LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.46, 2.47, 2.54, 2. 57, 2.62, 2.63, 2.64, 2.66, 2.68, 2.70 IR 2.184 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-10-31 Nr. XIVP-3213

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.46 straipsnio 5 dalyje nereikėtų nustatyti, kad Teisės aktų registre skelbiamuose teisės aktuose (kuriais steigiami ir veikia viešieji juridiniai asmenys, arba kuriais tvirtinami arba keičiami viešųjų juridinių asmenų steigimo dokumentai) neturėtų būti nurodomi ne tik teisės aktų identifikacinių kodų pateikimo Juridinių asmenų registrui terminai, tačiau ir šiuos identifikacinius kodus įpareigoti pateikti subjektai. Jeigu, vis dėlto, būtų siekiama įtvirtinti bendrą taisyklę, kad teisės aktų identifikacinius kodus Juridinių asmenų registrui visada pateiktų konkretus subjektas (pvz., Teisės aktų registro tvarkytojas, teisės aktą priėmusi institucija, viešojo juridinio asmens savininko teises ir pareigas įgyvendinanti (įgyvendinsianti) institucija), tai taip pat turėtų būti aiškiai nurodyta. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 13 straipsnio 4-6 dalių nuostatoms, kuriose taip pat pateikiama neapibrėžtam subjektui adresuota pareiga pateikti teisės aktų identifikacinius kodus juridinių asmenų registro tvarkytojui.

2.         Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 7 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.64 straipsnio 2 dalies 2 punktas turėtų būti patikslintas, vietoj žodžių „jeigu viešasis juridinis asmuo veikia pagal Teisės aktų registre skelbiamus steigimo dokumentus“ įrašant žodžius „jeigu viešasis juridinis asmuo veikia pagal įstatymą ar valstybės ar savivaldybės institucijos priimtą teisės aktą dėl viešojo juridinio asmens steigimo arba pagal Teisės aktų registre skelbiamus steigimo dokumentus“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 1 dalies naujam 15 punktui.

3.         Projekto 8 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad „Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikiamuose dokumentuose neturi būti nurodyta asmens duomenų, kurių pateikimo juridinių asmenų registrui nenumato šis kodeksas ar kiti įstatymai“. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „jeigu įregistruoti juridinį asmenį, taip pat registruoti juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus JAR tvarkytojui teikiamuose dokumentuose visgi būtų pateikiami asmens duomenys, kurių pateikimo JAR nenumato CK ar kiti įstatymai, JAR tvarkytojas, vadovaudamasis CK 2.68 straipsnio 1 dalies 4 punktu, galėtų atsisakyti įregistruoti juridinį asmenį ar juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus“. Šiame kontekste pažymėtina, jog valstybės ar savivaldybių institucijų teisės aktai, kuriais tvirtinami, keičiami ar pripažįstami netekusiais galios viešojo juridinio asmens steigimo dokumentai, skelbiami Teisės aktų registre. Taigi galima situacija, kai juridinių asmenų registras atsisakys įregistruoti juridinį asmenį ar juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus, jeigu juose bus perteklinių asmens duomenų, tačiau šie dokumentai, kaip teisės aktai (net ir vėliau juos pakeitus ar pripažinus netekusiais galios) ir toliau bus skelbiami Teisės aktų registre. Atsižvelgus į tai, svarstytina, kaip tokiu atveju turėtų būti užtikrinamas projektu siekiamas tikslas – 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 5 straipsnio 1 dalies c punkte įtvirtintas duomenų kiekio mažinimo principo įgyvendinimas.  

4.         Atsižvelgus į tai, kad projekto 10 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.68 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimas tiesiogiai susijęs su projekto 1 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.46 straipsnio pakeitimu (o projekto 1 straipsnio įsigaliojimas numatytas 2025 m. sausio 2 d.), projekto 10 straipsnio įsigaliojimas taip pat turėtų būti nukeltas į 2025 m. sausio 2 d.

5.         Projekto 12 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.184 straipsnio 1 dalies 6 punktas tikslintinas kalbiniu požiūriu jį suderinant su Civilinio kodekso 2.184 straipsnio 1 dalies sakiniu iki dvitaškio „Prokūra pasibaigia, kai:“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. akvile.duleviciute@lrs.lt

M. Masteikienė, tel. +370 5 239 6843, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. +370 5 209 6536, el. p. [email protected]