LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

 

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 19-1, 22, 24-1 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 24-2 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3732(2)

 

2024-06-19 Nr. 108-P- 39

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Ieva Pakarklytė,  Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-17

6

 

4

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 6 straipsniu keičiamo Energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 191 straipsnio 3 dalies 4 punkte dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „<...>. Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais energetikos įmonė Tarybai nepateikia centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos apskaičiavimo pasiūlymo arba šiame pasiūlyme nustatyti trūkumai, kurių energetikos įmonė per 5 darbo dienas nepašalina, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos energetikos įmonėms dėl pasiūlymo perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai perskaičiuoja ir patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą.“ Pažymėtina, kad aptariamoje projekto nuostatoje vartojama formuluotė „šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais“ nėra tiksli, nes, viena vertus, formuluotėje nurodyti „tvarka ir terminai“ yra nustatyti ne „šioje dalyje“, bet „šiame punkte“, o kita vertus, keičiamo įstatymo 191 straipsnio 3 dalies 4 punkte yra nustatoma ne tik tai, kad energetikos įmonė Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai teikia pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą šios tarybos nustatyta tvarka, bet ir (kas šiuo atveju ir yra svarbiausia) sąlyga, kada energetikos įmonė privalo teikti tokį pasiūlymą – „kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis“, o tokio pasiūlymo pateikimo terminas šiame punkte apskritai nenustatomas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume vietoj aptarto keičiamo įstatymo 191 straipsnio 3 dalies 4 punkto sakinio, prasidedančio žodžiais „Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais <...>“, įrašyti sakinį „Jeigu skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis ir energetikos įmonė Tarybai nepateikia centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos apskaičiavimo pasiūlymo arba šiame pasiūlyme nustatyti trūkumai, kurių energetikos įmonė per 5 darbo dienas nepašalina, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos energetikos įmonėms dėl pasiūlymo perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai perskaičiuoja ir patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą. “

Pritarti

Balsavimo rezultatai:

už -7, prieš – 0, susilaikė - 0

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-17

11

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 11 straipsnyje Valstybinės energetikos reguliavimo taryba minima ne vieną kartą, projekto 11 straipsnio 2 dalyje reikėtų įsivesti tumpinį „Taryba“ ir toliau jį vartoti likusiose projekto 11 straipsnio dalyse.

 

Pritarti\

Balsavimo rezultatai:

už -7, prieš – 0, susilaikė - 0

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Romualdas Vaitkus,

Kazys Starkevičius,2024-06-13

 

5

 

N

Argumentai:

Didesni nei 150 MW galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių projektai paprastai reikalauja 150-200 milijonų eurų investicijų, o juos įgyvendinus tampa svarbiais elektros gamintojais, kurie užtikrina tiek ,,žaliosios“ elektros gamybą tiek bendrai energetinę nepriklausomybę. Tokie projektai svarbūs bendrai valstybės energetinės sistemos ateičiai. Tuo pačiu yra skatintinas ir ,,Žaliosios“ energetikos naudojimas naujoms, didelės pridėtinės vertės gamyboms.

Atitinkamai, siūlome pakeisti Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 19-1, 22, 24-1 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 24-2 straipsniu įstatymo projektą Nr.  XIVP-3732 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-3732), numatant, jog didesnės nei 150 MW leistinos generuoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių numatomos gamybos ir/arba daugiau nei 100 MW leistinos naudoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių numatomo  vartojimo  projektai yra laikomi valstybei svarbiais projektais. Toks Įstatymo projekto pakeitimas užtikrintų nuoseklią bei greitą švarios (atsinaujinančios) energijos plėtra, žaliojo kurso įgyvendinimą bei Lietuvos energetinę nepriklausomybę.

Pirma, atsinaujinančios energetikos svarba yra neabejotina. Energija iš atsinaujinančių išteklių mažina priklausomybę nuo iškastinio kuro, kuris yra ribotas ir darantis įtaką jautriems kainų svyravimams. Atsinaujinančių energijos šaltinių, tokių kaip saulė, vėjas ir vanduo, naudojimas leidžia diversifikuoti energijos šaltinius ir taip sumažinti riziką, susijusią su energijos tiekimu.

Be to, atsinaujinančios energetikos projektai skatina inovacijas ir technologijų pažangą. Investicijos į šiuos projektus gali sukurti naujas darbo vietas, skatinti ekonomikos augimą ir padėti užtikrinti tvarų vystymąsi. Todėl būtina pakeisti Įstatymo projektą, siekiant skatinti ir prioretizuoti didesnės nei 150 MW galios atsinaujinančios energetikos projektus, kadangi tai leistų efektyviau plėtoti šią svarbią sritį.

Antra, Europos Sąjungos Žaliasis kursas siekia, kad Europa taptų pirmuoju klimatui neutraliu žemynu iki 2050 metų. Siekiant šio tikslo, Lietuva turėtų imtis drąsių žingsnių energetikos sektoriuje. Vienas iš svarbiausių tikslų yra perėjimas prie atsinaujinančių energijos šaltinių. Pakeitus Įstatymo projektą ir numačius, kad didesnės nei 150 MW galios energijos iš atsinaujinančių išteklių gamintojai bei didesnės nei 100 MW galios elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių vartotojai yra laikomi valstybei svarbiais projektais, būtų skatinamas greitesnis bei efektyvesnis perėjimas prie švarios energijos ir prisidedama prie Žaliojo kurso tikslų įgyvendinimo.

Toks žingsnis taip pat parodytų Lietuvos įsipareigojimą prisidėti prie pasaulinės kovos su klimato kaita, sustiprintų šalies tarptautinį įvaizdį ir pritrauktų investicijas į tvarius ir ekologiškus projektus.

Trečia, energetinė nepriklausomybė yra esminis valstybės saugumo ir stabilumo aspektas. Priklausomybė nuo importuojamo iškastinio kuro, ypač iš geopolitinių konfliktų paveiktų regionų, kelia didelę riziką tiekimo grandinėms ir nacionaliniam saugumui.

Plėtodama atsinaujinančius energijos šaltinius, Lietuva gali žymiai sumažinti šią priklausomybę ir užtikrinti stabilų energijos tiekimą. Didesnės nei 150 MW leistinos generuoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių numatomos gamybos ir/arba daugiau nei 100 MW leistinos naudoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių numatomo  vartojimo  projektų pripažinimas valstybei svarbiais projektais leis spartinti šių projektų įgyvendinimą, taip didinant šalies energetinę nepriklausomybę.

Be to, tai sudarys sąlygas geriau valdyti energijos kainas ir sumažinti jų svyravimus, kurie dažnai priklauso nuo išorinių veiksnių. Energetinė nepriklausomybė ne tik užtikrins šalies saugumą, bet ir leis lanksčiau reaguoti į pasaulinius energetikos rinkos pokyčius.

Apibendrinant, pakeitus Įstatymo projektą Nr. XIVP-3732 ir įtraukus nuostatą, numatančią, jog didesnės nei 150 MW leistinos generuoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių numatomos gamybos ir/arba daugiau nei 100 MW leistinos naudoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių numatomo  vartojimo  projektai yra laikomi valstybei svarbiais projektais, būtų užtikrinta nuosekli ir greita švarios energijos plėtra, prisidėta prie Žaliojo kurso tikslų įgyvendinimo bei stiprinama Lietuvos energetinė nepriklausomybė.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-3732 41 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„41 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 15 straipsnį 5 dalimi:

„5. Didesnės nei 150 MW leistinos generuoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių numatomos gamybos ir/arba daugiau nei 100 MW leistinos naudoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių numatomo  vartojimo  projektai yra pripažįstami ir laikomi valstybei svarbiais projektais. Šiems projektams valstybinė žemė be aukciono nenuomojama.“

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymai:

1.Papildyti įstatymo projektą 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Papildyti 15 straipsnį 5 dalimi:

„5. Didesnės  kaip 150 MW leistinos generuoti galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos ir (ar) didesnės  kaip 100 MW leistinos naudoti galios elektros energijos vartojimo, kai planuojama vartoti tik iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintą elektros energiją, projektai yra pripažįstami valstybei svarbiais projektais. Šiems projektams valstybinė žemė be aukciono nenuomojama.“

2. Buvusius Įstatymo projekto 5-11 straipsnius laikyti 6-12 straipsniais.

3. Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 4, 6, 8, 15, 19, 19-1, 22, 24-1 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 24-2 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTAS“

4.Pakeisti įstatymo projekto 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

11 12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 5 6 ir 6 7 straipsnius ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, energetikos ministras ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2024 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Šio įstatymo 4 straipsnio 7 dalyje išdėstyta Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 12 dalies nuostata dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos teisės panaikinti ar pakeisti Tarybos administracijos valstybės tarnautojo priimtus sprendimus, susijusius su šioje dalyje nurodytų funkcijų, pavestų Tarybos administracijos valstybės tarnautojui, atlikimu, netaikoma sprendimams, priimtiems iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Tarybos pradėti energetikos įmonių reguliuojamosios veiklos patikrinimai užbaigiami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Energetikos įstatymo nuostatomis.

Balsavimo rezultatai:

už -7, prieš – 0, susilaikė - 0

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė