|
17
17
17
17
17
|
1
2
4
5
91
|
1
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo
Nr. I-1343 (toliau – Įstatymas) 17 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 2 dalyje,
reglamentuojančiose privalomojo sveikatos draudimo (toliau – PSD) įmokų už
nurodytus asmenis mokėjimą, yra pateikiama nuoroda į Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo (toliau – VSDĮ) 4 straipsnio 2 dalies 1 ir 2
punktus, tačiau, VSDĮ 4 straipsnio 2 dalyje nėra nurodyta 1 ir 2 punktų,
todėl akivaizdu, kad Įstatymo 17 straipsnio 1 d. 1 p. ir 2 d. nustatytas
reguliavimas yra dalinai neapibrėžtas VSDĮ normomis. Atsižvelgiant į tai,
siūlytina išbraukti Įstatymo 17 straipsnio 1 d. 1 p. ir 2 d. nuorodas ir nebeegzistuojančias
normas (punktus).
Pasiūlymai:
1. Pakeisti
17 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1. Draudėjai moka 3 procentų dydžio privalomojo
sveikatos draudimo įmokas nuo Valstybinio socialinio draudimo įstatymo
nustatyta tvarka apskaičiuotų pajamų, nuo kurių skaičiuojamos
socialinio draudimo įmokos, už asmenis:
1)
dirbančius pagal darbo sutartis, narystės pagrindu einančius renkamąsias
pareigas renkamose organizacijose, narystės pagrindu dirbančius ūkinėse
bendrijose, žemės ūkio bendrovėse arba kooperatinėse organizacijose, viešojo
administravimo valstybės tarnautojus, kriminalinės žvalgybos slaptuosius dalyvius, kuriems
pagal su jais sudarytas rašytines slapto bendradarbiavimo sutartis mokamas
atlygis, taip pat asmenis, nurodytus Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo 4 straipsnio 2 daliesyje 1 ir 2 punktuose;“
2. Pakeisti
17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalyje ir
Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 4 straipsnio 2 daliesyje 1 ir 2
punktuose, moka 6 procentų dydžio privalomojo sveikatos draudimo
įmokas nuo Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka asmeniui
apskaičiuotų pajamų, nuo kurių skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos.“
Argumentai:
I. Dėl žemės ūkio veiklą
vykdančių fizinių asmenų PSD įmokų mokėjimo.
Įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje yra nurodyta, jog 9 procentų dydžio privalomojo
sveikatos draudimo įmokas moka fiziniai asmenys, kurie verčiasi: 1) individualia
ne žemės ūkio veikla, bei 2) individualia žemės ūkio veikla ir yra pridėtinės
vertės mokesčio (toliau – PVM) mokėtojai. Kaip matyti, vienai fizinių asmenų
grupei, kurie verčiasi žemės ūkio veikla yra sudarytos išskirtinai
lengvatinės sąlygos dėl PSD mokėjimo. Pastariesiems prievolė mokėti PSD
atsiranda tik tuomet, kai šie asmenys tampa PVM mokėtojais, tai yra, jeigu šių
asmenų gautas atlygis per paskutiniuosius 12 mėnesių už parduotas
prekes/paslaugas šalies teritorijoje viršija 45 000 eurų. Toki būdu yra
sudaromos sąlygos ilgą laiką nemokėti PSD į valstybės biudžetą. Tačiau kiti
asmenys, PSD įmoką privalo mokėti nuo pirmo euro, tik pradėję vykdyti
individualią ne žemės ūkio srityje. Toks reglamentavimas yra diskriminacinio
pobūdžio, nes žemės ūkio veiklai nepagrįstai yra suteikiamas pranašumas prieš
kitas veiklas. Teisės aktų reikalavimai
privalo nepažeisti lygiateisiškumo ir proporcingo principų, bei neriboti
laisvės teikti paslaugas daugiau, negu to reikia siekiamam tikslui
įgyvendinti. Taip pat, minėtos lengvatos taikymas
konkrečiai veiklai neatitinka esminių apmokestinimo teisinio reglamentavimo
ir taikymo principų, tokių kaip teisingumo ir mokesčių mokėtojų lygybės
principų, įtvirtintų Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme.
Atsižvelgiant į tai, siūlome panaikinti diskriminacinę sąlygą - tik būdami
PVM mokėtojais, fiziniai asmenys vykdantys žemės ūkio veiklą privalo mokėti
PSD. Siūloma nustatyti, kad 9
procentų dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas moka vienodai visi
fiziniai asmenys pradėję vykdyti individualią veiklą, nepriklausomai nuo to ar
jie yra PVM mokėtojai ar nėra.
II. Dėl PSD įmokų mokėjimo
dirbant pagal darbo sutartis ir vykdant individualią veiklą ar teikiant
paslaugas pagal paslaugų kvitą.
PSD mokestis – tai mokestis,
skirtas sveikatos apsaugos sistemai finansuoti. Iš surinkto mokesčio yra
finansuojama asmenų, apdraustų sveikatos draudimu sveikatos priežiūra,
išlaikomos gydymo įstaigos, apmokami kompensuojami vaistai ir kt. Įstatymo 6
straipsnio 4 dalyje yra nurodyta, kad valstybės lėšomis PSD mokesčiu yra
draudžiami: asmenys gaunantys pensiją ar pašalpą; bedarbiai; moterys,
esančios nėštumo ir gimdymo atostogose; auginantys vaiką iki 8 metų; asmenys
iki 18 metų; neįgalieji; studentai; tradicinių religinių bendrijų dvasininkai
ir kt. To paties Įstatymo 17 str. 1 ir 3 dalyse nurodyta, jog už asmenis: dirbančius pagal darbo sutartis; einančius renkamąsias pareigas; dirbančius ūkinėse
bendrijose ar žemės ūkio bendrovėse; už valstybės tarnautojus,
politikus, teisėjus ir pareigūnus; už gaunančius pajamas pagal autorinę sutartį, iš sporto veiklos ar
atlikėjo veiklos 3
procentų dydžio PSD įmokas nuo jų pajamų sumoka draudėjai, o Įstatymo 17
str. 2 ir 3 dalyse nurodyta, jog asmenys išvardinti 17 str. 1 ir 3 dalyse papildomai
susimoka 6 procentų dydžio PSD įmokas, nuo apskaičiuotų pajamų.
Kaip matyti iš teisinio reglamentavimo, asmenys nurodyti 17 straipsnio 1 ir 3
dalyse bendroje sumoje sumoka 9 procentus PSD įmokas, nuo pajamų.
Ne maža dalis iš aukščiau išvardintų - dirbančių
ar valstybės remiamų - asmenų, dėl per mažai gaunamų pajamų papildomai
užsidirba vykdydami individualią veiklą verslo liudijimo ar individualios
veiklos pažymos pagrindu arba suteikia paslaugas pagal paslaugų kvitus. Esant
tokiai situacijai, šie asmenys savo veikloje privalo papildomai vadovautis
nuostatomis, numatytomis Įstatymo 17 str. 4, 5 ir 91 dalyse. O
būtent, Įstatymo 17 str. 4 dalyje apibrėžta, jog fiziniai asmenys, kurie
verčiasi individualia veikla, privalo mokėti 9 procentų PSD
mokesčio įmokas nuo sumos, nuo kurios skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos.
Įstatymo 17 str. 5 d. nurodyta, jog asmenys kurie vykdydami individualią
veiklą įsigyja verslo liudijimus, susimoka 9 procentų PSD
mokesčio įmokas, skaičiuojamas nuo minimaliosios mėnesinės algos (toliau –
MMA), o 17 straipsnio 91 dalyje numatyta, kad paslaugų gavėjai,
gaunantys pagal paslaugų kvitą teikiamas žemės ūkio ir miškininkystės
paslaugas, už paslaugų teikėjus moka 9 procentų dydžio
PSD įmokas nuo atlygio sumos.
Atsižvelgiant į minėtą reglamentavimą, asmenys dirbdami
pagal darbo sutartis ar gaudami kitų pajamų ir tuo pačiu vykdydami
individualią veiklą ar teikdami paslaugas pagal paslaugų kvitus, susimoka du
ar daugiau kartų (priklausomai nuo veiklų kiekio) po 9 procentus PSD įmokų.
Asmenys ieškodami galimybių užsidirbti papildomų pajamų, dažnu atveju tai
daro verčiami sunkios finansinės padėties, todėl tokiems asmenims bent koks
papildomas pajamų apmokestinimas yra per didelė finansinė našta. Nors PSD
mokesčio pagrindinė paskirtis yra finansuoti (apmokėti) medicinines paslaugas
socialiai apdraustiems, tačiau medicininių paslaugų kiekybei ar kokybei
sumokėtų PSD įmokų sumos jokios įtakos neturi. Tai yra, tiek valstybės
pajamomis draudžiami asmenys, tiek asmenys dirbdami vienoje darbovietėje,
tiek asmenys dirbdami keliose darbovietėse (įskaitant ir individualią
veiklą), visi jie gaus tokią pat sveikatos priežiūros paslaugą,
neatsižvelgiant į sumokėtų PSD įmokų sumą. Įstatymas numato, jog, nesvarbu
keliose darbovietėse asmuo dirba (ar darbdaviui, jeigu dirbama pagal darbo
sutartį ar paslaugų kvitą), pastarajam atsiranda prievolė mokėti PSD, kitaip
tariant, už kiekvieną vykdomą veiklą yra mokamas PSD. Tokiu atveju net ir tris
kartus sumokėta PSD suma (pvz. jei asmuo dirba dviejose darbovietės ir dar
vykdo individualią veiklą) nėra traktuojama kaip permoka ir permokėtos pinigų
sumos susigrąžinti neįmanoma, nes to nenumato jokie įstatymai.
Tokie asmenys, kurie sumoka dvi ar daugiau PSD
įmokų jaučiasi nepelnytai ir nepagrįstai apmokestinti antrą ar daugiau kartų
už tas pačias medicinines paslaugas, bei jaučiasi diskriminuojami kitų asmenų
atžvilgiu, kurie PSD nemoka arba moka minimaliai. Kadangi daugiau uždirbantys
asmenys savo didesnėmis PSD įmokomis solidariai prisideda prie mažiau PSD įmokų
sumokančių (arba nemokančių) asmenų medicininio gydymo, todėl PSD mokestis
dar yra vadinamas „solidarumo“ mokesčiu. „Solidarumo“ principas suprantamas
kaip - visų dirbančių arba kitais būdais vykdančių aktyvią ekonominę veiklą
ir bet kokios rūšies pajamas gaunančių asmenų privalomojo sveikatos draudimo
įmokos, kaip ir valstybės biudžeto lėšos, prisideda prie privalomojo
sveikatos draudimo lėšų kaupimo. Tačiau šiai dienai, PSD mokesčių mokėtojų
atžvilgiu yra susidariusi nesąžininga ir solidarumo principo neatitinkanti
situacija, nes daugiau uždirbantys (daugiau PSD sumokantys) asmenys dažnu
atveju nesinaudoja nemokamu gydymu ir už gydymo paslaugas susimoka privačioms
gydymo įstaigoms. Tokiu būdu PSD įmokas mokantys asmenys už sveikatos priežiūrą susimoka dar kartą.
Susimokėti už gydymo paslaugas asmenys yra priversti dėl to, kadangi yra
netinkamai ir neefektyviai sureguliuota medicininės priežiūros sistema. Valstybės
kontrolė, siekdama išsiaiškinti kaip yra naudojami asmenų „solidariai“
sumokėti PSD mokesčiai, atliko privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų
naudojimo ir disponavimo jomis teisėtumo ir jų naudojimo įstatymo nustatytiems
tikslams per 2014 metus auditą. 2015-09-25 Valstybinio audito išvadoje Nr.
FA-P-10-8-29 yra nustatyta, kad Valstybinė ligonių kasa nevykdė Biudžeto
sandaros įstatyme nustatytos pareigos užtikrinti racionalų lėšų naudojimą,
nes neracionaliai panaudojo daugiau nei 2 mln. Lt (579 240 EUR) PSDF lėšų. Taip
pat Valstybės kontrolė nustatė, kad 5 mln. Lt (1 448 100 EUR) fondo lėšų
greitosios medicinos pagalbos centralizuotų dispečerinių paslaugoms apmokėti
panaudota neteisėtai; negalima įvertinti, ar 1 471,6 tūkst. Lt (426 205 EUR)
fondo lėšų, skirtų apmokėti greitosios medicinos pagalbos brigadoms už gerus
darbo rezultatus, panaudota teisėtai; 487,5 tūkst. Lt (141 189 EUR) fondo
lėšų panaudota nesilaikant Sveikatos draudimo įstatymo ir jį įgyvendinančių
sveikatos apsaugos ministro įsakymų; negalima įvertinti 34 847,5 tūkst. Lt
(10 092 534 EUR) fondo lėšų panaudojimo teisėtumo, dėl ortopedijos techninės
priemonės įsigijimo; pažeisti Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir
principai įsigyjant 1 466,5 tūkst. Lt (424 728 EUR) vertės eilių valdymo
sprendimo diegimo paslaugas. Kaip matyti, „solidariai“ mokesčių mokėtojų
surinktos lėšos yra naudojamos pažeidžiant įstatymus ir jų panaudojimo
teisėtumas, bei pagrįstumas yra labai abejotinas. Todėl, tikslingiau ir
efektyviau būtų tinkamai administruoti ir kontroliuoti surinktų PSD įmokų
panaudojimą, o ne papildomai apmokestinti nepakankamai pajamų uždirbančius
asmenis. Sumažinus PSD įmokas būtų pagerinta verslo kūrimo ir vystymo
aplinka, sudarytos geresnės sąlygos investicijos, privačioms iniciatyvoms,
sumažėtu nedarbas ir išmokų prašančių asmenų skaičius, suaktyvėtu ekonomika
ir užimtumas. Be to, Lietuvos Respublikos vyriausybės programos įgyvendinimo
plane yra numatyta priemonė nuosekliai mažinti mokesčių naštą mažiausias
pajamas gaunantiems asmenims, bei šioje programoje numatyta galimybė įvertinti
galiojantį smulkiojo verslo apmokestinimą, siekiant tolygesnio mokesčių
naštos pasiskirstymo, be kita ko, įvertinti tikslingumą pirmus veiklos metus
atleisti verslą nuo mokesčių ir socialinio draudimo įmokų mokėjimo.
Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūloma
sumažinti PSD mokestinę naštą asmenims, kurie jau yra sumokėję PSD įmokas
vykdydami kitas darbines ar ekonomines veiklas.
Pasiūlymai:
3. Pakeisti
17 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. 9 procentų dydžio privalomojo sveikatos
draudimo įmokas nuo sumos, nuo kurios skaičiuojamos socialinio draudimo
įmokos, moka fiziniai asmenys, kurie verčiasi: individualia veikla,
išskyrus asmenis nurodytus šio straipsnio 5 ir 7 dalyse. Individualią veiklą
vykdantys asmenys moka 3 procentų dydžio privalomojo sveikatos draudimo
įmokas nuo sumos, nuo kurios skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos, kurie:
1) nurodyti šio Įstatymo 6 straipsnio 4
dalyje;
2) nurodyti 17 straipsnio 1 dalies 1 ir 2
punktuose;
3) gauna pajamas pagal autorinę sutartį, taip
pat sporto veiklos, atlikėjo veiklos pajamas;
4) teikia paslaugas pagal paslaugų kvitą.“
1) individualia ne žemės ūkio
veikla, išskyrus asmenis, nurodytus šio straipsnio 5 dalyje;
2) individualia žemės ūkio
veikla ir yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai (išskyrus šio straipsnio 7
dalyje nurodytus asmenis).“
Pasiūlymai:
4. Pakeisti 17 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Fiziniai asmenys, kurie, vykdydami
individualią veiklą, gyventojų pajamų mokestį nuo individualios veiklos pajamų
sumoka įsigydami verslo liudijimus, kas mėnesį moka 9 procentų minimaliosios
mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną,
dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Asmenų, nurodytų šio
Įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje, 17 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose ir 2
dalyje, įmokos apskaičiuojamos proporcingai išduoto verslo liudijimo
galiojimo laikotarpiui. Proporcingai išduoto verslo liudijimo galiojimo
laikotarpiui įmokos apskaičiuojamos asmenims:
1) nurodytiems šio Įstatymo 6
straipsnio 4 dalyje;
2) nurodytiems šio Įstatymo 17
straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose ir 2 dalyje;
3) vykdantiems individualią
veiklą, už kurią jau mokamos nustatyto dydžio įmokos.;
4) gaunantiems pajamas pagal autorinę sutartį, taip pat sporto veiklos,
atlikėjo veiklos pajamas;
5) kurie verčiasi
individualia veikla ne pagal verslo liudijimą, išskyrus asmenis nurodytus šio
straipsnio 7 dalyje;
6) teikiantiems paslaugas pagal paslaugų kvitą.
Asmenų, vykdančių individualią veiklą verslo
liudijimo pagrindu ir nurodytų šio straipsnio 1 – 6 punktuose, mokamas įmokos
dydis neturi viršyti 3
procentų minimaliosios mėnesinės algos,
galiojančios mėnesio, už kurį apskaičiuota įmoka, paskutinę dieną, dydžio “
5. Pakeisti 17 straipsnio 91 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„91.
Paslaugų gavėjai, gaunantys pagal paslaugų kvitą teikiamas žemės ūkio ir
miškininkystės paslaugas, kai šių paslaugų teikimą nustato Lietuvos
Respublikos žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų teikimo pagal paslaugų
kvitą įstatymas, už paslaugų teikėjus moka 9 procentų dydžio privalomojo
sveikatos draudimo įmokas nuo atlygio sumos, priskaičiuotos paslaugų teikėjui
už suteiktas paslaugas. Paslaugų gavėjai, už paslaugų teikėjus moka 3
procentų dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas nuo atlygio sumos,
priskaičiuotos paslaugų teikėjui už suteiktas paslaugas, kurie:
1) nurodyti šio Įstatymo 6 straipsnio 4
dalyje;
2) nurodyti 17 straipsnio 1 dalies 1 ir 2
punktuose;
3) gauna pajamas pagal autorinę sutartį, taip
pat sporto veiklos, atlikėjo veiklos pajamas.“
|