LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675

5, 7, 8 IR 15 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-03-01  Nr. XIVP-284

Vilnius

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 3 dalį siūloma pakeisti ir nustatyti, kad šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems asmenims šalpos pensijos skiriamos ir mokamos, jeigu mėnesio, ėjusio prieš tą mėnesį, už kurį mokama pensija, šio asmens draudžiamosios pajamos, kaip jos apibrėžtos Valstybinio socialinio draudimo įstatyme (toliau – draudžiamosios pajamos), yra mažesnės negu dvi minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA) arba jis kitoje valstybėje negauna su darbo santykiais susijusių pajamų, išskyrus asmenis, nurodytus Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnyje.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šios dalies taisyklės būtų taikomos dviem šalpos pensijų gavėjų grupėms - keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems (asmenys, pripažinti netekusiais 45 procentų ir daugiau darbingumo (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti I, II ar III grupės invalidais) ir keičiamo įstatymo 6 straipsnyje nurodytiems (senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, neįgiję teisės į socialinio draudimo pensiją). Pažymėtina, kad Šalpos pensijų įstatymo 1 straipsnyje apibrėžtas tikslas – nustatyti mėnesines pinigines išmokas, užtikrinančias minimalias pajamas asmenims, atitinkantiems šiame įstatyme nustatytas sąlygas neįgalumo, netekto darbingumo ir senatvės atvejais, taip pat mėnesines pinigines išmokas mirusiojo vaikams (įvaikiams), leidžia preziumuoti, kad kitų šalpos pensijų gavėjų pajamos taip pat yra minimalios, todėl svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas dera su konstituciniu asmenų lygiateisiškumo principu.

 

2. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnį siūloma papildyti nauja 20 dalimi ir nustatyti šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems šalpos pensijos gavėjams, kurie turi draudžiamųjų pajamų, mokamos šalpos pensijos apskaičiavimo taisykles. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį, asmenims, nurodytiems šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje, turintiems teisę į pensiją (išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją) ar pensijų išmoką, kurių dydis (bendra jų suma) (kartu su pensijos priemoka) mažesnis už šalpos pensiją, mokamas šalpos pensijos ir pensijos ar pensijų išmokos (bendros jų sumos) (kartu su pensijos priemoka) skirtumas. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte ir 6 straipsnyje nurodytiems asmenims šalpos pensijos skiriamos ir mokamos, jeigu mėnesio, ėjusio prieš tą mėnesį, už kurį mokama pensija, šio asmens draudžiamosios pajamos, kaip jos apibrėžtos Valstybinio socialinio draudimo įstatyme (toliau – draudžiamosios pajamos), yra mažesnės negu dvi minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA).  Tačiau įstatymo projekto 4 straipsniu pildomoje naujoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalyje siūloma nustatyti diferencijuotą šalpos pensijos mokėjimą (kai draudžiamosios pajamos per mėnesį yra ne didesnės negu MMA, mokama šalpos pensijų bazė, kai draudžiamosios pajamos per mėnesį yra didesnės negu MMA ir mažesnės negu 2 MMA, mokama šalpos pensijos dalis).

Iš įstatymo projekte teikiamo reguliavimo šių normų tarpusavio santykis nėra aiškus. Siekiant išvengti praktinio taikymo neaiškumų, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalių bei 15 straipsnio 20 dalies nuostatas reikėtų tikslinti ir derinti tarpusavyje.

3. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalies 3 punkto nuostata, pagal kurią „<…> kol draudžiamosios pajamos nebus nustatytos, preziumuojama, kad tokio asmens draudžiamosios pajamos yra 2 MMA dydžio, ir šalpos pensija nemokama. Tokiu atveju gavus oficialius duomenis apie asmens draudžiamąsias pajamas, patvirtinančius, kad asmuo atitinkamą mėnesį neturėjo draudžiamųjų pajamų arba jos buvo mažesnės negu MMA, asmeniui per 30 dienų apskaičiuojama ir išmokama priedo nepriemokos suma“ svarstytina, nes gali susidaryti tokia teisinė padėtis, kai asmuo, ypač tas, kuris neturėjo draudžiamųjų pajamų, bus nepalankesnėje teisinėje padėtyje, nei nustatyta šiuo metu galiojančiu teisiniu reguliavimu.

Aptariamame punkte nevisiškai suprantama, kas apibrėžta formuluote „priedo nepriemokos suma“, todėl ją siūlytina tikslinti. 

4. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 20 dalies 3 punkto formuluotes reikėtų tikslinti ir nurodyti ne pavyzdinį sąrašą, o asmenų ar subjektų grupes, kuriems nurodytos taisyklės taikomos.

5. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalies formuluotę „<...> jam paskirtos šalpos neįgalumo arba šalpos senatvės pensijos mokėjimas nustatomas šio straipsnio 20 dalyje <...>“ siūlytina tikslinti bendrinės kalbos požiūriu (pavyzdžiui „<...> jam paskirta šalpos neįgalumo arba šalpos senatvės pensija mokama šio straipsnio 20 dalyje nustatyta tvarka <...>.“

6. Įstatymo projekto 5 straipsnio pavadinimas tikslintinas, nes šiame straipsnyje nėra normų, reguliuojančių įstatymo taikymą. Įstatymo projekto 5 straipsnio turinyje reikėtų atsisakyti žodelio „nuo“, nes įstatymo įsigaliojimas yra vienkartinis, o ne tęstinis aktas.

7. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas pareikalaus papildomų valstybės biudžeto lėšų, dėl šio teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės, kaip valstybės biudžeto planuotojos, išvadą.

8. Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekte bei projekto lyginamajame variante turėtų būti nurodyti įstatymo projekto teikėjų vardai ir pavardės. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), todėl atitinkamai pildytinas aiškinamasis raštas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                          Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]