LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. ix-1934 6 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-11-09 Nr. XIIIP-5330
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė, kurios bendrija iš valstybės neišsiperka ir neišsinuomoja, nuo 2023 m. sausio 1 d. priskiriama laisvos valstybinės žemės fondui. Bendrojo naudojimo žemė, esanti mėgėjų sodų teritorijoje, kurioje bendrija nėra įsteigta, laisvos valstybinės žemės fondui priskiriama nuo 2021 m. liepos 1 d.”.
Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais:
Pirma, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą laisvos valstybinės žemės fondui galėtų būti priskirta bet kuri mėgėjų sodo teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė. Žemės ūkio ministro ir Aplinkos ministro 2005 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. 3D-37/D1-40 ,,Dėl žemės naudojimo būdų turinio aprašo patvirtinimo“ patvirtintame Žemės naudojimo būdų turinio apraše nustatyta, kad sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypai yra skirti sodininkų bendrijoms priklausantiems bendrojo naudojimo statiniams ir įrenginiams statyti bei eksploatuoti, taip pat rekreacijai ir kitoms bendrosioms reikmėms. Atsižvelgus į tai, manytina, kad prieš perduodant bendrojo naudojimo žemę minėtam fondui, turėtų būti įvertinta, ar yra poreikis naudoti tokią žemę sodininkų rekreacijai ir kitoms bendrosioms reikmėms, ar bendrojo naudojimo žemėje yra vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra ir panašiai. Be to, bendrojo naudojimo žemė gali būti užstatyta bendrojo naudojimo statiniais ir įrenginiais. Tuo tarpu laisvam valstybinės žemės fondui galėtų būti perduota bet kuri bendrojo naudojimo žemė, t. y. užstatyta ar reikalinga sodininkų mėgėjų bendrosioms reikmėms tenkinti. Todėl, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytą teisėkūros proporcingumo principą.
Antra, sodininkų bendrijos iki projekte siūlomos nustatyti datos gali būti pradėjusios, bet nespėjusios užbaigti bendrojo naudojimo žemės pirkimo arba nuomos procedūrų. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar bendrijoms būtų leidžiama jas užbaigti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
Trečia, atsižvelgiant į tai, kad valstybinės žemės priskyrimas laisvos valstybinės žemės fondui yra vienkartinis veiksmas, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje dvejose vietose nereikėtų išbraukti žodžių ,,nuo“.
Ketvirta, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aiški bendrojo naudojimo žemės priskyrimo laisvos valstybinės žemės fondui procedūra, t. y. neaišku, ar tokiu atveju turi būti atliekami kokie nors minėtam fondui priskiriamų žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo darbai (pavyzdžiui, priskiriamų žemės sklypų projektavimas, šių sklypų kadastro duomenų nustatymas ir jų įrašymas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir pan.). Jei kokie nors minėti darbai turėtų būti atliekami, tai nėra aišku, koks subjektas (-ai) ir kokiomis lėšomis šiuos darbus turėtų atlikti.
2. Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]