverkai, keliantys didelį pavojų ir skirti tvarkyti (prižiūrėti) ir naudoti tik pirotechnikams, jų keliamas triukšmas neviršija nustatytų ribinių (leistinų) dydžių”; 8 straipsnio 8 dalyje numatyta, kad „Ant kiekvieno tiekiamo rinkai F4 kategorijos fejerverko turi būti užrašyta „Naudoti tik pirotechnikams“ ir nurodytas mažiausias saugus atstumas”; keičiamo įstatymo IV skyriaus pavadinime, be kita ko, įvardijamas F4 kategorijos fejerverkų naudojimo licencijavimas, 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte įvardijama licencija naudoti F4 kategorijos fejerverkus; 10 straipsnio  nuostatomis reglamentuojamas pirotechnikų mokymas ir atestavimas, numatant, kad mokymo programos baigimo pažymėjimu, be kita ko, patvirtinamas asmens gebėjimas tvarkyti (prižiūrėti) ir (ar) naudoti F4 kategorijos fejerverkus bei tai, kad pirotechnikais pripažįstami asmenys, turintys užsienio valstybių kompetentingų institucijų išduotus dokumentus, patvirtinančius, kad asmuo gali saugiai tvarkyti (prižiūrėti) ir (ar) naudoti F4 kategorijos fejerverkus; pagal 13 straipsnio 2 dalies 6 punktą licencijos turėtojas privalo F4 kategorijos fejerverkus platinti tik subjektams, turintiems keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą; pagal 15 straipsnio 4 dalies 2 punktą civilinių pirotechnikos priemonių naudotojai privalo suderinti su savivaldybės administracijos direktoriumi ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu vietą, kurioje bus naudojami F4 kategorijos fejerverkai, ir jų naudojimo laiką, o 15 straipsnio 4 dalies 3 punktu šie naudotojai įpareigojami  parengti ir turėti vietos, kurioje planuoja naudoti F4 kategorijos fejerverkus, galimos avarijos prevencijos ir padarinių likvidavimo planą, suderintą su Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu. Visose nurodytose keičiamo įstatymo nuostatose reglamentuojamos F4 kategorijos fejerverkų apyvartos taip, kaip ji apibrėžiama keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje, taisyklės, tačiau projekto 1 straipsniu siūloma uždrausti F4 kategorijos fejerverkų naudojimą, dėl ko netektų prasmės jų tiekimas rinkai, platinimas, importas, įvežimas ir įsigijimas, bet minėtų keičiamo įstatymo nuostatų atitinkamai keisti nesiūloma, todėl projektas vertintinas kaip stokojantis teisinio nuoseklumo ir išbaigtumo.

 

Pritarti

 

Patobulintame projekte atsisakoma nuostatų, draudžiančių F4 kategorijos fejerverkus Lietuvos Respublikos teritorijoje.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-14 

5

 

 

2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybė iki 2023 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamą įstatymą kai kuriuos jo nuostatas įgyvendinančius teisės aktus priima Vyriausybės įgaliota institucija, todėl aptariama projekto nuostata atitinkamai tikslintina.

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-14 

4

 

 

3. Projekto 1 straipsniu keičiamą keičiamo įstatymo 21 straipsnio galiojančią redakciją sudaro šešios dalys. Atsižvelgiant į projekto turinį ir juo siekiamus tikslus, šio straipsnio 5 ir 6 dalys neturėtų būti keičiamos ar jų atsisakoma. Tačiau projekto 1 straipsnis formuluojamas taip, lyg jame būtų dėstoma nauja keičiamo įstatymo 21 straipsnio redakcija, tačiau 5 ir 6 dalys nedėstomos, projekto lyginamajame variante taip pat neatskleidžiama, kad šių dalių siūloma atsisakyti, todėl projekto 1 straipsnis vertintinas kaip neatitinkantis teisės technikos taisyklių, o jo lyginamasis variantas – kaip klaidinantis.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-14 

 

 

 

4. Atsižvelgiant į Vyriausybės, Policijos departamento ir jam pavaldžių įstaigų, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento kompetenciją keičiamu įstatymu reguliuojamų teisinių santykių srityje siūlytina kreiptis Vyriausybės išvados dėl projekto.

Pritarti iš dalies

Yra gautos Policijos departamento ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie VRM pastabos.

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 (toliau - Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projekto nuostatos vertintinos 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) kontekste.

Direktyva 2013/29/ES nustatomos taisyklės, kuriomis siekiama laisvo pirotechnikos gaminių judėjimo vidaus rinkoje, užtikrinant aukšto lygio sveikatos apsaugą, visuomenės saugumą ir vartotojų apsaugą bei saugą, atsižvelgiant į atitinkamus aplinkosaugos aspektus. Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad ši direktyva netrukdo valstybėms narėms viešosios tvarkos, saugumo, sveikatos ir saugos arba aplinkos apsaugos sumetimais imtis priemonių, draudžiančių ar ribojančių F2 ir F3 kategorijų fejerverkų, teatro pirotechnikos gaminių ir kitų pirotechnikos gaminių laikymą, naudojimą ir pardavimą plačiajai visuomenei. Tad, nors pagal Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 1 dalies a punkto ii papunktį F2 kategorijos fejerverkai negali būti parduodami jaunesniems nei 16 metų asmenims, vadovaujantis anksčiau nurodyta nuostata valstybei narei nedraudžiama nustatyti ir griežtesnių pardavimo plačiajai visuomenei reikalavimų. Kaip nurodyta Direktyvos 2013/29/ES preambulės 16 konstatuojamoje dalyje, pirotechnikos gaminių, ypač fejerverkų, naudojimas labai priklauso nuo skirtingų kultūrinių įpročių ir tradicijų atitinkamose valstybėse narėse. Todėl reikia leisti valstybėms narėms imtis nacionalinių priemonių, kad dėl, inter alia, visuomenės saugumo ar sveikatos ir saugos priežasčių jos apribotų tam tikrų pirotechnikos gaminių kategorijų naudojimą ar pardavimą plačiajai visuomenei.

Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad F4 kategorijos fejerverkai gali būti parduodami tik specialių žinių turintiems asmenims (pirotechnikams). Tačiau Direktyvoje 2013/29/ES nėra numatyta galimybė taikyti absoliutų draudimą F4 kategorijos fejerverkams. Todėl taikoma bendroji Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 1 dalies nuostata, kad valstybės narės negali uždrausti, apriboti ar trukdyti tiekti rinkai pirotechnikos gaminių, kurie atitinka šios direktyvos reikalavimus. Pažymėtina, kad draudimas tam tikrų švenčių metu (pavyzdžiui, naujųjų metų išvakarėse) ar tam tikrose vietose (kai kuriose sostinėse, kaip kad nurodoma Įstatymo projekto aiškinamajame rašte) naudoti F4 kategorijos fejerverkus yra mažiau ribojanti priemonė nei visiškas draudimas juos naudoti (pavyzdžiui, net ir specialių pirotechnikos renginių, pasirodymų metu) ir atitinkamai tiekti į rinką. Tad manytina, kad draudimas Lietuvos Respublikos teritorijoje naudoti F4 kategorijos fejerverkus prilygsta draudimui šiuos fejerverkus tiekti į rinką ir todėl neatitinka Direktyvos 2013/29/ES nuostatų. Siekiant įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, siūlytina svarstyti mažiau ribojančias priemones, tokias kaip galimybę naudoti šiuos fejerverkus tik specialių renginių metu ar pan.  

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūloma nustatyti griežtesnius F2 ir F3 kategorijų fejerverkų tiekimo į rinką reikalavimus, nei nustatyti Direktyvoje 2013/29/ES, Įstatymo projektas turėtų būti notifikuojamas Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14).

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos pirotechnikų asociacija

2023-04-11

 

 

 

Lietuvos pirotechnikų asociacija, susipažinusi su šiuo metu LR Seimo Teisės ir teisėtvarkos bei Aplinkos apsaugos komitetuose svarstomu Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės Įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo Įstatymo projektu, suinteresuotoms institucijoms išreiškia savo poziciją svarstomu klausimu.

Pažymėtina, kad mūsų šalyje naudojama pirotechnika yra sertifikuota ir atitinkanti visus ES reikalavimus, jos platintojai griežtai laikosi Europos Sąjungos direktyvų ir Lietuvos Respublikos Įstatymų.

Fejerverkai pagal pavojingumą skirstomi Į 4 kategorijas. Profesionalių fejerverkų (F4 kategorija) naudojimas nėra uždraustas nė vienoje Europos Sąjungos šalyje, tai reglamentuoja ES Direktyvos 2013/29/ES nuostatos1. Galimybės drausti F4 kategorijos fejerverkus, kaip išskirtinai profesionalams skirtus gaminius, direktyvoje nenumatyta, todėl toks draudimas naudoti profesionalams ir licencijuotoms Įmonėms per didžiausius renginius ar šventes naudojant F4 kategorijos fejerverkus, prieštarautų ES Direktyvos 2013/29/ES nuostatoms ir neturėtų analogo visoje ES. Lietuva, priėmusi Įstatymo pataisas, taptų ES valstybe, uždraudusią masinių švenčių metu naudoti fejerverkus ir sukeltų ES Direktyvai prieštaraujant j precedentą.

Pažymėtina, kad F4 kategorijos pirotechnikos priemones gali naudoti tik specialių žinių turintis asmuo, kuris minėtoje direktyvoje apibrėžiamas kaip „asmuo, turintis valstybės narės leidimą tvarkyti ir (arba) naudoti savo teritorijoje F4 kategorijos fejerverkus”, t.y. profesionalas, turintis specialų pasiruošimą, kvalifikaciją ir leidimus, kurie Įgyjami ir akredituojami kvalifikacijos kursuose. Įmonė, norėdama verstis šia veikla, privalo turėti tinkamas ir tam pritaikytas patalpas, gauti leidimus iš Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo bei Policijos departamentų.

F4 kategorijos fejerverkai yra skirti tvarkyti (prižiūrėti) ir naudoti tik pirotechnikams. Profesionalams naudojant F4 kategorijos fejerverkus per pastarąjį dešimtmetį sužalojimų neužfiksuota, o jų keliamas triukšmas neviršija nustatytų ribinių (leistinų) dydžių. Atkreipiame dėmesį, kad F4 kategorijos fejerverkai naudojami tik masiniuose renginiuose, išskirtinėse šventėse, kuriose fejerverkai kuria meninio reginio įspūdį.

Atsižvelgiant į F4 kategorijos fejerverkų naudojimo specifiką, oro ir aplinkos tarša yra itin lokalizuota, koncentruota dideliame aukštyje ir trumpalaikė, neviršijanti oro kokybės normų2. Tai patvirtina Aplinkos apsaugos agentūra, kuri atliko oro kokybės tyrimus 2022 m. vykusio tarptautinio fejerverkų festivalio metu. Jų išvada - oro tarša Vilniaus mieste neviršijo žmonių sveikatos apsaugai nustatytų ribinių verčių3. Daugelis pirotechninių mišinių sudega didesniame aukštyje, todėl daug mažiau veikia žmones, negu automobilių išmetamosios dujos. Taigi, fejerverkų įtaka klimato kaitai yra neapčiuopiamai maža - jų įtaka aplinkai nėra kuo nors reikšmingai išsiskirianti nuo kitokių oro, dirvos ar vandens taršos būdų, patvirtina Vokietijos4 ir Lietuvos mokslininkai chemikai5. Profesionalūs fejerverkai yra mažiausiai pavojingi, nes jų naudojimo vieta reglamentuojama. Svarbu pažymėti, kad fejerverkų gamyboje jau atsisakyta daugelio toksiškų medžiagų. Šiais laikais fejerverkuose nėra naudojamas nei švinas, nei arsenas, nei stibis, nei heksachlorobenzenas. Pastaruoju metu fejerverkų gaminiuose jau atsisakyta plastiko, jis pakeistas į perdirbamas ir aplinkai draugiškas medžiagas. Lietuvoje parduodama ir naudojama profesionali pirotechnika yra sertifikuota ir atitinkanti visus ES reikalavimus, jos platintojai griežtai laikosi ES ir LR reguliavimo. Profesionalūs fejerverkai naudojami tik didelių švenčių, festivalių ar koncertų metu ir apie juos dažniausiai informuoja reklama iš anksto. Uždraudus F4 kategorijos fejerverkus nukentės kultūros industrijos sritys - kino gamyba (“Netflix”, HBO ir kitų kino industrijų filmų ir serialų kūrimo procese įprasta naudoti F4 kategorijos fejerverkus, jie naudojami triukams, sprogimų efektams ir pan.), pramogų verslas, koncertų meninė ir techninė dalis ir kt. Atsiras neigiamos ekonominės pasekmės (oficialiais duomenimis, tai palies 33 licencijuotas pirotechnikos įmones). Pažymėtina, kad Europoje ir kitose pasaulio šalyse vyksta profesionalių fejerverkų šventės ir festivaliai: Vokietijoje, Belgijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Ispanijoje, Maltoje, Jungtinėje Karalystėje, Kanadoje, Japonijoje, Australijoje, Brazilijoje ir kt. Didieji Europos ir pasaulio šalių miestai (Londonas, Sidnėjus, Tokijas, Dubajus ir kt.) eina kitu keliu - nustatę aiškias profesionalių F4 kategorijos fejerverkų naudojimo taisykles, rengia įspūdingus pasirodymus per Naujuosius metus ar kitomis išskirtinėmis progomis.

Pažymime, kad profesionalių fejerverkų (F4 kategorija) naudojimas nėra uždraustas nė vienoje ES šalyje - tai reglamentuoja ES Direktyvos 2013/29/ES nuostatos, kurios nenumato galimybės uždrausti F4 kategorijos fejerverkų prekybos ir naudojimo. Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos išaiškinime dėl atitikties Europos Sąjungos teisei teigiama, kad įstatymo pataisos neatitinka Direktyvos 2013/29/ES nuostatų (4 straipsnio pirmoji dalis)6. Lietuva, priėmusi siūlomą įstatymo pataisą ir uždraudusi masinių švenčių metu profesionalams naudoti F4 kategorijos fejerverkus, sukeltų ES Direktyvai prieštaraujantį precedentą. LPA supranta, kad daliai žmonių ir gyvūnų per didžiuosius renginius naudojami fejerverkai gali kelti nepatogumų ar nemalonių pojūčių, todėl esame pasirengę ieškoti sprendimų tai spręsti, kad profesionalūs fejerverkai, kurie sukurti mėgautis ir naudojami tik ypatingomis progomis, teiktų džiaugsmą ir kurtų šventę visiems. Atsižvelgiant į tai, kad daugiausiai prieštaringų vertinimų visuomenėje kyla dėl F2 ir F3 kategorijų fejerverkų naudojimo, siūlome įvertinti galiojantį reglamentavimą naudojant F2 ir F3 kategorijų fejerverkus. Šios priemonės padėtų sureguliuoti tai, kai nesilaikant taisyklių, šių kategorijų fejerverkai yra prieinami nepilnamečiams ir masiškai naudojami skveruose, kiemuose ir kt. Pritariame Įstatymo projekte pateiktam siūlymui numatyti, kad F2 kategorijos fejerverkus gali įsigyti ir juos naudoti ne jaunesni kaip 18 metų asmenys. Kviečiame atsisakyti siūlymo visiškai uždrausti profesionalių F4 kategorijos fejerverkų naudojimą Lietuvoje. Siūlome svarstyti kitas fejerverkų naudojimo ribojimo priemones, kurių dalį jau taiko ir kitos ES šalys: Drausti visų rūšių (išskyrus F1 kategorijos) fejerverkų elektroninę prekybą. Keisti fizinės prekybos fejerverkais tvarką, leisti turintiems F2 kategorijos leidimus, fejerverkų prekybą vykdyti tik gruodžio mėnesį laikinose (nespecializuotose) prekybos vietose. Drausti visų kategorijų (išskyrus F1 kategorijos) fejerverkų prekybą degalinėse. Įpareigoti savivaldybes nustatyti zonas, kuriuose F2 ir F3 kategorijų fejerverkų (kuriuos naudoja visuomenė) naudojimas yra draudžiamas (pvz. skverai, kiemai ir kt.).

Pritarti

 

2.

Lietuvos savivaldybių asociacijos

2023-04-17

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2107 (toliau – Projektas).
Informuojame Jus, kad apklausėme šalies savivaldybes ir Projektui pastabų ar pasiūlymų negavome.

Atsižvelgti

 

3.

Lietuvos pirotechnikų asociacija

2023-05-09

2

(16)

 

 

 Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto inicijuotuose klausymuose Lietuvos pirotechnikų asociacija buvo įsipareigojusi pateikti savo poziciją Seimo svarstomam LR Civilinių pirotechnikos priemonių įstatymui. Šiame dokumente teikiame siūlymus bei esame juos pasiruošę pristatyti TTK bei AAK komitetų posėdžiuose ar kituose Jūsų numatytuose formatuose.

Dokumentą siunčiame išvadų rengėjams ir komitetų biurams. Jei manote, kad dokumentu verta pasidalinti su kitais Seimo nariais ar klausymuose dalyvavusiomis atsakingomis institucijomis, kviečiame juo dalintis laisvai.

 

16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

16 straipsnis. F1 ir F2 kategorijų fejerverkų platinimo sąlygos

1. Fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai kiekvienai F2 kategorijos fejerverkų platinimo vietai turi gauti leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, kuris išduodamas neterminuotam laikui. Fiziniai ar juridiniai asmenys, turintys galiojantį leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, privalo leidimą išdavusios institucijos nustatyta tvarka iki kiekvienų metų lapkričio 30 dienos, ją informuoti apie konkrečias prekybos vietas.

2. F1 kategorijos fejerverkams platinti leidimo nereikia.

3. F2 kategorijos fejerverkus platinti galima gruodžio 1 - 31 dienomis. Draudimas platinti F2 kategorijos civilines pirotechnikos priemones sausio 1 – lapkričio 30 d. netaikomas subjektams, turintiems šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą.

4.3. Fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ar jų padalinys, norintis gauti leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, teritorinei policijos įstaigai, kurios teritorijoje planuojamas platinimas, tiesiogiai, per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per PEPS arba per kontaktinį centrą pateikia pranešimą, kuriame pareiškėjas nurodo apie ketinimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintose F1 ir F2 kategorijų fejerverkų platinimo ir leidimų platinti F2 kategorijos fejerverkus išdavimo taisyklėse nurodytus ir šių taisyklių nustatyta tvarka įformintus dokumentus.

5.4. Laikoma, kad leidimas platinti F2 kategorijos fejerverkus yra išduotas kitą dieną po pranešimo, kuriame pareiškėjas nurodo apie ketinimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, ir dokumentų, nurodytų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintose F1 ir F2 kategorijų fejerverkų platinimo ir leidimų platinti F2 kategorijos fejerverkus išdavimo taisyklėse ir įformintų šiose taisyklėse nustatyta tvarka, pateikimo teritorinei policijos įstaigai, kurios teritorijoje planuojamas platinimas, dienos.

6.5. Nustačiusi, kad pateiktame pranešime, kuriame pareiškėjas nurodo apie ketinimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, nurodyti ne visi būtini duomenys arba pateikti ne visi ar netinkamai įforminti dokumentai, kurių reikia leidimui išduoti, teritorinė policijos įstaiga, kuriai pateiktas pranešimas, per 3 darbo dienas nuo tokio pranešimo gavimo dienos tiesiogiai, per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per PEPS arba per kontaktinį centrą praneša pareiškėjui apie leidimo platinti F2 kategorijos fejerverkus galiojimo sustabdymą ir būtinybę per 10 darbo dienų nuo teritorinės policijos įstaigos pranešimo gavimo dienos pateikti trūkstamus ar tinkamai įformintus dokumentus ar duomenis. Leidimo platinti F2 kategorijos fejerverkus turėtojui per nustatytą terminą pašalinus trūkumus, dėl kurių leidimo galiojimas buvo sustabdytas, teritorinės policijos įstaigos sprendimu leidimo galiojimo sustabdymas panaikinamas.

7.6. Leidimo platinti F2 kategorijos fejerverkus galiojimą teritorinė policijos įstaiga panaikina, jeigu:

1) nustatoma, kad leidimui gauti buvo pateikti klaidingi duomenys;

2) jeigu leidimą turintis subjektas per nustatytą terminą nepašalino trūkumų, dėl kurių leidimo galiojimas buvo sustabdytas;

3) Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas ar jam pavaldi įstaiga, ar teritorinė policijos įstaiga per vienus metus antrą kartą praneša apie nustatytus pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių civilinių pirotechnikos priemonių apyvartą, pažeidimus, padarytus asmens, turinčio leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus;

4) nustatoma, kad civilinės pirotechnikos priemonės buvo platinamos asmeniui, neturinčiam teisės jų įsigyti;

5) leidimą turintis subjektas pateikia prašymą dėl leidimo galiojimo panaikinimo.

8.7. Fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai neturi teisės gauti leidimo platinti F2 kategorijos fejerverkus, jeigu jiems leidimo platinti F2 kategorijos fejerverkus galiojimas buvo panaikintas šio straipsnio 6 dalies 1, 3 ir 4 punktuose nurodytais pagrindais ir nuo jo galiojimo panaikinimo dienos nepraėjo 2 metai.

Pritarti iš dalies

2023-05-29 klausymų metu buvo nuspręsta tikslinti pasiūlymuose pateiktas formuluotes.

Siūloma 1d. formuluotė:

„1. Fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai kiekvienai F2 kategorijos fejerverkų platinimo vietai turi gauti leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, kuris išduodamas neterminuotam laikui. Galiojantį tokį leidimą turintys subjektai privalo šį leidimą išdavusiai institucijai jos nustatyta tvarka elektroninėmis priemonėmis per PEPS iki kiekvienų metų lapkričio 30 dienos pranešti, kuriose leidime nurodytose platinimo vietose bus platinami F2 kategorijos fejerverkai.

 

Civilinės pirotechnikos priemonių naudojimo ir platinimo apribojimai dėstomi įstatymo 17 straipsnyje, todėl 3 dalyje siūlomi draudimai turėtų būti reglamentuoti ne šiame straipsnyje, o perkeltini į 17 straipsnį.

 

 

4.

Lietuvos pirotechnikų asociacija

2023-05-09

 

3

(17)

 

 

17 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Civilinių pirotechnikos priemonių naudojimo ir (ar) platinimo apribojimai

1. Draudžiama:

1) platinti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus) arčiau kaip 30 metrų nuo mokyklų;

2) platinti civilinės pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus) prekybos įmonėse įrengtose degalinėse ir arčiau kaip 30 m. prie jų;

3) elektroninė prekyba internetinėse svetainėse (išskyrus F1 kategorijos fejerverkais);

4) gabenti (vežti) ir siųsti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus) naudojantis pašto, kurjerių, siuntų tarnybų, pavėžėjų, paštomato terminalų paslaugomis;

52) naudoti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus) arčiau kaip 30 metrų nuo mokyklų, gydymo ir reabilitacijos įstaigų, kulto, šarvojimo patalpų, jeigu tai nesuderinta su pastatų (statinių) ar patalpų valdytojais, taip pat kitose savivaldybės tarybos nustatytose masinio susibūrimo vietose, išskyrus subjektams turintiems šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą ir iš anksto pirotechnikos naudojimą suderinus su atsakingomis institucijomis;

63) jeigu tai trikdo viešąją rimtį, naudoti civilines pirotechnikos priemones nuo 22.00 val. iki 8.00 val. (išskyrus švenčių dienas, taip pat per masinius renginius, kuriuos rengti savivaldybės vykdomoji institucija yra išdavusi leidimą), kitu teisės aktuose nustatytu ar savivaldybės tarybos nustatytu laiku;

74) naudoti civilines pirotechnikos priemones ne pagal paskirtį;

85) naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones, kurių garantijos (saugojimo) laikas yra pasibaigęs;

96) naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones asmenims, kurie neturi teisės jų įsigyti ir (ar) naudoti;

107) naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones neblaiviems asmenims arba asmenims, apsvaigusiems nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų svaigiųjų medžiagų;

118) naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones, kurios yra akivaizdžiai mechaniškai ar kitaip pažeistos, deformuotos, ant kurių yra korozijos ar skysčių dėmių pėdsakų;

129) gaminti, naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones, pažeidžiant šio įstatymo nustatytus reikalavimus;

1310) naudoti ir (ar) platinti civilines pirotechnikos priemones, kurios neatitinka reikalavimų, numatytų derinamuosiuose Europos Sąjungos teisės aktuose bei jų įgyvendinamuosiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose, nustatančiuose ženklinimą atitikties ženklu CE, ir nėra tinkamai paženklintos.

2. Civilinių pirotechnikos priemonių gamintojas, eksportuotojas, importuotojas, įvežantysis ar išvežantysis asmuo, platintojas, naudotojas civilines pirotechnikos priemones, kurių garantijos (saugojimo) laikas pasibaigęs ar kurias dėl mechaninių ar kitokių pažeidimų nesaugu naudoti, nedelsdamas privalo neatlygintinai perduoti sunaikinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka jos įgaliotai institucijai. Civilinių pirotechnikos priemonių sunaikinimo darbų išlaidas apmoka civilines pirotechnikos priemones sunaikinti pateikęs šių priemonių gamintojas, eksportuotojas, importuotojas, įvežantysis ar išvežantysis asmuo, platintojas ar naudotojas.

3. Per 2 mėnesius po leidimo, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje, galiojimo laiko pasibaigimo ar jo galiojimo panaikinimo, leidimo, nurodyto šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje, galiojimo panaikinimo arba šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytos licencijos galiojimo panaikinimo fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ar jų padalinys gali perleisti turimas civilines pirotechnikos priemones reikiamą licenciją ar leidimą turinčiam subjektui.

Pritarti iš dalies

2023-05-29 klausymuose buvo aptarti pasiūlymai ir nuspręsta juos tikslinti:

- atsisakant nuorodos į „masinio susibūrimo“ vietas, nes tai susiaurina savivaldybių taryboms galimybę nustatyti ir kitas vietas, kuriose draudžiama naudoti civilines pirotechnikos priemones, atsižvelgiant į kitus svarbius ir reikšmingus faktorius – žalą aplinkai, asmens sveikatai ir saugumui ir kt.;

- papildant draudimu platinti F2 kategorijos civilines pirotechnikos priemones nustatytu laiku, išskyrus tam tikrus subjektus, turinčius 14 str. 2 d. nurodytą leidimą;

- tikslinant elektroninės prekybos internetinėse svetainėse draudimą;

- įvardijant atsakingas institucijas, su kuriomis turi būti suderinamas civilinės pirotechnikos naudojimas.

 

Siūlomos formuluotės:

„2) platinti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus ir P1 kategorijos civilines pirotechnikos priemones) prekybos įmonėse įrengtose degalinėse ir arčiau kaip 30 m. nuo jų;“

„3) platinti F2 kategorijos fejerverkus nuo sausio 1 d. iki lapkričio 30 d., išskyrus atvejus, kai šiuos fejerverkus platina subjektai, turintys šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą;“

„42) naudoti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus ir P1 kategorijos civilines pirotechnikos priemones) arčiau kaip 30 metrų nuo mokyklų, gydymo ir reabilitacijos įstaigų, kulto, šarvojimo patalpų, jeigu tai nesuderinta su pastatų (statinių) ar patalpų valdytojais, taip pat kitose savivaldybės tarybos nustatytose vietose, išskyrus atvejus, kai civilines pirotechnikos priemones naudoja subjektai, turintys šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą ir kai jų naudojimas iš anksto suderintas su meru ar jo įgaliotu savivaldybės administracijos direktoriumi ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu;“

„4. Savivaldybių tarybos nustato civilinių pirotechnikos priemonių naudojimo tvarką ir priima sprendimus dėl šiame straipsnyje nurodytų ir kitų vietų, kuriose yra draudžiama naudoti civilines pirotechnikos priemones, bei laiko, kuriuo draudžiama jas naudoti. Priimdamos sprendimus dėl šių ribojimų savivaldybių tarybos privalo atsižvelgti į gyventojų, kurių gyvenamojoje teritorijoje numatomi apribojimai, nuomonę, aplinkosaugos reikalavimus ir gyventojų saugumą.

 

5.

Lietuvos pirotechnikų asociacija

2023-05-09

5

 

 

Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 20232024 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 20232024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Leidimai platinti civilines pirotechnikos priemones išduoti šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 2 punkte draudžiamose vietose netenka galios nuo 2024 m. liepos 1 d.

3. Savivaldybių tarybos ne vėliau kaip iki 2025 m. sausio 1 d.  nustato šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 5 punkte numatytas vietas.

4. Prekyba civilinės pirotechnikos priemonėmis, kurios buvo pateiktos rinkai iki šio įstatymo įsigaliojimo, ir kurios iki šio įstatymo įsigaliojimo atitiko tiekimo rinkai reikalavimus, yra leidžiama.

 

Pritarti iš dalies

5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir savivaldybių tarybos iki 2024 m. birželio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Nuo  2024 m. liepos 1 d. netenka galios iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos išduoti:

1) leidimai gaminti ir laikyti visų kategorijų civilines pirotechnikos priemones vietose, kuriose šiuo įstatymu yra uždrausta platinti civilines pirotechnikos priemones;

2) leidimai laikyti visų kategorijų civilines pirotechnikos priemones vietose, kuriose šiuo įstatymu yra uždrausta platinti civilines pirotechnikos priemones;

3) leidimai platinti F2 kategorijos fejerverkus vietose, kuriose šiuo įstatymu yra uždrausta platinti civilines pirotechnikos priemones.

4. Prekyba F2 kategorijos fejerverkais, patiektais rinkai iki šio įstatymo įsigaliojimo ir atitinkančiais iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusius amžiaus žymėjimo reikalavimus, yra leidžiama.

6.

Aplinkos apsaugos agentūra

 

 

 

Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – Agentūra) gavo 2023-04-26 raštu Nr. S-2023-1854 pateiktą LR Seimo teisės ir teisėtvarkos komiteto prašymą dėl informacijos apie fejerverkų poveikį oro kokybei.

Informuojame, kad duomenų apie atskirų pirotechnikos priemonių kategorijų (F2, F3, F4) sukeliamą aplinkos oro taršą neturime. Tačiau nuolat stebėdami aplinkos oro kokybės rodiklius, pastebime, kad oro užterštumas (ypač kietosiomis dalelėmis KD10) šaudant fejerverkus (sutinkant Naujuosius metus, „Vilniaus fejerija“ renginio metu) žymiai padidėja ir toks dėsningumas kartojasi bene kasmet, kai vyrauja vidutiniškai palankios ir nepalankios teršalų išsisklaidymui meteorologinės sąlygos.

Įgyvendinant Valstybinę aplinkos monitoringo programą oro kokybė šalyje nepertraukiamai tiriama 17 oro kokybės tyrimų (toliau – OKT) stočių, išdėstytų miestuose ir kaimiškosiose vietovėse. Automatinių stočių vietų ir juose matuojamų parametrų parinkimas atitinka visoms Europos Sąjungos šalims privalomus kriterijus. OKT stotyse nepertraukiamai matuojama kietųjų dalelių KD10 (dalelių iki 10 mikrometrų aerodinaminio skersmens) ir smulkesnės frakcijos kietųjų dalelių KD2,5 (iki 2,5 mikrometrų aerodinaminio skersmens), azoto dioksido (NO2), anglies monoksido (CO), sieros dioksido (SO2), ozono (O3) ir benzeno (C6H6) koncentracija. Sunkiųjų metalų – švino (Pb), kadmio (Cd), nikelio (Ni), arseno (As) ir policiklinių aromatinių angliavandenilių – benzo(a)pireno, benzo(a)antraceno, benzo(b)fluoranteno, benzo(k)fluoranteno, dibenzo(a,h)antraceno, indeno(1,2,3-cd)pireno koncentracija nustatoma automatiniu prietaisu imant oro ėminius ir vėliau juos išanalizuojant laboratorijoje.

Švenčiant Naujuosius metus, susprogdinama daugiausiai įvairių kategorijų pirotechnikos priemonių, kurių sprogimai padidina triukšmo lygį, o degimo produktai iškart pablogina vietos aplinkos oro kokybę, į aplinką išmetami žmonių sveikatai kenksmingi teršalai. Oro kokybės tyrimų duomenimis, esant nepalankioms meteorologinėms sąlygoms, fejerverkų sąlygotas oro užterštumas kietosiomis dalelėmis KD10  gali staiga padidėti nuo 1,1 karto iki 17 kartų. Sutinkant Naujuosius metus KD10 paros (24 val.) ribinės vertės (50 µg/m3) viršijimo atvejai skirtinguose šalies miestuose užfiksuoti 2008 m., 2009 m., 2010 m., 2015 m. ir 2016 m.

Renginio „Vilniaus fejerija“ (toliau – renginys) metu (2009-2022 m. laikotarpiu), pavėjui esančiose Vilniaus[1] OKT stotyse kietųjų dalelių KD10 koncentracija, palyginus prieš renginį ir po jo, per keletą valandų išauga keletą kartų (pvz. 2016 m. padidėjo beveik 9 kartus).  Aukšta (virš 50 µg/m³) 1 val. KD10 koncentracija renginiui pasibaigus skirtingose Vilniaus OKT stotyse fiksuota 2014 m. (99,6 µg/m3), 2016 m. (86,0 µg/m3), 2018 m. (101,6 µg/m3), 2020 m. (111,2 µg/m3), 2021 m. (92,7 µg/m3), 2022 m. (61,3 µg/m³). Esant ramiems orams ir nepalankioms teršalams sklaidytis meteorologinėms sąlygoms, padidėjęs oro užterštumas gali išsilaikyti net iki 4 ar 5 val. ryto (pvz., toks atvejis fiksuotas 2016 m.). Esant palankioms teršalų išsisklaidymo sąlygoms, kai lyja lietus ar pučia stiprus vėjas, oro masė prie žemės paviršiaus ir aukštesniuose atmosferos sluoksniuose gerai išsimaišo, didelio oro užterštumo lygio padidėjimo nefiksuojama. Pažymėtina, kad per 2009-2022 m. laikotarpį vidutinė paros 24 val. KD10 koncentracija pavėjui nuo renginio esančiose OKT stotyse neviršijo ribinės vertės (50 µg/m³).

Papildomai informuojame, kad Agentūra, vykdydama nacionalinę į aplinkos orą išmetamų teršalų apskaitą, vertina ir šalyje sunaudotų pirotechnikos priemonių (visų kategorijų) dalį bendrame teršalų išmetimų kiekyje. 2021 m. dėl šių gaminių naudojimo buvo išmesta 1,17 % viso nacionalinio nemetaninių lakiųjų organinių junginių kiekio (NMLOJ), 0,37 % kietųjų dalelių KD2,5 kiekio ir 0,17 % azoto oksidų (NOx) kiekio. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuva 2021 m. neįgyvendino išmetamam NOx ir NMLOJ kiekiui nustatytų sumažinimo įsipareigojimų pagal 2016 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/2284 dėl tam tikrų valstybėse narėse į atmosferą išmetamų teršalų kiekio mažinimo, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2003/35/EB ir panaikinama Direktyva 2001/81/EB, 4 straipsnio 1 dalį, taikomą kartu su II priedu, bet kokios priemonės, padėsiančios sumažinti šalyje išmetamą teršalų kiekį, yra reikšmingos.

Atsižvelgti

 

7.

Pirotechnikos įmonių asociacija

2023-05-30

 

 

 

Norime teikti siūlymus naujai ruošiamam Prekybos Civilinėmis Pirotechnikos Priemonėmis Įstatymui:

1. Siūlome leisti prekiauti F2 pirotechnikos gaminiais, ištisus metus, įmonėms turinčioms licencijas prekiauti visomis fejerverkų kategorijomis ir įmonėms turinčioms leidimus prekiauti tik F2 kategorija jei (tokios įmonės) raštu, kasmet iki Vasario 1d. imtinai, apie tokį ketinimą, informuoja leidimus laikyti ir prekiauti išduodančius Policijos padalinius.

Tuo būdu bus išvengta tokio pobūdžio veiklą nutraukusių įmonių neefektyvios patikros. Taupomos Policijos lėšos ir finansiniai resursai.

 

Pritarti iš dalies

Komiteto patobulintame projekte yra suformuluotos tokios 16 straipsnio 1 dalies nuostatos:

1. Fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai kiekvienai F2 kategorijos fejerverkų platinimo vietai turi gauti leidimą platinti F2 kategorijos fejerverkus, kuris išduodamas neterminuotam laikui. Galiojantį tokį leidimą turintys subjektai privalo šį leidimą išdavusiai institucijai jos nustatyta tvarka elektroninėmis priemonėmis per PEPS iki kiekvienų metų lapkričio 30 dienos pranešti, kuriose leidime nurodytose platinimo vietose bus platinami F2 kategorijos fejerverkai.“

8.

Pirotechnikos įmonių asociacija

2023-05-30

4

 

 

2. Leisti F1; F2; ir F3 kategorijų, Civilinėmis pirotechninėmis priemonėmis, prekybą internetu tik įmonėms turinčioms Licencijas prekiauti ir laikyti visų kategorijų fejerverkų gaminius ir galinčioms organizuoti pristatymą tik savo darbuotojų pajėgomis, atliekant kliento supažindinimą su tam gaminiui skirta, saugaus naudojimo taisykle.

      Tuo būdu bus išvengiama neatidumo ir (galimai) nenoro skaityti/domėtis konkrečiam gaminiui taikomų, saugaus transportavimo ir naudojimo taisyklių.

 

Pritarti iš dalies

Papildytas 21 straipsnis, kuriame nustatyti civilinių pirotechnikos priemonių įsigijimo ir naudojimo apribojimai nauja dalimi, reglamentuojančia internetinės prekybos sąlygas:

„4. Civilinės pirotechnikos priemonės (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus) gali būti platinamos elektroninėmis priemonėmis tik tuo atveju, jeigu įsigytas šias priemones pristato šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1, 2 ar 3 punkte nurodytos licencijos turėtojas. Šiuo atveju civilines pirotechnikos priemones įsigyjančio asmens tapatybė (asmens amžiaus reikalavimas), pirotechniko pažymėjimas (kai įsigyjama F4 kategorijos fejerverkų ar T2, P2 kategorijų civilinių pirotechnikos priemonių), turi būti patikrinami prieš pristatant civilines pirotechnikos priemones arba ne vėliau kaip pristatymo metu.“

9.

Pirotechnikos įmonių asociacija

2023-05-30

 

 

 

3. Neriboti Prekybos Degalinėse pagal jau esamas leidimų išdavimo tvarką ir taisykles.

      Esama griežta, tokio pobūdžio prekybai, išduodamų leidimų suteikimo tvarka yra pakankama ir keletos gaminių (iki 10 kg svorio) prekybos vietoje, laikymas niekaip neįtakoja saugumo prevencijos tokiuose objektuose. Norime pastebėti, kad atviroje vietoje nedraudžiamai yra laikomi žiebtuvėliai ir kitokio pobūdžio  labiau pavojingos  priemonės nei pirotechnika, kurią ne taip paprasta paleisti veikti (pirotechnika laikoma ir leidimas išduodamas laikyti tik už operatoriaus nugaros, klientui nepasiekiamoje vietoje ).

Nepritarti

Projektas pakoreguotas, atsižvelgiant į projekto autoriaus šiuo projektu keliamus tikslus bei gautas institucijų pastabas ir pasiūlymus.

10.

Pirotechnikos įmonių asociacija

2023-05-30

 

 

 

4. Išduodamų 1-4 kategorijų leidimų galiojimo tvarką pratęsti bent dešimčiai metų. (Pagal dabar galiojančia tvarką visų rūšių laikymui ir prekybai išduodami leidimai galioja penkis metus).

Nepritarti

Projektu tokie tikslai nėra siekiami.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Policijos departamentas prie VRM

2023-04-03

 

 

 

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) gavo Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2023 m. kovo 24 d. raštą Nr. S-2023-1250 „Dėl įstatymo projekto Nr. XIVP-2107“ (toliau – raštas Nr. S-2023-1250), kuriame prašoma pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 (toliau – Projektas Nr. XIVP-2107).

            Policijos departamentas įvertino rašte Nr. S-2023-1250 nurodyto Projekto Nr. XIVP-2107 nuostatas. Manome, kad toks įstatymo pakeitimas be galimų teigiamų Lietuvos Respublikos Seimo  2022 m. spalio 5 d. aiškinamajame rašte Nr. XIVP-2107 „Dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto siūlomų pokyčių sukeltų ir nepageidautinus reiškinius. Uždraudus F4 kategorijos pirotechnikos priemonių įsigijimą ir naudojimą Lietuvoje būtų nusižengta 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) (toliau – Direktyva 2013/29/ES) nuostatoms, nes Direktyva 2013/29/ES nedraudžia F4 kategorijos pirotechnikos gaminių apyvartos ir valstybėms narėms nėra suteikti įgaliojimai tokius draudimus nustatyti savo šalies teisės aktuose. Jei Lietuvoje vis tik būtų uždrausta įsigyti ir naudoti F4 kategorijos pirotechnikos priemones, jas galima būtų įsigyti nelegaliai iš kitų Europos Sąjungos šalių, todėl didelė tikimybė, kad tokiu atveju suaktyvėtų nelegali prekyba pirotechnika.

Policijos departamentas neturi duomenų, kad kurioje nors Europos Sąjungos valstybėje būtų uždraustas F4 kategorijos pirotechnikos priemonių įsigijimas ir naudojimas. Nelegali prekyba pirotechnikos priemonėmis šiuo metu Europoje yra nemažas iššūkis, reikalaujantis nemažų teisėsaugos institucijų pastangų. Kitos šalys šiam tikslui naudoja tarnybinius šunis, tikrina siuntas muitinėje, pašte, siuntų tarnybose, stabdo ir apieško siuntas gabenantį autotransportą, tam skiriamos nemažos pajėgos ir resursai, kurie galėtų būti panaudoti kitų policijos užduočių vykdymui. Todėl nelegalios prekybos atvejų padaugėjimas didintų pareigūnų darbo krūvį ir galėtų tapti prielaida nebūdingų Lietuvai grėsmių atsiradimui. Pavyzdžiui, Švedijoje padaroma nemažai žalos su nelegalia pirotechnika sprogdinant automobilių stovėjimo aikštelėse stovinčius automatus, bankomatus, vietos grupuotėms nepatikusių savivaldos politikų ar kitų asmenų turtą (sprogdinamos gyvenamųjų būstų durys, patys gyvenamieji būstai, autotransportas ir pan.). Kitos šalys, pavyzdžiui, Nyderlandai, taip pat nuolat susiduria su iššūkiu, kaip suvaldyti didėjančius nelegalios prekybos pirotechnika srautus ir sumažinti neteisėto pirotechnikos panaudojimo atvejų skaičių.

            Vertindami siūlomus įstatymo pakeitimus taip pat manome, kad, uždraudus F4 kategorijos pirotechnikos priemonių įsigijimą ir naudojimą Lietuvoje, tokiu būdu būtų mažinamas legaliai Lietuvoje veikiančių įmonių veiklos mastas. Europoje pastebima tendencija, kad nelegalios prekybos tinklai išstumia iš rinkos legaliai pirotechnikos prekyba užsiimančias įmones ir su tokiu reiškiniu yra ganėtinai sudėtinga kovoti.

            Kartu su Projektu Nr. XIVP-2107 pateiktame Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. spalio 5 d. aiškinamajame rašte Nr. XIVP-2107 „Dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“ nurodoma: „Belgijoje, Vokietijoje, Danijoje, Airijoje, Prancūzijoje F2 kategorijos civilinių pirotechnikos priemonių (vadinamųjų „bambioškių“) galima įsigyti tik nuo 18 metų. Tuo tarpu Lietuvoje jas gali įsigyti vaikai nuo 16 metų. Piktnaudžiavimas minėtomis civilinėmis pirotechnikos priemonėmis ypač juntamas žiemos sezono metu.“ Vis dėlto Lietuvoje F2 ir F3 kategorijos petardų pardavimas ir naudojimas yra uždraustas plačiajai visuomenei (Lietuvos policijos generalinio komisaro 2018 m. birželio 19 d. įsakymas Nr. 5-V-570 „Dėl F3 kategorijos civilinių pirotechnikos priemonių platinimo ir naudojamo draudimo Lietuvos Respublikoje“ ir Lietuvos policijos generalinio komisaro 2021 m. vasario 21 d. įsakymas Nr. 5-V-152 „Dėl F2 ir F3 kategorijų civilinių pirotechnikos priemonių platinimo ir naudojimo Lietuvos Respublikoje“), tad manome, kad šis Projekto Nr. XIVP-2107 rengėjų argumentas nėra teisingas. Šiuo atveju valstybės narės teisė uždrausti F2 ir F3 kategorijos pirotechnikos gaminius yra nustatyta Direktyvoje 2013/29/ES, Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 26 d. nutarime Nr. 636 „Dėl Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo įgyvendinimo ir įgaliojimų suteikimo“.

            Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 2 dalies nuostatos numato galimybę, siekiant užtikrinti viešąją tvarką, visuomenės saugumą, sveikatą ir (ar) saugą, valstybėms narėms padidinti nustatytas amžiaus ribas. Tad Projekte Nr. XIVP-2107 siūlomas F2 kategorijos pirotechnikos gaminius įsigyjančių asmenų amžiaus didinimas galėtų būti diskusijų objektas. Policijos departamentas neturi duomenų, kad šiuo metu F2 kategorijos pirotechnikos priemonės keltų didesnių rūpesčių visuomenės saugumui, sveikatai ir (ar) saugai.

            Taip pat atkreipiame Jūsų dėmesį, kad dabar galiojančio Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo nuostatos leidžia savivaldybei riboti F4 kategorijos pirotechnikos priemonių naudojimo vietą ir laiką tos savivaldybės teritorijoje.

            Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, nepritariame siūlomo Projekto Nr. XIVP-2107 nuostatoms dėl F4 kategorijos pirotechnikos priemonių platinimo ir naudojimo Lietuvoje uždraudimo.

Pritarti

 

2.

Teisingumo ministerija

2023-04-04

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 (toliau - Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projekto nuostatos vertintinos 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) kontekste.

Direktyva 2013/29/ES nustatomos taisyklės, kuriomis siekiama laisvo pirotechnikos gaminių judėjimo vidaus rinkoje, užtikrinant aukšto lygio sveikatos apsaugą, visuomenės saugumą ir vartotojų apsaugą bei saugą, atsižvelgiant į atitinkamus aplinkosaugos aspektus. Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad ši direktyva netrukdo valstybėms narėms viešosios tvarkos, saugumo, sveikatos ir saugos arba aplinkos apsaugos sumetimais imtis priemonių, draudžiančių ar ribojančių F2 ir F3 kategorijų fejerverkų, teatro pirotechnikos gaminių ir kitų pirotechnikos gaminių laikymą, naudojimą ir pardavimą plačiajai visuomenei. Tad, nors pagal Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 1 dalies a punkto ii papunktį F2 kategorijos fejerverkai negali būti parduodami jaunesniems nei 16 metų asmenims, vadovaujantis anksčiau nurodyta nuostata valstybei narei nedraudžiama nustatyti ir griežtesnių pardavimo plačiajai visuomenei reikalavimų. Kaip nurodyta Direktyvos 2013/29/ES preambulės 16 konstatuojamoje dalyje, pirotechnikos gaminių, ypač fejerverkų, naudojimas labai priklauso nuo skirtingų kultūrinių įpročių ir tradicijų atitinkamose valstybėse narėse. Todėl reikia leisti valstybėms narėms imtis nacionalinių priemonių, kad dėl, inter alia, visuomenės saugumo ar sveikatos ir saugos priežasčių jos apribotų tam tikrų pirotechnikos gaminių kategorijų naudojimą ar pardavimą plačiajai visuomenei.

Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad F4 kategorijos fejerverkai gali būti parduodami tik specialių žinių turintiems asmenims (pirotechnikams). Tačiau Direktyvoje 2013/29/ES nėra numatyta galimybė taikyti absoliutų draudimą F4 kategorijos fejerverkams. Todėl taikoma bendroji Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 1 dalies nuostata, kad valstybės narės negali uždrausti, apriboti ar trukdyti tiekti rinkai pirotechnikos gaminių, kurie atitinka šios direktyvos reikalavimus. Pažymėtina, kad draudimas tam tikrų švenčių metu (pavyzdžiui, naujųjų metų išvakarėse) ar tam tikrose vietose (kai kuriose sostinėse, kaip kad nurodoma Įstatymo projekto aiškinamajame rašte) naudoti F4 kategorijos fejerverkus yra mažiau ribojanti priemonė nei visiškas draudimas juos naudoti (pavyzdžiui, net ir specialių pirotechnikos renginių, pasirodymų metu) ir atitinkamai tiekti į rinką. Tad manytina, kad draudimas Lietuvos Respublikos teritorijoje naudoti F4 kategorijos fejerverkus prilygsta draudimui šiuos fejerverkus tiekti į rinką ir todėl neatitinka Direktyvos 2013/29/ES nuostatų. Siekiant įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, siūlytina svarstyti mažiau ribojančias priemones, tokias kaip galimybę naudoti šiuos fejerverkus tik specialių renginių metu ar pan.  

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūloma nustatyti griežtesnius F2 ir F3 kategorijų fejerverkų tiekimo į rinką reikalavimus, nei nustatyti Direktyvoje 2013/29/ES, Įstatymo projektas turėtų būti notifikuojamas Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14).

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, atsakydama į Jūsų 2023 m. kovo 24 d. raštą Nr. S-2023-1250, kuriame prašoma iki 2023 m. balandžio 17 d. pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2107), pakartotinai neteikdama pastabų ir pasiūlymų, išdėstytų Teisingumo ministerijos 2022 m. spalio 13 d. rašte Nr. (8.7.1Mr) 4T-360, informuoja, kad esminių pastabų dėl Įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 atitikties nacionalinei teisei Teisingumo ministerijos valdymo srityje neturi.

Pritarti

 

3.

Vilniaus miesto savivaldybė

2023-03-30

 

 

 

Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo 2023 m. kovo 27 d. Lietuvos savivaldybių asociacijos pavedimu Nr. SAVP-204 (Savivaldybėje registruota 2023 m. kovo 27 d., reg. Nr. A50-11444/23) persiųstą Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2023 m. kovo 24 d. raštą Nr. S-2023-1250, kuriuo prašoma iki 2023 m. balandžio 17 d. pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107.

Reikšdama susirūpinimą tuo, kas daro žmogaus sveikatai lemiamą įtaką bei atsižvelgdama į tarptautiniais tyrimais įrodytą fejerverkų daromą žalą orui, vandeniui, dirvožemiui, gyvūnams ir visai gamtai, o taip pat ir žmogaus sveikatai bei turtui, Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2021 m. liepos 14 d. posėdyje pritarė rezoliucijai Nr. 289-28 „Dėl aplinką tausojančių švenčių Vilniaus mieste“ (toliau – Rezoliucija), kuria įsipareigojo miesto šventėms bei svarbioms progoms paminėti, ypač Naujųjų Metų organizavimui, sukurti fejerverkų alternatyvą – taip pat įkvepiančią, vienijančią bei ypatingą, tačiau nežalojančią mūsų ir gamtos (pavyzdžiui, siūloma fejerverkus keisti įspūdingais lazerių, šviesų pasirodymais). Rezoliucija taip pat kviečiama visus Vilniaus miesto gyventojus, svečius, čia veikiančias įmones bei organizacijas atsisakyti pavojų keliančių ir taršą didinančių fejerverkų švenčių metu, vietoje jų rinktis kitus, nepavojingus būdus pažymėti išskirtines progas.

Atsižvelgti

 

4.

Vidaus reikalų ministerija

2023-04-07

 

 

 

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2107 (toliau – Projektas) pagal kompetenciją teikia šią nuomonę.

Dėl F4 kategorijos fejerverkų uždraudimo. Projekte siūlomu Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 21 straipsnio pakeitimu siekiama nustatyti absoliutų F4 kategorijos fejerverkų naudojimo Lietuvos Respublikos teritorijoje draudimą.

Atkreipiame dėmesį, kad Europos Parlamento ir Tarybos 2013 m. birželio 12 d. direktyvos Nr. 2013/29/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) (toliau – Direktyva) 4 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad valstybės narės negali uždrausti, apriboti ar trukdyti tiekti rinkai pirotechnikos gaminių, kurie atitinka šios Direktyvos reikalavimus, t. y. tais atvejais, kai F4 kategorijos fejerverkai atitinka ženklinimo, saugos ir kitus šiai kategorijai keliamus reikalavimus, negali būti draudžiama jų tiekti rinkai. Šiame kontekste paminėtinas ir  Direktyvos 5 straipsnis, pagal kurį šalys yra įpareigotos imtis visų tinkamų priemonių, t. y. nustatyti tokius mechanizmus, kuriais būtų užtikrinta, kad pirotechnikos gaminiai galėtų būti tiekiami rinkai tik jeigu jie atitinka Direktyvos reikalavimus. Taigi Projektu siūlomas visiškas F4 kategorijos fejerverkų naudojimo uždraudimas, manome, neatitinka Direktyvos nuostatų. Šalys gali tik riboti civilinių pirotechnikos priemonių apyvartą. 

Pagal Įstatymo nuostatas F4 kategorijos fejerverkus tvarkyti (prižiūrėti) ir naudoti gali tik pirotechnikai (t. y. profesionalai), šių fejerverkų keliamas triukšmas turi neviršyti nustatytų ribinių (leistinų) dydžių. Be to, Įstatyme yra nustatomi F4 kategorijos fejerverkų ženklinimo, saugos reikalavimai, veikla licencijuojama ir pan. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo 17 straipsnyje nustatomi civilinių pirotechnikos priemonių naudojimo ir (ar) platinimo apribojimai, kartu suteikiant savivaldybių taryboms teisę riboti civilinių pirotechnikos priemonių naudojimą tam tikrose vietose arba tam tikru laiku. Vidaus reikalų ministerijos nuomone, šie ir kiti Įstatyme nustatyti reikalavimai F4 kategorijos fejerverkams ir jų naudojimui yra pakankami viešojo saugumo kontekste.

Atsižvelgiant į tai, kad pagal Projekto aiškinamąjį raštą Projekto inicijavimą paskatino civilinių pirotechnikos priemonių neigiamas poveikis aplinkai, gyvūnams, žmonių fizinei ir psichinei sveikatai, bei į tai, kad siūlomo draudimo įgyvendinimas paveiks verslo subjektus, manome, kad minėtam poveikiui įvertinti reikalinga Aplinkos, Sveikatos apsaugos bei Ekonomikos ir inovacijų ministerijų nuomonė.

Dėl galimybės įsigyti ir naudoti F2 fejerverkus nuo 18 metų. Galiojančio Įstatymo 21 straipsnio 2 dalies nuostata, kad F2 kategorijos fejerverkus gali įsigyti ir juos naudoti ne jaunesni kaip 16 metų asmenys, atitinka Direktyvos 7 straipsnio 1 dalyje nustatytą minimalų reikalavimą F2 kategorijos fejerverkų įsigijimui. Nepaisant to, pagal Direktyvos 7 straipsnio 2 dalį valstybės narės viešosios tvarkos, visuomenės saugumo ar sveikatos ir saugos sumetimais turi teisę nustatyti didesnę amžiaus ribą nei nustatyta Direktyvoje. Vidaus reikalų ministerija šiuo metu neturi informacijos ar duomenų, kad F2 kategorijos fejerverkų naudojimas keltų grėsmę viešajam saugumui, tačiau neprieštaraujame dėl amžiaus ribos didinimo.

Pritarti

 

5.

Aplinkos ministerija

2023-04-27

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – Įstatymas) projekto Nr. XIVP-2107 (toliau - Įstatymo projektas) siūlytume atsižvelgti į Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos išvadą dėl F4 kategorijos fejerverkų visiško draudimo atitikties 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES nuostatoms.

Įstatyme yra nustatyta, kad F4 kategorijos pirotechnika yra skirta profesionaliam naudojimui, kuriam reikalingos atitinkamos licencijos ir ženklinimas. Šios kategorijos pirotechnikos panaudojimas yra derinamas su atskiromis institucijomis, kad būtų užtikrinta žmonių, pastatų aplinkos sauga, todėl siūlytume vietoje draudimo skatinti pirotechnikos alternatyvų naudojimą (kiek tai įmanoma) ar suteikti savivaldybės tarybai teisę drausti pirotechnikos naudojimą tam tikroje savivaldybės dalyje (pvz., gyvenamosiose teritorijose, rekreacinėse zonose).

Aplinkos apsaugos požiūriu, Įstatymo projektu siūlomiems pirotechnikos priemonių naudojimo apribojimams iš esmės neprieštaraujame. Aplinkos apsaugos agentūros atliktais tyrimais[2]  nustatyta, kad teritorijose, kuriose intensyviai leidžiami fejerverkai (pvz., Naujųjų metų naktį), esant prastoms teršalų išsisklaidymo sąlygoms trumpuoju laikotarpiu oro tarša kietosiomis dalelėmis gali padidėti iki 17 kartų, tačiau esant palankioms teršalų išsisklaidymui meteorologinėms sąlygoms (pvz., pučiant stipriam vėjui, lyjant lietui ar krintant šlapdribai, snaigėm), oro kokybė gali išlikti gera. Išanalizavus 2009-2022 m. gruodžio 31 d. ir sausio 1 d. oro kokybės stočių duomenis, nustatyta, kad paros (24 val.) KD10 ribinės vertės (50 µg/m3) viršijimo atvejai Lietuvos miestuose užfiksuoti 2008 m., 2009 m., 2010 m., 2015 m. ir 2016 m.  Su kietosiomis dalelėmis į aplinką gali patekti fejerverkų sudėtinės sveikatai žalingos medžiagos, – kalis, chloras, natris, magnis, aliuminis, siera ir kt. Dėl fejerverkų sprogdinimo padidėjusi kietųjų dalelių ir kitų teršalų koncentracija aplinkos ore yra ypač pavojinga vaikams, vyresnio amžiaus žmonėms bei sergantiems širdies kraujagyslių ar kvėpavimo takų ir kitomis lėtinėmis ligomis. Taip pat nuo pirotechnikos gaminių keliamos oro ir aplinkos taršos bei triukšmo kenčia ne tik žmonės, bet ir naminiai gyvūnai bei gyvoji gamta.

Pritarti

 

6.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie VRM

2023-04-14

 

 

 

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Departamentas) pagal kompetenciją išnagrinėjęs Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2107 (toliau – Įstatymo projektas), teikia šias pastabas:

1.                   Dėl Įstatymo projekte suformuluoto pasiūlymo padidinti asmenų, galinčių įsigyti ir naudoti F2 kategorijos fejerverkus, amžių iki 18 metų, Departamentas pagal kompetenciją pastabų ir pasiūlymų neturi.

Pritarti

 

7.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie VRM

2023-04-14

 

 

 

2.                   Dėl Įstatymo projekte suformuluoto pasiūlymo keisti Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 21 strapsnio 4 dalį, ir nustatyti, kad „F4 kategorijos fejerverkus Lietuvos Respublikos teritorijoje naudoti draudžiama“. Departamento nuomone, priėmus Įstatymo projektą, likusios galioti Įstatymo nuostatos, susijusios su F4 kategorijos fejerverkų apyvartos reglamentavimu, taptų neaktualios ir klaidinančios, todėl siūlome iš esmės peržiūrėti Įstatymo nuostatas, susijusias su F4 kategorijos fejerverkų apyvarta, ir atitinkamai papildyti Įstatymo projektą.

Pritarti

 

8.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie VRM

2023-04-14

5

 

 

3.                   Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2010 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. 636 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymą“ yra įgaliojusi kitas institucijas ir įstaigas tvirtinti Įstatymą įgyvendinančius teisės aktus, siūlome Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį papildyti, kad Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos.

Pritarti

 

9.

Sveikatos apsaugos ministerija

2023-04-28

 

 

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (toliau – TTK)  klausymuose, vykusiuose 2023 m. balandžio 21 d. dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107, išsakytą poreikį TTK pateikti informaciją apie pirotechnikos priemonių keliamą neigiamą poveikį  sveikatai, teikia informaciją.

Informuojame, kad aplinkos oro teršalų poveikis visuomenės sveikatai priklauso nuo jų koncentracijos aplinkos ore, poveikio trukmės, organizmo jautrumo ir kt. aplinkybių. Įvertinus Aplinkos apsaugos agentūros interneto svetainėje (https://aaa.lrv.lt/) viešai skelbiamus Lietuvos aplinkos oro monitoringo tyrimo stočių oro kokybės duomenis 2019 – 2023 metų šventiniu laikotarpiu gruodžio 24 – sausio 6 dienomis, matyti, kad pagrindinių aplinkos oro teršalų – kietųjų dalelių (KD10, KD2,5), azoto dioksido, sieros dioksido, anglies monoksido, ozono – koncentracija neviršija šių teršalų aplinkos oro ribinių verčių (toliau – RV), nustatytų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 591/640 „Dėl Aplinkos oro užterštumo sieros dioksidu, azoto dioksidu, azoto oksidais, benzenu, anglies monoksidu, švinu, kietosiomis dalelėmis ir ozonu normų patvirtinimo“ (toliau – Užterštumo normos) bei Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. spalio 17 d. įsakymu Nr. 544/508 „Dėl Ozono aplinkos ore normų ir vertinimo taisyklių nustatymo“, išskyrus vieną 2022 m. gruodžio 24 d. kietųjų dalelių (KD10) vidutinės paros nežymų RV viršijamą Šiauliuose. Užterštumo normose RV apibrėžiama kaip mokslinėmis žiniomis pagrįstas oro užterštumo lygis, nustatytas siekiant išvengti, užkirsti kelią ar sumažinti kenksmingą poveikį žmogaus sveikatai ir (ar) aplinkai, kuris turi būti pasiektas per tam tikrą laiką, o pasiekus neturi būti viršijamas.

Aplinkos apsaugos agentūros skelbiamais duomenimis, vidutinė metinė KD10 koncentracija 2011-2020 m. nei vienoje aplinkos oro monitoringo stotyje neviršijo RV. Daugiausia KD10 koncentracijos paros RV viršijimo atvejų fiksuojama transporto poveikį oro kokybei atspindinčiose stotyse; KD10 koncentracija paros RV dažniausiai viršija šaltuoju metų laiku (dėl automobilių taršos, šiluminės energijos gamybos). Atitinkamai minėtu laikotarpiu vidutinė metinė KD2,5 koncentracija neviršijo RV; didžiausios šio teršalo koncentracijos fiksuojamos šaltuoju metų laiku; vidutinė metinė KD2,5 koncentracija 2007-2020 m. rodo didėjimo tendenciją transporto poveikį oro kokybei atspindinčiose stotyse. Panašios tendencijos (didesnės teršalų koncentracijos šaltuoju metų laikotarpiu ir šalia intensyvesnio transporto eismo) aplinkos oro tyrimo stotyse stebimos ir dėl kitų teršalų. 2007-2020 m. vidutinės metinės sunkiųjų metalų koncentracijos neviršijo RV, sunkiųjų metalų koncentracijos daugelyje miestų rodo mažėjimo tendenciją. Aplinkos apsaugos agentūra teikia išvadą, kad oro kokybės gerinimui daugiausia dėmesio turi būti skirta transporto ir šiluminės energijos gamybos metu keliamai oro taršai bei statybos sektoriaus keliamai oro taršai mažinti.

Sveikatos apsaugos ministerijos žiniomis, Pasaulio sveikatos organizacija nėra pateikusi pozicijos dėl pirotechnikos priemonių keliamos taršos aktualumo ir dėl to jų naudojimo ribojimo.

Sveikatos apsaugos ministerijos nuomone, pirotechnikos priemonių naudojimo mažinimas ar apribojimas tam tikrose teritorijose, tam tikru laiku ar kitais būdais galėtų būti taikomas kaip viena iš priemonių mažinant aplinkos oro taršą ir siekiant užtikrinti Pasaulio sveikatos organizacijos Pasaulinėse oro kokybės gairėse, 2021 m. (WHO global air quality guidelines) rekomenduojamus aplinkos oro teršalų lygius.

Atkreiptinas dėmesys, kad pirotechnikos priemonių naudojimo ribojimas yra svarbi ir vis dar aktuali priemonė siekiant mažinti žmonėms sukeliamas traumas. Higienos instituto pateiktais duomenimis, asmenų, patyrusių fejerverkų sprogimų sukeltas traumas ir kurie kreipėsi į Lietuvos gydymo įstaigas, skaičius 2019–2022 m. turi tendenciją mažėti, pvz., 2019 m. tokių asmenų buvo 79 (iš jų 23 vaikai < 18 metų ir 56 suaugusieji) , 2020 m. – 42 (iš jų 7 vaikai < 18 metų ir 35 suaugusieji), 2021 m. – 28 (iš jų 6 vaikai < 18 metų ir 22 suaugusieji), 2022 m. – 24 (iš jų 5 vaikai < 18 metų ir 19 suaugusiųjų). Iš pirotechnikos priemonių sukeltų sužalojimų išskirtini: įvairūs akių sužalojimai, riešo, plaštakų žaizdos, nudegimai, pirštų trauminės amputacijos, galvos dauginės žaizdos, nosies kaulų lūžiai, žandikaulių lūžiai, kaukolės (skliauto, pamato) lūžiai.

Atsižvelgti

 

10.

Policijos departamentas prie VRM

2023-08-07

1

 

 

Šiuo metu LRS TTK (pagrindinis komitetas) rengia išvadą dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2107. 2023 m. rugsėjo mėn. numatomi klausymai TTK. Pagal šiuo metu galiojančio Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo nuostatas verslo subjektų, kurie verčiasi transporto priemonių P1 kategorijos pirotechnikos priemonių, naudojamų transporto priemonių saugos oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemoms įjungti, importu, eksportu, įvežimu, išvežimu, platinimu, naudojimu (taisymu, komplektavimu), veikla yra licencijuojama. Tokia veikla Lietuvoje yra paplitusi. Ją vykdo automobilių pardavėjai ir automobilių remonto dirbtuvės, kurios importuoja, įveža transporto priemonių saugos oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemas (su juose esančiomis P1 kategorijos pirotechnikos priemonėmis) arba pačias P1 kategorijos pirotechnikos priemones skirtas sumontuoti saugos oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemose. Vėliau tokias sistemas su P1 kategorijos pirotechnikos priemonėmis ar pačias P1 kategorijos pirotechnikos sumontuoja automobiliuose ir parduota savo klientams. Nepaisant to, kad tokia veikla yra paplitusi į Policijos departamentą nesikreipė nei vienas verslo subjektas, kuris verčiasi transporto priemonių pardavimu ar remontu. Policijos departamentas nėra išdavęs nei vienos licencijos verslo subjektams, kurie verčiasi transporto priemonių pardavimu ar remontu, vykdyti veiklą susijusią su P1 kategorijos pirotechnikos priemonėmis. Policijos departamento nuomone nėra tikslinga licencijuoti P1 kategorijos pirotechnikos priemonių, naudojamų transporto priemonių saugos oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemoms įjungti, importą, eksportą, įvežimą, išvežimą, platinimą ir naudojimą. Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo tikslas užtikrinti visuomenės saugumą, civilinių pirotechnikos priemonių vartotojų apsaugą ir saugą nuo civilinių pirotechnikos priemonių keliamo pavojaus. Šį tikslą galima pasiekti ir nenustatant privalomo reikalavimo verslo subjektams nustatyta tvarka turėti licenciją verstis civilinių pirotechnikos priemonių importu, eksportu, įvežimu, išvežimu, platinimu bei naudojimu. Pažymėtina, kad Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2013/29/ES nereikalauja, kad tokia veikla būtų licencijuojama, todėl atsisakymas licencijuoti P1 pirotechnikos priemonių, naudojamų transporto priemonių saugos oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemoms įjungti, importą, eksportą, įvežimą, išvežimą, platinimą ir naudojimą, neprieštarautų Europos Sąjungos teisei. Seimo kanceliarijoje GAUTA 2023-08-07 Nr. G-2023-6987 2 Atsižvelgiant į tai, Policijos departamentas siūlo Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2107 papildyti tokia nuostata dėl Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo pakeitimo:

xx straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas.

Papildyti 9 straipsnį 9 dalimi ir ją išdėstyti taip: „9. Nelicencijuojama ūkinė komercinė veikla yra transporto priemonių P1 kategorijos pirotechnikos priemonių, įskaitant oro pagalvių ir saugos diržų įtempimo ribotuvų sistemas, importas, eksportas, įvežimas, išvežimas, platinimas, naudojimas“.

 

Pritarti

Atsižvelgiant į pasiūlymą papildyti 9 str. 9 dalimi, reikėtų atitinkamai koreguoti ir įstatymo 9 str. 1 d. 1 p. (analogiškai kaip ir 1 d. 2 p.), papildant 9 str. 1 d. 1 p. žodžiais “išskyrus šio straipsnio 9 dalyje nurodytą atvejį”. Taip pat koreguotinas ir 9 straipsnio 1 dalies 2 punktas, nes jame kalbama apie licencijas platinti civilines pirotechnikos priemones.

9 str. 1 d. 1 ir 2 punktai pildyti taip:

„1) licencija eksportuoti, importuoti, įvežti, išvežti civilines pirotechnikos priemones, išskyrus šio straipsnio 9 dalyje nurodytą atvejį;

2) licencija platinti civilines pirotechnikos priemones, išskyrus šio straipsnio 8 ir 9 dalyjse nurodytusą atvejusį;“

 

Pritarus pateiktam PD pasiūlymui, atitinkamai koreguotinas ir 17 straipsnis, nustatant išlygas dėl P1 kategorijos pirotechnikos priemonių šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose:

“1) platinti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus ir P1 kategorijos civilines pirotechnikos priemones) arčiau kaip 30 metrų nuo mokyklų;”

„2) platinti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus ir P1 kategorijos civilines pirotechnikos priemones) prekybos įmonėse įrengtose degalinėse ir arčiau kaip 30 metrų nuo jų;“

„4) naudoti civilines pirotechnikos priemones (išskyrus F1 kategorijos fejerverkus ir P1 kategorijos civilines pirotechnikos priemones) arčiau kaip 30 metrų nuo mokyklų, gydymo ir reabilitacijos įstaigų, kulto, šarvojimo patalpų, jeigu tai nesuderinta su pastatų (statinių) ar patalpų valdytojais, taip pat kitose savivaldybės tarybos nustatytose vietose, išskyrus atvejus, kai civilines pirotechnikos priemones naudoja subjektai, turintys šio įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nurodytą leidimą ir kai jų naudojimas iš anksto suderintas su meru ar jo įgaliotu savivaldybės administracijos direktoriumi ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu;“

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas

2023-05-10

 

 

 

*

pritarti Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2107 ir siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti jį pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir kitas gautas pastabas.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas, Irena Haase, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Irena Haase

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė

 

 

 

 

 

 

 

 

1-https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/PDF/?uri=CELEX:02013L0029-20130629&from=EN

2-https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1807200/gentvilas-apie-raginimus-vilniuje-uzdrausti-fejerverkus-cia-tik-laiki-nastarsos-pliupsnis-nenukrypkime-i-radikalumus

3-https://aaa.lrv.lt/uploads/aaa/documents/files/9Oras_220924.pdf

4-https://fejerverkai.lt/tyrimas.pdf

5-www.fejerverkai.lt/pazyma.pdf

6-2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES dėl Valstybių narių įstatymų, susijusių 6 su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) ir Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 pakeitimo įstatymo projekto atitikties lentelė: https://e-seimas.lrs.lt/ rs/legalact/TAK/fb9d4190293911e58a4198cd62929b7a/



[1] Vilniaus mieste oro kokybė nuolat stebima keturiose OKT stotyse – Žirmūnų, Savanorių prospekto, Senamiesčio ir Lazdynų.

[2] „Fejerverkų įtaka Lietuvos miestų oro kokybei (2009-2022 m.)“. Aplinkos apsaugos agentūra (2022 m.). Interneto adresas: https://aaa.lrv.lt/uploads/aaa/documents/files/Fejerverku_poveikis_KD10_konc.pdf