2017-11-14

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

NEKILNOJAMOJO TURTO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. X-233

6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto

Nr. XIIIP-1238

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

    str.

str.

d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

9

Argumentai:

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo Nr. X-233  6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1238 (toliau – Įstatymo projektas) yra siūloma didinti fizinių asmenų nekomercinės paskirties nekilnojamojo turto apmokestinimą ir perkelti mokesčių naštą ant ekonomikos augimui palankesnių mokesčių.

Įstatymo projekto autoriai, Įstatymo projektu 7 straipsnio 1 dalies 6 ir 7 punktuose nustatė skirtingas ir aiškiai apibrėžtas nekilnojamojo turto vertės sumas, nuo kurių yra nustatyti skirtingi ir aiškiai apibrėžti mokesčių tarifai (mokami nuo sumos, viršijančios neapmokestinamąjį nekilnojamojo turto dydį). Tačiau, nei aiškinamajame rašte, nei Įstatymo projekte nėra nurodyta ir paaiškinta kokiu pagrindu, kokia vadovaujantis apskaičiavimo metodika, ar logika ir kokiais būdais yra nustatytos skirtingos nekilnojamojo turto vertės, nuo kurių yra nustatyti skirtingi mokesčių tarifai. Tai yra, šis apskaičiavimas yra nelogiškas ir nepagrįstas objektyviais paskaičiavimais. Toks turto vertės konkretizavimas ir diferencijavimas atliktas neatsižvelgiant ir nevirtinant itin svarbaus fakto, kad nekilnojamojo turto rinka sistemingai keičiasi tiek nuo valstybės viduje susiklastančių aplinkybių, tiek nuo pasaulinių faktorių. Dėl to kinta nekilnojamojo turto vertė, pasiūla-paklausa ir kokybė. Turto vertės mokesčiai, kurie yra skaičiuojami nuo sumos viršijančios neapmokestinamąjį dydį, turėtų būti perskaičiuojami atsižvelgiant tiek į visuotinai pasikeitusią nekilnojamojo turto rinkos situaciją, tiek ir į toje savivaldybėje pasikeitusią ar prognozuojamai besikeisiančią socialinę, ekonominę, užimtumo situaciją, gyventojų skaičių, nekilnojamojo turto rinką ir kitas svarbias aplinkybes. Kadangi tik pačios savivaldybės prognozuoja savo pajamas, investicinius projektus, infrastruktūros sukūrimą, užimtumą ir tik jos geriau žino savo gyventojų bei ūkio subjektų poreikius, lūkesčius bei galimybes, todėl Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalies 6 ir 7 punktuose nustatytą mokesčio tarifą turėtu nusistatyti pačios savivaldybių tarybos. Tai, kad nekilnojamojo turto mokesčio tarifo konkretų dydį turi reglamentuoti ne įstatytas, o nusistatyti savivaldybių tarybos, patvirtina jau šiuo metu tokia savivaldybių teisė įtvirtinta įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje.

Taip pat, šiuo pasiūlymu siūloma neskirstyti mokamų mokesčių už nekilnojamąjį turtą į skirtingus biudžetus, o vadovaujantis įstatymo 14 straipsnio 1 dalimi, mokamą mokestį nuo nekilnojamojo turto vertės, viršijančios neapmokestinamąjį turto dydį, įskaityti ne į valstybės biudžetą, o į savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamasis turtas, biudžetą. 

Įstatymo projekto iniciatoriai siūlo atsisakyti komercinio pobūdžio lengvatų, taikomų privatiems, su valstybe nekonkuruojantiems verslo subjektams. Todėl, Įstatymo projektu siūlo išbraukti iš neapmokestinamojo turto asmenų sąrašo asmenis vykdančius kulto apeigų reikmenų gamybą ir asmenis teikiančius laidojimo paslaugas. Tačiau, iš įstatymo nėra išbraukiami nekilnojamojo turto lengvatomis skatinami ir kiti, privačią veiklą vykdantys subjektai - asmenys vykdantys žemės ūkio veiklą. Toks, vienos ūkio šakos išskirtinumas mokestinėmis lengvatomis sukuria diskriminacines sąlygas, iškreipia rinką ir asmenims vykdantiems žemės ūkio veiklą suteikia nepagrįsto komercinio pranašumo prieš kitus privačius subjektus. Atsižvelgiant į tai, siūloma atsisakyti diskriminuojančio reglamentavimo ir iš įstatymo 7 straipsnio išbraukti žemės ūkio veiklą vykdančius asmenis, kuriems yra nustatyta nekilnojamojo turto mokesčio lengvata.     

 

Pasiūlymai:

 

1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodyto turto mokestinės vertės daliai, viršijančiai:

1) neapmokestinamąjį dydį, tačiau neviršijančiai 300 000 eurų, taikomas nuo 0,5 procento iki 2 procentų mokesčio tarifas.;

2) 300 000 eurų dydį, tačiau neviršijančiai 500 000 eurų, taikomas 1 procento mokesčio tarifas;

3) 500 000 eurų, taikomas 2 procentų mokesčio tarifas.“

 

2. Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „5. Šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodyto turto mokestinės vertės daliai, viršijančiai:

1) neapmokestinamąjį dydį, tačiau neviršijančiai 390 000 eurų, taikomas nuo 0,5 procento iki 2 procentų mokesčio tarifas.;

2) 390 000 eurų dydį, tačiau neviršijančiai 650 000 eurų, taikomas 1 procento mokesčio tarifas;

3) 650 000 eurų, taikomas 2 procentų mokesčio tarifas.

 

3. Panaikinti 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą:

2) nekilnojamasis turtas (arba jo dalis), fizinio asmens naudojamas pajamoms iš žemės ūkio veiklos, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 33 dalyje, gauti (uždirbti);“

 

4. Panaikinti 7 straipsnio 2 dalies 9 punktą:

9) juridinių asmenų, kurių daugiau kaip 50 procentų pajamų per mokestinį laikotarpį sudaro pajamos iš žemės ūkio veiklos, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 2 straipsnio 281 dalyje, įskaitant kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) pajamas už parduotus įsigytus iš savo narių šių narių pagamintus žemės ūkio produktus, nekilnojamasis turtas, kuris visas ar kurio dalis naudojami pajamoms iš žemės ūkio veiklos ir (ar) kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) pajamoms už parduotus įsigytus iš savo narių šių narių pagamintus žemės ūkio produktus gauti (uždirbti);“

 

5. Panaikinti 14 straipsnio 3 dalį:

3. Mokestis už nekilnojamąjį turtą, kuris apmokestinamas taikant šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytą tarifą, įskaitomas į valstybės biudžetą.“

 

6.Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

1.        

2.      „LIETUVOS RESPUBLIKOSNEKILNOJAMOJO TURTO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. X-233 6, 7 IR 7 14 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                                                Simonas Gentvilas