LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KORUPCIJOS PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. IX-904 6 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2018-05-09  Nr. XIIIP-1715(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.     Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 6 straipsnio 2 dalį iš šio straipsnio ir įstatymo reguliavimo apimties eliminuojant sąvokas „įmonės, kuriose valstybė ar savivaldybė gali paskirti daugiau kaip pusę įmonės administracijos, valdymo arba priežiūros tarnybos narių“. Pasiūlymo turinys diskutuotinas.

Atkreipiame dėmesį, kad siūlomas keisti įstatymas pagal savo esmę ir reguliavimo apimtį nėra ir neturėtų būti laikomas tiesiogiai susijusiu su teikiamu įstatymų projektų paketu reg. Nr.1713-1719, kuriuo siūloma eilėje įstatymų atsisakyti sąvokų „savivaldybės kontroliuojama įmonė“, „valstybės kontroliuojama įmonė“. Norime pastebėti, kad kiti minėtu įstatymų projektų paketu siūlomi keisti įstatymai ir juose vartojamos sąvokos yra skirti reguliuoti tokių įmonių veiklą finansinėje sferoje, įmonių veiklos priežiūros ir atskaitomybės aspektus. Tuo tarpu keičiamas įstatymas nustato pagrindinius korupcijos prevencijos principus, tikslus ir uždavinius valstybės tarnyboje ir privačiame sektoriuje, korupcijos prevencijos priemones ir jų teisinius pagrindus. Todėl, atsižvelgiant į šiuos esminius keičiamų įstatymų reguliavimo esmės skirtumus, teigtina, kad mechaninis sąvokų, o kartu ir Korupcijos prevencijos įstatymo  reguliavimo apimties, keitimas nėra pateisinamas.

Kartu norime pastebėti, kad įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Įstatymų priėmimas valstybės mastu kriminogeninei situacijai ir korupcijai reikšmingos įtakos neturės.“ Tačiau pažymime, kad kartu nepateikiami jokie tokį teiginį pagrindžiantys argumentai. Be to, įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.“ Taigi vertinant aplinkybę, kad įstatymo projektu bus susiaurintas įstatymo taikymo apimtis, kelia abejonių tai, kokią objektyvią įtaką toks įstatymo projektas gali padaryti korupcijos mastui valstybėje. Todėl manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gautos keičiamo įstatymo 12 straipsnyje nurodytų korupcijos prevenciją vykdančių institucijų išvados dėl teikiamo įstatymo projekto poveikio korupcijai.  

2.    Atkreipiame dėmesį, kad Teisės departamento išvadoje dėl susijusio įstatymo projekto reg. Nr. XIIIP-1713(3), kuriuo siūloma keisti Vietos savivaldos įstatymą, yra išsakytos esminio pobūdžio pastabos dėl pasiūlymo atsisakyti sąvokos „savivaldybės kontroliuojama įmonė“. Analogiškos pastabos išsakytinos ir dėl sąvokos įmonės, kuriose valstybė ar savivaldybė gali paskirti daugiau kaip pusę įmonės administracijos, valdymo arba priežiūros tarnybos narių“, kurios siekiama atsisakyti teikiamu įstatymo projektu. Be to, šiame kontekste pažymime, jog nors keičiamame įstatyme nenurodoma, kad juo būtų įgyvendinama 2006 m. lapkričio 16 d. Komisijos direktyva 2006/111/EB dėl finansinių santykių tarp valstybių narių ir valstybės įmonių skaidrumo ir dėl finansinio skaidrumo tam tikrose įmonėse, tačiau siūlomas pakeitimas turėtų būti įvertintas šios direktyvos kontekste.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Zebleckis tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]