LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533  14 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-22  Nr. XIVP – 204

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 18 dalyje nustatytame apibrėžime siūloma savivaldybės tarybos daugumai priskiriamus subjektus - savivaldybės tarybos narių frakciją ir savivaldybės tarybos narių grupę – įvardinti taip pat ir daugiskaita gali būti vertinamas kaip perteklinis. „Savivaldybės tarybos narių dauguma“ pagal apibrėžimą ir pagal jos statuso reglamentavimą keičiamame įstatyme yra vienas darinys, t.y. nėra numatytos kelios savivaldybės tarybos narių daugumos. Pagal galiojančiame įstatyme nustatytą apibrėžimą kiekviena nustatytus požymius atitinkanti frakcija ar grupė priskiriama vienai ir tai pačiai daugumai.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad toliau šiame apibrėžime nustatant kitus priskyrimo savivaldybės tarybos daugumai kriterijus, savivaldybės tarybos narių frakcija ir grupė taip pat įvardijama vienaskaita.

2.   Projekto 1 straipsniu naujai dėstant visą keičiamo įstatymo straipsnio 18 dalį, atkreiptinas dėmesys, kad nurodant savivaldybės posėdį žodžiai „pirmame ar kitame“, nors ir vartojama galiojančiame įstatyme, yra pertekliniai, nes požymis „pirmas ar kitas“ apima visus savivaldybės tarybos posėdžius ir nesukuria jokio papildomo reguliavimo. Svarstytina, ar nereikėtų šio požymio atsisakyti. Jei būtų atsižvelgta į šią pastabą, analogiškai turėtų būti tikslinama ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalies formuluotė „pirmajame ar kitame <...> posėdyje“.

3.   Projekto 2 ir 3 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalyje ir 15 straipsnio 8 dalyje turėtų būti nurodomas ne „tarybos narys“, o atitinkamai „komiteto narys“ ar „komisijos narys“. Su interesų konflikto vengimu ir nusišalinimu susiję klausimai turėtų būti taikomi tik atitinkamų savivaldybės tarybos struktūrinių padalinių nariams, dalyvaujantiems svarstant ir priimant sprendimus.

4.   Projekto 2 ir 3 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios atitinkamo savivaldybės struktūrinio padalinio nario pareigą informuoti bei nusišalinti nuo klausimo svarstymo siejamos su įvykusiu, t.y. jau egzistuojančiu interesų konfliktu – „informuoti <...> apie esamą interesų konfliktą“, „prieš pradedant svarstyti klausimą, kuris <...> sukelia interesų konfliktą". Atitinkamos formuluotės, suponuojančios jau esantį interesų konfliktą, įtvirtintos ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje bei 23 straipsnio 4 punkte, kurių projektu keisti nesiūloma.

Atkreipiame dėmesį, kad tokios nuostatos, siejančios asmenų pareigą pranešti ar nusišalinti preziumuojant „esamą" interesų konfliktą arba sprendimus, „kurie sukelia interesų konfliktą“, buvo įtvirtintos iki 2019-12-31 galiojusiame  Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme (pavyzdžiui, 11 straipsnio 1, 2 dalys). Šiuo metu galiojančioje Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme visų pirma akcentuojamas interesų konflikto vengimas (3 straipsnio 1 dalies 2 punktas), interesų konflikto rizika ir jos valdymas (12 straipsnio 4 dalis, 19 straipsnio 3 dalis, 21 straipsnis). Reglamentuojant dalyvavimą sprendimų priėmime pažymimas ne „esamas“ interesų konfliktas, o „galimybė kilti interesų konfliktui“ (11 straipsnio 6 dalis). Pats nusišalinimas siejamas ne su interesų konfliktu, o su atliekamų pareigų sąsaja su asmens privačiais interesais (11 straipsnio 1 dalis).

Taigi, atsižvelgdami į galiojančio teisinio reguliavimo poslinkį nuo kaltumo (interesų konflikto egzistavimo) prezumpcijos link interesų konfliktų prevencijos ir rizikos valdymo, siūlytume minėtose keičiamo įstatymo nuostatose nustatomas asmenų pareigas sieti ne su esamu interesų konfliktu (jo konstatavimas būtų atsakomybės už reikalavimų pažeidimus klausimas), o su asmens privačių interesų ir atliekamų pareigų sąsajomis.

5.   Projekto 2 ir 3 straipsniais siūloma papildyti Vietos savivaldos įstatymo 14 ir 15 straipsnius (toliau - keičiamas įstatymas) nuostatomis, kuriose būtų reglamentuojama savivaldybės tarybos nario (komiteto nario) ir savivaldybės tarybos nario (komisijos nario) nusišalinimo nuo klausimų, kurie sukelia interesų konfliktą, svarstymo savivaldybės tarybos sudaromuose  komitetuose ir komisijose ir šių padalinių sprendimų dėl pareikšto nusišalinimo priėmimo tvarka. Vertinant siūlomas  nuostatas atkreiptinas dėmesys į tai, kad savivaldybės taryba sudaro ne tik komitetus ir komisijas, bet gali nuspęsti sudaryti savivaldybės tarybos patariamąjį organą - kolegiją (keičiamo įstatymo 11 straipsnio 6 dalis, 17 straipsnis), nagrinėjančią jos kompetencijai priskirtus klausimus. Savivaldybės tarybos narių, kurių dalyvavimas kolegijos veikloje gali sukelti interesų konfliktą, nusišalinimas taip pat turėtų būti reglamentuotas.

6.   Pažymėtina, kad pagal galiojančio įstatymo 23 straipsnio 4 punktą savivaldybės tarybos nariai turi pareigą „reglamento nustatyta tvarka informuoti merą ir (ar) tarybos narius arba kitus asmenis, kurie kartu dalyvauja rengiant, svarstant ar priimant sprendimą, apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu pareikštas nusišalinimas buvo priimtas, jokia forma nedalyvauti toliau rengiant, svarstant ar priimant sprendimą“. Šią nuostatą lyginant su keičiamo įstatymo 2 ir 3 straipsniuose siūlomomis įtvirtinti keičiamo įstatymo 14 ir 15 straipsnių nuostatomis, taip pat su galiojančia keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalies nuostata matyti, kad jos tarpusavyje nedera. Pagal įstatymo 23 straipsnio 4 punktą apie interesų konfliktą savivaldybės tarybos nariai, reglamento nustatyta tvarka, privalo informuoti „ merą ir (ar) tarybos narius arba kitus asmenis, kurie kartu dalyvauja rengiant, svarstant ar priimant sprendimą”, pagal galiojančio įstatymo 13 straipsnio 10 dalį - “savivaldybės tarybą” pagal  keičiamo įstatymo 2 straipsniu siūlomą keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalį  – “komitetą”,  pagal keičiamo įstatymo 3 straipsniu siūlomą keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalį  – “komisiją”. Šios nuostatos derintinos tarpusavyje.

Be to, šios nuostatos skiriasi ir pagal jose numatytų apribojimų apimtį savivaldybės tarybos nariams, kurių pareikštas nusišalinimas dėl interesų konflikto buvo priimtas. Pagal keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 punktą toks savivaldybės tarybos narys privalo nedalyvauti toliau „rengiant, svarstant ar priimant sprendimą“,  o pagal projekto 2, 3 straipsniais siūlomą keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalį, 15 straipsnio 8 dalį  ir  galiojančio įstatymo 13 straipsnio 10 dalį -  “svarstant šį klausimą“ (atitinkamai komitete, komisijoje ar savivaldybės tarybos posėdyje). Atsižvelgiant į tai, nurodytos nuostatos derintinos tarpusavyje.

7.   Diskutuotina ar galiojančio įstatymo 23 straipsnio 4 punkte nurodytas „savivaldybės tarybos reglamentas“, kaip teisės akto forma, yra tinkama reglamentuoti savivaldybės tarybos narių pareigos vengti interesų konflikto įgyvendinimo tvarką. Pagal Viešųjų ir privačių interesų 11 straipsnio 7 dalį „<...> savivaldybių tarybų nariams, <...> kuriems viešųjų interesų viršenybės užtikrinimo būdai nustatomi jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose, šio straipsnio nuostatos taikomos tiek, kiek jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nenustatyti viešųjų interesų viršenybės užtikrinimo būdai“. Juolab, kad savivaldybės tarybos nario pareigos vengti interesų konflikto įgyvendinimo ir sprendimų dėl pareikšto nusišalinimo priėmimų priėmimo tvarką ir kt. siūloma reglamentuoti keičiamo įstatymo 2 ir 3 straipsniuose (tokia tvarka reglamentuota ir galiojančio įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje).

8.   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnis pildomas nauja 8 dalimi, o pernumeruojant kitas straipsnio dalis, be kita ko, buvusi 14 straipsnio 9 dalis laikoma 10 dalimi. Analogiškai projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnis pildomas nauja 8 dalimi, o pernumeruojant kitas straipsnio dalis, be kita ko, buvusios 15 straipsnio 9 ir 10 dalys atitinkamai laikomos 10 ir 11 dalimis. Atkreipiame dėmesį, kad Seimas 2021-11-10 priėmė Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 24, 26, 27, 29, 32, 32-1, 33, 35-1, 53 straipsnių, devintojo skirsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 15-1 straipsniu įstatymą Nr. XIII-3380, kurio 4 straipsnio 5 dalimi buvo naujai išdėstyta projektu pernumeruojama Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 9 dalis, o 5 straipsnio 8 ir 9 dalimis buvo išdėstytos projektu pernumeruojamos Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio atitinkamai 9 ir 10 dalys. Minėto įstatymo 21 straipsnio dalis reglamentuoja šio įstatymo 5 ir 6 straipsnių (kuriais, kaip minėta, išdėstytos projektu pernumeruojamos straipsnių dalys) taikymo aspektus. Siekiant išvengti normų taikymo problemų, projekte siūlytina arba nepernumeruoti keičiamo įstatymo struktūrinių dalių, kurių taikymas nustatytas kitame įstatyme, arba papildyti projektą taikymą nustatančiomis nuostatomis, aiškiai apibrėžiančiomis pernumeruotų struktūrinių dalių taikymą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]