LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-05-13 Nr. XIVP-3746
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi pildomo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 21 dalį „Po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) turi teisę perleisti daiktines teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis, projektą įgyvendinančiai institucijai ar jos įgaliotam projektą įgyvendinančiam asmeniui, ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, Vyriausybės nustatyta tvarka. Nekilnojamojo turto registre įregistravus valstybės nuosavybę į žemės sklypą (sklypus), statinius, įrenginius ar jo (jų) dalis, išregistruojamas juridinis faktas, nurodytas šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje“ .
Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.
Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad vienas iš įstatymų projektų tikslų –numatyti „galimybę už ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą atsakingai valstybės institucijai arba jos įgaliotam projektą įgyvendinančiam asmeniui įsigyti specialiajame plane suplanuotus (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis, ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo momento, nelaukiant žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo ir procedūrų pabaigos, siekiant savalaikio ir kuo efektyvesnio projekto įgyvendinimo ir paramos fondų lėšų įsisavinimo“. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatos, nustatančios, kad žemės sklypai ar jų dalys registruojami valstybės vardu, darytina išvada, jog žemės sklypus įsigytų ne už ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą atsakinga valstybės institucijai arba jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo, bet valstybė, o ją, manytina, atstovautų ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija arba jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų patikslinti subjektus, kuriems žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) turi teisę perleisti daiktines teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis.
Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, iš kuriai valstybės institucijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų iš privačių asmenų būtų perkami atitinkami žemės sklypai ar jų dalys, kokia tvarka būtų nustatoma perkamų žemės sklypų ar jų dalių kaina, kurie subjektai valstybės vardu būtų įgalioti sudaryti žemės sklypų ar jų dalių pirkimo - pardavimo sutartis ir panašiai. Atsižvelgiant į tai, projektą reikėtų papildyti atitinkamomis nuostatomis, pašalinančiomis aukščiau nurodytus neaiškumus.
Trečia, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies pirmojo ir antrojo sakinių nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, nes pirmajame sakinyje nurodoma, kad iš privačių asmenų gali būti įsigyjami atitinkami žemės sklypai ar jų dalys, o antrojo sakinio nuostatas galima suprasti taip, kad valstybės nuosavybe gali būti registruojami ne tik žemės sklypai ar jų dalys, bet ir statiniai, įrenginiai ir jų dalys.
2. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalyje siūloma nustatyti, kad „po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo, Žemės įstatymo nustatyta tvarka, turi teisę specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis pertvarkyti (atidalyti, padalyti, perdalyti, sujungti) ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, nelaukiant žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo”. Taigi projekte siūloma nustatyti atvejį, kai projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę atitinkamus žemės sklypus pertvarkyti. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal kartu su teikiamu įstatymo projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. XI-446 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3747 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP- 3747) 1 straipsnyje dėstomo Žemės įstatymo 40 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę ne pertvarkyti, bet inicijuoti tokių žemės sklypų pertvarkymą (t. y. inicijuoti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą). Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje.
Be to, pagal projekto reg. Nr. XIVP-3747 1 straipsnyje dėstomo Žemės įstatymo 40 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą aukščiau minėti subjektai turėtų teisę inicijuoti žemės sklypų formavimo projektų rengimą Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatyme nustatytais atvejais. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu įstatymo projektu tokių atvejų nėra siūloma nustatyti. Manytina, kad tokie atvejai teikiamame projekte turėtų būti nustatyti.
3. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnį nereikėtų papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą, iš kurių būtų aišku, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūroms.
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, taip pat į tai, kad projekte minimų žemės sklypų ar jų dalių įsigijimas būtų finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis, o Vyriausybė yra atsakinga už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
5. Projektu siūloma pakeisti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo teisinį reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai bei vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 12 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su žemėtvarka, teritorijų planavimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt