LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSAKOMŲJŲ IR PAPRASTŲJŲ VEKSELIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1087 83 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PAKEITIMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos įsakomųjų ir paprastųjų vekselių įstatymo Nr. VIII-1087 83 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo pakeitimo projekto (toliau – Projektas) tikslas – atsisakyti viešo užprotestuotų vekselių registro teisinio reguliavimo kaip perteklinio ir neturinčio jokios praktinės reikšmės.
Lietuvos Respublikos įsakomųjų ir paprastųjų vekselių įstatymo, kuris priimtas 1999 m., 83 straipsnyje vartojamos formuluotės „viešas registras“ turinys neatitinka „registro“ sąvokos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo (toliau – VIIVĮ) 2 straipsnio 6 dalyje („registras – teisinių, organizacinių, techninių ir programinių priemonių visuma, skirta registro objektui registruoti ir registro duomenims, registro informacijai, registrui pateiktiems dokumentams ir (arba) jų kopijoms tvarkyti ir naudoti“). Registrui VIIVĮ prasme steigti ne tik nėra teisinio pagrindo (pagrindai steigti valstybinį ar žinybinį registrą išvardyti VIIVĮ 17 straipsnyje), bet toks registras nėra tikslingas.
Galiojanti nuostata suponuoja teisinio reglamentavimo dviprasmiškumą, klaidina ir yra perteklinė.
Protestuotinas vekselis yra sudėtingas teisinis mechanizmas ir labai retai pasitaikantis civilinėje apyvartoje. Apie tai byloja ir notarų viešame registre paskelbti duomenys. Laikotarpiu nuo 2014 m. sausio 1 d. (nuo šių metų notarams atsirado prievolė skelbti Lietuvos notarų rūmų svetainėje duomenis apie užprotestuotus vekselius) iki 2020 m. gegužės mėnesio yra paskelbti 5 įrašai, iš kurių pirmasis padarytas 2014 m. birželio 4 d., o paskutinis 2016 m. balandžio 6 d. Laikotarpiu nuo 2016 m. balandžio mėnesio iki dabar (4 m.) protestų įforminta apskritai nebuvo. Svarbu paminėti, kad didžiąją dalį civilinėje apyvartoje sudaro paprastasis (neprotestuotinas) vekselis, kuris, kaip vertybinis popierius, yra itin patogus ir palankus kreditorių reikalavimo teisės įgyvendinimo būdas bei supaprastina vykdomojo įrašo pagal vekselį atlikimą.
Pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra nustatyta prievolė tvarkyti protestuotinų vekselių, kaip vienų rečiausiai civilinėje apyvartoje pasitaikančių vekselių, atskirą viešą registrą, tačiau tokio reikalavimo nėra ne tik paprastiesiems vekseliams, bet ir kitiems notaro patvirtintiems sandoriams, iš kurių atsiranda piniginės prievolės.
Šiame kontekste pažymėtina, kad nei Ženevos konvencija dėl vieningo įsakomųjų ir paprastųjų vekselių įstatymo (kurios pagrindu buvo rengiamas Įstatymas), nei Ženevos konvencija dėl įstatymų kolizijų naudojant įsakomuosius ir paprastuosius vekselius sprendimo nenumato reikalavimų viešai skelbti ar viešai tvarkyti duomenis apie užprotestuotus vekselius ar čekius.
Remiantis kitų užsienio valstybių, priklausančių Europos notarų tinklui, praktika pažymėtina, kad daugelyje iš jų nėra užprotestuotų vekselių viešo registro, duomenys apie juos prieinami tik susijusioms šalims, o ir pats vekselio protestas pakankamai retai pasitaiko notarinėje praktikoje (pvz., Vokietijoje, Vengrijoje, Kroatijoje, Ispanijoje; kai kuriose valstybėse notarai apskritai neįformina vekselio protesto dėl atsisakymo akceptuoti ar apmokėti vekselį, (pvz., Estijoje, Bulgarijoje, Liuksemburge).
Be to, pastebėtina, kad visi notaro atliekami notariniai veiksmai registruojami viename notariniame registre. Minėto registro duomenų lape, be kita ko, įrašomi fizinio asmens duomenys, dokumento, patvirtinančio fizinio asmens tapatybę duomenys bei nurodomas notarinio veiksmo turinys. Vadovaujantis Notaro profesinės veiklos dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta teisingumo ministro 2012 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. 1R-254, 6.1 papunkčiu notariniai registrai saugomi 100 metų, o vekselių protesto aktai (vykdomieji įrašai) saugomi 10 metų (6.15 papunktis). Taigi, duomenys apie užprotestuotus vekselius ir patys vekselių protesto aktai yra registruojami ir saugomi teisės aktų nustatyta tvarka.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Projekto iniciatorius – Lietuvos notarų rūmai, Projekto rengėjas – Teisingumo ministerija.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Lietuvos Respublikos įsakomųjų ir paprastųjų vekselių įstatymo (toliau – Įstatymas) 83 straipsnyje nustatyta, kad notarai tvarko užprotestuotų dėl neapmokėjimo ar neakceptavimo vekselių viešą registrą. Informaciją apie užprotestuotus dėl neapmokėjimo vekselius (vekselį užprotestavęs notaras, vekselio mokėtojo pavadinimas ar vardas, pavardė, mokėtojo adresas, vekselio suma) notarai skelbia Lietuvos notarų rūmų interneto svetainėje.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Projektu siūloma atsisakyti viešo užprotestuotų vekselių registro teisinio reglamentavimo kaip perteklinio ir netikslingo. Įtvirtinus siūlomą teisinį reguliavimą civilinėje apyvartoje neliktų jokios praktinės reikšmės neturinčių teisės aktų nuostatų. Teisinis reguliavimas nebūtų klaidinantis, būtų aiškesnis. Neliktų prieštaravimo VIIVĮ nuostatoms.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai
Projektas poveikio verslo sąlygoms ar jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Nėra įstatymų, kuriuos būtina priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Projektas atitinka atitinkamas Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir užtikrina minėtų Europos Sąjungos teisės aktų tinkamą įgyvendinimą.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Projekto įgyvendinimui reikės parengti Vekselių ir čekių protestavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. 988 „Dėl Vekselių ir čekių protestavimo taisyklių ir notarų vykdomųjų įrašų atlikimo tvarkos patvirtinimo“ pakeitimo projektą, kuriuo būtų atsisakyta Vekselių ir čekių protestavimo taisyklių V skyriaus nuostatų.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Projekto įgyvendinimui valstybės biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Specialistų vertinimų ar išvadų gauta nebuvo.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „vekselis“, „registras“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.