LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL lietuvos respublikos Tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830

2, 3, 4 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto

Nr. XIVP-1589

 

2022-06-01  Nr. 113-P-23

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Giedrė Lukošiūnienė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktoriaus pavaduotojas Aleksandras Tiaškevičius, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

I

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Projekto pavadinime žodžiai „LIETUVOS RESPUBLIKOS“ dėstytini atskiroje eilutėje, o sutrumpinimas „Nr.“ dėstytinas didžiosiomis raidėmis.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

1

 

1

 

 

 

2.   Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma pripažinti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 2 punktą netekusiu galios, keičiamame įstatyme išbrauktinos nuorodos į šį punktą: projekto 2 straipsnį reikėtų papildyti atitinkamais keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 ir 4 dalių pakeitimais, o šiame projekto straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalis tikslintina.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

1

 

2

 

 

 

3.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatyti, kad tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti įvedamas, jeigu meras neatlieka Karo padėties įstatyme nustatytų funkcijų arba jas atlieka neatsižvelgdamas į ginkluotųjų pajėgų poreikius, ir savivaldybės taryba, gavusi Karo padėties įstatyme nustatytų subjektų siūlymą laikinai nušalinti merą nuo pareigų, jo nenušalina. Pažymėtina, kad ši nuostata yra nesuderinta nei su kartu teikiamu Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1580, kuriame yra numatyta galimybė savivaldybės tarybos sprendimu nušalinti merą nuo pareigų tik jeigu jam pareiškiami oficialūs įtarimai padarius nusikaltimą, o mero nušalinimas dėl Karo padėties įstatyme nustatytų funkcijų neatlikimo arba jų atlikimo neatsižvelgiant į ginkluotųjų pajėgų poreikius nenumatytas, nei su kartu teikiamu Karo padėties įstatymo Nr. VIII-1721 7, 9, 10, 19, 20, 21, 22, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1590, kuriuo siūloma nustatyti, kad įgaliojimus karo komendanto siūlymu laikinai nušalinti nuo pareigų merą, neatliekantį Karo padėties įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytų funkcijų arba jas atliekantį neatsižvelgiant į ginkluotųjų pajėgų poreikius, turėtų Vyriausybė ar jos įgaliotas ginkluotųjų pajėgų vadas, ir sprendimas dėl mero nušalinimo tokiu atveju turėtų būti priimtas nedelsiant.

Derinant projektą su projektu Nr. XIVP-1590, pagal kurį Vyriausybei ar jos įgaliotam ginkluotųjų pajėgų vadui būtų suteikti įgaliojimai nedelsiant priimti sprendimą nušalinti merą nuo pareigų, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatyto pagrindo įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje atsisakytina (kartu išbrauktinos visos nuorodos į šį punktą), o jeigu šioje išvadoje vertinamas projektas aptariamu aspektu nebūtų keičiamas ir būtų siūloma nustatyti, kad dėl mero nušalinimo nuo pareigų karo komendanto siūlymu spręstų savivaldybės taryba, reikėtų atitinkamai papildyti projektu Nr. XIVP-1580 siūlomą mero nušalinimo teisinį reguliavimą ir pakoreguoti projektą Nr. XIVP-1590.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas dėl mero ir administracijos direktoriaus funkcijų atribojimo, projektas Nr. XIVP-1580 patikslintas, taip pat nutarta nekeisti Karo padėties įstatymo ir visas jame numatytas funkcijas palikti administracijos direktoriui. Atsižvelgiant į tai, kad pagal VSĮ administracijos direktorius bus mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, atitinkamai tikslinama nuostata dėl jo atleidimo. Merui neatleidus administracijos direktoriaus tai būtų pagrindas įvesti tiesioginį valdymą ir sustabdyti mero įgaliojimus bei atleisti administracijos direktorių.

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) savivaldybės meras (toliau– meras) administracijos direktorius  neatlieka Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme nustatytų funkcijų ar jas atlieka neatsižvelgdamas į ginkluotųjų pajėgų poreikius ir savivaldybės taryba meras, gavusięs Karo padėties įstatyme nustatytų subjektų siūlymą laikinai nušalinti merą nuo pareigų, jo laikinai nenušalina atleisti savivaldybės administracijos direktorių iš pareigų, jo neatleidžia.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

3

 

 

 

 

 

4.   Pagal projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamą įstatymo 4 straipsnio 5 dalį, Vyriausybės įgaliotinis gali atleisti savivaldybės administracijos direktorių (išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu). Neaišku, koks šios nuostatos santykis su projekto 3 straipsnio 3 dalimi keičiamoje įstatymo 4 straipsnio 7 dalyje siūlomu nustatyti teisiniu reguliavimu, pagal kurį nuostata, Vyriausybės įgaliotiniui suteikianti įgaliojimus atleisti iš pareigų mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, savivaldybės administracijos direktoriui netaikoma.

 

Pritarti

Kadangi pagal naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1580 meras paskiria savivaldybės administracijos direktorių, vicemerą (vicemerus), kurie yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, siūlome keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 ir 7 dalies nuostatas suderinti tarpusavyje jas apjungiant ir išdėstant taip:

 „5. Vyriausybės įgaliotinis, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, gali atleisti savivaldybės administracijos direktorių, administracijos direktoriaus pavaduotoją savivaldybės iš pareigų gali atleisti mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus iš pareigų, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatytu pagrindu. Vyriausybės įgaliotinis gali pavesti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui laikinai atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas. Savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas atliekantis asmuo yra pavaldus ir atskaitingas Vyriausybės įgaliotiniui.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.   Pagal projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamą įstatymo 4 straipsnio 6 dalį, jeigu tiesioginis valdymas įvedamas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, savivaldybės administracijos direktorius toliau eina savo pareigas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punktą tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti įvedamas, jeigu savivaldybės taryba negali vykdyti savo įgaliojimų dėl aplinkybių, susijusių su nepaprastosios padėties ar karo padėties įvedimu savivaldybės teritorijoje. Svarstytina, ar esant tokioms aplinkybėms vykdomoji institucija – meras taip pat negalėtų veikti ir jo įgaliojimai turėtų būti automatiškai sustabdomi (šio įstatymo 3 straipsnio 6 dalis ir projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiama šio įstatymo 3 straipsnio 7 dalis), ar jis, kaip ir savivaldybės administracijos direktorius, galėtų toliau eiti pareigas.

Pritarti

Atsižvelgiant į tai, kad meras yra vykdomoji institucija, jis iš tiesų įvedus tiesioginį valdymą neturėtų netekti pareigų, išskyrus 2 str. 2 d. 6 p. nustatytą atvejį (ir net ir šiuo atveju mero įgaliojimai nenutrūktų, bet būtų sustabdomi). Visais kitais tiesioginio valdymo įvedimo pagrindais tik savivaldybės tarybos įgaliojimai nutrūktų arba būtų stabdomi, o meras ir toliau galėtų eiti pareigas. Atitinkamai patikslintas ir projektas XIVP-1580 dėl mero įgaliojimų nutrūkimo ir sustabdymo pagrindų.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

3

 

 

 

 

6.   Projekto 3 straipsnio 3 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 4 straipsnio 7 dalyje prieš žodį „administracijos“ įrašytinas žodis „savivaldybės“.

Atsižvelgti

Pastaba nebeaktuali apjungus keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 ir 7 dalis į vieną.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-09

4

 

 

 

7.   Projekto 4 straipsniu iš naujo dėstant visą keičiamo įstatymo 6 straipsnį, kartu dėstytinas ir jo pavadinimas (jis rašytinas paryškintai).

Šio straipsnio formuluotė „mero ir savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymus“ keistina formuluote „mero potvarkius, savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymus“ (žr. kartu teikiamo projekto Nr. XIVP-1580 1 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo 30 straipsnio 14 dalį ir 43 straipsnio 6 dalies 2 punktą).

Pritarti

 

8.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2022-05-11

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 2, 3, 4 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1589 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1589(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2022-06-01

2

 

 

 

Argumentai:

Naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektu (Nr. XIVP-1580) siūloma nustatyti, kad savivaldybės taryba būtų atstovaujamoji institucija, o savivaldybės meras – vykdomoji institucija. Atsižvelgiant į tai, kad ir pagal galiojantį reglamentavimą įvedus tiesioginį valdymą vykdomoji institucija gali tęsti veiklą, siūlome nustatyti, kad ir toliau galiotų panašus modelis, t. y. įvedus tiesioginį valdymą (kaip kraštutinę priemonę) įgaliojimų netektų tik savivaldybės taryba (arba tarybos įgaliojimai būtų stabdomi), o meras tęstų vykdomosios institucijos funkcijas (išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas būtų įvedamas dėl mero neveikimo neatleidžiant administracijos direktoriaus). Toks siūlymas yra grindžiamas tuo, kad Vietos savivaldos įstatyme yra nustatomas tiek mero pavadavimo, tiek mero laikino pareigų ėjimo institutas, kuris leidžia be tiesioginio valdymo įvedimo spręsti mero funkcijų vykdymo klausimą.

 

 Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

1.     Pakeisti 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Įsigaliojus Seimo nutarimui dėl tiesioginio valdymo įvedimo savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3, 4 punktuose nustatytais pagrindais, šios savivaldybės taryba, tarybos nariai ir meras netenka įgaliojimų.“

2.     Pakeisti 3 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pasibaigus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 ar 6 punkte nustatytais pagrindais įvesto tiesioginio valdymo terminui, savivaldybės taryba ir meras, vykdę įgaliojimus iki tiesioginio valdymo įvedimo, tęsia įgaliojimų vykdymą iki kadencijos pabaigos.“

Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. Tiesioginio valdymo įvedimas

1. Motyvuotą pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3 ir 6 punktuose nustatytais pagrindais Seimui teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Vyriausybės nustatyta tvarka įvertinusi šių pagrindų buvimą.

2. Motyvuotą pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatytais pagrindais Seimui teikia Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.

3. Motyvuotą pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, kai savivaldybės taryba negali vykdyti savo įgaliojimų dėl aplinkybių, susijusių su nepaprastosios padėties įvedimu savivaldybės teritorijoje, Seimui teikia Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas arba Respublikos Prezidentas savo dekrete dėl nepaprastosios padėties įvedimo. Motyvuotą pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, kai savivaldybės taryba negali vykdyti savo įgaliojimų dėl aplinkybių, susijusių su karo padėties įvedimu savivaldybės teritorijoje, Seimui teikia Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas ar arba Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, taip pat šį pasiūlymą gali pateikti Respublikos Prezidentas savo dekrete dėl karo padėties įvedimo.

4. Seimas, priimdamas sprendimą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3, ir 4 punktuose nustatytais pagrindais arba pratęsdamas tiesioginį valdymą šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatytu atveju, nustato naujų savivaldybės tarybos rinkimų datą. Šiais atvejais naujai išrinktos savivaldybės tarybos kadencija baigiasi tuo laiku ir tokia pačia tvarka, kaip būtų pasibaigusi įgaliojimų netekusios savivaldybės tarybos kadencija.

5. Įsigaliojus Seimo nutarimui dėl tiesioginio valdymo įvedimo savivaldybės teritorijoje šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3, 4 punktuose nustatytais pagrindais, šios savivaldybės taryba, tarybos nariai ir savivaldybės tarybos narys – savivaldybės meras (toliau – meras) netenka įgaliojimų.

6. Įsigaliojus Seimo nutarimui dėl tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 ar 6 punkte nustatytu pagrindu, šios savivaldybės tarybos, tarybos narių ir mero įgaliojimai sustabdomi.

7. Įsigaliojus Seimo nutarimui dėl tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatytu pagrindu, sustabdomi mero įgaliojimai.

78. Pasibaigus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 ar 6 punkte nustatytais pagrindais įvesto tiesioginio valdymo terminui, savivaldybės taryba, meras, vykdžiusi vykdę įgaliojimus iki tiesioginio valdymo įvedimo, tęsia įgaliojimų vykdymą iki kadencijos pabaigos.“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2022-06-01

3

 

 

 

Argumentai:

Naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektu (Nr. XIVP-1580) siūloma nustatyti, kad savivaldybės taryba yra atstovaujamoji institucija,  savivaldybės meras – vykdomoji institucija, o savivaldybės administracijos direktorius – savivaldybės administracijos (biudžetinės įstaigos) vadovas, mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas. Atsižvelgiant į tai, kad pagal siūlomą reguliavimą (keičiamo įstatymo 3 straipsnį) įvedus tiesioginį valdymą meras dauguma atvejų ir toliau liktų eiti pareigas, tikslintinas keičiamo įstatymo 4 straipsnis.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

1.     Pakeisti 4 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Vyriausybės įgaliotinis, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo

2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, gali atleisti savivaldybės administracijos direktorių iš pareigų. Vyriausybės įgaliotinis gali pavesti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui laikinai atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas. Savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas atliekantis asmuo yra pavaldus ir atskaitingas Vyriausybės įgaliotiniui.“

2.     Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Jeigu tiesioginis valdymas įvedamas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, savivaldybės administracijos direktorius toliau eina savo pareigas.“

3.     Pakeisti 4 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Vyriausybės įgaliotinis atleidžia iš pareigų mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvedamas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu. Ši straipsnio dalis netaikoma vicemerui (vicemerams) ir administracijos direktoriui.“

4.     Pakeisti 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Vyriausybės įgaliotinio, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai išrinkta nauja savivaldybės taryba susirenka į pirmąjį posėdį, kuriame šios tarybos nariai prisiekia. Jeigu tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 ar 6 punkte nustatytu pagrindu, Vyriausybės įgaliotinio, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai pasibaigia tiesioginio valdymo terminas. Posėdį ne vėliau kaip per vieną savaitę pasibaigus tiesioginio valdymo terminui šaukia meras, o kai jis negali, – Vyriausybės įgaliotinis, o jeigu ir jis negali – Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas.“

Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Tiesioginio valdymo įgyvendinimas, Vyriausybės įgaliotinis, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas ir jų įgaliojimai

1. Tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje įgyvendina Vyriausybė per Vyriausybės įgaliotinį.

2. Vyriausybės įgaliotinis ir Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas (pavaduotojai) yra Vyriausybės skiriami politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai.

3. Vyriausybės įgaliotinis veikia Vyriausybės vardu, yra pavaldus ir atskaitingas Vyriausybei.

4. Vyriausybės įgaliotinis vykdo savivaldybės tarybos ir (arba) mero įgaliojimus, kurie būtini įstatymų nustatytoms savivaldybių funkcijoms atlikti.

5. Vyriausybės įgaliotinis, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, gali atleisti savivaldybės administracijos direktorių, administracijos direktoriaus pavaduotoją savivaldybės iš pareigų gali atleisti mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus iš pareigų, kai tiesioginis valdymas įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatytu pagrindu. Vyriausybės įgaliotinis gali pavesti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui laikinai atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas. Savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas atliekantis asmuo yra pavaldus ir atskaitingas Vyriausybės įgaliotiniui.

6. Jeigu tiesioginis valdymas įvedamas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu, savivaldybės administracijos direktorius, direktoriaus pavaduotojas (pavaduotojai) toliau eina savo pareigas.

7. Vyriausybės įgaliotinis atleidžia iš pareigų mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvedamas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu pagrindu.

86. Vyriausybės įgaliotinis, manydamas, kad savivaldybės administravimo subjektų sprendimai, priimti iki tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo, arba jų pagrindu sudaryti viešąjį interesą pažeidžiantys sandoriai neatitinka Konstitucijos, įstatymų ar Vyriausybės nutarimų, kreipiasi į Vyriausybės atstovą.

97. Vyriausybės įgaliotinio sprendimai įforminami potvarkiais.

108. Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas (pavaduotojai) atlieka Vyriausybės įgaliotinio jam (jiems) pavestas funkcijas, o kai Vyriausybės įgaliotinis laikinai negali eiti savo pareigų, Ministrui Pirmininkui pavedus vienas iš Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojų atlieka visas Vyriausybės įgaliotinio funkcijas.

119. Vyriausybės įgaliotinio, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai išrinkta nauja savivaldybės taryba susirenka į pirmąjį posėdį, kuriame šios tarybos nariai prisiekia. Jeigu tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje įvestas šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 ar 6 punkte nustatytu pagrindu, Vyriausybės įgaliotinio, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai pasibaigia tiesioginio valdymo terminas ir negalėjusi vykdyti įgaliojimų savivaldybės taryba susirenka į posėdį. Posėdį ne vėliau kaip per vieną savaitę pasibaigus tiesioginio valdymo terminui šaukia Vyriausybės įgaliotinis, o kai jis negali, – Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas.

Pritarti

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-06-01

5

 

 

 

Argumentai:

Projektas yra susijęs su nauja Vietos savivaldos įstatymo redakcija (Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1580). Atsižvelgiant į tai, turi būti suderintos abiejuose Projektuose numatomos įsigaliojimo datos.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. balandžio 10 d.

2. Šio įstatymo nuostatos pradedamos taikyti, kai naujai išrinktos savivaldybių tarybos susirenka į pirmąjį posėdį.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ričardas Juška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Giedrė Lukošiūnienė

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas