LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL lietuvos respublikos VETERINARIJOS ĮSTATYMO NR. I-2110 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMo
projekto Nr. XIVP-180
2022-12-21 Nr. 113-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Vyriausybės kanclerė Giedrė Balčytytė, Žemės ūkio ministerijos Gyvulininkystės ir gyvūnų gerovės skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Veličkienė, Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius Algis Baravykas, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Aldona Šetkauskienė, Lietuvos veterinarijos gydytojų asociacijos prezidentas Audrius Kučinskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-22 |
1 |
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams, teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projektu 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos veterinarijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnį, tačiau tekste dėstoma tik šio straipsnio 2 dalis. Atsižvelgiant į projektu siūlomus pakeitimus, turėtų būti keičiama ir dėstoma tik keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalis (tikslintina 1 straipsnio pakeitimo esmė). Kartu atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 8 straipsnis turėtų būti peržiūrimas iš esmės, kadangi jo nuostatos, reglamentuojančios Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovo paskyrimą tarpusavyje nedera su Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo nuostatomis. Pažymėtina, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 14 straipsnio 2 dalį, konkurse į įstaigų vadovų pareigas gali dalyvauti asmenys, atitinkantys šio įstatymo 4 ir 9 straipsniuose nustatytus reikalavimus, todėl keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies formuluotė „atitikti bendruosius reikalavimus, keliamus asmeniui, priimamam į valstybės tarnautojo pareigas“ turėtų būti keičiama į „atitikti reikalavimus, nustatytus Valstybės tarnybos įstatyme“ (tokiu būdu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovui būtų pritaikomas ir reikalavimas būti nepriekaištingos reputacijos). Be to, pagal Vyriausybės įstatymo 291 straipsnio 8 dalį, Vyriausybės įstaigai (pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba yra Vyriausybės įstaiga) vadovauja jos vadovas, priimamas į pareigas ir atleidžiamas iš jų Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka (konkurso būdu 5 metų kadencijai), tuo tarpu pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovas yra valstybės pareigūnas, kurį žemės ūkio ministro teikimu ketveriems metams priima į pareigas ir iš jų atleidžia Vyriausybė. Kartu reikėtų atsisakyti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3–5 dalių kaip perteklinių. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Veterinarijos įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad VMVT yra Vyriausybės įstaiga. Vyriausybės įstatymo 291 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad Vyriausybės įstaigai vadovauja jos vadovas, priimamas į pareigas ir atleidžiamas iš jų Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Veterinarijos įstatymo 8 straipsnio 3-5 dalyse išdėstytos nuostatos jau yra sureguliuotos Valstybės tarnybos įstatymu. Atsižvelgiant į tai, Veterinarijos įstatymo 8 straipsnyje nustatytas teisinis reguliavimas yra perteklinis, todėl siūlytina jo atsisakyti.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 8 straipsnio pripažinimas netekusiu galios Pripažinti netekusiu galios 8 straipsnį.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-22 |
1 |
|
|
2. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto pavadinime brauktinas besikartojantis žodis ,,įstatymas“ bei 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: ,,1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas“. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus prie 1 pastabos. |
3. |
Teisingumo ministerija, 2021-01-29 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos veterinarijos įstatymo Nr. I-2110 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-180 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos medžiotojų draugija, 2021-01-14 |
1 |
|
|
Gerbiamieji, Mūsų nuomone, konkretaus pasiūlymo pateikti negalime, kol TAIS nepaskelbtas derinimas, kad nepažeisti Lobizmo įstatymo. Pagal Lobizmo įstatymo 7 straipsnis. Veikla, kuri nelaikoma lobistine Lobistine veikla nelaikoma: 4) įstatymų nustatyta tvarka konsultavimosi su visuomene metu gauti pasiūlymai ir vertinimai; Kol nepradėtas konsultavimosi su visuomene etapas mes teikėme, tik informaciją apie biurokratizmą VMVT. Kadangi jūs jau paprašėte mūsų pasiūlymo (2021-01-15 15:21, Lietuvos Respublikos Seimas rašė: Laba diena, Prašytume atsiųsti pasiūlymą, nes jo neįkėlėte. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Dokumentų departamento Dokumentų valdymo skyrius), tai, mūsų nuomone, geriau išplėsti sąrašą, nei išbraukti ribojimus, kadangi iš mūsų patirties žinoma kai neteisinei institucijai vadovauja teisininkas tai ir institucija tik labiau formalizuojasi, nes mažai žino dalyko esmę (ligas, virusus, ir pan.). Vyriausias VMVT Inspektorius turėtų būti biologinį, medicininį, veterinarinį, žemės ūkio, chemijos ar panašų išsilavinimą, kuriems ne pro šalį būtų pasitobulinti BMI, ISM ir panašiose institucijose, kad įgyti vadybos ar teisinį papildomą EMBA (MBA studijos vadovams yra verslo magistro studijos, kurios yra skirtos darbo patirties jau įgijusiems specialistams) išsilavinimą. Net teismuose reikia dalykų specialistų (tarėjų ar ekspertų rolėse), kad byla būtų sprendžiama iš esmės, o ne formaliai. Pvz., Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje dabar beveik neliko statybos specialistų, tai ar namas nugrius sprendžia teisininkai pagal popierius, bet ne iš esmės ar gerai pastatytas, bet popieriais neparemsi, jei pastatyta blogai. Siūlytume išplėsti asmenų VMVT sąrašą maisto technologais, biologais, medikais, ir t.t. nustatant, kad jie gali būti VMVT vadovu, bet nesudaryti galimybių gryniems teisininkams spręsti ar „sviestas sviestuotas“, ar maisto gamybos technologija yra saugi ar pagrįsta specialiosiomis (ne teisinėmis) žiniomis, kad viskas dar labiau netaptų formalistinė. Galimas pavyzdys pridedamas. LIETUVOS RESPUBLIKOS VETERINARIJOS ĮSTATYMO NR. I-2110 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2021 m. Sausio d. Nr. Vilnius
1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2. Asmuo, priimamas į Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovo pareigas, turi turėti biomedicinos, gyvybės, maisto technologijos, sveikatos mokslų studijų krypties išsilavinimą ar suteiktą veterinarijos gydytojo kvalifikaciją ir atitikti bendruosius reikalavimus, keliamus asmeniui, priimamam į valstybės tarnautojo pareigas. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovas gali būti skiriamas eiti pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovas yra atsakingas ir atskaitingas Vyriausybei ir žemės ūkio ministrui.“ |
Nepritarti |
Argumentai: Konkurso į įstaigos vadovo pareigas metu tikrinama ne tik atitiktis Valstybės tarnybos įstatyme (toliau – VTĮ) nustatytiems reikalavimams, bet ir asmens tinkamumas eiti šias pareigas: turima patirtis, kompetencijos ir gebėjimai atlikti funkcijas. Įstaigos vadovas priimamas vadovauti įstaigai, t. y. jo atsakomybė – užtikrinti skaidrų ir efektyvų įstaigos darbą. 2021 m. duomenimis, reikalavimai užsienių valstybių analogiškų tarnybų vadovams dažniausiai įtvirtinti bendruose valstybės ar apskritai viešojo sektoriaus tarnautojų atranką reglamentuojančiuose teisės aktuose. Nepaisant to, dažniausiai minėtų tarnybų vadovai yra įgiję veterinaro kvalifikaciją arba turi kitą su žemės ūkiu susijusį išsilavinimą. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad reikalavimo VMVT vadovui turėti veterinarijos gydytojo kvalifikaciją atisakymas padidintų konkurso dalyvių skaičių, užtikrintų didesnę konkurenciją ir sudarytų sąlygas pasirinkti geriausią kandidatą. Bandymas įstatyme įtvirtinti konkretų išsilavinimą ar kvalifikaciją riboja galimybes pasirinkti geriausią kandidatą.
|
2. |
Lietuvos kiaulių augintojų asociacija, 2021-04-19 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos Seime užregistruotas Veterinarijos įstatymo Nr. I‑2110 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-180 (toliau - Įstatymo projektas), kuriuo siekiama pakeisti šiuo metu galiojančią įstatymo nuostatą, kurioje numatyta, kad Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau - VMVT) vadovu gali būti tik asmuo, turintis veterinarijos gydytojo kvalifikaciją, o pati VMVT yra jungiama prie Žemės ūkio ministerijos. Asociacija susipažinusi su Įstatymo projektu , reiškia susirūpinimą dėl tokio Įstatymo projekto pagrįstumo ir būtinumo. Atsižvelgiant į tarnybos kompetencijų ir atsakomybės lauką, VMVT darbo organizavimui ir praktiniam bendadarbiavimui neturime priekaištų. Priešingai, lyginant su kitų valstybės tarnybų darbu, daugeliu atveju reikėtų imti pavyzdį iš VMVT dėl sugebėjimo sudėtingomis veiklos ir reglamentavimo sąlygomis, surasti balansą tarp griežtų ribojimų ir veiklos skatinimo. Paskutiniu metu buvo nesėkmingai vykdyta ŽŪM reforma ir po kėlimo-neiškėlimo į Kauną istorijos Žemės ūkio ministeriją paliko daug patyrusių specialistų, kurių trūkumas dar nėra panaikintas. Nors oficialiai nėra pripažįstama, tačiau pati reforma buvo motyvuota politiškai, nepasvėrus argumentų, o įvykęs blaškymasis tapo klaida. Manome, kad VMVT jungimą prie ŽŪM taip pat sąlygoja tik politiniai motyvai, akcentuojamas ne tarnybos funkcionalumas, profesionalumas, aukštai vertinamas statusas ES šalių tarpe ir pan. o grynai žinybinis pavaldumas bei nuomonė, kad vyriausiuoju veterinarijos pareigūnu gali tapti asmuo, neturintis aukštojo veterinarinio išsilavinimo. Bijome, kad toks nepasvertas žingsnis pavirs į dar vieną klaidą. Nesuprantame, kodėl siekiama refromuoti palyginti sklandžiai veikiančią VMVT ir rizikuojama prarasti kontrolę gyvulininkystės, prekybos gyvūnais ir maisto, maisto saugos ir žmonių sveikatos srityse? Kodėl neatsižvelgiama į tarptautinį šios tarnybos statusą bei pripažinimą ir rizikuojama prarasti šį autoritetą? Juk tai be jokios abejonės nutrauks mūsų šalies turimus tarptautinius ryšius, su silpnins derybines pozicijas ir neigiamai paveiks tarptautinę prekybą. Lietuva prekiauja gyvūnais ir maisto produktais su daugeliu pasaulio valstybių, su kuriomis susitarta dėl veterinarijos reikalavimų eksportuojant iš Lietuvos gyvūnus ir maistą. Reikalavimai suderinami su atitinkamų šalių veterinarijos ir maisto tarnybų vadovais, kurie taip pat yra vyriausieji tų šalių veterinarijos inspektoriai, su kai kuriomis iš tų valstybių pasirašytos bendradarbiavimo sutartys. Todėl, kad VMVT per daugelį metų užsitarnavo itin gerą tarptautinę reputaciją ir tvirtus ryšius, Lietuvos verslas gali laisvai eksportuoti lietuviškus maisto produktus ir gyvūnus. Esame ne kartą įsitikinę, kad tokius susitarimus pavyksta pasiekti būtent dėl to, kad VMVT yra patikima profesionali tarnyba, o vadovas turi veterinarijos gydytojo kvalifikaciją, kuri padeda profesine prasme susitarti su kitų šalių vyriausiais veterinarijos tarnybų vadovais užtikrinant balansą tarp politikos tikslų įgyvendinimo ir ekspertinio situacijos vertinimo. VMVT direktorius, tvirtina gyvūnų užkrečiamųjų ligų valstybinės stebėsenos ir (ar) kontrolės programas, nustato Lietuvos Respublikos teritorijos apsaugos nuo gyvūnų užkrečiamųjų ligų, šių ligų prevencijos, kontrolės ir likvidavimo reikalavimus, tvirtina privalomuosius biologinio saugumo priemonių reikalavimus atskirų rūšių ūkinių gyvūnų laikymo vietose. VMVT atstovauja Lietuvos Respublikai tarptautinėse organizacijose, tokiose kaip Pasaulio gyvūnų sveikatos organizacija (OIE), Europos maisto saugos agentūra (ESFA) ar Europos Komisijos Sveikatos ir maisto saugos generalinio direktorato (SANTEGD) Sveikatos ir maisto audito ir analizės direktoratas (SANTEF), kuriose, be kita ko, pasisako aktualiais maisto ir veterinarinės priežiūros klausimais, dalinasi patirtimi ir nacionaline praktika. VMVT vadovas, turėdamas veterinarijos gydytojo kvalifikaciją, turi veiklos sričių specialiąsias žinias, kurios ir lemia tinkamą Lietuvos Respublikos atstovavimą šiose organizacijose. Taip pat veterinarinis išsilavinimas ir gilios srities žinios yra ir paties tarnybos vadovo autoriteto klausimas veterinarijos tarnybos specialistų tarpe. Asociacija, vertindama ilgalaikę bendradarbiavimo patirtį su VMVT, gali pagrįstai teigti, kad VMVT pavestų funkcijų ir uždavinių tinkamam įgyvendinimui, šios įstaigos vadovas turi turėti veterinarijos gydytojo kvalifikaciją, kuri reikalinga operatyviemis ir kompetentingiems sprendimams priimti. Dėl aukščiau išvardintų motyvų nepritariame Veterinarijos įstatymo Nr.I‑2110 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-180. |
Nepritarti |
Argumentai: Žr. argumentus prie Lietuvos medžiotojų draugijos pasiūlymo. Atkreiptinas dėmesys, kad svarstomu įstatymo projektu nesiūloma keisti VMVT pavaldumo. |
3. |
Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija, 2021-05-05 |
|
|
|
Valdymas, kaip ir valgymas, kasdienis reikalas. Valgyti turime tinkamai ir profesionaliai virėjos paruoštą visavertį maistą, o tinkamam valdymui reikia turėti dalykines valdomos srities žinias, profesionalumą ir tobulėti. Pats blogiausias dalykas - kai valdantysis pasijunta, jog jis profesiją išmano geriau nei kolega vien dėl užimamos „kėdės“. Lietuvos valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos darbas, šviečiamoji veikla ir kt., vadovaujant prof. K. Lukauskui, dr. J. Miliui Europos Sąjungos audito ataskaitose įvertintas labai gerai. Tarnybos darbas, rezultatai, atsakomybė ir patirtis rodoma pavyzdžiu Europos Sąjungos ir kitoms šalims. Be to, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, būdama savarankiška įstaiga prie Vyriausybės, turi aukštesnį statusą, o tai rodo, kad valstybei rūpi maisto sauga ir žmonių sveikata, gyvūnų gerovė, pašarų kokybė ir pan. Tai labai svarbu vykdant maisto produktų eksportą ir importą į trečiąsias šalis ir iš jų bei dalyvavimą derybose su tokio pat profilio įstaigomis pariteto pagrindais. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos pavaldumas vyriausybei svarbus ir tuo, kad ji veikia kelių ministerijų įtakos zonose. Tai leidžia išlikti objektyvia ir nešališka. Todėl ir čia ypač svarbus vadovo profesinis, dalykinis išmanumas, kompetencija, jau nekalbant, kaip minėta, apie atstovavimą šaliai derybose konferencijose ir kituose renginiuose. Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija nepritaria pateiktam LR veterinarijos įstatymo Nr. I-2110 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, kuriame numatoma, kad Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovas turi atitikti tik bendruosius reikalavimus, keliamus asmeniui, priimam į valstybės tarnautojo pareigas. |
Nepritarti |
Argumentai: Žr. argumentus prie Lietuvos medžiotojų draugijos pasiūlymo. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-180 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti jį pagal Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymą.
6.2. Pasiūlymas:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2022-12-21 |
1 |
|
|
Argumentai: Veterinarijos įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad VMVT yra Vyriausybės įstaiga. Vyriausybės įstatymo 291 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad Vyriausybės įstaigai vadovauja jos vadovas, priimamas į pareigas ir atleidžiamas iš jų Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Veterinarijos įstatymo 8 straipsnio 3-5 dalyse išdėstytos nuostatos jau yra sureguliuotos Valstybės tarnybos įstatymu. Atsižvelgiant į tai, Veterinarijos įstatymo 8 straipsnyje nustatytas teisinis reguliavimas yra perteklinis, todėl siūlytina jo atsisakyti. Konkurso į įstaigos vadovo pareigas metu tikrinama ne tik atitiktis Valstybės tarnybos įstatyme (toliau – VTĮ) nustatytiems reikalavimams, bet ir asmens tinkamumas eiti šias pareigas: turima patirtis, kompetencijos ir gebėjimai atlikti funkcijas. Įstaigos vadovas priimamas vadovauti įstaigai, t. y. jo atsakomybė – užtikrinti skaidrų ir efektyvų įstaigos darbą. 2021 m. duomenimis, reikalavimai užsienių valstybių analogiškų tarnybų vadovams dažniausiai įtvirtinti bendruose valstybės ar apskritai viešojo sektoriaus tarnautojų atranką reglamentuojančiuose teisės aktuose. Nepaisant to, dažniausiai minėtų tarnybų vadovai yra įgiję veterinaro kvalifikaciją arba turi kitą su žemės ūkiu susijusį išsilavinimą. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad reikalavimo VMVT vadovui turėti veterinarijos gydytojo kvalifikaciją atisakymas padidintų konkurso dalyvių skaičių, užtikrintų didesnę konkurenciją ir sudarytų sąlygas pasirinkti geriausią kandidatą. Bandymas įstatyme įtvirtinti konkretų išsilavinimą ar kvalifikaciją veiktų priešingai.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 8 straipsnio pripažinimas netekusiu galios Pripažinti netekusiu galios 8 straipsnį.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 3.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Domas Griškevičius.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
Valstybės ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė