LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 1001, 1003 IR 1131 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2547
2023-06-07 Nr. 102-P-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Institucijų atstovai: Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės vyriausiasis patarėjas Jevgenijus Kuzma, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Eglė Drėgvaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos advokatūra, 2023-05-15 |
1, 2, 3, 4 |
|
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 1001, 1003 IR 1131 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2547 Įvertinusi Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1001, 1003 ir 1131 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2547 (toliau – Projektas), Lietuvos advokatūra teikia savo įžvalgas ir pastabas. Visų pirma primintina, kad nėra ir negali būti abejonių dėl to, kad įgyvendinant Lietuvos Respublikos Konstitucijos 135 straipsnio 1 dalį ir Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 11 straipsnio 1 dalį, Lietuva privalėjo įgyvendinti 2013 m. balandžio 23 d. ratifikuotos Tarptautinė konvencijos dėl asmenų apsaugos nuo priverstinio dingimo (toliau – ICPPED) nuostatas. Taip pat neginčytina ir tai, kad Lietuva turėjo visa apimtimi įgyvendinti ir tuos įsipareigojimus, kurie susiję su 1984 m. Jungtinių Tautų konvencijos prieš kankinimą ir kitokį žiaurų, nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą (toliau – CAT). Tačiau vertinant pasirinktą kelią, galima aiškiai pasakyti, kad jis nebuvo tinkamas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad BK XV skyrius vadinasi nusikaltimai žmoniškumui ir karo nusikaltimai. Toks atitinkamo skyriaus pavadinimas buvo BK įsigaliojimo pradžioje (2003 m.), tokiu jis išlieka iki šiol. Pastebėtina, kad esminis šio BK skyriaus pavadinimo aspektas nuo pat pradžių buvo tas, kad jame buvo numatyti visi nusikaltimai, kurie yra tarptautiniai nusikaltimai. Kaip žinia, tarptautinėje baudžiamojoje teisėje pripažįstama, kad šiuolaikinė ir tarptautiniu lygiu pripažįstama tarptautinių nusikaltimų sistema yra įtvirtinta 1998 m. Tarptautinio Baudžiamojo Teismo Romos statuto (toliau – Romos statutas) 5 straipsnyje. Tai reiškia, kad jau ilgą laiko tarpą savarankiškais tarptautiniais nusikaltimais yra genocido nusikaltimas, nusikaltimai žmoniškumui, karo nusikaltimai ir agresijos nusikaltimas. Būtent pastaroji tarptautinių nusikaltimų sistema ir buvo perkelta į BK. Būtent ši sistema buvo tobulinama ir priimant įstatymus Nr. IX-1495 (2003-04-10) ir Nr. XI-1291 (2011-03-22). Tačiau pastebėtina, kad 2014 (Įstatymas Nr. XII-776) ir 2019 metais (Įstatymas Nr. XIII-2334) BK XV skyrius buvo papildytas tokiomis pavojingomis veikomis, kurios nėra tarptautiniai nusikaltimai – priverstinis dingimas, vaikų atskyrimas ir kankinimas. Šie nusikaltimai, kaip jie apibrėžiami atitinkamuose tarptautiniuose teisės aktuose ir BK, yra ne tarptautiniai nusikaltimai, o tarptautinio pobūdžio nusikaltimai. Taigi manytina, kad atitinkamomis BK pataisomis buvo sujaukta užprogramuota BK XV skyriaus sistema, iškreiptas šio skyriaus saugomų vertybių turinys. Be to, nurodytais baudžiamaisiais įstatymais tam tikra prasme buvo sukurta net ir savotiška, niekur kitur nepripažįstama tarptautinių nusikaltimų sistema, nors pagal pobūdį ir vertybės kontekstą BK 1001, 1002 ir 1003 straipsniuose aprašytos pavojingos veikos yra ne tarptautiniai, o tarptautinio pobūdžio nusikaltimai. Lietuvos Respublikos Seimo Akcentuotina, kad tarptautiniai nusikaltimai ir tarptautinio pobūdžio nusikaltimai yra dvi skirtingos baudžiamosios teisinės kategorijos. Tai patvirtina šiuolaikinės tarptautinės baudžiamosios teisės doktrina ir BK 7 straipsnio konstrukcija, kuri universalią jurisdikciją nustato tiek dėl tarptautinių nusikaltimų (BK XV skyrius iki jo papildymo BK 1001, 1002 ir 1003 straipsniais), tiek ir dėl visos eilės tarptautinio pobūdžio nusikaltimų, tuo atveju jei taip vadinamas universalus baudžiamumas pripažįstamas atitinkamos tarptautinės sutarties normose įtvirtinant aut dedere aut judicare principą. Pabrėžtina ir tai, kad šalia tarptautinių nusikaltimų kategorijos, tarptautinio pobūdžio nusikaltimų kategorija į tarptautinės baudžiamosios teisės apyvartą buvo įvesta dar 1927 metais Varšuvos konferencijoje, kuri buvo skirta tarptautinės baudžiamosios teisės unifikavimui. Taigi tarptautinio pobūdžio nusikaltimai, būdami taip vadinamais konvenciniais nusikaltimais, yra mažesnio pavojingumo nei tarptautiniai nusikaltimai. Pažymėtina, kad tai, jog priverstinis dingimas (BK 1001 straipsnis) ir vaikų atskyrimas (BK 1002 straipsnis) nėra tarptautiniai nusikaltimai, galima nesunkiai nustatyti skaitant ICPPED preambulę, kuri yra labai reikšminga bet kurios tarptautinės sutarties dalis. Būtent ICPPED preambulėje nurodoma, kad „suprasdamos nepaprastą priverstinio dingimo, kuris yra nusikaltimas, o tam tikromis aplinkybėmis tarptautinėje teisėje apibrėžiamas kaip nusikaltimas žmoniškumui, rimtumui. Taigi ši formuluotė, santykyje su BK 100 straipsniu (Tarptautinės teisės draudžiamas elgesys su žmonėmis) ta apimtimi, kur nustatyta baudžiamoji atsakomybė už pagrobimą ar kitokį atėmimą laisvės, kai toks laisvės atėmimas nepripažįstamas, labai aiškiai demonstruoja, kad BK 1001 ir 1002 straipsniams vieta yra kitame BK skyriuje, nes BK XV skyrius skirtas tarptautiniams nusikaltimams. Lietuvos advokatūros nuomone, tas pats pasakytina ir apie tą kankinimą, kuris kriminalizuotas BK 1003 straipsnyje. Analizuojant tą patį BK 100 straipsnį, nesunkiai identifikuojama, kad jame taip pat nustatytas kankinimo baudžiamumas. Tad tokiu atveju gali kilti klausimas, kuo gi skiriasi kankinimas pagal BK 100 straipsnį ir pagal BK 1003 straipsnį? Atsakymas į tokį klausimą yra labai paprastas - BK 100 straipsnio prasme kankinimo baudžiamumas nustatytas kaip tarptautinio nusikaltimo, nes jis turi būti daromas vykdant ar remiant valstybės ar organizacijos politiką dideliu mastu arba sistemingai. Tuo tarpu kankinimas BK 1003 straipsnio prasme kriminalizuotas visai kitu ir žymiai mažiau pavojingu pagrindu, kuris inter alia neturi nieko bendro su tarptautiniams nusikaltimams būtinu didelio masto ir sisteminiais valstybės ar valstybinio pobūdžio organizacijos (pvz., Al-Qaeda) veiksmais. Be to, tai, kad BK 1003 straipsnyje kriminalizuotas kankinimas yra mažiau pavojingas, demonstruoja ir sankcija, kurią padidinus Projektu net ir iki septynerių metų laisvės atėmimo, vis tiek išlieka status quo, t. y. šiame straipsnyje aprašytas kankinimas yra tarptautinio pobūdžio nusikaltimas. Neginčytina, kad kankinimo baudžiamumas, siekiant pažaboti šį Mala In Se kaip tarptautinį nusikaltimą ir kaip tarptautinio pobūdžio nusikaltimą, nustatytas ir Lietuvai bei privalomas pagal CAT. Tačiau tai nereiškia, kad bet koks kankinimas pagal CAT automatiškai gali būti pripažįstamas tarptautiniu nusikaltimu. Minėta, kad tokiu kankinimas tampa tik tada, kai jis daromas vykdant ar remiant valstybės ar organizacijos politiką dideliu mastu arba sistemingai. Kiti ir į CAT reglamentavimo lauką patenkantys kankinimai tarptautinio nusikaltimo statuso tikrai neturi (negali turėti), nes jie daromi kitomis, nei nurodyta BK 100 straipsnyje, aplinkybėmis. Nesutiktina ir su tuo, kad atsižvelgiant į ICPPED normas, Projekte siūloma apimtimi būtų keičiamas BK 1131 straipsnis, kuris BK atsirado 2011-03-22 metų priimto įstatymo pagrindu, kuomet buvo siekiama į Lietuvos BK inkorporuoti atitinkamas Romos statuto nuostatas. Šios Romos statuto nuostatos nustatė karo vado atsakomybę už neveikimą, t. y. už nesugebėjimą reikiamai kontroliuoti jam pavaldžias pajėgas. Būtent dėl šios priežasties bei siekiant tinkamai nacionaliniu lygiu inkorporuoti atitinkamas ICPPED normas, turi būti 2 kuriamas naujas BK straipsnis, o ne atitinkama apimtimi keičiama galiojančio BK 1131 straipsnio redakcija. Siūlytina, kad šiuo atveju naujoji ir ICPPED atitinkamus imperatyvus nacionaliniame lygmenyje reflektuojanti BK norma, kartu su dabar esančiais BK 1001, 1002 ir 1003 straipsniais turėtų būti numatyta kitame BK skyriuje. Tačiau bet kuriuo atveju tikrai negali būti taip, kad nepaisant pirminės BK 1131 straipsnio paskirties, jis būtų modifikuotas ICPPED normų inkorporavimo tikslu. Pritarti galima tik tam, kad BK 1131 straipsnyje šiuo metu būtų aiškiai nustatyta, kad, asmuo atsako pagal šio straipsnio 1 dalį tik tais atvejais, kai joje numatyta veika padaryta dėl neatsargumo“, nes tai įpareigoja padaryti BK 16 straipsnio 4 dalis, kurioje nustatyta, kad „Asmuo baudžiamas už nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo padarymą dėl neatsargumo tik šio kodekso specialiojoje dalyje atskirai numatytais atvejais“ . Apibendrinant pasisakytina dėl to, kad Lietuva neturėtų vystyti tokios baudžiamosios politikos, kuomet būtų paneigiama tarptautinėje baudžiamojoje teisėje jau seniai pripažįstama tarptautinių nusikaltimų ir tarptautinio pobūdžio nusikaltimų atskyrimo ir santykio teorija bei tarptautiniu lygiu pripažinta tarptautinių nusikaltimų sistema. Ypač šie klausimai aktualūs tuomet, kai stebimas siekis savo prigimtimi nieko bendro su tarptautiniais nusikaltimais neturinčias veikas (BK 1001, 1002 ir 1003, o taip pat ir Projekte numatyto 1131 straipsnio redakcija) reglamentuoti tame BK skyriuje, kuris per se (vertinant visumą faktorių) kaip tik ir skirtas išskirtinai tarptautiniams nusikaltimams atspindėti nacionaliniame lygmenyje. |
Nepritarti |
Privalu pastebėti, kad pateikta kritika yra nukreipta į šiuo metu jau galiojantį teisinį reglamentavimą ir esamos BK sistemos galimus trūkumus. Vis dėlto, pateiktu įstatymu projektu yra siekiama tik ištaisyti jau esamo teisinio reguliavimo neatitikimus išimtinai pagal Jungtinių Tautų organų identifikuotas ICPPED ir CAT perkėlimo į nacionalinę teisę trūkumus, be kita ko, užtikrinant Lietuvos tarptautinių įsipareigojimų vykdymą. LRV pateikto įstatymo projekto tikslai apsiriboja tik anksčiau nurodytomis siauromis iniciatyvomis, todėl jos nėra orientuotos į Lietuvos advokatūros nurodomą galimą baudžiamojo įstatymo sistemos nenuoseklumą. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Lietuvos periodinio vertinimo procedūros pagal ICPPED nusimato jau 2023 m. rugsėjo mėn., todėl pateiktos teisėkūros iniciatyvos yra itin svarbios ir laukiamos prisiimtų Lietuvos tarptautinių įsipareigojimų kontekste. Be kita ko, sutiktina, kad kankinimo ir priverstinio dingimo nusikaltimai nėra pripažįstami tarptautiniais nusikaltimais, tačiau artimiausiais BK skyrius, kuris orientuotas į giminingos vertybės ginimą, yra būtent XV skyrius. Tuo tarpu minėtų nusikalstamų veikų perkėlimas į bet kokį kitą BK skyrių, neabejotinai tik dar labiau išbalansuotų esamą BK sistemą. Nesutiktina ir su argumentais, kuriais remiantis siūloma vadų atsakomybę įtvirtinti ne BK 1131, bet kitame BK straipsnyje. Toks siūlymas grindžiamas, be kita ko, tuo, kad BK 1131 straipsnyje yra perkeltos Romos statuto nuostatos, susijusios su karo vado atsakomybe už neveikimą, todėl neva draudžiama būtų ICPPED nuostatas perkelti į šį straipsnį. Visų pirma, pateikti argumentai nėra motyvuoti – nėra aišku dėl kokių priežasčių viename BK straipsnyje, skirtingose dalyse, draudžiama modeliuoti giminingas nusikalstamas veikas, net ir tuo atveju, jeigu tai būtų tarptautinio pobūdžio ar tarptautiniai nusikaltimai. Be to, Romos statuto 28 straipsnyje yra numatytos nuostatos, susijusios su kariuomenės vadų ir kitų vadovų atsakomybe. Atkreiptinas dėmesys, kad šios nuostatos iš esmės sutampa su ICPPED nuostatoms (numatomos analogiškos sąlygos atsakomybei), kurias siekiama perkelti siūlomomis iniciatyvomis, todėl nėra pagrindo teigti, kad siūlomas BK 1131 straipsnio pakeitimas yra nepagrįstas ir juo labiau neteisėtas.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui XIVP-2547(2) ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė