LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Švietimo ir mokslo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO ĮSTATYMO NR. XIII-198 5 PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-3030
2018-12-12 Nr. 106-P-61
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, Komiteto nariai: Vytautas Juozapaitis, Arūnas Gumuliauskas, Aušra Papirtienė, Edmundas Pupinis, Levutė Staniuvienė, Dovilė Šakalienė; Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas, patarėjos Rūta Norkienė, Lina Giriūnienė, Justina Paukštė, padėjėja Janina Antanavičienė.
Kiti posėdžio dalyviai: Lietuvos Respublikos Prezidentės patarėja Saulė Mačiukaitė-Žvinienė, Ministro Pirmininko patarėja Unė Kaunaitė, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius Aidas Aldakauskas, Teisės skyriaus patarėja Jurgita Šerpetauskienė, Lietuvos švietimo profesinės sąjungos pirmininkas Audrius Jurgelevičius, pavaduotoja Eglė Žukauskaitė, Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas, pavaduotojai Vytautas Silvanavičius, Erika Leiputė-Stundžienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Jonas Mickus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo 5 priedo I skyriaus (toliau – keičiamas skyrius) 6 punkte siūloma nustatyti, kad veiklas su mokyklos bendruomene tvirtina švietimo ir mokslo ministras, suderinęs su Švietimo taryba. Manome, kad siūlomas reguliavimas svarstytinas, nes Švietimo taryba yra valstybės švietimo savivaldos institucija, kuri tik atlieka ekspertinį vertinimą ir konsultuoja strateginiais Lietuvos švietimo plėtros klausimais, teikia siūlymus dėl formaliojo ir neformaliojo švietimo ir kitų su švietimu susijusių klausimų. Tokio statuso institucijai neturėtų būti priskirta jokia viešojo administravimo funkcija, savo turiniu būdinga valdžią įgyvendinančiai valstybės institucijai. Kitaip sakant, Švietimo tarybai, kaip visuomeninio pobūdžio organizacijai, neturi būti suteikti tokie įgaliojimai, kuriais ji galėtų riboti savo konstitucinius įgalinimus įgyvendinančio švietimo ir mokslo ministro kompetenciją. Be to, toks reguliavimas įgalintų ir tokią situaciją, kada atitinkamas švietimo ir mokslo ministro kompetencijai priklausantis priimti norminis teisės aktas apskritai nebūtų priimtas, nes Švietimo taryba, su jokia valstybės institucija nesusijusi pavaldumo ar atsakomybės santykiais, atsisakytų derinti norminį teisės aktą. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome atsisakyti imperatyvo, kad švietimo ir mokslo ministro tvirtinamas norminis teisės aktas, privalo būti suderintas, t.y. aprobuotas, su Švietimo taryba. Galbūt tikslinga numatyti, kad švietimo ir mokslo ministras turi įvertinti bei atsižvelgti į Švietimo tarybos rekomendacijas. |
Iš dalies pritarti |
Pasiūlymas: Atsižvelgus į TD pastabas bei suinteresuotų šalių įvairovę švietimo srityje, siūloma Šį punktą išdėstyti taip: „6. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
2. Įstatymo projektu keičiamo skyriaus 6 punkte tikslintinas Švietimo tarybos pavadinimas – turėtų būti vartojamas Lietuvos švietimo tarybos pavadinimas. Šiame punkte, atsižvelgiant į keičiamame skyriuje vartojamas sąvokas ir į bendrinės kalbos reikalavimus, taip pat reikėtų tikslinti dokumentų, kuriuos pavedama tvirtinti švietimo ir mokslo ministrui pavadinimus – siūlytina formuluoti, kad švietimo ir mokslo ministras tvirtina Veiklų, susijusių su profesiniu tobulėjimu, sąrašą arba aprašą (priklausomai nuo to, ar šiuo teisiniu reguliavimu siekiama nustatyti, kad tam tikros veiklos būtų tik išvardijamos ar ir būtų atskleistas jų turinys), taip pat Veiklų mokyklos bendruomenei sąrašą arba aprašą. |
Iš dalies pritarti |
Komitetas siūlo Šį punktą išdėstyti taip: „6. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
3. Keičiamo skyriaus 7 punkte siūloma nustatyti, kad 5.1 punkte nurodytų valandų svertinius koeficientus nustato Vyriausybė pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas). Iš siūlomo teisinio reguliavimo neaišku, kas yra valandų svertiniai koeficientai, jų nustatymo tikslas bei santykis su keičiamame skyriuje įtvirtintais kontaktinių ir kitų valandų intervalų dydžių reikšmėmis. Kadangi įstatymo nuostatos nenustato valandų svertinio koeficiento turinio, Vyriausybė netiesiogiai yra įgaliojama poįstatyminiame teisės akte pati nustatyti jų turinį ir reikšmę mokytojų darbo apmokėjimui. Vertinat tai, atkreiptinas dėmesys, kad sąlygos, kurios gali turėti įtakos asmenų darbo užmokesčiui, jų teisėms ir pareigoms, turėtų būti nustatomos įstatymuose, o ne įgyvendinamuosiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, reiktų pačiame įstatyme atskleisti „valandų svertinio koeficiento“ turinį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: 1) Siūloma papildyti įstatymo įgyvendinimo nuostatas, numatant, kad mokytojams nemažėtų darbo užmokestis: „4. Jeigu mokytojų, kurių darbo užmokestis, įsigaliojus šiam įstatymui, yra didesnis už buvusį iki šio įstatymo įsigaliojimo darbo užmokestį, paliekamas iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytas darbo užmokestis tol, kol asmuo eina tas pačias pareigas arba kol įstatymų nustatyta tvarka darbo užmokestis bus pakeistas.“ 2) Siekiant aiškumo dėl svertinio koeficiento Jovaišos pasiūlymą, projektu keičiamo 5 priedo 61 punktą ir projekto 2 straipsnio (Komiteto redakcija – 3 straipsnio) 2 dalį išbraukti. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
4. Keičiamo skyriaus 7 punkte vietoj žodžio „punkte“ rašyti žodį „papunktyje“. |
Pritarti |
Punktas išbrauktas Komiteto sprendimu. Pastaba neaktuali. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
5. Keičiamo skyriaus 8 punkte pateikiamoje lentelėje yra suvienodinamos valandų, tenkančių skirtingoms mokytojų pareigybėms, ribos, todėl mokytojų pareigybių dėstymas atskirose lentelės skiltyse netenka prasmės ir jos visos turėtų būti išvardijamos toje pačioje skiltyje. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo skyriaus 13 punktui. |
Pritarti |
Atsižvelgti į Seimo nario E. Jovaišos pasiūlymą ir į Teisės departamento pastabą keisti punktų numeraciją. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
6. Nėra aiškus keičiamo skyriaus 4, 9, 11 ir 15 punktų tarpusavio santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo skyriaus 4 punkte įtvirtintas imperatyvas dėl mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programas darbo laikas per savaitę – 36 valandos, o 9 ir 11 punktuose nurodytas galimas šių valandų santykinis pasiskirstymas, t.y. 9 punkte nurodytas maksimalus kontaktinių valandų ir minimalus valandų ugdomajai veiklai skaičius, o 11 punkte – minimalus valandų profesiniam tobulėjimui skaičius. Atsižvelgiant į šiuose punktuose išdėstytą reguliavimą, lieka neaiškus 15 punkto, pakartojančio maksimalų mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programą, darbo valandų skaičių, bei įtvirtinančio konkretų kontaktinių valandų ir konkretų valandų profesiniam tobulėjimui skaičių, paskirtis ir jo santykis su minėtaisiais punktais. Kitaip sakant, keičiamo skyriaus 15 punkto nuostatos nedera su keičiamo skyriaus 9 ir 11 punktų, reguliuojančių mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programas, darbo laiko galimą paskirstymą valandomis, nuostatomis. |
Pritarti |
Atsižvelgti į Seimo nario E. Jovaišos pasiūlymą ir į Teisės departamento pastabą keisti punktų numeraciją. Komiteto sprendimu projekto 9, 11 ir 15 punktai išbraukiami. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
7. Keičiamo skyriaus 12 punkte siūloma nustatyti, kad mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas), darbo grafiko sudarymo taisykles tvirtina švietimo ir mokslo ministras. Pažymėtina, kad darbo grafikų sudarymas yra darbo santykių reguliavimo dalykas, o pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso 3 straipsnio 5 dalį, kitų valstybės institucijų norminiai teisės aktai darbo santykius gali reglamentuoti tik tiek, kiek nustato šis kodeksas. Todėl atsižvelgiant į tai, kad Darbo kodekse nėra nuostatų, kurios leistų kitais teisės aktais nustatyti darbo grafikų sudarymo taisykles, siūlytina atsisakyti šių nuostatų. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Nuostata neprieštarauja DK 113 str. Švietimas yra valstybinės reikšmės funkcija, todėl siūlytina, kad už šią sritį atsakingas ministras nustatytų darbo grafiko sudarymo principus 9 punktą išdėstyti taip: „Mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas), darbo laiko grafiko sudarymo bendrąsias nuostatas tvirtina švietimo, mokslo ir sporto ministras, suderinęs su socialinės apsaugos ir darbo ministru.“ Atitinkamai tikslinti Seimo nario E. Jovaišos pasiūlymą. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
8. Keičiamo skyriaus 14 punkte siūloma nustatyti, kad mokytojo, dirbančio pagal profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas) darbo krūvio sandarą nustato biudžetinės įstaigos vadovas pagal šio priedo 8 ir 13 punktuose nustatytas valandas. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo skyriaus 8 punkte nustatomas tik mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programas, valandų skaičius per mokslo metus. |
Pritarti |
Tikslinti pagal Seimo nario E. Jovaišos pasiūlymą. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
9. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje nustatytos įstatymo taikymo taisyklės, tikslintinas šio straipsnio pavadinimas. Be to, šio straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „dalies“ reiktų įrašyti žodį „punkto“. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
10. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamo 5 priedo visų skyrių punktų numeracija yra ištisinė, todėl tam, kad nereikėtų pernumeruoti toliau einančių kitų skyrių punktų, siūlytina pildyti 5 priedo I skyrių punktais su novelomis, pvz., pildyti ne 7 punktu, bet 61 punktu. |
Pritarti |
Pastaba: Komiteto sprendimu projekto 7 punktas išbraukiamas. |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-12-10 |
|
|
|
11. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. XIII-198 pavadinimo, 1 straipsnio, 1, 2, 3, 4, 5 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo III1 skyriumi įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-2491(2), kuriuo yra keičiamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo pavadinimas, todėl, jeigu minėtasis įstatymas būtų priimtas, įstatymo projektas turėtų būti atitinkamai patikslintas. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str.d. |
p. |
||||||
|
D. Dambrauskienė, 2018-12-11 |
1 |
|
|
|
|
Nepritarti |
Argumentai Šiems pedagogams galioja tos pačios mokytojams taikomos normos. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas
Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti Komiteto patobulintam Įstatymo projektui.XIIIP-3030 ir teikti jį Seimui svarstyti.
8. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Eugenijus Jovaiša.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša
Komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas