{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 16, 211, 22, 39 IR 482 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2832

 

2023-10-11  Nr. 108-P-45   

2023-10-17  Nr. 108-P-46   

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) 2023-10-11) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Energetikos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vadovė Lina Sveklaitė, Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės patarėja Jevgenija Jankevič,  Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vyriausioji specialistė Brigita Banuškevičė,  Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vyriausiasis specialistas Sergej Garbar,  Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Leidimų skyriaus vedėja Ramunė Laukevičienė, Atsinaujinančios energetikos ir elektros mažmeninės rinkos skyrius patarėja Justina Malakauskaitė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Techninės priežiūros departamento direktorius Andrius Daščioras,  Respublikos Prezidento patarėjas Tomas Lukoševičius, Konkurencijos tarybos Konkurencijos politikos grupės vadovas Pavel Jacunskij, Specialiųjų tyrimų tarnybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyr. specialistas Aivaras Raišys, Elektrą iš saulės gaminančių vartotojų asociacijos EISGVA valdybos pirmininkas Vytautas Milėnas,  Lietuvos saulės energetikos asociacijos prezidentas Andrius Karazinas, AB Lietuvos radijo ir televizijos centras  Projektų vadovas Aloyzas Koryzna,  Sunly Infra Plėtros vadovė Justina Bucevičienė, Sunly Infra Pojektų vadovė Urtė  Daškevičiūtė, Sunly Infra Komunikacijos vadovė Rasa Jakaitis,  Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius, Lietuvos verslo konfederacijos generalinė direktorė Ineta Rizgelė, UAB "Ignitis“ Plėtros vadovas Karolis Dargis, UAB "Ignitis renewables" Jūrinės energetikos teisės projektų vadovas Augustas Muliarčikas, UAB "Ignitis renewables" teisininkė Natalija Šostak, Advokatų kontoros Glimstedt vyr. teisininkas Justinas Poderis, Vartotojų aljanso viceprezidentas Kęstutis Kupšys, lobistas, atstovaujantis Lietuvos vėjo elektrinių asociaciją ir UAB "Archstudija", Vytautas Kisielius, lobistas, atstovaujantis Lietuvos vėjo elektrinių asociaciją ir UAB "Archstudija", Povilas Poderskis, Seimo nariai Vytautas Gapšys ir Kasparas Adomaitis.

Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) 2023-10-17 dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Energetikos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vadovė Lina Sveklaitė, Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės patarėja Jevgenija Jankevič,  Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vyriausioji specialistė Brigita Banuškevičė,  Energetikos ministerijos Tvarios energetikos politikos grupės vyriausiasis specialistas Sergej Garbar,  Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Atsinaujinančios energetikos ir elektros mažmeninės rinkos skyrius patarėja Justina Malakauskaitė, Respublikos Prezidento patarėjas Tomas Lukoševičius, Konkurencijos tarybos Konkurencijos politikos grupės vadovas Pavel Jacunskij, Specialiųjų tyrimų tarnybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyr. specialistas Aivaras Raišys, AB "Energijos skirstymo operatorius" vadovas Renaldas Radvila, AB "Energijos skirstymo operatorius" Atsinaujinančių išteklių plėtros komandos vadovas Vidas Gradeckas, AB "Energijos skirstymo operatorius" Paslaugų vystymo vadovas Lukas Čibiras,  AB "Energijos skirstymo operatorius" Paslaugų vystymo projektų vadovė Eglė Drungienė, AB "Energijos skirstymo operatorius" Inovacijų ir paslaugų vystymo skyriaus vadovas Arvydas Dotas,  AB "Energijos skirstymo operatorius" Inovacijų ir skaitmenizacijos departamento vadovas Mindaugas Pranaitis, AB "Energijos skirstymo operatorius" vyresnioji teisininkė Ugnė Adomaitytė, AB "Energijos skirstymo operatorius" Elektros rinkos ekspertas Justinas Bagdonavičius, Lietuvos saulės energetikos asociacijos prezidentas Andrius Karazinas, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius, UAB "Ignitis renewables" Jūrinės energetikos teisės projektų vadovas Augustas Muliarčikas, Advokatų profesinės bendrijos "ETB Legal" advokatas  Remigijus Bukėnas, Vartotojų aljanso viceprezidentas Kęstutis Kupšys, lobistas, atstovaujantis Lietuvos vėjo elektrinių asociaciją ir UAB "Archstudija", Povilas Poderskis, Seimo nariai Vytautas Gapšys ir Kasparas Adomaitis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-08

9

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 4 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 39 straipsnio 21 dalies 2 punktą jame pateikiant nuorodą į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 204 straipsnyje nurodytą apskaitos būdą. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal kartu su projektu teikiamo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 201, 202, 221, 26, 49 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 204 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2828 12 straipsnio 2 dalį Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo papildymas 204 straipsniu įsigalios tik 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 2 dalis taip pat neturėtų įsigalioti 2024 m. sausio 1 d.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, jog elektrinių plėtra vyksta iki 3 metų ir būtina užtikrinti galimybę rezervuoti laisvus pralaidumus asmenims, kuriems bus taikomas grynojo atsikaitymo modelis.

Komiteto pasiūlymai

1. Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 39 straipsnio 21 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) fizinių asmenų, kurie yra gaminantys vartotojai ar siekia jais tapti, asmenų, vykdančių veiklą Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ir sąlygomis, ir fizinių ar juridinių asmenų, kurių pagamintai elektros energijai taikomas grynasis atsiskaitymas, ant pastatų stogų planuojamiems įrengti atsinaujinančius energijos išteklius naudojantiems elektros energijos gamybos įrenginiams prijungti;“.

2. Papildomai siūloma koreguoti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 201, 202, 221, 26, 49 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 204 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2828 14 straipsnio 1 dalį, dėl grynojo atsiskaitymo sąvokos ir kitų nuostatų įsigaliojimo datos.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-08

11

4

 

2. Projekto 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo pasirašyti ketinimų protokolai dėl hibridinių elektrinių įrengimo vykdomi pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 4 straipsniu siūlant keisti keičiamo įstatymo 39 straipsnio nuostatas yra keičiami ir prioritetai, pagal kuriuos rezervuojami pralaidumai prie skirstomųjų elektros tinklų. Svarstytina, ar projekto 6 straipsnis neturėtų būti papildytas įstatymo taikymo nuostatomis, nustatančiomis, kokia tvarka nustatomi pralaidumų prioritetai, kai iki įstatymo įsigaliojimo nebuvo priimti sprendimai dėl iki įstatymo įsigaliojimo pateiktų pralaidumo rezervavimo kreipimųsi.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 11 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pateikti prašymai dėl skirstomųjų elektros tinklų pralaidumų rezervavimo nagrinėjami iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-08

 

 

 

3. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 211, 22 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-2738(2), kurio 1 straipsniu taip pat siūloma pakeisti Elektros energetikos įstatymo 211 straipsnį, todėl svarstant šiuos įstatymo projektus siūlytina atsižvelgti į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

Nepritarti

 

 

 

Registruotas Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 211, 22 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-2738(2) dar nėra priimtas, Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento 2023-06-09 pateiktoje išvadoje Nr. XIVP-2738(2) pateiktas pasiūlymas atsižvelgiant į Vyriausybės, Energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, gauti Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvadą. Įvertinant tai bei tai, kad projektų tikslai yra skirtingi, siūlytina svarstyti projektus atskirai.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-08

6

 

 

 

 

 

10 

     

 

 

4. Projektas taisytinas atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytus teisės technikos reikalavimus:

4.1. projekto 2 straipsnyje nauja redakcija dėstomo keičiamo įstatymo 211 straipsnio dalių numeracija taisytina: 11 dalis turėtų būti numeruojama kaip 2 dalis ir atitinkamai pernumeruojamos kitos straipsnio dalys bei nuorodos į šias dalis.

4.2. projekto 5 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalyje vietoje skaičių ir žodžių „6 dalies 1 ir 2 punkte“ įrašytini skaičius ir žodis „6 dalyje“, nes keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalis iš viso turi tik 2 punktus.

4.3. projekto 5 straipsnio 4 ir 5 dalys sukeistinos vietomis.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

UAB „Ignitis renewables“, 2023-07-28

7

5

 

Nuostatos, kurios privalo būti nurodytos ketinimų protokole, kurį pasirašo gamintojai, siekiantys dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsniuose nurodytuose konkursuose, yra nurodytos Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 22 straipsnio 91 dalyje, o 22 straipsnio 9 dalyje nurodomos nuostatos, kurios privalo būti ketinimų protokole, išskyrus ketinimų protokolą, kurį pasirašo gamintojai, siekiantys dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsniuose nurodytuose konkursuose. Atsižvelgiant į tai, 22 straipsnio 9 dalies 5 punkte siūloma nurodyti išimtis, kad „<...> reikalavimas pateikti techninį projektą tinklų operatoriui per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo netaikomas tuo atveju, kai šio įsipareigojimo gamintojas negali įvykdyti dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ir (ar) neveikimo ar nenugalimos jėgos aplinkybių ir (arba) elektrinė statoma ar įrengiama Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje.“ yra perteklinė, nes 22 straipsnio 9 dalis apskritai nėra taikoma ketinimų protokolams, kuriuos pasirašo gamintojai, siekiantys dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsniuose nurodytuose konkursuose. Atitinkamai siūlome šio siūlomo papildymo atsisakyti.

„5) gamintojo įsipareigojimas per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo tinklų operatoriui pateikti techninį projektą, kai toks projektas yra privalomas. Tinklų operatorius visas savo pastabas dėl gamintojo pateikto techninio projekto pateikia per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį. Gamintojas per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį įvertina pateiktas pastabas ir pateikia tinklų operatoriui patikslintą techninį projektą. Patikslintą techninį projektą tinklų operatorius turi suderinti per ne ilgesnį kaip 15 kalendorinių dienų laikotarpį. Šiame punkte nustatytas reikalavimas pateikti techninį projektą tinklų operatoriui per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo netaikomas tuo atveju, kai šio įsipareigojimo gamintojas negali įvykdyti dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ir (ar) neveikimo ar nenugalimos jėgos aplinkybių ir (arba) elektrinė statoma ar įrengiama Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje. Tais atvejais, kai yra šiame punkte nurodytos aplinkybės, gamintojas pateikia tinklų operatoriui tai įrodančius dokumentus, o tinklų operatorius įvertina pateiktus dokumentus ir priima sprendimą dėl termino pratęsimo laikotarpiui, kuris negali būti ilgesnis nei nurodytų aplinkybių buvimo laikotarpis;“

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „5. Pakeisti 22 straipsnio 9 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 „5) gamintojo įsipareigojimas per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo tinklų operatoriui pateikti techninį projektą, kai toks projektas yra privalomas. Tinklų operatorius visas savo pastabas dėl gamintojo pateikto techninio projekto pateikia per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį. Gamintojas per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį įvertina pateiktas pastabas ir pateikia tinklų operatoriui patikslintą techninį projektą. Patikslintą techninį projektą tinklų operatorius turi suderinti per ne ilgesnį kaip 15 kalendorinių dienų laikotarpį. Šiame punkte nustatytas reikalavimas pateikti techninį projektą tinklų operatoriui per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo netaikomas, kai šio įsipareigojimo gamintojas negali įvykdyti dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ir (ar) neveikimo ar nenugalimos jėgos aplinkybių. Kai yra šiame punkte nurodytos aplinkybės, gamintojas pateikia tinklų operatoriui tai įrodančius dokumentus, o tinklų operatorius įvertina pateiktus dokumentus ir priima sprendimą dėl termino pratęsimo laikotarpiui, kuris negali būti ilgesnis negu nurodytų aplinkybių buvimo laikotarpis;“.

 

 

 

      2.             

UAB „Ignitis renewables“, 2023-07-28

11

 

 

Kaip ir pastabos Nr. 3 (projektui Nr. XIVP-2828) atveju, siekiant nesukurti skirtingų sąlygų skirtingų konkursų dalyviams, Bendrovė siūlo Projekte Nr. XIVP-2832 aiškiai nurodyti, kad 211 straipsnio 3 dalies 1 punktas ir 5 dalis taikoma ketinimų protokolams, kurie sudaryti siekiant dalyvauti konkurse iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

Papildyti 6 straipsnį nauja dalimi ir ją išdėstyti taip:

Šio įstatymo 2 straipsniu keičiamo Elektros energetikos įstatymo 211 straipsnio 3 dalies 1 punktas ir 5 dalis taikomas ketinimų protokolams, kurie sudaryti siekiant dalyvauti konkurse iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr.9.

      3.             

AB Litgrid, 2023-07-31

6

1

 

Siekiant išvengti galimų kilti interpretacijų, siūlytina pakoreguoti formuluotę. Šioje vietoje gali kilti neaiškumų, kadangi didinti garantijos neprivaloma, o dėl garantijos pratęsimo nėra pasisakoma. Pratęsus leidimą, banko garantija lieka ta pati.

2 straipsnis. 211 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 211 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„211 straipsnis. Gamintojų įsipareigojimai

1. Gamintojas, pasirašęs šio įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytą ketinimų protokolą, tinklų operatoriui privalo pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, garantuojantį tinklų operatoriui gamintojo įsipareigojimo įvykdymą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo ketinimų protokolo pasirašymo dienos. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Jeigu gamintojas savo iniciatyva nutraukia pasirašytą ketinimų protokolą arba pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas, oJeigu gamintojas pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas arba gamintojas savo iniciatyva nutraukia ketinimų protokolą, o gamintojas 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimas privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, išskyrus dydį, skirtą gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsnius užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant numatytą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW. Kai prie veikiančios atsinaujinančius išteklius naudojančios elektrinės papildomai numatoma įrengti kitą atsinaujinančius išteklius naudojančią elektrinę ir (ar) kaupimo įrenginį, sudarant hibridinę elektrinę, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis apskaičiuojamas dauginant numatomos įrengti kitos atsinaujinančius išteklius naudojančios elektrinės ir (ar) kaupimo įrenginio numatytą įrengtosios galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, skirtas gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsnius užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje planuojamos įrengti elektrinės numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 75 eurų už 1 kW. Gamintojas, laimėjęs skatinimo kvotų paskirstymo aukcioną arba jo nelaimėjęs, tačiau Vyriausybės nustatyta tvarka ketinantis toliau tęsti veiklą, ir pratęsęs ketinimų protokolo galiojimo terminą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šio pratęsimo dienos privalo pateikti pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Norint pratęsti leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 1 ir punkte punktuose, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais. Įpareigojimas padidinti prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį netaikomas tuo atveju, kai leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą siekiama pratęsti valstybės veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių buvimo laikotarpiui. Nurodytu atveju gamintojas pateikia pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kurio galiojimas atitinka šio Įstatymo reikalavimus.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, jog elektrinių plėtra vyksta iki 3 metų ir būtina užtikrinti galimybę rezervuoti laisvus pralaidumus asmenims, kuriems bus taikomas grynojo atsikaitymo modelis.

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1 .Gamintojas, pasirašęs šio įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytą ketinimų protokolą, tinklų operatoriui privalo pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, garantuojantį tinklų operatoriui gamintojo įsipareigojimo įvykdymą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo ketinimų protokolo pasirašymo dienos. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Jeigu gamintojas savo iniciatyva nutraukia  pasirašytą ketinimų protokolą arba pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas, o gamintojas 6 mėnesius mėnesiams praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimas privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, išskyrus dydį, skirtą gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsnius užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant numatytą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW. Kai prie veikiančios atsinaujinančius išteklius naudojančios elektrinės papildomai numatoma įrengti kitą atsinaujinančius išteklius naudojančią elektrinę ir (ar) kaupimo įrenginį, įrengiant hibridinę elektrinę, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis apskaičiuojamas dauginant numatomos įrengti kitos atsinaujinančius išteklius naudojančios elektrinės ir (ar) kaupimo įrenginio numatytą įrengtosios galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, skirtas gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsnius užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje planuojamos įrengti elektrinės numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 75 eurų už 1 kW. Gamintojas, laimėjęs skatinimo kvotų paskirstymo aukcioną arba jo nelaimėjęs, tačiau Vyriausybės nustatyta tvarka ketinantis toliau tęsti veiklą, ir pratęsęs ketinimų protokolo galiojimo terminą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šio pratęsimo dienos privalo pateikti pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Norint pratęsti leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punkte punktuose, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais. Įpareigojimas padidinti prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį netaikomas, kai leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą siekiama pratęsti valstybės veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių buvimo laikotarpiui.“

      4.             

AB Litgrid, 2023-07-31

6

 

 

Manytina, kad tai perteklinis reglamentavimas, pakaktų nurodyti formuluotę teisės aktų nustatyta tvarka.

Pakeisti 211 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3.      <…> 9) gamintojas, energetikos sritį reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka negauna leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus.

Nepritarti

Siekiant aiškumo dėl to, kokios srities teisės aktai turimi omenyje, tikslinga nurodyti, kad energetikos sritį reguliuojantys teisės aktai.

 

      5.             

AB Litgrid, 2023-07-31

6

 

 

6. <…> 3) gamintojas pastato ar įrengia mažesnės įrengtosios galios, negu nurodyta ketinimų protokole, hibridinę elektrinę sudarančią elektrinę ir (ar) energijos kaupimo įrenginį, kai ketinimų protokole nurodyta hibridinės elektrinės leistina generuoti galia nesikeičia, išskyrus šio straipsnio 3 dalies 3 punkte nurodytą atvejį.

Prašoma paaiškinti, kaip ši teisės norma galėtų būti įgyvendinama praktikoje, kadangi prievolių įvykdymo užtikrinimas mokamas pagal leistiną generuoti, o ne įrengtąją galią.

Nepritarti

Sumokėjus prievolių įvykdymo užtikrinimą ir pastačius mažesnės įrengtosios galios elektrinę, prievolių įvykdymo užtikrinimu, pateiktu pagal įrengtąją galią, pasinaudojama proporcingai nepastatytai įrengtajai galiai.

      6.             

AB Litgrid, 2023-07-31

10

 

 

Pakeisti 482 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros tinklą generuojamos elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų tinklų operatoriui pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į energijos kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant iš 50 eurų už 1 kW. Jeigu statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, tinklų operatorius nutraukia ketinimų protokolą ir šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Norint pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punkte punktuose, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti energijos kaupimo įrenginių leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais. Įpareigojimas padidinti prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį netaikomas tuo atveju, kai leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą siekiama pratęsti valstybės veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių buvimo laikotarpiui.

Prašoma paaiškinti, kaip ši teisės norma galėtų būti įgyvendinama praktikoje, kadangi prievolių įvykdymo užtikrinimas mokamas pagal leistiną generuoti, o ne įrengtąją galią.

Nepritarti

Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į kaupimo įrenginio leistiną generuoti galią, atitinkamai siekiant pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, prievolių įvykdymo dydis padidinamas taip pat atsižvelgiant į leistiną generuoti galią. Įrengtoji galia nevertinama.

      7.             

ESO,

2023-08-07

6

7

 

Siekiant gamintojų, kurie įrengia elektrines, ir kurie įrengia hibridines elektrines lygiateisiško traktavimo, svarstytina, ar siūlomo keisti Elektros energetikos įstatymo 211 straipsnio 6 dalyje, analogiškai kaip to paties straipsnio 3 ir 5 dalyse, neturėtų būti įtvirtina išimtis, jog prievolių įvykdymo užtikrinimu nėra pasinaudojama, kai šioje dalyje nurodyti įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės.

SIŪLOMA.

2 straipsnis. 211 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 211 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

<...>

6. Tinklų operatorius pasinaudoja gamintojo pateiktu prievolių įvykdymo užtikrinimu, proporcingai nepastatytai ar neįrengtai hibridinės elektrinės įrengtajai galiai, išskyrus atvejus, kai tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės, jeigu:

1) gamintojas pastato ne visas hibridinę elektrinę sudarančias elektrines arba ne visas hibridinę elektrinę sudarančias elektrines ir ne visus energijos kaupimo įrenginius, ir gamintojo planuojamiems įrenginiams prijungti nebuvo suteiktas aukštesnis nei šio įstatymo 31 straipsnio 21 dalyje arba šio įstatymo 39 straipsnio 21 dalyje nurodytas elektros tinklo pralaidumų prioritetas;

2) gamintojas pastato ar įrengia hibridinę elektrinę arba hibridinę elektrinę ir energijos kaupimo įrenginį ar įrenginius, kurios leistina generuoti galia yra mažesnė arba turi būti sumažinta, kad atitiktų šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nustatytą sąlygą, ir sumažinta leistina generuoti galia yra mažesnė, negu nurodyta ketinimų protokole;

3) gamintojas pastato ar įrengia mažesnės įrengtosios galios, negu nurodyta ketinimų protokole, hibridinę elektrinę sudarančią elektrinę ir (ar) energijos kaupimo įrenginį, kai ketinimų protokole nurodyta hibridinės elektrinės leistina generuoti galia nesikeičia, išskyrus šio straipsnio 3 dalies 3 punkte nurodytą atvejį.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 6 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

7. Tinklų operatorius pasinaudoja gamintojo pateiktu prievolių įvykdymo užtikrinimu, proporcingai nepastatytai ar neįrengtai hibridinės elektrinės įrengtajai galiai,  išskyrus atvejus, kai tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės, jeigu:

1) gamintojas pastato ne visas hibridinę elektrinę sudarančias elektrines arba ne visas hibridinę elektrinę sudarančias elektrines ir ne visus energijos kaupimo įrenginius ir gamintojo planuojamiems įrenginiams prijungti nebuvo suteiktas aukštesnis negu šio įstatymo 31 straipsnio 21 dalyje arba šio įstatymo 39 straipsnio 21 dalyje nurodytas elektros tinklo pralaidumų prioritetas;

2) gamintojas pastato ar įrengia hibridinę elektrinę arba hibridinę elektrinę ir energijos kaupimo įrenginį ar įrenginius, kurių leistina generuoti galia yra mažesnė arba turi būti sumažinta, kad atitiktų šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nustatytą sąlygą, ir sumažinta leistina generuoti galia yra mažesnė, negu nurodyta ketinimų protokole;

3) gamintojas pastato ar įrengia mažesnės įrengtosios galios, negu nurodyta ketinimų protokole, hibridinę elektrinę sudarančią elektrinę ir (ar) energijos kaupimo įrenginį, kai ketinimų protokole nurodyta hibridinės elektrinės leistina generuoti galia nesikeičia, išskyrus šio straipsnio 3 dalies 3 punkte nurodytą atvejį.

      8.             

ESO,

2023-08-07

10

1

 

Siekiant užtikrinti gamintojų ir asmenų, siekiančių įrengti energijos kaupimo įrenginius, lygiateisišką traktavimą, svarstytina, ar Elektros energetikos įstatymo 482 straipsnio 10 dalis neturėtų būti keičiama analogiškai kaip 211 straipsnio 1 dalis numatant, kad asmeniui pasirašius ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikus savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas arba šis asmuo savo iniciatyva nutraukia ketinimų protokolą, šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo.

SIŪLOMA.

5 straipsnis. 482 straipsnio pakeitimas

1.       Pakeisti 482 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros tinklą generuojamos elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų tinklų operatoriui pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į energijos kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant iš 50 eurų už 1 kW. Jeigu statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, tinklų operatorius nutraukia ketinimų protokolą arba statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo savo iniciatyva nutraukia ketinimų protokolą, ir šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Norint pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti energijos kaupimo įrenginių leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais. Įpareigojimas padidinti prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį netaikomas tuo atveju, kai leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą siekiama pratęsti  valstybės veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių buvimo laikotarpiui.“

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 482 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „10. Statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros tinklą generuojamos elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų tinklų operatoriui pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į energijos kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant iš 50 eurų už 1 kW. Jeigu statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo savo iniciatyva nutraukia  pasirašytą ketinimų protokolą arba pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, tinklų operatorius nutraukia ketinimų protokolą ir šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Norint pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punkte punktuose dalyje, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti energijos kaupimo įrenginių leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais. Įpareigojimas padidinti prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį netaikomas, kai leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą siekiama pratęsti valstybės veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių buvimo laikotarpiui.“

      9.             

ESO,

2023-08-07

10

6

 

Elektros energetikos įstatymo 482 straipsnio 18 dalyje ištaisytina techninė klaida, kur referuojama į gamintoją (turėtų būti referuojama į energijos kaupimo įrenginį planuojantį įrengti ar statyti asmenį).

SIŪLOMA.

5 straipsnis. 482 straipsnio pakeitimas

<...>

4.       Pakeisti 482 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

„18. Jeigu energijos kaupimo įrenginį planuojantis įrengti ar statyti asmuo per leidimo plėtoti elektros energijos kaupimo pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, pastato ar įrengia mažesnės generuojančios galios kaupimo įrenginį, negu buvo įsipareigojęs pagal ketinimų protokolą, tinklų operatorius pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai neįvykdytiems įsipareigojimams, išskyrus atvejus, kai tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas asmuo negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės. Faktinė leistina generuoti galia nustatoma pagal leidime generuoti elektros energiją iš kaupimo įrenginių nurodytą leistiną generuoti galią, kuri turi atitikti šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nurodytą sąlygą.“

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 10 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:

„6. Pakeisti 482 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

„18. Jeigu energijos kaupimo įrenginį planuojantis įrengti ar statyti asmuo per leidimo plėtoti elektros energijos kaupimo pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, pastato ar įrengia mažesnės generuojančios galios kaupimo įrenginį, negu buvo įsipareigojęs pagal ketinimų protokolą, tinklų operatorius pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai neįvykdytiems įsipareigojimams, išskyrus atvejus, kai tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis asmuo negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio asmens kaltės. Faktinė leistina generuoti galia nustatoma pagal leidime generuoti elektros energiją iš kaupimo įrenginių nurodytą leistiną generuoti galią, kuri turi atitikti šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nurodytą sąlygą.“

  10.             

ESO,

2023-08-07

7

3

 

Atsižvelgiant į tai, kad vienas iš projekto tikslų yra tobulinti nuostatas, susijusias su ketinimų protokolų sudarymu ir vykdymu, siūlytina peržiūrėti ir galiojančios redakcijos Elektros energetikos įstatymo 22 straipsnio 9 dalies bei 482 straipsnio 11 dalies nuostatas dėl ketinimų protokolų sudarymo termino.

Elektros energetikos įstatymo 22 straipsnio 9 dalies bei 482 straipsnio 11 dalies nuostatos dėl ketinimų protokolų sudarymo termino suponuoja, kad jose nurodytas 25 kalendorinių dienų terminas yra skirtas tiek parengti ketinimų protokolą, tiek abiem šalims jį pasirašyti. Pastebėtina, kad praktikoje Bendrovei sudarant ketinimų protokolus yra atvejų, kai prieš sudarant ketinimų protokolus būtina kreiptis į perdavimo sistemos operatorių dėl reikalavimų, susijusių su perdavimo elektros tinklais. Jei šis kreipimas dėl išankstinių prijungimo sąlygų išdavimo Bendrovės vykdomas  gavus prašymą dėl ketinimų protokolo sudarymo, dėl šio kreipimosi 25 kalendorinių dienų terminas tampa nepakankamas ketinimų protokolui parengti bei abiem šalims jį pasirašyti, atsižvelgiant  į tai, kad tiek ketinimų protokolo parengimui (įskaitant informacijos dėl pajėgumų gavimą iš perdavimo sistemos operatoriaus), tiek jo įvertinimui prieš jį pasirašant yra reikalingas protingas laikas.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina apsvarstyti galimybę tais atvejais, kai skirstomųjų tinklų operatoriui prieš ketinimų protokolo sudarymą reikalinga informacija iš perdavimo sistemos operatoriaus (išankstinės prijungimo sąlygos), nustatyti, kad 25 kalendorinių dienų terminas ketinimų protokolui pasirašyti pratęsimas iki šios informacijos (išankstinių prijungimo sąlygų) gavimo.

Siekiant teisinio aiškumo, taip pas siūlytina šiose nuostatose aiškiai nurodyti, kad:

- gamintojui nepasirašius ketinimų protokolo per šį terminą, tinklų operatoriaus pateiktas pasirašymui ketinimų protokolas netenka galios ir gamintojas, siekiantis sudaryti ketinimų protokolą, šio įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka kreipiasi į tinklų operatorių dėl naujo ketinimų protokolo parengimo;

- 25 kalendorinių dienų terminas skaičiuojamas nuo visų tinkamai pateiktų dokumentų pateikimo dienos.

SIŪLOMA.

Pakeisti 22 straipsnio 9 dalies pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„9. Tinklų operatorius privalo per 25 kalendorines dienas nuo šio straipsnio 8 dalyje nurodyto prašymo kartu su visais tinkamai pateiktais dokumentais pateikimo dienos su gamintoju pasirašyti ketinimų protokolą, išskyrus atvejį, kai prašymas pasirašyti ketinimų protokolą pateikiamas siekiant dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnyje nurodytame konkurse, ir šio įstatymo 732 straipsnyje nurodytą atvejį arba, kai ketinimų protokolui sudaryti reikalingos kito tinklų operatoriaus išduotos išankstinės prijungimo sąlygos. Kai šio įstatymo 732 straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros. Kai ketinimų protokolui pasirašyti reikalingos kito tinklų operatoriaus išduotos išankstinės prijungimo sąlygos, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas iki tol, kol yra gautos šios sąlygos. Gamintojui nepasirašius ketinimų protokolo per šį terminą, tinklų operatoriaus pateiktas pasirašymui ketinimų protokolas netenka galios ir gamintojas, siekiantis pasirašyti ketinimų protokolą, šio įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka kreipiasi į tinklų operatorių dėl naujo ketinimų protokolo parengimo. Ketinimų protokole, išskyrus ketinimų protokolą, kurį pasirašo gamintojai, siekiantys dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsniuose nurodytuose konkursuose, privalo būti nurodyta:“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Įstatymo projekto 7 straipsnį papildyti 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Pakeisti 22 straipsnio 9 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„9. Tinklų operatorius privalo per 25 kalendorines dienas nuo šio straipsnio 8 dalyje nurodyto prašymo kartu su visais tinkamai pateiktais dokumentais, įskaitant ir kito tinklų operatoriaus išduotas išankstines prijungimo sąlygas, kai jos reikalingos ketinimų protokolui sudaryti, pateikimo dienos su gamintoju pasirašyti ketinimų protokolą, išskyrus atvejį, kai prašymas pasirašyti ketinimų protokolą pateikiamas siekiant dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnyje nurodytame konkurse, ir šio įstatymo 732 straipsnyje nurodytą atvejį. Kai šio įstatymo 732 straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros. Ketinimų protokole, išskyrus ketinimų protokolą, kurį pasirašo gamintojai, siekiantys dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir (ar) 221 straipsniuose nurodytuose konkursuose, privalo būti nurodyta:“.

 

 

  11.             

ESO,

2023-08-07

10

2

 

Pakeisti 482 straipsnio 11 dalies pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„11. Tinklų operatorius ne vėliau kaip per 25 kalendorines dienas nuo šio straipsnio 10 dalyje nurodyto prašymo kartu su visais tinkamai pateiktais dokumentais pateikimo dienos su energijos kaupimo įrenginį planuojančiu statyti ar įrengti asmeniu pasirašo ketinimų protokolą, išskyrus šio įstatymo 732 straipsnyje nurodytus atvejus. Kai šio įstatymo 732 straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros. Kai ketinimų protokolui pasirašyti reikalingos kito tinklų operatoriaus išduotos išankstinės prijungimo sąlygos, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas iki tol, kol yra gautos šios sąlygos. Gamintojui nepasirašius ketinimų protokolo per šį terminą, tinklų operatoriaus pateiktas pasirašymui ketinimų protokolas netenka galios ir gamintojas, siekiantis pasirašyti ketinimų protokolą, šio įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka kreipiasi į tinklų operatorių dėl naujo ketinimų protokolo parengimo. Ketinimų protokole privalo būti nurodyta:“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Įstatymo projekto 10 straipsnį papildyti 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 482 straipsnio 11 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„11. Tinklų operatorius ne vėliau kaip per 25 kalendorines dienas nuo šio straipsnio 10 dalyje nurodyto prašymo kartu su visais tinkamai pateiktais dokumentais, įskaitant ir kito tinklų operatoriaus išduotas išankstines prijungimo sąlygas, kai jos reikalingos ketinimų protokolui sudaryti, pateikimo dienos su energijos kaupimo įrenginį planuojančiu statyti ar įrengti asmeniu pasirašo ketinimų protokolą, išskyrus šio įstatymo 732 straipsnyje nurodytus atvejus. Kai šio įstatymo 732 straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros.  Ketinimų protokole privalo būti nurodyta:“.

 

4.      Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto

nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

  1.  

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba,

2023-09-11

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

Dėl EEĮ projekto Nr. XIVP-2832

Dėl Elektros energetikos įstatyme (toliau – EE įstatymas) elektros energijos gamybos modulio didžiausio pajėgumo sąvokos vartojimo.

Atkreiptinas dėmesys, kad EE įstatyme reglamentuota elektros energijos gamybos modulio didžiausio pajėgumo sąvoka, tačiau veiklai reguliuoti įstatyme ši sąvoka nevartojama. Pažymėtina, kad elektros energijos gamybos modulio didžiausio pajėgumo sąvoka atitinka Reglamento (ES) 2016/631 2 straipsnio 16 punkte apibrėžtą sąvoką „didžiausias pajėgumas (Pmax)“, o pagal elektros energijos gamybos modulio didžiausio pajėgumo slenkstinės vertės ribas, elektrinėms, įskaitant hibridines elektrines, ar energijos kaupimo įrenginius, taikomi skirtingo lygio reikalavimai. Be to, daugeliu atveju elektros energijos gamybos modulio didžiausias pajėgumas tiksliau nei įrengtoji ir leistina generuoti galia atspindi gebėjimą generuoti elektros energiją, todėl manytina, kad tikslinga papildyti aktualias EE įstatymo dalis energijos gamybos modulio didžiausio pajėgumo sąvoka. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta siūloma:

1. Pakeisti EE įstatymo 17 straipsnio 54 ir 55 dalis ir jas išdėstyti taip:

„54. Leidimuose plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir leidime generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių yra nurodoma energijos kaupimo įrenginio įrengtoji galia, leistina generuoti galia, taip pat leistina naudoti galia ir didžiausias pajėgumas.

55. Tinklų naudotojas, siekdamas pakeisti elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ir energijos kaupimo įrenginio įrengtąją galią, arba didžiausią pajėgumą arba leistiną generuoti galią privalo kreiptis į tinklų operatorių dėl prijungimo sąlygų išdavimo Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka, o leidimo gaminti elektros energiją, leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių turėtojas taip pat privalo pateikti Tarybai prašymą išduoti pakeistą leidimą.“

2. Pakeisti EE įstatymo 201 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ar energijos kaupimo įrenginio įrengtoji galia ir didžiausias pajėgumas gali būti didesnė už leistiną generuoti galią, nustatytą prijungimo taške, tačiau leistina generuoti galia negali viršyti elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ar energijos kaupimo įrenginio įrengtosios galios ir didžiausio pajėgumo.“

3. Pakeisti EE įstatymo 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Tinklų operatorius neturi teisės atsisakyti prijungti gamintojų elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų dėl ateityje galimo elektros tinklų pajėgumo apribojimo. Tinklų operatorius privalo prijungti gamintojo elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų, atsižvelgdamas į leistiną naudoti galią, leistiną generuoti galią ir, elektros energijos gamybos įrenginių įrengtąją galią ir didžiausią pajėgumą, atitinkamų techninių norminių dokumentų reikalavimus, keliamus tokių įrenginių prijungimui, taip pat elektros tinklų įrengimui ir (ar) atnaujinimui gamintojo ir tinklų operatoriaus tinklų dalyje.“

4. Pakeisti EE įstatymo 22 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) planuojamos statyti elektrinės įrengtoji galia, leistina generuoti galia, didžiausias pajėgumas, ir naudojama energijos rūšis;“.

Pritarti

 

  1.  

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba,

2023-09-11

3

 

 

Papildomai, atsižvelgus į pastabas dėl AIEĮ projekto Nr. XIVP-2828 6 straipsnio 2 dalies 2 punkto, siūlome pakeisti EE įstatymo 16 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

„15. Leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimas plėtoti energijos kaupimo pajėgumus išduodamas, jeigu Taryba, atsižvelgdama į konkrečiu atveju taikomus energetikos, statybos, aplinkos apsaugos, teritorijų planavimo, sveikatos apsaugos ir krašto apsaugos sričių teisės aktų reikalavimus, įvertina asmens pateiktus dokumentus ir nustato, kad asmuo atitinka šio įstatymo reikalavimus ir jo planuojama vykdyti veikla atitinka visas šias sąlygas:

1) elektros energijos įrenginiai ir su jais susijusi įranga yra saugūs ir patikimi, taip pat neturės neigiamos įtakos elektros tinklams, prie kurių šie įrenginiai prijungti, ar nesudarys prielaidų tokiai neigiamai įtakai atsirasti;

2) neturės neigiamo poveikio žmonių sveikatai, jų turtui ir gyvenamajai aplinkai ar nesudarys prielaidų tokiam neigiamam poveikiui atsirasti;

3) atitiks aplinkos apsaugos reikalavimus;

4) atitiks žemės naudojimo ir statybos vietos parinkimo reikalavimus;

5) atitiks energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus;

6) atitiks asmens technologinį, finansinį ir vadybinį pajėgumą;

76) atitiks naudojamo kuro parinkimo reikalavimus;

87) planuojamas statyti ar modernizuoti energetikos objektas, kuriame kaip kuras energijai gaminti planuojamos naudoti po rūšiavimo likusios ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios komunalinės atliekos, Vyriausybės pripažintas valstybinės reikšmės objektu;

98) gautas Lietuvos kariuomenės patvirtinimas, kad teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo reikalavimus, netaikomi apribojimai projektuoti ir statyti vėjo elektrines arba yra apribojimai projektuoti ir statyti vėjo elektrines, tačiau planuojamų statyti vėjo elektrinių keliamų trukdžių nacionaliniam saugumui užtikrinti galima išvengti panaudojant papildomas priemones, kaip tai numatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.“.

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad leidimai plėtoti išduodami ne tik AEI elektrinėms, kurios statomos vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalimi.

AEI plėtra ypatingai svarbi siekiant ambicingų AEI tikslų, todėl svarbu užtikrinti, kad veiklą pradedantys subjektai turės reikiamą finansinį, vadybinį bei technologinį pajėgumą AEI projektams išplėtoti laiku.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas,

      2023-09-29

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-2832 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.

Pritarti

 

2.

Energetikos ir darnios plėtros komisija,

2023-09-28

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-2832 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-2832(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

1.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

1

 

 

N

Argumentai:

Siekiant užtikrinti  sklandų ir operatyvų/trumpiausiais terminais bei mažiausiais kaštais valstybės strateginių interesų, valstybės vykdomų sektorinių ir (ar) regioninių politikos tikslų įgyvendinimą, yra nustatomas perdavimo tinklų operatoriui įpareigojimas rezervuoti turimus laisvus tinklo pralaidumus tais atvejais, kai jie yra reikalingi valstybei svarbaus projekto statusą turinčiam projektui. Analogiški administracinės naštos palengvinimai tokiems projektams jau yra įtvirtinti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės įstatyme, Lietuvos Respublikos poveikio vertinimo įstatyme.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

         „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 111 dalį ir išdėstyti ją taip:

„111. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme, Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos sujungimo su kontinentinės Europos tinklais darbui sinchroniniu režimu įstatyme, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Reglamente (ES) 2019/943 ir šio reglamento VII skyriuje nurodytų sričių tinklo kodeksuose ir gairėse (toliau – tinklo kodeksai ir gairės).““

Pritarti

 

2.

 

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

2

 

 

N

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

           2 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

           Papildyti 14 straipsnį 11 dalimi:

,, Papildyti 14 straipsnį 11 dalimi:

,,11. Elektros tinklų galia ir pralaidumai rezervuojami atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių, įskaitant hibridinę elektrinę ir (ar) energijos kaupimo įrenginį, projektams, kuriems Vyriausybės įgaliotos institucijos pradėti inicijavimo dėl valstybei svarbaus projekto statuso suteikimo veiksmai arba kuriems yra suteiktas valstybei svarbaus projekto statusas. Vyriausybės įgaliota institucija informuoja tinklų operatorius apie planuojamą suteikti valstybei svarbaus projekto statusą, o tinklų operatorius nuo atitinkamo pranešimo gavimo dienos laikinai rezervuoja elektros tinklų pralaidumus ne ilgesniam negu 6 mėnesių laikotarpiui, jeigu pranešimo gavimo metu toks pralaidumų rezervavimas yra objektyviai galimas, atsižvelgiant į esamus laisvus tinklo pralaidumus.

Pritarti

 

3.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

4

 

 

N

Argumentai

Atsižvelgiant į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2023-09-11

Pasiūlymuose išdėstytus argumentus, siūlome papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1.      Pakeisti 17 straipsnio 54 dalį ir ją išdėstyti taip:

„54. Leidimuose plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir leidime generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių yra nurodoma energijos kaupimo įrenginio įrengtoji galia, leistina generuoti galia, taip pat leistina naudoti galia ir didžiausias pajėgumas.“

2. Pakeisti 17 straipsnio 55 dalį ir ją išdėstyti taip:

„55. Tinklų naudotojas, siekdamas pakeisti elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ir energijos kaupimo įrenginio įrengtąją galią, arba didžiausią pajėgumą arba leistiną generuoti galią privalo kreiptis į tinklų operatorių dėl prijungimo sąlygų išdavimo Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka, o leidimo gaminti elektros energiją, leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių turėtojas taip pat privalo pateikti Tarybai prašymą išduoti pakeistą leidimą.“

Pritarti

 

4.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

5

 

 

N

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 201 straipsnio pakeitimas

 Pakeisti 201 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ar energijos kaupimo įrenginio įrengtoji galia ir didžiausias pajėgumas gali būti didesnė didesni už leistiną generuoti galią, nustatytą prijungimo taške, tačiau leistina generuoti galia negali viršyti elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ar energijos kaupimo įrenginio įrengtosios galios ir didžiausio pajėgumo.“

Pritarti

 

5.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

1

 

Argumentai: 

Atsižvelgiant į tai, kad projekte Nr. XIV-2828 ir projekte Nr. XIV-2829 nustatomos skirtingos sąlygos jūrinių konkursų laimėtojams dėl statybą leidžiančio dokumento ir leidimo gaminti elektros energiją gavimo (konkurse, kuriame sudaryta galimybė siekti valstybės paramos statybą leidžiantis dokumentas turi būti gautas per 4 metus, leidimas gaminti elektros energiją – per 8 metus, o įvykusiame konkurse be valstybės paramos atitinkamai statybą leidžiantis dokumentas turi būti gautas per 3 metus, o leidimas gaminti elektros energiją – per 6 metus) bei nustatomas sąlygų taikymas, siūlome pakeisti Įstatymo projektu Nr. XIV-2832 keičiamo 211 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir 6 dalį bei 11 straipsnį. 

 Pasiūlymai

 1. Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: 

1) Jeigu gamintojas per leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, arba per 6 metus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatytą terminą nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai gavimo dienos, įskaitant galimus jo pratęsimus, neįvykdo ketinimų protokole nustatyto įsipareigojimo pastatyti ar įrengti ketinimų protokole nurodytos leistinos generuoti galios elektrinę ar hibridinę elektrinę arba hibridinę elektrinę ir energijos kaupimo įrenginio ar įrenginių;“.

 

2. Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnio  6 dalį ir ją išdėstyti taip: 

6. Tinklų operatorius pasinaudoja gamintojo pateikta prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai leistinos generuoti galios sumažinimo dydžiui, išskyrus atvejus, kai tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas negalėjo kontroliuoti ir numatyti ketinimų protokolo ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės, Jeigu jeigu gamintojas per leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, arba per 6 metus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatytą terminą nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai gavimo dienos, įskaitant galimus jo pratęsimus, pastato ar įrengia elektrinę, kurios leistina generuoti galia yra mažesnė arba turi būti sumažinta, kad atitiktų šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nustatytą sąlygą, ir sumažinta leistina generuoti galia yra mažesnė, negu nurodyta ketinimų protokole, tinklų operatorius pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai leistinos generuoti galios sumažinimo dydžiui.

Pritarti

 

6.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

7

1

 

N

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį nauja 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Tinklų operatorius neturi teisės atsisakyti prijungti gamintojų elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų dėl ateityje galimo elektros tinklų pajėgumo apribojimo. Tinklų operatorius privalo prijungti gamintojo elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų, atsižvelgdamas į leistiną naudoti galią, leistiną generuoti galią ir, elektros energijos gamybos įrenginių įrengtąją galią ir didžiausią pajėgumą, atitinkamų techninių norminių dokumentų reikalavimus, keliamus tokių įrenginių prijungimui, taip pat elektros tinklų įrengimui ir (ar) atnaujinimui gamintojo ir tinklų operatoriaus tinklų dalyje.“

Pritarti

 

7.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

7

4

 

N

Pasiūlymas:

          Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį nauja 4 dalimi ją išdėstyti taip:

„4. Pakeisti 22 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) planuojamos statyti elektrinės įrengtoji galia, leistina generuoti galia, didžiausias pajėgumas, ir naudojama energijos rūšis;“.

Pritarti

 

8.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

8

 

 

N

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 31 straipsnio 21 dalies 1 punktą ir išdėstyti jį taip:

„1) teisės aktuose ir (ar) programavimo lygmens planavimo dokumentuose (atitinkamų metų nacionalinėje energetikos plėtros programoje, Vyriausybės programoje ir (ar) Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane) nustatytiems atsinaujinančius išteklius naudojantiems objektams Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje, įskaitant Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir 221 straipsniuose nurodytus objektus, prijungti numatytu laiku, taip pat šiuose dokumentuose nurodytiems energetikos objektams, prisidedantiems prie elektros energetikos sistemos darbo stabilumo, patikimumo ir (ar) saugumo, prijungti numatytu laiku ir atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių projektams, kuriems suteiktas valstybei svarbaus projekto statusas, prijungti numatytu laiku;“.

Pritarti

 

9.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

11

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į pasikeitusią straipsnių numeraciją dėl komiteto pasiūlymų ir tai, kad Įstatymo įsigaliojimo, taikymo ir įgyvendinimo nuostatose nurodyta 2023 m. liepos 1 d. jau yra praėjusi, siūlytina tikslinti įstatymo įsigaliojimą.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 11 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

          „11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. gruodžio 1 d.

2. Energetikos ministras ir skirstomųjų tinklų ir perdavimo sistemos operatoriai iki 2023 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pasirašyti ketinimų protokolai dėl hibridinių elektrinių įrengimo vykdomi pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pateikti prašymai dėl skirstomųjų elektros tinklų pralaidumų rezervavimo nagrinėjami iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka.

5. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 211 straipsnio 4 dalies 1 punktas ir 6 dalis taikomi ketinimų protokolams, kurie sudaryti siekiant dalyvauti konkurse iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ir kurie sudaryti siekiant dalyvauti konkurse po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“

Pritarti

 

10.

Ekonomikos komitetas,

2023-10-17

 

 

 

N

Pasiūlymas:

1. Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 14, 16, 17, 201, 211, 22, 31, 39 ir 482 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“

2. Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Kazys Starkevičius, Andrius Bagdonas, Lukas Savickas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: - .

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė